Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Droppie
#2959511
Dat heb ik ook gehoord. Alleen voor mijn eigen gemoedstoestand wil ik het voor mijn eigen katten wel graag een keer testen. Dan weet ik zeker dat de enting voor de kattenziekte goed is aangeslagen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2962455
Er staat een serieus artikel in de bib over entingen.
Ik zal er eens kijken of ik het kan terugvinden.

Ik laat ze na de kittenentingen toch nog om de 3-5 jaar enten tot ze 10 jaar zijn en als ik rondom kijk hoeveel katten er het voorbije jaar overleden zijn aan die golf van kattenziekte die gepasseerd is, denk ik daar toch niet over te stoppen.  Voorheen een te nemen risico omdat het zo weinig voorkwam, maar tegenwoordig blijkt dat niet meer het geval te zijn.  En als ze onbeschermd mee in contact komen, is het zowiezo dodelijk...

Niesziekte laat mij na de kittentijd ook koud, maar kattenziekte kan je bij mijn weten nog steeds niet alleen krijgen, dus moet je wel nies en kattenziekte samen enten.  Na de 10 jaar doe ik dat niet meer omdat het nierbelastend zou zijn.  Elk jaar is ook echt niet nodig, kattenziekte zou minstens 3 jaar blijven beschermen.
Door Martine-Tom
#2962457
pearlsofpassion schreef: Er staat een serieus artikel in de bib over entingen.
Ik zal er eens kijken of ik het kan terugvinden.

Ik laat ze na de kittenentingen toch nog om de 3-5 jaar enten tot ze 10 jaar zijn en als ik rondom kijk hoeveel katten er het voorbije jaar overleden zijn aan die golf van kattenziekte die gepasseerd is, denk ik daar toch niet over te stoppen.  Voorheen een te nemen risico omdat het zo weinig voorkwam, maar tegenwoordig blijkt dat niet meer het geval te zijn.  En als ze onbeschermd mee in contact komen, is het zowiezo dodelijk...

Niesziekte laat mij na de kittentijd ook koud, maar kattenziekte kan je bij mijn weten nog steeds niet alleen krijgen, dus moet je wel nies en kattenziekte samen enten.  Na de 10 jaar doe ik dat niet meer omdat het nierbelastend zou zijn.  Elk jaar is ook echt niet nodig, kattenziekte zou minstens 3 jaar blijven beschermen.
Klopt, mede de reden dat ik dus niet ent met een longpatient die niet met nies geent kan/mag worden.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2962638
Als ik het zo lees denken wij er dus hetzelfde over Valerie :-)
Al is Dinky dan waarschijnlijk in haar leventje vermoedelijk alleen 2 keer gevaccineerd door het asiel omdat dat enige entingen zijn die in vaccinatie boekje staan.

Zou fijn zijn als je dat stuk nog weet terug te vinden :-)
Door Martine-Tom
#2962639
Bietje druk geweest, ben gelijk aan het zoeken geslagen. Kwam in elk geval deze site vast tegen, ik weet dat ik de vorige zoekronde deze ook tegen kwam dus ik en al warm  :biggrin2:
http://www.catinfo.org/?link=vaccines#Overview

Ah geloof dat ik warmer en warmer word:
http://www.catinfo.org/?link=vaccines#A ... s_and_Cats
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op di 22 jul 2014, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2962653
Super Martine :-)
Zal straks even gaan zitten voor het hele verhaal, moet nu eerst even aan het werk van mezelf ;-)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3168528
In mijn zoektocht naar enten/vaccineren kwam ik dit topic tegen, en het is nog 'redelijk recent', dus ik denk, ik schop hem omhoog. :biggrin2:

Ik heb geprobeerd de beide links helemaal door te nemen, maar ik kom er niet achter wat ik nu dan het beste zou kunnen doen met mijn katten van 4. Joep van 2,5 heeft kortgeleden (vorig jaar) nog entingen gehad. Maar de dames alleen op kittenleeftijd. Is er iemand die mij een korte samenvatting kan geven van wat ik wanneer dan wel zou moeten doen volgens deze onderzoeker/arts? Mijn Engels is niet zo heel denderend. Ik ent momenteel niet maar komt er een moment dat bepaalde entingen niet meer afdoende zijn/de immunisatie/immuniteit ongedaan raakt of iets dergelijks? Of zeg ik dan iets heel doms? Ik vind het nog best ingewikkeld. ;D
Door frodo quin
#3169159
Voor zover ik weet is kattenziekte minstens drie jaar geldig en er wordt vermoed dat er levenslange bescherming is. Het vaccin moet natuurlijk wel goed aangeslagen zijn.
Door hannabelgje
#3169313
Ik heb alleen binnenkatten en ik ent niet. Ze hebben de kittenentingen gehad en dat vind ik voldoende. Ik vind de ziekten bij katten waar je niet voor kunt enten heel wat enger.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3169321
Ja ze gaan hier wel naar buiten. Ik kan ook wel vinden hoe lang het ongeveer geldig is, maar dan is het of niet zeker, of een kat overleeft een eventuele infectie met gemak, of het komt niet veel voor, of.. Tja is de kans dat ze iets krijgen van zo'n vaccin kleiner dan de kans dat ze iets krijgen wat bijna niet voorkomt? Vind het zo lastig tegen elkaar afwegen. En dan heb je nog het 'probleem' dat sommige vaccins alleen in combinaties voorkomen, waar ik het fijne nog niet van weet, dus als ik beslis wat ik wel wil enten zul je zien, kan dat niet apart.. Moeilijk..
Door frodo quin
#3169357
Persoonlijk vind ik niesziekte niet nodig voor volwassen katten, kattenziekte wel. Mijn katten komen niet vrij buiten en hebben dus een kleinere kans om besmet te raken, maar ze kunnen doordat ze niet buiten komen natuurlijk ook geen natuurlijke booster krijgen. Ik heb tot nu toe altijd kitten vaccin, met één jaar en dan nadien om de drie jaar geënt, maar er is wel wat onderzoek dat beweert dat het veel langer geldig is.

Ze zijn deze zomer nog alle drie geënt (trouwens nog niesziekte erna gehad), dus ik heb nog drie jaar om alle onderzoeken die ik kan vinden nog is goed te lezen, want ook al lijkt de opzet goed, het onderzoek kan nog steeds waardeloos zijn. Dan bedoel ik wel de onderzoeken zelf, niet een interpretatie van iemand er van. In mijn ogen hebben inentingen zeker nut, maar gezond is een vaccin niet, dus vaker dan noodzakelijk probeer ik te vermijden.

Jammer genoeg heb ik niet de keuze om kattenziekte apart te enten en zit niesziekte er ook steeds bij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3171310
Vooral die laatste zin is inderdaad een probleem.
Dat is de reden waarom ik hier maar na die op de eerste verjaardag om de 4-5 jaar ent.  En vooral op ongeveer 10 jaar de laatste laat zetten. (Dus kittenentingen, op 1 jaar, op 5-6 jaar en rond de 10 jaar)  Dit omdat aangetoont is dat de combinatie van kattenziekte en niesziekte  de nieren belast. Ale, eigenlijk zorgt dat de kat haar eigen nieren gaat bestrijden.
Aangezien een kat dat op latere leeftijd echt niet meer kan hebben en omdat de katten met dit entschema minstens 3 keer geënt geweest zijn (en de kans op levenslange immuniteit dus reëel is) vind ik dat vanaf 10 jarige leeftijd meer nadelen dan voordelen hebben. 

Kattenziekte is zeker nuttig om te zetten.  Maar normaal zou om de 3 jaar meer dan voldoende zijn en er zijn aanwijzingen dat het meestal minstens 7 jaar zou beschermen.  Het gaat dan over een studie waarbij de katten werkelijk blootgesteld worden, niet waarbij men gewoon observatief bestudeert.  Langer dan 7 jaar is nooit geprobeerd, voor zover ik weet. Vandaar dat men niet weet of het levenslang zou werken of niet, men volgt gewoon niet lang genoeg op.
Maar dik een jaar geleden is er nog een golf van kattenziekte geweest en daarbij was toch wel duidelijk te merken dat het vaccin werkt.  En besmetting is gewoon dodelijk, dus die vind ik ook best wel eng.  Enger dan vb FIV, want het gaat veel sneller.  FIP vind ik wel nóg enger, omdat je daar inderdaad niet tegen kan enten en omdat het vaker voorkomt.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3171518
pearlsofpassion schreef: Vooral die laatste zin is inderdaad een probleem.
Dat is de reden waarom ik hier maar na die op de eerste verjaardag om de 4-5 jaar ent.  En vooral op ongeveer 10 jaar de laatste laat zetten. (Dus kittenentingen, op 1 jaar, op 5-6 jaar en rond de 10 jaar)  Dit omdat aangetoont is dat de combinatie van kattenziekte en niesziekte  de nieren belast. Ale, eigenlijk zorgt dat de kat haar eigen nieren gaat bestrijden.
Aangezien een kat dat op latere leeftijd echt niet meer kan hebben en omdat de katten met dit entschema minstens 3 keer geënt geweest zijn (en de kans op levenslange immuniteit dus reëel is) vind ik dat vanaf 10 jarige leeftijd meer nadelen dan voordelen hebben. 
Ja dit is wel een beetje waar ik uiteindelijk ook op uitkwam. Maar ze hebben 2 en 3 jaar geleden de laatste enting gehad, dus ik hoef me nog niet echt te haasten. In ieder geval wil ik het inderdaad zo rond 5 jaar gaan doen, rond 10/11 en daarna is er misschien wel weer meer bekend en zien we het wel weer. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door