Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3458246
Vanmorgen heb ik de schoonmaakster opgezegd. Ze deed echt wel haar best maar ik vond toch altijd weer dingen die in mijn ogen niet of niet goed schoon waren. Voelde me een zeikerd maar ik betaal ervoor en heb dan een bepaalde verwachting…

Ik heb erg slechte ervaringen met het vinden van een schoonmaakster. Dus ga het voorlopig zelf weer doen en hoor graag jullie beste schoonmaakhacks, tips, welk merk ed :D

Wie werkt er met bepaalde merken bv Jemaco en is dat echt zijn geld waard?

Raamdoeken - Streeploos en zonder reinigingsmiddel je ramen schoonmaken. Klinkt goed maar is dat echt een must have en zo ja welk moet ik dan hebben. De prijzen lopen nogal uiteen als het goed is mag het best wat kosten maar welke is goed :)

Microvezeldoeken - ik heb nu altijd microvezeldoekjes van de Action. Koop om de zoveel tijd nieuwe. Kosten weinig en vind ze altijd wel prima maar weet ook niet beter. Zie ook veel duurdere voorbijkomen, zijn die echt beter/de moeite waard?

Dweilen - ik heb nu een dweilstok van Vileda met microvezeldoeken. Maar na het dweilen stinkt de vloer verschrikkelijk muf/naar natte hond. Het is een tegelvloer met vloerverwarming die in juli 2022 is gelegd. Ik heb al contact opgenomen met het bedrijf die de vloer geleverd en gelegd heeft maar die had er niet eerder over gehoord. Ze gaf aan dat er in reinigingsmiddel altijd wat vet zit en dat dit op de vloer kan achterblijven en een geur kan geven… Ik heb een tijdje gedweild met water en een scheutje schoonmaakazijn maar daar word het niet beter van… Ik gebruik Marcel’s Greensoap als reiniger en heb nu iets met enzymen voor de vloer gekocht. Het helpt allemaal niets het stinkt echt in huis als er gedweild is terwijl je dan eigenlijk juist een schoon fris gevoel moet hebben.… echt heel erg balen, zo geen eer van je werk. Word er altijd sjagerijnig van… :-\
Dweilen worden op 60 graden gewassen en week ik af en toe in schoonmaakazijn.
#3458255
El_Kato schreef: ma 27 mar 2023, 20:02 Vanmorgen heb ik de schoonmaakster opgezegd. Ze deed echt wel haar best maar ik vond toch altijd weer dingen die in mijn ogen niet of niet goed schoon waren. Voelde me een zeikerd maar ik betaal ervoor en heb dan een bepaalde verwachting…

Ik heb erg slechte ervaringen met het vinden van een schoonmaakster. Dus ga het voorlopig zelf weer doen en hoor graag jullie beste schoonmaakhacks, tips, welk merk ed :D

Wie werkt er met bepaalde merken bv Jemaco en is dat echt zijn geld waard?
Ik moest zelfs goegelen wat het was :biggrin2:
Raamdoeken - Streeploos en zonder reinigingsmiddel je ramen schoonmaken. Klinkt goed maar is dat echt een must have en zo ja welk moet ik dan hebben. De prijzen lopen nogal uiteen als het goed is mag het best wat kosten maar welke is goed :)
Wat is er mis met een emmer warm water en een druppeltje afwasmiddel en een goede wisser? Je moet een professionele echte goede wisser hebben. En dan krijg je je ramen pas echt schoon.
Microvezeldoeken - ik heb nu altijd microvezeldoekjes van de Action. Koop om de zoveel tijd nieuwe. Kosten weinig en vind ze altijd wel prima maar weet ook niet beter. Zie ook veel duurdere voorbijkomen, zijn die echt beter/de moeite waard?
Nee. Ik heb die van de Hema. Doen het prima. Ik was een hele mand vol eens per week op 90 graden. En als ze te dun worden knikker ik ze weg. Vind het ontzettend milieu onvriendelijk en zo komen ook microplastics in het milieu maar katoenen doeken werken gewoon niet.
Dweilen - ik heb nu een dweilstok van Vileda met microvezeldoeken. Maar na het dweilen stinkt de vloer verschrikkelijk muf/naar natte hond. Het is een tegelvloer met vloerverwarming die in juli 2022 is gelegd. Ik heb al contact opgenomen met het bedrijf die de vloer geleverd en gelegd heeft maar die had er niet eerder over gehoord. Ze gaf aan dat er in reinigingsmiddel altijd wat vet zit en dat dit op de vloer kan achterblijven en een geur kan geven… Ik heb een tijdje gedweild met water en een scheutje schoonmaakazijn maar daar word het niet beter van… Ik gebruik Marcel’s Greensoap als reiniger en heb nu iets met enzymen voor de vloer gekocht. Het helpt allemaal niets het stinkt echt in huis als er gedweild is terwijl je dan eigenlijk juist een schoon fris gevoel moet hebben.… echt heel erg balen, zo geen eer van je werk. Word er altijd sjagerijnig van… :-\
Dweilen worden op 60 graden gewassen en week ik af en toe in schoonmaakazijn.
Naar mijn beleving blijft je vloer te nat. Werkt het systeem niet goed. Kan niet aan je vloer liggen. Mogelijk komt de smerige lucht van je voegen. Als die vuil en nat blijven (en dat blijven ze met elk dweilsysteem!), gaat het meuren. Want daar hoopt zich het vuil en de bacteriën op.

Ik weet niet hoe groot het oppervlakte is maar ik ging op de knieën met een emmer soda de hele vloer eens goed schoonmaken. De voegen (waar vaak het vuil en de gorigheid in gaat zitten) schoonmaken met een borsteltje. En goed schoon en droog maken. En ik zou het deze keer eerst met soda doen en daarna met heet water en een scheutje schoonmaakazijn.

Ik heb ooit maar 1 goed dweilsysteem gehad en die maken ze niet meer. Waar ik dan redelijk tevreden over ben is dit:

https://www.marketonweb.nl/magic-mop-or ... P0QAvD_BwE

Ik vind ze tegenwoordig snel kapot (het hele systeem) maar het voldoet redelijk. En wat ik ook aan moet raden is om je water echt vaak te verschonen. Dus afhankelijk van de grootte van je woonkamer zo'n 2 tot 4 keer. Schoonmaakmiddel moet echt niet uitmaken joh. Gewoon zo milieu vriendelijk mogelijk.
#3458260
Voor de ramen gebruik ik een ieniemienie kneepje van HG glazenwasser en een goede wisser. Streeploos schoon.
Voor de vloer gebruik ik altijd wat vloeibare groene zeep en dweil met een systeem van Vileda (dank aan Hanny voor de tip). Ik doe hiermee zowel de tegels als de houten vloer, je kan er zo droog of zo nat mee dweilen als je wilt. Werkt snel en goed. Zoiets:
vileda.jpeg
vileda.jpeg (49.56 KiB) 2071 keer bekeken
#3458295
Hmmm op mijn knieën dus met een emmer soda sop :o Gaat direct weer op zoek naar een schoonmaakster :biggrin2:

Maare we hebben licht grijze voegen wat erg mooi bij de houtlook tegels past maar het valt nu al op dat de stukken waar we veel lopen de voegen een stuk donkerder zijn. Het zou dus kunnen dat de geur daaruit komt. Maar in het halletje en de wc meurt het ook verschrikkelijk en daar zien de voegen nog mooi licht grijs…

Maar qua dweilen verschillende ervaringen dus met verschillende systemen.

Via Google vind ik erg enthousiaste ervaringen over het schoonmaken met microvezeldoeken. Dat je dan geen schoonmaakmiddel hoeft te gebruiken en dat als de doek verzadigd is met vuil je hem niet uitspoelen kan maar dan moet je een andere pakken. Wassen kan wel…

Ooit via BP of eigenlijk door BP jaren geleden een Kärcher window ding gekocht maar ik vind het een drama ding. Misschien toch eens investeren in een goede wisser - die van de Action is misschien niet helemaal de beste kwaliteit :biggrin2:

We hebben verschillende schoonmaakmiddelen geprobeerd. En het stomme is dat ik er ook meer van ga gebruiken in de hoop dat het dan ook een keer echt schoon word maar dat werkt dus juist tegenovergesteld…
#3458297
In onze vorige huis hadden we op sommige plekken ook donkere voegen maar dat stonk niet.

Ik gebruikte edelzeep voor onderhoud (https://www.allesvooruwvloer.nl/hmk-p32 ... oSvD_BwE#2) smaen met een Leifheit wisser system . Voor een hele grondige schoonmaak gebruikten we af en toe dit middel: https://www.allesvooruwvloer.nl/hmk-r15 ... uurvrij-1/ maar wij hadden natuursteen dat je ook af en toe moest impregneren en dan moet je wel een keer agressief schoonmaken. Nou weet ik niet wat voor tegels jullie hebben en of dit geschikt is om een keer echt rigoreus schoon te maken, maar je zou het ook eens bij die webshop na kunnen vragen.
#3458299
En drogen met een droge dweil na het schoonmaken? Als het naar natte hond ruikt is het idd van iets van bacterien oid die van vocht houden. Blijft het lang vochtig nadat je gedweild hebt?
Ik dweil persoonlijk meestal heel erg nat, trek dan het water af en droog na met een volledig (met de hand dus) uitgewrongen dweil die ik spoel in schoon water zonder zeep. Iets meer werk, maar wel meteen echt schoon zo.


Anders ergens een stoomreiniger lenen (of kopen)? Ik heb er geen ervaring mee, maar men claimt toch dat dat door de hitte bacteriën doodt...
#3458303
Edelzeep noteer ik even!

Ik dweil de vloer niet overdreven nat. Alleen bij de openslaande deuren wat natter daar komen we binnen en is het vaak wat vuiler. Door de vloerverwarming droogt de vloer ook vrij snel. Als ik de voorkant gedaan heb is de achterkant vaak al zo goed als droog. Ik weet niet precies hoe groot het is 40/50 m2?
#3458314
El_Kato schreef: di 28 mar 2023, 20:13 Hmmm op mijn knieën dus met een emmer soda sop :o Gaat direct weer op zoek naar een schoonmaakster :biggrin2:
Niet als je een dweilsysteem gebruikt dan kan je gewoon overeind blijven.

Maare we hebben licht grijze voegen wat erg mooi bij de houtlook tegels past maar het valt nu al op dat de stukken waar we veel lopen de voegen een stuk donkerder zijn. Het zou dus kunnen dat de geur daaruit komt. Maar in het halletje en de wc meurt het ook verschrikkelijk en daar zien de voegen nog mooi licht grijs…
weet je zeker dat er niet ergens een lijk onder de vloer ligt :biggrin2: :biggrin2:

Maar qua dweilen verschillende ervaringen dus met verschillende systemen.

Via Google vind ik erg enthousiaste ervaringen over het schoonmaken met microvezeldoeken. Dat je dan geen schoonmaakmiddel hoeft te gebruiken en dat als de doek verzadigd is met vuil je hem niet uitspoelen kan maar dan moet je een andere pakken. Wassen kan wel…
Ik vind (droge) microvezeldoeken geweldig om gladde oppervlakten snel te ontdoen van vieze vingers, zoals de deurtjes van de keukenkastjes, de koelkastdeur, de ovendeur, de glasplaat van de kookplaat, dat soort dingen. Maar om de vloer ermee te gaan schoonmaken :-X

Ooit via BP of eigenlijk door BP jaren geleden een Kärcher window ding gekocht maar ik vind het een drama ding. Misschien toch eens investeren in een goede wisser - die van de Action is misschien niet helemaal de beste kwaliteit :biggrin2:

We hebben verschillende schoonmaakmiddelen geprobeerd. En het stomme is dat ik er ook meer van ga gebruiken in de hoop dat het dan ook een keer echt schoon word maar dat werkt dus juist tegenovergesteld…
Ik gebruik altijd maar de helft van de voorgeschreven dosering. Van alle schoonmaakmidddelen, dus het vaatwaspoeder, het waspoeder, groene zeep, raamspul. Met de helft wordt het (ook) schoon. Neem nou het spul dat ik voor de ramen gebruik. Als ik in mijn emmer doe wat wordt voorgeschreven, zit het schuim tot aan het dak >:(
Kleine ruitjes in de deuren doe ik overigens gewoon met glassex en een doek.
#3458334
Ik dweil niet, maar gebruik een stoomreiniger. Werkt heel goed. Het reservoir vul ik met het water uit het reservoir van de wasdroger. Dat ruikt nog lekker naar het wasmiddel.

Werkt prima hier.

Ben je trouwens de enige die het ruikt of ruiken de huisgenoten de stank ook?

En de buren, hebben die niet toevallig ook last van stankoverlast? Kan de oorzaak bijvoorbeeld niet onder het huis liggen?
#3458336
Je hoeft niet vanaf nu elke keer op je knieën je vloer schoon te maken :biggrin2: . Maar wel 1 keer. Goed schoon. En daarna goed droog maken. Want ik blijf denken dat daar het probleem zit, dat het te nat blijft. En misschien moet je het 2 keer zo doen maar daarna kun je gewoon weer gaan dweilen. Wel met een ander systeem. En echt, niet te nat dweilen! Ik vind stoomreinigers ruk. Voor mij nooit meer. Gewoon ouderwets schoonmaken werkt bij mij het beste. Emmers sop, doeken, borstels, goede wisser voor de ramen, etc. Toen ik conciërge was op school heb ik me dood geërgerd aan de schoonmakers. Met 1 doekje en een spray'tje alle plee's schoonmaken. Ben je betoeterd! Gewoon een emmer heet sop en poetsen!! En eerst even beginnen met alle deurkrukken, dus niet de deurkruk, WC bril, volgende deurkruk :puke: . En na 2 pleetjes emmer water verschonen. Ik ben toen daar de plee's schoon gaan maken omdat de pis-meur niet te nassen was. De vloertjes waren doordrongen met pis. En boven rook je de plee's van beneden al :-X . Ik ben die vloertjes met de hand schoon gaan maken (en dat was GOOR!!!). Pas na meerdere keren alles met de hand en borstel goed schoon te hebben gemaakt was de pislucht weg. De leraren en ouders konden het niet geloven. De school en de plee's konden dus wel gewoon fris ruiken! Ja duhuh, schoonmaken doe je met emmers sop.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door