Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3172671
De titel zegt het al: hoe krijg ik die monsters van mij zover dat ze die paar dagen met Oud en Nieuw op de kattenbak gaan? Vorig jaar vertikten ze het pertinent en heb ik ze dan steeds maar een kwartiertje buiten gelaten en de hele avond wel binnen. Maar ik zou ze graag dit jaar al iets eerder binnen hebben, in ieder geval de twee avonden voor oudjaarsdag al en dan oud- en nieuwjaarsdag zelf. Maar ze vertikken het gewoon erop te gaan. Normaal doen ze alles buiten dus ik heb ook maar één kattenbak (voor Joep de eerste paar weken). Joep was het zelfs gewend vanuit zijn vorige 'baasje' (opvangadres) en zelfs die weigert. Maar om er nou drie kattenbakken (katten + 1 = 4) bij te kopen voor 2 dagen en 2 avonden in het jaar waar ze misschien alsnog niet eens op gaan.. Ik heb veel voor ze over maar dat vind ik dan ook weer zonde. Of mag ik er dan vanuit gaan dat ze er wel op gaan?  ???

Of hoe lossen de baasjes van buitenkatten dat op? Gewoon laten gaan?  :-\ Ze het 2,5 dag laten ophouden is ook niet zo handig, ik hoef het ook niet op mijn bed of op de bank eigenlijk. Stelletje draken.  :P
#3172679
Eens met bovenstaande, de katten wilden vroeger hier ook niet allemaal op de zelfde vulling. Hier ook een kat gehad die binnen niks wilde doen.

Weet je waar ze meestal buiten wel wat doen?
Grote bak nemen bv een wasmachine lekbak, dat gras, zand, aarde oid erin doen.
Als ze bijna altijd dezelfde nemen, zou je ook daar ontlasting weg kunnen halen en als voorbeeld neer kunnen leggen. (iew)

Wat let je om het NU al te proberen ipv pas met oud en nieuw?
#3172689
Dat is wel een goeie inderdaad! Ik heb geen flauw idee waar ze het doen, gok hier achter in de weilanden of in de slootjes, of in de bosjes/heggen hier en daar. Dus ik denk dat ik het dan eens met wat potgrond ofzo ga proberen! Ik wilde inderdaad wat eerder beginnen dat ding in ieder geval in de kamer te zetten.

Ik zie ze zelden iets doen buiten, eigenlijk nog maar 1/2 keer gezien in onze eigen tuin, zag ik het ze begraven. Maar eigenlijk doen ze dat dus vrijwel nooit. Ik hoor ook niet van buren dat ze het op de tegels doen of in voortuinen, dus ik heb werkelijk geen idee haha. Op ongeziene plekken. ;D
#3172759
Idd gewoon goedkope bakken die je van jezelf al hebt gebruiken. Liefst van verschillende hoogten (dus niet allemaal heel hoog) en zeker groot genoeg (hoe groter hoe beter).  Als je een konijnen- of cavia kooi zou hebben, is de onderkant daarvan vb ideaal. Zo eentje hebben mijn katten ook op hun kattenkamer, en die is met stip favoriet.  Bewegingsvrijheid in een bak is een enorme plus bij katten die gewend zijn om de wijde natuur te kunnen gebruiken. 
Verpreiden in je huis, minstens eentje in elke kamer waar ze vaak zijn als ze het niet gewend zijn om op de bak te gaan. Zo vermijd je meer ongelukjes en bedenk ook dat het niet voor altijd is.  Je kan ze wel perfect in een hoekje of achter een kast zetten, ze vinden ze wel. 

Ik zou er grond uit je tuin in doen, zodat het herkenbaar is en even zwaar als ze gewend zijn.  Niet te dik want je moet ze nog kunnen schoonmaken ook en met grond is dat heel lastig (vormt geen klonten en je ziet niet waar er geplast is).  Je moet eigenlijk zowat de hele bakinhoud steeds vervangen.
Met speelzand kan je ook proberen, want dat heeft de naam om nogal onweerstaanbaar te zijn voor katten om op te gaan. Voordeel is ook dat je daarin een gele plas kan herkennen (en uitscheppen). 
Maar ik zou zeker ook bakken met gewoon grond (en dan geen potgrond, dat is iets heel anders van gevoel, geur ed) aanbieden, omdat dat het vertrouwdst is. 

Leg de grond niet platgestreken in de bak, maak al wat putjes voor, dat is ook aantrekkenlijk om te plassen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 22 nov 2015, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#3172838
Bedankt voor alle tips, daar kan ik voor dit jaar zeker wat mee! Ik ga eens snuffelen bij de kringloop voor wat oude onderbakken (mits niet lek..) of anders wat lage curvers ofzo. :)

En op een andere plek is inderdaad een goed idee. Ik ging er altijd stilletjes vanuit dat als ze echt moesten, ze het wel zouden doen maar ze staan nog liever de hele dag jammerend voor de deur dan dat ze ook maar één keer bij die bak gaan kijken.

Ik zal ook eens zoeken of er grit is wat lijkt op grond ofzo, misschien dat ik het kan mengen. En dan uiteindelijk voor die tijd van het jaar toch over op grit, lijkt me toch iets praktischer haha.
#3173346
Ik weet niet of je tegen dan over kan als ze voorheen niet echt de nood hebben om op de bak te gaan.
Persoonlijk zou ik er voor die paar dagen geen punt van maken en gewoon grond gebruiken.  Ook omdat ik geen risico's zou willen nemen.
Katten maak je niets wijs, als het geen grond is (ruikt anders, voelt anders, ander gewicht enz...) gaan ze echt niet denken dat het grond is.

Als ze aan de achterdeur gaan staan is dat voor mij al een plek waar er op die dagen zeker en vast een bak moet staan.  Zo simpel kan dat zijn. ;)
#3173409
Ja het kattenluikje zit wel daar, maar dat is in de keuken (daar zit de deur naar de tuin). Er kan 's nachts wel een kattenbak staan als het kattenluikje heel goed gebarricadeerd is anders breken ze erdoorheen.  Voor overdag is de keuken namelijk echt te klein, als je er een kattenbak neerzet kun je al niet meer naar buiten zonder er overheen te moeten stappen en koken wordt dan ook niks. :biggrin2: Maar daar vinden we wel een oplossing voor, ik heb wel andere rustige plekjes boven en beneden. En anders is het inderdaad maar voor een paar dagen.

Ik moet alleen nog even de motivatie vinden om door deze plensbuien een zak modder uit de tuin te gaan halen. ;D
#3173513
Ligaa schreef: Ja het kattenluikje zit wel daar, maar dat is in de keuken (daar zit de deur naar de tuin). Er kan 's nachts wel een kattenbak staan als het kattenluikje heel goed gebarricadeerd is anders breken ze erdoorheen.  Voor overdag is de keuken namelijk echt te klein, als je er een kattenbak neerzet kun je al niet meer naar buiten zonder er overheen te moeten stappen en koken wordt dan ook niks. :biggrin2: Maar daar vinden we wel een oplossing voor, ik heb wel andere rustige plekjes boven en beneden. En anders is het inderdaad maar voor een paar dagen.

Ik moet alleen nog even de motivatie vinden om door deze plensbuien een zak modder uit de tuin te gaan halen. ;D
Oh ja, je wil ze echt nu al zo ver krijgen dat ze op de bak gaan?
Ja, in dit weer zou ik dat ook niet zien zitten...  :-X
Zoek zeker een plekje onder een struik of dergelijke waar de grond relatief droog is. In modder gaan ze ook niet in de bak gaan...

Ik heb dat probleem nooit gehad. Als er hier een buitenkat kwam wonen, was het altijd zomer...  :biggrin2:
#3173524
Ja nouja ze zitten nu ook wel eens in de regen binnen, naar buiten te kijken enzo. Dus misschien dat ze in slecht weer dan voor het gemak al over te halen zijn. En kunnen wennen aan dat gekke ding. ::)

Maarja dan moet het wel eens droog worden. Ik zie mezelf al in de weer met ijsbakjes vol tuinaarde onder de verwarming zetten enzo.  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door