Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#3450825
Hallo,

Overal lees ik dat het zeldzaam is en bijna nooit voorkomt, maar mijn verder kerngezonde dikkertje van 17 heeft toxoplasmose met neurologische verschijnselen.
Ik dacht dat ze een hersenbloeding had gehad, maar de da wilde haar graag testen..
Ze heeft nu al drie weken een zeer hoog ab kuur en langzaam aan gaat het weer wat beter. Ze kan weer wat lopen en springen en ipv in de puppy ren “huppelt” ze weer door de huiskamer.

Ik dacht echt dat de da een grap maakte maar dat de ab aanslaat lijkt me wel bewijs.
Ik voer al een jaar of 15 rauw, eerst barf aan m’n honden, toen ze oud werden kvv en m’n pup kvv.
De katten kregen zelf gemalen kvv of gewone kvv.
Ik denk nu ook dat m’n andere kat hier vorig jaar aan is gestorven.
Meerdere da bezoeken, geen enkele behandeling had resultaat en onderzoeken en echo’s wezen niks uit.

Al met al maakt het me wel een beetje huiverig.
Wat kan je doen om het te voorkomen?
Las over invriezen, Maar ja het komt altijd al ingevroren.
Verder hebben de katten nooit iets rauws gegeten, rauwe kip ofzo moesten ze niet (wat je weg snijd van je eigen kip) het moet dus wel van de kvv komen.. (het z’n binnen katten)

Tips iemand?
Want op het moment durf ik dus geen rauw meer te geven 🙈
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450832
Goh, het kan natuurlijk oorspronkelijk door het vlees komen. Dat kan je niet uitsluiten.
Het wil wel zeggen dat het er de eerste 15 jaar dan niet in zat... En ingevroren vlees is idd veilig.. 4 dagen invriezen is al genoeg. Heb je recent iets gegeven dat niet zo lang ingevroren is geweest?

Dat je kat vorig jaar aan hetzelfde overleedt is niet erg waarschijnlijk omdat een kat die voor het eerst besmet raakt, op dat moment cysten gaat uitscheiden.. Dus tenzij je katten strikt gescheiden op de bak gingen en nooit op dezelfde plekken lagen, zou een eerste besmette kat automatisch de andere besmetten. En eens ze de besmetting een keer doorgemaakt hebben is het niet meer gevaarlijk. De meeste katten krijgen het al als kitten, door contact met besmette ontlasting of een besmette muis buiten. Maar bij binnenkatten durft dat idd al eens fout lopen.
Alleszinds, als je huidige kat het vorig jaar opgelopen zou hebben van je andere kat, zou ze er nu niet meer ziek van kunnen worden.
Dus wss is het een nieuwe besmetting.. En als ze iets gegeten heeft dat niet ingevroren was zou dat kunnen daarvan komen. Maar je kan het ook zelf aan je schoenen vb mee naar binnen hebben genomen he.... De cysten overleven lang, dus de grootste infectiedruk zit toch in de grond en de dieren die buiten lopen.

Ivm de kvv, laat hem dan eerst een week ingevroren voordat je hem voert, voor je gemoedsrust.
En ik hoop dat je kat erdoor komt!
Door Evy_JD
#3450833
De dierenarts heeft aan dat het waarschijnlijk sluimert aanwezig was, maar wegens een recente tanden operatie en daardoor verlaagde weerstand boven is gekomen.
Maar dat het aan je schoenen mee kan komen had ik niet bedacht :o
Dat relativeert in ieder geval wel hahaha.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450835
Ja, erg waarschijnlijk is dat ook niet he. Maar het gebeurt. Net als binnenkatten soms ook wormen of giardia krijgen. Dat komt ook eerder van iets dat jij mee binnen brengt dan van rauw vlees.

Sluimerend. Iets als chronisch of zo?
Dat kan je normaal zien in de test. Of het een oude, recente of chronische besmetting is. Maar ik kan nergens vinden wat zo'n chronische besmetting dan inhoudt want ik vind enkel dat pas besmette dieren kans lopen om ziek te worden.
Door Evy_JD
#3450836
Ze heeft speciaal gebeld met het lab om de juiste test te doen (weet zo 123 niet welke, er zijn er schijnbaar meerdere) en omdat de waarde zo enorm hoog was kon het niet anders dan dat het een actieve besmetting was zei ze.
Ze viel telkens om bij het lopen en liep waggelend. Heel zielig om te zien.

Maar ik geloofde het eigenlijk niet toen ze zei dat, dat het was. Maar ze springt nu weer en loopt bijna normaal..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3450846
Ik weet het niet. Ken er niet genoeg van. Tis idd zeldzaam dat het symptomen geeft bij katten.
Ik lees wel dat er een cocktail aan antibiotica wordt ingezet ter bestrijding. Die werken natuurlijk ook tegen een heleboel andere dingen. Dat op zich is geen bewijs dat het effectief toxoplasmose is. Maar ik zie ook geen reden om er echt enorm aan te twijfelen.. Je zou nog eens kunnen navragen welke test specifiek uitgevoerd is en wat de waarden waren. Normaal heb je recht op het overzicht van alle testen en resultaten.

Het belangrijkste is dat ze verbetert. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door