Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door baileys
#2014356
Gisteren in een gekke bui een soort van mini hamburgers van rode smuldier gemaakt, maar ben bang dat het niet gaat lukken. Het is te vet  :(
Heeft iemand de enkelvoudige kipvariant al eens geprobeert??
Door Alba
#2019576
@baileys:
Wij drogen wel eens zalmbuiken, dat is ook te vet om echt droog te krijgen. Tijdens het drogen dep ik regelmatig het vet eraf en op een bepaald punt droogt het eigenlijk niet meer verder. Bewaren in de diepvries en je hebt geen 100% droge snack maar wel een hele lekkere beloning voor bv. de training.
Alba vind het heerlijk, terwijl ze rauwe zalm niet meer blieft. Voor de training gebruik ik een heuptasje waar ik plastic bakjes in kan zetten, dan kan ik er makkelijk bij en blijft het tasje schoon.

Overigens hebben we het nu al een tijd niet gedaan omdat we nu een balkon hebben en er zo'n misselijkmakend weeige lucht van de droger komt dat ik dat mijn buren niet aan kan doen. Nog een paar maanden en dan hebben we een schuur waar het weer kan dus de voorraad zalmbuiken ligt klaar in de vriezer!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2038768
Ik haal dit topic eventjes weer omhoog want ik heb ook een paar droog vraagjes.
Ik had laatst kippenvleugeltipjes gedroogd. Ze hadden ongeveer 12 uur in de droger gezeten en ik bewaar ze in een tupperware bakje (niet in de vriezer). Maar gewoon in de keuken. Dat ging even goed, maar na een anderhalf week stond er allemaal schimmel op.. :( :( :(
Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan? Te kort gedroogd? Verkeerd bewaard?
En k'heb nog een droogvraagje.. ;) heeft iemand wel eens paardentong gedroogd. Kun je dit drogen en hoelang zou dit dan in de droger moeten?
Door millyckk
#2038774
12 uur voor kippenvleugels vind ik wel kort,denk eerder aan 18 uur!  Als je ze buiten de vriezer wilt bewaren zou ik dat in een open bakje doen met een bodempje rijstkorrels,dat absorbeert vet en vocht. Gedroogde kippennekken blijven hier op die manier heel lang goed!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2038785
*milik* schreef: 12 uur voor kippenvleugels vind ik wel kort,denk eerder aan 18 uur! Als je ze buiten de vriezer wilt bewaren zou ik dat in een open bakje doen met een bodempje rijstkorrels,dat absorbeert vet en vocht. Gedroogde kippennekken blijven hier op die manier heel lang goed!
Dank je wel! Kijk dan weet ik wat ik verkeerd heb gedaan! Ik heb nu dus weer kippenvleugeltipjes in de droger gehad vandaag. (Ze hebben er nu ongeveer dertien uur in gezeten). Zou ik de droger voor de nacht even uit kunnen zetten, (Ik heb toch liever niet dat ie 's nachts aan staat, er zal wel niets verkeerd gaan..maar toch), en dan morgenvroeg nog een uurtje of zes drogen?
En de tip van de rijstkorrels is een hele goede. Dank je!!! :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2039214
Met paardentong heb ik geen droog-ervaring, ik droog echter wel hertentong en dat gaat goed als je er tenminste minstens 14 uur voor uittrekt.

Ik doe de gedroogde vleesjes vaak in een weckpot met een theezakje met rijst en dat werkt prima.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2039245
Els en Max schreef: Met paardentong heb ik geen droog-ervaring, ik droog echter wel hertentong en dat gaat goed als je er tenminste minstens 14 uur voor uittrekt.

Ik doe de gedroogde vleesjes vaak in een weckpot met een theezakje met rijst en dat werkt prima.
Bedankt voor je reactie. Ik ga volgend weekend proberen om de paardentong te drogen. Ik ben benieuwd! De kippenvleugeltipjes heb ik nu in totaal ca. 19 uur gedroogd en idd in een bakje met rijst gedaan. Goede tip!!!
Door Elies
#2039804
Ik heb vandaag de Bomann bij Aximax besteld. Hoor er veel goede ervaringen over. Ik heb alleen nog wat vraagjes over het droog proces.

- Moet je vlees, orgaan, fruit voorbereiden voor je het in de droger stopt?
Mijn logische gedachte is; hoe groter, dikker en vochtiger de stukken hoe langer het moet drogen

- Hoe weet je dat het gedroogde spul goed en voldoende gedroogd is?

- Hoe lang blijft het houdbaar?
#2039818
- jouw logica is prima  ;) dunne plakjes drogen het snelst. Afdrogen/uitwringen scheelt ook. Vet er af is nodig, vet droogt niet en schimmelt snel. Hele vette zaken als zalm zijn dus ook lastig te drogen.

- ik droog vlees totdat het gortdroog en dus keihard is. Lever blijft wat soepeler maar bv kipfilet of rund worden heel hard en bros. Voor tomaten levert dit geen smakelijk resultaat op  :P die zijn half droog veel lekkerder.

- daarom gaan die tomaten alsnog in de olijfolie (met kruiden) om te bewaren. Gortdroog vlees bewaar ik buiten de koelkast in een goed sluitend koelkastbakje, dat gaat tijden mee. Wel eerst heel goed laten afkoelen en uitwasemen, anders ontstaat er condens en gaat het alsnog schimmelen.
Minder droog spul, of als je het niet helemaal vertrouwt, gaat prima in de vriezer. Steeds er uit halen wat je nodig hebt.
Door Elies
#2040600
Dankjewel. Nou de droger is vandaag bezorgd. De kippenhartjes liggen al te ontdooien, die mogen als eerst de droogmolen in. Ik ben benieuwd!

Zit ik de gebruiksaanwijzing te lezen met de waarschuwing:
"U moet wel bedenken dat de levensmiddelen die u thuis droogt er anders uit zien dan de kant-en-klaar-producten die u in de supermarkt of reformwinkel koopt.
Dat komt omdat u in uw droger geen kunstmatige kleurstoffen of conserveringsmiddelen gebruikt.


:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Elies op di 21 jun 2011, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door marjan23
#2041573
Ik heb laatst runderhart gedroogd en de vetranden niet weggesneden.
Heb het wel bijna 30 uur in de vriezer gehad, daarna was het kurkdroog. Het vet eraan stolt, na 3 weken is het nog steeds niet beschimmeld, controleer het goed.

Tegenwoordig met drogen laat ik de machine wat langer aanstaan, zodat het echt droog is. Met warm weer droog ik niet meer, de droogmachine word dan te warm, met koeler weer niet.

Droger zet ik ook pas 's avonds aan, scheelt met vliegen, de volgende ochtend is het dan al aardig droog en ook weinig last van vliegen.

Wat ik tot nu toe gedroogd heb:
- sardines (met groot succes) bewaar ik in de vriezer
- eendenvoetjes bewaar ik in de vriezer
- lever (meer dan 24 uur) bewaar ik in afgesloten doos
- hart (meer dan 24 uur) bewaar ik in afgesloten doos
- long bewaar ik glazen pot
- konijnenoren bewaar ik in de vriezer
- capelin vis (zijn niet droog te krijgen na 30 uur) geen succes dus
- fruit doe ik niet meer nadat het spul voor de honden erin heeft gezeten :-X
- restjes spiervlees van hert en paard
Door Irish
#2042214
ZO mijn topic heeft een ''staartje'' gekregen van 26 pagina's  :biggrin2:
Misschien is de vraag al is gesteld.. maar kan je een bomann uitbreiden met meer schijven?
Normaal gesproken heb je per bomann 5 plastic schijven/plateau's hoe je het noemen wilt.
Maar kan je je dat uitbreider? Dat je dus alsnog maar 1 bomann aan hoeft te zetten maar je dus wel meer vlees kan drogen?
Of gaat het droogresultaat dan achteruit?
Door orinake
#2042295
[quote="Irish"]
ZO mijn topic heeft een ''staartje'' gekregen van 26 pagina's  :biggrin2:
Misschien is de vraag al is gesteld.. maar kan je een bomann uitbreiden met meer schijven?
Normaal gesproken heb je per bomann 5 plastic schijven/plateau's hoe je het noemen wilt.
Maar kan je je dat uitbreider? Dat je dus alsnog maar 1 bomann aan hoeft te zetten maar je dus wel meer vlees kan drogen?
Of gaat het droogresultaat dan achteruit?
[/quote]

Als ik me niet vergis kwam hier de reactie op dat het kan, maar dat het langer moet drogen :)


Hier hebben we ondertussen het volgende gedroogd:
Kipfilet (gewoon in open doos bewaren)
Kippennek (open doos)
paardenspiervlees (in de vriezer bewaren ;))
Runderlippen (in open doos)
Runderhart (open doos) (wel ontvetten)
Runderlever (open doos)
Lamspens (open doos)
Lamslong (open doos)
Lamslever (open doos)
Lamshart (open doos)
Eendenvoetjes (open doos)
Konijnenspiervlees (open doos)
Konijnenhart (open doos)
Konijnenlong (open doos)
Konijnennier (open doos)
Geitenvlees (vriezer)
Kippenhart (open doos)
Spiering (vis) (open doos)
Lamsstrotjes (open doos)

Ik droog alles wel lang ;)

Kippenmaag (open doos)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door