Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sennaruby
#2594836
Ik heb net te horen gekregen dat mijn kat, die sinds maandag ineens ziek is, diabetes heeft en dat haar nieren niet meer goed functioneren. Haar klachten begonnen plotseling met enorm braken en lusteloosheid. Ze wil niet meer eten. Ze drinkt wel. Ze kijkt heel vreemd uit haar oren, temperatuur is 37,1 en ze loopt wat wankelig.

Ze heeft haar hele leven lang alleen maar kvv (carnibest) en barf gehad. Alleen brokjes tijdens de vakantie. Ik wil nu overgaan op Carnibest Diabetes, of kan ik misschien beter helemaal gaan barfen?

Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Groetjes, Fieke
Door Too
#2594985
Joh wat een narigheid
Ik denk dat ik  juist op een nierdieet zou inzetten, weet je hoe 'slecht' haar nieren zijn, als die echt slecht zijn zou ik dat doen en anders in ieder geval een koolhydraatvrij dieet
Volgens mij heeft iig Bandit een nierdieet in t assortiment

Voor een home-made barf/gemalen dieet  gaik even kijken... weinig bot, meer spier... ik ga even kijken

Hebbes:
Vleesbot  30%  en dan van gevogelte : kip, patrijs, eend, parelhoen, kwartel, duif
Orgaan    10%
Spier      60%  zo min mogelijk rood vlees van grote grazers  maar haas, konijn en gevogelte
Af en toe een eitje
Overigens mag je ook wat extra vet voeren bv wat kippenvel of t vet van nijnenniertjes

Hoe t met vis zit weet ik nog even niet
Laatst gewijzigd door Too op vr 08 feb 2013, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2595000
Ik denk dat je met carnibest diabeet al een eind in de richting zit, je zou ook kunnen kijken voor bandit nierdieet maar die is best duur..
Barf nier-dieet is best goed te doen dus zelf zou ik daarvoor kiezen...

Spuit je al insuline en meet je zelf de waardes al?
Door Mowgli
#2595093
Moeilijk...

Is er dan eigenlijk een bloedonderzoek gedaan waar duidelijk uitkwam dat je kat diabetes en slechte nieren heeft? Want dat heb ik niet begrepen. Wat was het advies van je da?
Geef je je kat insuline? Ik weet niet wat het beste is, nierendieet of diabetesdieet.

Als je zelf een dieet gaat maken, dan is het inderdaad belangrijk vanwege de nieren zoveel mogelijk gevogelte te geven (en inderdaad zo weinig bot als mogelijk), want de grote grazers en ander rood vlees bevat zeer veel fosfor, en dat is juist wat een nierenkat moet vermijden. Dus: geen rood vlees, maar wit vlees. Er zijn een aantal topics over nierproblemen bij katten en welk dieet, gebruik de zoekfunctie maar even.

Je zou als supplement eventueel ipakitine door zijn voer kunnen mengen. Dit is een fosfaatbinder. Ik gaf Pugsley (helaas gestorven aan chronisch nierfalen) dit ook altijd.
Door Mevroi Kruim
#2595249
Diabetesdieet is graanvrij, da's al heel mooi, fosforarm is ook belangrijk voor een nierkat en daar is een diabetesdieet dan weer niet op gericht. Zelf samenstellen geeft de beste controle.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door