Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#2176901
Ik zag later bij anderen b.v. Mastitis staan bij vraag 5. Ik ging bij die vraag uit van overleden moederhonden, eclampsie oid. Maar dan moet ik dus ook bijstellen, want Angels heeft natuurlijk bij haar nestje ernstige Mastitis gehad en bij mijn 1ste nestje had moeders het ook, zij het in veel mindere mate dan angels de laatste keer had.
Door saluki
#2176929
Afwijkingen zoals Hanny ze noemt heb ik  niet gehad, maar dit komt -kwam in de lijnen die ik had niet voor zover ik weet. Ik ken tot de over grootouders, dat kan natuurlijk omdat er niet veel fokkers zijn, zo'n zes of zeven actieve fokkers en dat is eigenlijk nooit erg veel meer geweest, hooguit een stuk of tien.
Laatst gewijzigd door saluki op za 26 nov 2011, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels
#2176933
Ik wil nog nog een gecombineerd antwoord geven op vraag 5 & 6.

Betreft een nestje waarvan moederhond rond 2e/3e week dracht een maagdarm-virusje opliep. Zo'n simpel virusje waarvan (als je een groep hebt) de één na de ander het krijgt en wat meestal met 1-2 dagen over is zonder dat je er iets aan doet. (behalve de hond een dagje laten vasten) het a.s moedertje kreeg het ook, maar in een dusdanige mate dat ze ernstig ziek werd en hoge koorts had. Ze moest hóe dan ook op de medicijnen, waarna ze in een paar dagen weer de oude was. Een week later zag ik in haar urine wat 'vuil-sliertjes' en ik ging ervan uit dat ze de embryo's afgestoten had. Maar ze groeide en groeide gestaag door. De bevalling begon op de 62e dag en de eerste 2 pups werden dood geboren. Ze waren gaaf en normaal ontwikkeld...goed van gewicht ook, maar bij controle bleek dat ze beide een open verhemelte hadden van voor naar achter. Daarna werden er nog 3 levende pups geboren. Waarvan ik er een een week later kon laten inslapen omdat ie niet groeide. Weer een week later kon ik er nog één in laten slapen vanwege een ernstige vorm van zwemmen. Dus van de 5 pups bleef er één over. Het gedrag van het moedertje met haar ene overgebleven pupje was vreselijk naar om te zien. Steeds als ik bij haar overgebleven pupje kwam ging ze er zowat bovenop liggen....alsof ze zeggen wou: deze laatste haal je niet bij me weg.... Dat heeft echt een tijdje geduurd en ik was er zelf zo beroerd van dat de één na de ander doodging dat ik na dat nest een poosje niet gefokt heb....totdat het weer begon te kriebelen... ;)
De genoemde afwijkingen/problemen zouden kunnen komen door het medicijngebruik, maar kan ook door het virus zelf veroorzaakt zijn. Hoge koorts tijdens de dracht kán ook ontwikkelings-stoornissen geven.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2176958
1)Welk ras fok je?
Nu Labrador
2)Hoe lang fok je honden?
Eerste nestje in 1975

3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
8

4)Waarom fok je honden?
Omdat het iedere keer weer een unieke ervaring is het wonder van de geboorte mee te mogen maken. Leuke bijkomstigheid is de blijde as nieuwe eigenaren. Voor wat betreft het pappen,poetsen, poep en pies opruimen zeg ik altijd dat je een afwijkend gen moet hebben om dat leuk te vinden. Collega's kunnen zo lekker reageren met bah dat je dat doet!

5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
7x niet en nu de laatste keer met de nieuwe start een sectio. Na 5 pups thuis stopten de weeén en na piton en calcitad die niks deden besloten tot een sectio.

6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
Ook nu met het laatste nest voor de eerste keer.
Een verhaal apart. Na de sectio waar ik ook assisteerde was er één pup die ik niet aan de praat kreeg en hem weglegde met de woorden, deze gaat het niet doen. Een imo eigenwijze assistente pakte hem over, bleef nog heel lang doorgaan en kreeg hem aan de praat. Maar hij lag er apatisch bij, geen biotonus, groeide 1 dag wrs de voeding die mee woog, viel daarna af. Met sonde en later de fles van 400 naar 700gr en toen kon hij z'n ontlasting niet kwijt. Met paraffiene-olie weer gepoept maar het kwam niet aan de gang. Ook leek hij echt een prematuurtje. Uiteindelijk na bijna 2 weken vechten het mannetje in laten slapen, met mijn bemerking naar de DA dat je niet ten koste van alles een pup in leven moet willen krijgen. Denk ook wel dat mijn gevoel heel sterk zei, dit is niet goed en dit komt niet goed.
Helaas gelijk gekregen.

7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Omdat ik mijn twijfels heb of het nodig is.

8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
De eerste 3 nestjes een ervaren fokker, zij had ook de teef gefokt. Heb ook wel bevallingen alleen gedaan en als ex-paravet het nodige aan ervaring opgedaan. (die collega's hierboven genoemd zijn leerkrachten)
Bij dit laatste nestje was onze dochter aanwezig. Met haar samen heb ik de kennel.

9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
De weeén die stopten zoals al vermeld.

10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
Door gesprekken. Voelt het niet goed dan geen pup.

11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
Geen abstract getal. Tussen 1 en 13? 8

12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
Op m'n site en bij de labradorstartpagina. Ook verwijzen we met sommige bevriende fokkers naar elkaar door.

13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
Ligt er aan hoeveel tijd ze voor de pup overhouden en hoe ze eventuele problemen oplossen. Ik bracht vroeger de honden ook altijd naar mijn ouders.
Laatst gewijzigd door MargaS op za 26 nov 2011, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2177526
Decibels schreef: Ik wil nog nog een gecombineerd antwoord geven op vraag 5 & 6.

Betreft een nestje waarvan moederhond rond 2e/3e week dracht een maagdarm-virusje opliep. Zo'n simpel virusje waarvan (als je een groep hebt) de één na de ander het krijgt en wat meestal met 1-2 dagen over is zonder dat je er iets aan doet. (behalve de hond een dagje laten vasten) het a.s moedertje kreeg het ook, maar in een dusdanige mate dat ze ernstig ziek werd en hoge koorts had. Ze moest hóe dan ook op de medicijnen, waarna ze in een paar dagen weer de oude was. Een week later zag ik in haar urine wat 'vuil-sliertjes' en ik ging ervan uit dat ze de embryo's afgestoten had. Maar ze groeide en groeide gestaag door. De bevalling begon op de 62e dag en de eerste 2 pups werden dood geboren. Ze waren gaaf en normaal ontwikkeld...goed van gewicht ook, maar bij controle bleek dat ze beide een open verhemelte hadden van voor naar achter. Daarna werden er nog 3 levende pups geboren. Waarvan ik er een een week later kon laten inslapen omdat ie niet groeide. Weer een week later kon ik er nog één in laten slapen vanwege een ernstige vorm van zwemmen. Dus van de 5 pups bleef er één over. Het gedrag van het moedertje met haar ene overgebleven pupje was vreselijk naar om te zien. Steeds als ik bij haar overgebleven pupje kwam ging ze er zowat bovenop liggen....alsof ze zeggen wou: deze laatste haal je niet bij me weg.... Dat heeft echt een tijdje geduurd en ik was er zelf zo beroerd van dat de één na de ander doodging dat ik na dat nest een poosje niet gefokt heb....totdat het weer begon te kriebelen... ;)
De genoemde afwijkingen/problemen zouden kunnen komen door het medicijngebruik, maar kan ook door het virus zelf veroorzaakt zijn. Hoge koorts tijdens de dracht kán ook ontwikkelings-stoornissen geven.
Dank je wel Marijke, voor je uitgebreide aanvulling. Wat een afschuwelijke ervaring......... :(
Door Lizzy
#2177527
Angelique schreef: Ik zag later bij anderen b.v. Mastitis staan bij vraag 5. Ik ging bij die vraag uit van overleden moederhonden, eclampsie oid. Maar dan moet ik dus ook bijstellen, want Angels heeft natuurlijk bij haar nestje ernstige Mastitis gehad en bij mijn 1ste nestje had moeders het ook, zij het in veel mindere mate dan angels de laatste keer had.
:'(

Mag ik vragen, komt dit vaak voor mastitis? En hoe wordt het behandeld (in de regel)?
Door Lizzy
#2177533
MargaS schreef: 1)Welk ras fok je?
Nu Labrador
2)Hoe lang fok je honden?
Eerste nestje in 1975

3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
8

4)Waarom fok je honden?
Omdat het iedere keer weer een unieke ervaring is het wonder van de geboorte mee te mogen maken. Leuke bijkomstigheid is de blijde as nieuwe eigenaren. Voor wat betreft het pappen,poetsen, poep en pies opruimen zeg ik altijd dat je een afwijkend gen moet hebben om dat leuk te vinden. Collega's kunnen zo lekker reageren met bah dat je dat doet!

5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
7x niet en nu de laatste keer met de nieuwe start een sectio. Na 5 pups thuis stopten de weeén en na piton en calcitad die niks deden besloten tot een sectio.

6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
Ook nu met het laatste nest voor de eerste keer.
Een verhaal apart. Na de sectio waar ik ook assisteerde was er één pup die ik niet aan de praat kreeg en hem weglegde met de woorden, deze gaat het niet doen. Een imo eigenwijze assistente pakte hem over, bleef nog heel lang doorgaan en kreeg hem aan de praat. Maar hij lag er apatisch bij, geen biotonus, groeide 1 dag wrs de voeding die mee woog, viel daarna af. Met sonde en later de fles van 400 naar 700gr en toen kon hij z'n ontlasting niet kwijt. Met paraffiene-olie weer gepoept maar het kwam niet aan de gang. Ook leek hij echt een prematuurtje. Uiteindelijk na bijna 2 weken vechten het mannetje in laten slapen, met mijn bemerking naar de DA dat je niet ten koste van alles een pup in leven moet willen krijgen. Denk ook wel dat mijn gevoel heel sterk zei, dit is niet goed en dit komt niet goed.
Helaas gelijk gekregen.


7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet? Omdat ik mijn twijfels heb of het nodig is.

8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
De eerste 3 nestjes een ervaren fokker, zij had ook de teef gefokt. Heb ook wel bevallingen alleen gedaan en als ex-paravet het nodige aan ervaring opgedaan. (die collega's hierboven genoemd zijn leerkrachten)
Bij dit laatste nestje was onze dochter aanwezig. Met haar samen heb ik de kennel.

9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
De weeén die stopten zoals al vermeld.

10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
Door gesprekken. Voelt het niet goed dan geen pup.

11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
Geen abstract getal. Tussen 1 en 13? 8

12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
Op m'n site en bij de labradorstartpagina. Ook verwijzen we met sommige bevriende fokkers naar elkaar door.

13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
Ligt er aan hoeveel tijd ze voor de pup overhouden en hoe ze eventuele problemen oplossen. Ik bracht vroeger de honden ook altijd naar mijn ouders.
MargaS, ook jij heel erg bedankt voor alle antwoorden! Super!

Jouw intuitie over de pup was dus juist.... Ik denk dat je gelijk hebt, dat we te vaak pups in leven willen houden en moeizaam kunnen accepteren dat bij een hond de 'normale pupsterfte' vroeger zo'n 30% was en nu ook nog steeds iets van 5% is (meen ik me te herinneren).
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2177571
Lizzy schreef: :'(

Mag ik vragen, komt dit vaak voor mastitis? En hoe wordt het behandeld (in de regel)?

Ja, het komt zeer regelmatig voor. Ik moest de melk eruit halen en de teef kreeg toen synulox.
Door irmaa
#2177584
*Lia* schreef:
Ja, het komt zeer regelmatig voor. Ik moest de melk eruit halen en de teef kreeg toen synulox.
Mastitis, mijn ervaring:
Ja , was al helemaal blauw zwart, binnen no time!! een plek van 10 cm bij 10 cm... 3 dagen lang koelen, koelen en nog eens koelen, om het half uur ijs / koelpacking.. dus kei hard werken :) ( en niet zoals veel mensen doen warmte packings) Teef op pijnstillers en AB, dus pups van de tiet af ( wil geen ab in de pups enzo ) en melk laten opdrogen, dus niet meer aanzitten.
De dierenartsen zeiden dat wordt zeker een wond.. dat gaat open.. dus niet... misschien wel omdat ik eigenwijs ben...
Gelukkig waren er een aantal pups die al zelf konden eten en drinken: de teven. de mannen zijn tijdelijk naar een pleegmoeder gegaan, die hadden de melk nog hard genoeg nodig.
De moeder zorgde verder wel voor de pups.. maar constant erbij blijven...
Door Decibels
#2177598
kan in een tijd van een paar uur ontstaan. Ooit gehad met een teef dat ik 's avonds naar bed ging, niks aan de hand. Werd halverwege de nacht wakker en teefje doodziek met hoge koorts.
Door Lizzy
#2177604
Decibels schreef: kan in een tijd van een paar uur ontstaan. Ooit gehad met een teef dat ik 's avonds naar bed ging, niks aan de hand. Werd halverwege de nacht wakker en teefje doodziek met hoge koorts.
En toen?
Door Decibels
#2177617
Lizzy schreef: En toen?
AB en koelen, maar de ontsteking ging zo snel en brak diezelfde dag nog door. Paar keer per dag de wond uitgespoeld en verband eromheen gebonden. 'Gelukkig' was het een voorste tepel dus verband bleef redelijk zitten om haar borstkas.
Door Lizzy
#2177622
Decibels schreef: AB en koelen, maar de ontsteking ging zo snel en brak diezelfde dag nog door. Paar keer per dag de wond uitgespoeld en verband eromheen gebonden. 'Gelukkig' was het een voorste tepel dus verband bleef redelijk zitten om haar borstkas.
Ai ai. Arm moedertje.....

Maar, pups dus bij moeder weghalen?
Door Decibels
#2177630
Lizzy schreef: Ai ai. Arm moedertje.....

Maar, pups dus bij moeder weghalen?
Als ze wat ouder waren geweest had ik dat misschien wel gedaan, maar ze waren pas een paar daagjes oud. Moest alleen voorkomen dat ze niet bij die open wond kwamen. Vandaar een verband om haar borstkas. De rest van het melkklier pakket was goed dus ze hadden genoeg andere tepels om te drinken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door