Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3458116
Onze Vaya heeft sinds een paar jaar nog maar een paar tandjes over, en zodra er een iets te groot stukje bot in onze zelfgemaakte kvv zit, kotst ze de hele boel weer uit. Het liefst zou ze brokjes eten, maar ook die komen er regelmatig weer uit, als ze te snel eet (ze krijgt er maar 5-6 stuks per keer, hoor). Sinds een paar dagen geef ik haar wat Herrmann's blikvoer, wat heeeel fijngemalen is, en dat blijft goed binnen. Vandaar dat ik nu overweeg onze kvv nog een keer door de molen te halen. Het punt is dat ik een half ijsbakje per keer ontdooi voor de katten, waar ze twee dagen mee doen (iets van 450 gram, denk ik). Ik wil daarvoor natuurlijk niet om de dag onze krachtstroombottenmoordenaar aanzetten, waarvan alleen al de schijf meer weegt dan Vaya. Veel te veel afwas, veel te zwaar allemaal. We hebben nog voor een maand of twee kvv, daarna kunnen we voor de nieuwe batch de boel meteen heel fijn malen.

Daarom ben ik op zoek naar een niet te duur, niet te groot, niet te spectaculair vleesmolentje, dat kleine stukjes bot kan malen zonder meteen te ontploffen. Heeft iemand tips?
#3458130
Handmolen? :biggrin2:


Of even met een hakmes doorgaan. Dat is wel een vies werkje met veel afwas, maar steeds malen ook hé, plus dat je steeds verlies hebt.
En dat werkt wel met een hakmes. Je voelt de stukje bot zitten als je er van links naar rechts vb doorheen gaat. Je weet dat Luis hetzelfde probleem heeft he, en ik hakte een tijdje zelfs hele kwartels zo fijn. Dat ging nog relatief vlot.
#3458135
Mij ontbreekt even de fantasie om te visualiseren hoe je botdeeltjes in kvv kleiner kunt krijgen met een hakmes. :-\ De bedoeling is om bijna smurrie-consistentie te bereiken, dat lukt toch nooit zo?

Handmolen mag, al weet ik niet of dat momenteel een goed idee is ivm mijn muisarmachtige klachten. Maar omdat het al een keer gemalen is, denk ik dat het geen al te zwaar werk zou zijn om het met de hand nog fijner te malen.

Het meeste waar ik mee zit is dat er bij veel molens, zowel hand als elektrisch, metaalschraapsel in de vleesmix belandt (ik heb wat rondgekeken op Amazon). Ook molens met 88% 4- en 5-sterrenrecensies blijken daar last van te hebben (volgens de 1- en 2-sterrenberoordelingen). Nou weet ik dat die recensies niet heilig zijn, vandaar dat ik dacht: ik vraag het even na bij de experts op BP. :D
#3458138
Ja, dat lukt.
Je moet dan zo fijn mogelijk naast elkaar hakken. Beetje zoals een chef-kok kruiden hakt.
En in 3 richtingen, dan heb je het meeste wel. En anders merk je vanzelf als er nog een harder stukje ligt. Erna alles van de plank in het bakje schrapen.

Ik snap dat je't maar gek vind, maar ik dacht, ik kan het maar delen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3458157
Als je een molen wilt die geen zooi in het eten na laat én het mag niet teveel kosten, kom je naar mijn mening alleen bij een (ouderwets) handmolentje uit. Het duurste deel is de aandrijving en dat ben je dan zelf :biggrin2: Maar het materiaal is (giet)ijzer!
Veel elektrische molens hebben onderdelen die met het eten in contact komen die van aluminium of iets dergelijks zijn en dat geeft, zeker als je er iets harders doorheen maalt, af!
Ik weet niet of jullie daar ook een soort Marktplaats hebben ofzo, maar daar heb ik de mijne gehaald. Een echte degelijke ouderwetse, die het prima doet. Ik heb er wel op internet andere maalschijven bij gekocht, om ook ietsje grover te kunnen malen, óf om een tussenstap te kunnen maken als het zwaar gaat.
Laatst gewijzigd door doranto op za 25 mar 2023, 08:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#3458158
Als het al kvv is en je het fijner wilt hebben zou eigenlijk elke vleesmolen moeten vostaan. Aangezien je het bot al in kleinere stukken hebt. Tsja en ik weet niet waar je aan denkt aan prijs. Zoiets? Vrij compact https://www.expondo.nl/royal-catering-g ... n-10011648 en anders inderdaad een handmolen. Op ali express zo'n 35 euro. Jij besteld toch je barf bij Dogmeat? Dan zou je wellicht wel dit botmixen kunnen overwegen dat is een wel echt fijn gemalen denk 2mm.
#3458189
pearlsofpassion schreef: vr 24 mar 2023, 20:25 Ja, dat lukt.
Je moet dan zo fijn mogelijk naast elkaar hakken. Beetje zoals een chef-kok kruiden hakt.
En in 3 richtingen, dan heb je het meeste wel. En anders merk je vanzelf als er nog een harder stukje ligt. Erna alles van de plank in het bakje schrapen.

Ik snap dat je't maar gek vind, maar ik dacht, ik kan het maar delen.
Ik ga het proberen straks. Als je luid gevloek hoort weergalmen hoog boven in de lucht, dan ben ik dat. :biggrin2:
#3458193
doranto schreef: za 25 mar 2023, 08:31 Als je een molen wilt die geen zooi in het eten na laat én het mag niet teveel kosten, kom je naar mijn mening alleen bij een (ouderwets) handmolentje uit. Het duurste deel is de aandrijving en dat ben je dan zelf :biggrin2: Maar het materiaal is (giet)ijzer!
Veel elektrische molens hebben onderdelen die met het eten in contact komen die van aluminium of iets dergelijks zijn en dat geeft, zeker als je er iets harders doorheen maalt, af!
Ik weet niet of jullie daar ook een soort Marktplaats hebben ofzo, maar daar heb ik de mijne gehaald. Een echte degelijke ouderwetse, die het prima doet. Ik heb er wel op internet andere maalschijven bij gekocht, om ook ietsje grover te kunnen malen, óf om een tussenstap te kunnen maken als het zwaar gaat.
Ja, we hebben hier een soort Marktplaats en daar heb ik ook op gekeken, maar ik heb besloten er toch maar een bak geld tegenaan te gooien en het vleesmolenopzetstuk van Jupiter voor Kitchenaid te bestellen. Is denk ik minder zwaar om schoon te maken (letterlijk zwaar, bedoel ik; het zal best een gepruts zijn qua gaatjes leegpeuteren) dan zo'n flinke gietijzeren handmolen (al blijf ik die ook charmant vinden).
#3458195
Cindy de Wolf schreef: za 25 mar 2023, 08:38 Als het al kvv is en je het fijner wilt hebben zou eigenlijk elke vleesmolen moeten vostaan. Aangezien je het bot al in kleinere stukken hebt. Tsja en ik weet niet waar je aan denkt aan prijs. Zoiets? Vrij compact https://www.expondo.nl/royal-catering-g ... n-10011648 en anders inderdaad een handmolen. Op ali express zo'n 35 euro. Jij besteld toch je barf bij Dogmeat? Dan zou je wellicht wel dit botmixen kunnen overwegen dat is een wel echt fijn gemalen denk 2mm.
De kvv die wij maken bevat inderdaad een deel botmix van Dogmeat, maar orgaan en spiervlees en dingen als parelhoen mengen we er zelf nog door.
Die molen uit je link ziet er prima uit. Ik heb nu eerst het opzetstuk van Jupiter voor de Kitchenaid-machine besteld, maar als die niet bevalt, ga ik achter die molen van jou aan. :D
Door El_Kato
#3458199
Aaaah lees het nu pas maar ik heb nog een vleesmolen van de Lidl ongebruikt hier staan. Moest hem perse hebben en heb hem 2x gebruikt en we eten nu grotendeels vega en voor de honden gebruiken we hem niet… Maar goed begrijp dat je inmiddels voorzien bent :)
#3458228
El_Kato schreef: za 25 mar 2023, 22:44 Aaaah lees het nu pas maar ik heb nog een vleesmolen van de Lidl ongebruikt hier staan. Moest hem perse hebben en heb hem 2x gebruikt en we eten nu grotendeels vega en voor de honden gebruiken we hem niet… Maar goed begrijp dat je inmiddels voorzien bent :)
Hmm, ik zie toch nog wel wat mogelijkheden. Ik pb je straks even!
#3458229
pearlsofpassion schreef: vr 24 mar 2023, 20:25 Ja, dat lukt.
Je moet dan zo fijn mogelijk naast elkaar hakken. Beetje zoals een chef-kok kruiden hakt.
En in 3 richtingen, dan heb je het meeste wel. En anders merk je vanzelf als er nog een harder stukje ligt. Erna alles van de plank in het bakje schrapen.

Ik snap dat je't maar gek vind, maar ik dacht, ik kan het maar delen.
Ik heb het geprobeerd, het gaat inderdaad beter dan ik had verwacht!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door