Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris-Paddy
#2652671
Hallo allemaal,

mijn eerste berichtje hier op Barfplaats, dus ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Iris, ik woon in Zeeland en heb 4 huisdieren:

* Puck een kruising (herder-labrador?) van bijna 12 jaar, zij heeft nierproblemen
* Noortje een htk-poes van bijna 13 jaar, zij heeft huidproblemen
* Alabama een htk-poes van 10 jaar
* Dana een htk-poes van 6 jaar

Vanwege Noortje ben ik op Barfplaats terechtgekomen, omdat haar huidproblemen niet op te lossen lijken. Ik heb haar nu een half jaartje in huis, ze komt uit het asiel (waar ik zelf werk). Ze is daar door haar vorige eigenaren gebracht ivm allergie van hun kind. Noortje heeft bij hen 11 jaar op dexamethason gestaan omdat er sprake was van (voer?)allergie. Zij hebben bij mijn weten niet getest, maar alleen de klachten onderdrukt dmv dexamethason. We hebben in het asiel de dexamethason, in overleg met de dierenarts, langzaam afgebouwd en dit ging goed, ze kreeg geen huidproblemen.

Toen Noortje zo'n 1,5 - 2 maanden bij mij was begon ze weer korstjes in haar nek en bij haar oortjes te krijgen, en hier krabte ze veel aan. Zoveel dat ze echt grote open plekken kreeg, die vaak bloedden. Ze heeft toen een week of 5-6 een kapje rond gehad, weer aan de dexamethason en ook hypoallergeen voer (van Royal Canin). Toen de korstjes weg waren heb ik haar kapje afgedaan, maar dan begint het krabben meteen weer. Op dit moment is een kapje geen optie meer want haar hele nek is ook kaal (en open en bloederig). In overleg met de dierenarts krijgt ze nu prednison, in combinatie met Cefaral omdat de plekken zo nat blijven. Ook staat ze nog steeds op het hypoallergene voer.

Ik lees veel dat plekken in de nek/kop op een voedselallergie duiden. Zou Noortje toch een voedselallergie kunnen hebben, ondanks dat ze nu zo'n 2 maanden alleen hypoallergeen voer krijgt?
Ik zou willen proberen of Noortje ook huidproblemen heeft als ik haar vers zou voeren, omdat ik daar toch veel goede berichten over lees. Welke merken zouden daarvoor in aanraking komen? Eerst een eliminatiedieet, of is elk kvv al beter dan hypoallergeen brok?

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2652699
Welkom!

Ik heb zoiets met Poet zaliger (bij moeders) gehad, wellicht is het nog wel terug te vinden met de zoekfunctie.
Poet kreeg ook iedere keer korstjes en jeuk op en rondom haar hoofd en op een gegeven moment was het zo erg, dat er een grote ontstoken wond onder haar kin zat. Ze voelde zich er echt niet lekker door en ik dacht dat haar laatste zomer was aangebroken. Uiteindelijk is ze nog een paar jaar meegegaan en overleden op 15jarige leeftijd en door iets anders omgevallen.

Moeders was die zomer op vakantie en ik zou eerst 2 weken voor Poet zorgen en zij dan 2 weken voor Ot en Sien terwijl wij op vakantie zouden zijn. Ik zat tijdelijk weer thuis, dat was makkelijker voor de katten (Ot en Sien netjes boven, gescheiden van boze Poet).
Ik had in die 2 weken dus geen tijd om een volledig eliminatiedieet te doen en dat was verder ook niet zo praktisch. Ik kon daar destijds ook amper tot niet aan barfspullen komen en wist niet wat Poet wel en niet wilde eten. Ook omdat Poet zichzelf niet lekker voelde en pijn had, was het allemaal lastiger. En Poet was best boos sinds ik uit huis was gegaan en zelf 2 andere 'vieze' katten had genomen. Ze had een enorme schurfthekel aan Ot en Sien en die waren weer doodsbang voor haar.
Ik had Poet al eens eerder geprobeerd kvv te voeren, maar dat moest ze niet. Ik weet niet waarom, want op zich lustte ze wel wat rauwe dingen en ving geregeld zelf buiten wat aan vogeltjes en muizen en (vijver)visjes.

Dus heb ik haar acuut op barf gezet, van de voorraad van Sien en wat supermarktdingen. En ik regelde een zak met 2 kilo konijnbraadstukken uit de dichtsbijzijnde Belze supermarkt. Er was ook geen tijd om Poet een goede vleesbotknaag- en verteertechniek aan te leren, dus tjopte ik het vleesbot tot moes en kreeg ze spiervlees en orgaan in kleine stukjes.
Poet moest wel een kap, anders bleef ze de vieze wond openhalen. Ook had ze slecht gegeten door de kap en pijn.

Mijn idee was al dat een voedselallergie (of -intolerantie) bij katten niet door een eiwitcomponent bepaald wordt, maar door onlogische bestanddelen in het menu, zoals zetmelen en koolhydraten. Een kat eet dit namelijk van nature niet en verteert het ook amper tot niet.
Nog een reden om geen kvv te geven, want ik kon alleen aan kvv met rijst komen. Ondanks dat er maar miniem rijst inzat, durfde ik het niet aan.

Ik heb Poet van de ene op de andere dag overgezet op barf, ongeveer hetzelfde menu als Sien. Dus geen biologische dieren, supermarktvlees (plofkip enzo), maar wel genoeg diersoorten en variatie.
Ik zette een schoteltje op een kopje, zo kon ze haar kap over het schotelde schuiven en alsnog eten. Ze at zonder te morren alles wat ik haar voorschotelde en leek het zelfs lekker te vinden (moeilijk te bepalen, ze deed vaak erg boos). Met de genezing ging het vanaf dat moment erg snel.
Poet had van de DA een zalfje voor op de ontstoken wond en een hele chemische spray voor in de kap gekregen. Dat heb ik er niet op kunnen doen, want dan vrat ze me op.
Toen moeders van vakantie terug kwam, zag ze een andere Poet. Eentje die weer blij uit haar ogen keek, minder tot geen pijn had en weer normaal wilde bewegen en naar buiten gaan.

Bij Poet was een gewoon barfmenu voldoende om haar van haar klachten af te helpen en geen spuit pred te hoeven geven.
Door Mowgli
#2652727
Ach gos...

Ik denk idd ook dat het kan komen door de brokjes die voor het grootste deel uit granen bestaan. Meteen afschaffen en je pluizebol op vers zetten.
Door Martine-Tom
#2652741
Asiel Goes toevallig?

Welkom hier! Ik zou zelf eerst beginnen met "gewoon" vers en kijken of dat helpt, zo niet dan pas gaan elimineren.
Door Iris-Paddy
#2652756
Martine-Tom schreef: Asiel Goes toevallig?

Welkom hier! Ik zou zelf eerst beginnen met "gewoon" vers en kijken of dat helpt, zo niet dan pas gaan elimineren.
Ja klopt, asiel in Goes.

Ik ga vanmiddag op pad om versvlees voor de kat :) Ik ben wel van plan om alle drie proberen over te zetten op vers vlees, en niet alleen Noortje.

Bedankt voor jullie snelle reacties al allemaal. Leuk!
Door Jacoba
#2652789
Dat is ook 1 van de redenen waarom ik destijds ben overgestapt op vers. Zelfs van hypoallergene brokken (RC én Hills) kreeg één poes jeuk, EN vaak overgeven. Omdat ze niet kauwde, zetten de brokken uit in de maag en dan  :puke:.

Vanaf de 1ste vers maaltijd, niet meer overgegeven en geen jeuk meer (mits ik geen rund, kip en kalkoen geef). Daar blijft ze allergisch voor. Dus daar zou je eventueel ook tegenaan kunnen lopen bij vers voeren, want als ik me niet vergis zit er in hypoallergene brok ook kip? Hoeft niet natuurlijk = uitproberen.
Door Iris-Paddy
#2652884
Nou dat was nog een hele zoektocht, de 1e dierenwinkel waar ik kwam had alleen energique voor de hond, en bij de tweede heb ik een rol carnibest meegenomen, blijkt dat daar rijst in zit....

Maar goed, gelukkig wel een handige tip via Martine-Tom gekregen, dus dan ga ik daar ook eens kijken!

Jacoba, voer jij ook kvv, of maak je zelf? Ik vraag me af welke merken je nou het beste kan geven. En wegens kleine vriezer, niet perse in bulk ingekocht hoeven te worden.
Door Martine-Tom
#2652971
flin schreef: gristus wat een prijzen?
Eigenmerk maalsel valt wel mee en als je snel wil beginnen...
Door flin
#2652976
Martine-Tom schreef: Eigenmerk maalsel valt wel mee en als je snel wil beginnen...
amai, vanaf 5.-  of kijk ik niet goed?
Door Jacoba
#2653031
Iris-Paddy schreef: Jacoba, voer jij ook kvv, of maak je zelf? Ik vraag me af welke merken je nou het beste kan geven. En wegens kleine vriezer, niet perse in bulk ingekocht hoeven te worden.
Haaksbarf voer ik al vanaf het begin. Daarnaast Tinlo, maar daar moet minstens het dubbele aan spiervlees bij, wil ze hier een beetje normaal op kunnen poepen. Lotgering staat hier in de kinderschoenen.

Overigens raad ik persoonlijk aan om langzaam over te schakelen naar vers, bijvoorbeeld door blikvoer te mengen met steeds een beetje meer vers. Dit om de darmen te laten wennen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door