Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3459856
Paul Mandigers:
"Een regel kan zijn dat we nooit honden met elkaar kruisen als ze te verwant zijn aan een lijder. Wanneer we de lijder het etiket R0 geven dan zeggen we dat hij 100% erfelijk belast is. De R staat simpelweg voor risico. De ouders en volle broers/zussen van een lijder krijgen het etiket R1 (50% kans). Een nakomeling van een volle broer/zus is dan een R2 (25% kans). Maar een halfbroer/ zus van een lijder heeft 25% kans en is dus ook een R2 hond. En zo kunnen we door etiketteren naar R3 (12,5%) en R4 (6,25% kans). Wanneer we nimmer een hond uit de categorie R2 t/m R4 kruisen met een andere hond uit die categorie maken we het risico zo klein als mogelijk. Uiteraard is het erg belangrijk dat iedereen dan eerlijk is. Dit kunnen we alleen maar doen als de melding gedaan kan worden zonder dat ‘naming and shaming’ optreedt. En mocht het antwoord worden: ‘Maar dan hebben we te weinig honden in onze populatie’: keur dan look-alikes aan of start outcross. Als het zo slecht met een ras is gesteld, moet je andere maatregelen nemen. En met de huidige mogelijkheden op het gebied van DNA-onderzoek kan het DNA-profiel van iedere look-alike vergeleken worden met die van de populatie."
(bron: https://www.veterinair-neuroloog.nl/med ... lepsie.pdf);
Als je het zo leest klinkt het heel eenvoudig ::)
#3459863
pike schreef: za 20 mei 2023, 21:12 Paul Mandigers:
"Een regel kan zijn dat we nooit honden met elkaar kruisen als ze te verwant zijn aan een lijder. Wanneer we de lijder het etiket R0 geven dan zeggen we dat hij 100% erfelijk belast is. De R staat simpelweg voor risico. De ouders en volle broers/zussen van een lijder krijgen het etiket R1 (50% kans). Een nakomeling van een volle broer/zus is dan een R2 (25% kans). Maar een halfbroer/ zus van een lijder heeft 25% kans en is dus ook een R2 hond. En zo kunnen we door etiketteren naar R3 (12,5%) en R4 (6,25% kans). Wanneer we nimmer een hond uit de categorie R2 t/m R4 kruisen met een andere hond uit die categorie maken we het risico zo klein als mogelijk. Uiteraard is het erg belangrijk dat iedereen dan eerlijk is. Dit kunnen we alleen maar doen als de melding gedaan kan worden zonder dat ‘naming and shaming’ optreedt. En mocht het antwoord worden: ‘Maar dan hebben we te weinig honden in onze populatie’: keur dan look-alikes aan of start outcross. Als het zo slecht met een ras is gesteld, moet je andere maatregelen nemen. En met de huidige mogelijkheden op het gebied van DNA-onderzoek kan het DNA-profiel van iedere look-alike vergeleken worden met die van de populatie."
(bron: https://www.veterinair-neuroloog.nl/med ... lepsie.pdf);
Als je het zo leest klinkt het heel eenvoudig ::)
Ja klinkt het wel. Maar van heel veel overervingen is het niet zo simpel dat het 1 gen is, en dan wordt het al moeilijker. Maar goed dan kun je op de ziekte symptomen selecteren.
Maar wat nog moeilijker is, dan moet iedereen ( dus ook de htk eigenaar en ook de fokkers) medische inzage van hun hond geven, niet facultatief maar verplicht. Ook als de hond naar Verwegistan (of buren) is verhuisd.
Waarschijnlijk is die verplichting in eigen land juridisch niet te doen, laat staan over landsgrenzen heen.
Ook dient dan iedere htk hond allerlei ( dure) onderzoeken te ondergaan....alleen zo krijg je een goed beeld. Zou mooi zijn maar dat gaat niet lukken vrees ik.

Daarnaast en dat kan best gevoelig liggen, mensen zelf planten zich ook voort wetende dat ze een behoorlijk ingrijpende aandoening/ziekte kunnen laten overerven aan hun kind, soms wel 50-50.
Vraag me af of wij mensen dat dus kunnen zonder gevoel erna te kijken.

Overigens deed ik voorheen wel gezondheidsonderzoek en bij mijn honden, omdat ik het belangrijk vond als informatie voor het ras, maar inmiddels niet meer. Kost me een hoop geld en er wordt vooral toch niks mee gedaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door