Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3458082
Voor in ons nieuwe huis zijn wij op zoek naar een houtkachel. Nu zijn wij ons aan het inlezen over speksteenkachels ( de echte, je hebt ook stalen houtkachels bekleed met speksteen) en leemkachels/ finovens.

Zijn er hier misschien mensen die zo'n kachel hebben, of vrienden/familie hebben met zo'n type kachel? Of misschien mensen die er ook naar gekeken hebben maar zijn afgehaakt?

We zijn benieuwd naar ervaringen of waarom je er juist niet voor gekozen hebt ;)
#3458083
Wij hebben er ooit naar gekeken maar zijn toen afgehaakt vanwege de kosten, en het feit dat het waarschijnlijk voor ons als enige verwarming in ons huis toch niet goed zou gaan werken.

We hebben toen een aantal jaren een houtkachel met watermantel gehad, die het verwarmde water door de radiatoren pompte. Omdat het toch wel veel gedoe was om altijd die houtkachel te moeten blijven vullen om te zorgen dat het warm bleef in huis, hebben we sinds 1,5 jaar een pelletkachel met watermantel en warmwater-opslagvat van 600 liter. Werkt heerlijk, zak pellets erin en dan draait ie vanzelf. In de winter kost het 2 15kg zakken per dag om het hele huis warm te houden, nu ongeveer 1.

Maar het ging over speksteenkachels :biggrin2:
Als het niet je hoofd-verwarming is of als je een klein huis hebt, denk ik dat het super werkt. Voor een groot huis heb je al snel dat de ruimte waar de kachel staat heel warm is, maar de rest van het huis niet.
#3458085
Bedankt Kim voor je reactie.

In ons vorige huis hadden we een gietijzeren kachel die, de dagen dat we thuis waren, bijna 24 uur per dag aan was. Deze kachel verwarmerde de woonkamer prima. Boven hoeft bij ons de kachel niet aan.
Met een finoven/leemkachel of speksteenkachel zouden we hetzelfde moeten kunnen maar met veel minder hout. De speksteenkachel waar we naar gekeken hebben verwarmt op 1 lading hout van ong. 14 kg de ruimte zon 24 uur.
Daarnaast is het een schonere verbranding, fijner voor buren en milieu.
#3458097
Je ziet dat. Want wij hebben een metalen met stenen eraan. Binnenin een lichte steen, weegt bijna niets.. Aan de buitenzijde een zware natuursteen lijkt het.
Maar de body ertussen is metaal. Bij die van ons zie je dat duidelijk.

Ik vermoed dat je dat altijd wel zal zien?
#3458100
- pien - schreef: do 23 mar 2023, 17:27 Ik lees even mee, ben van plan op zoek te gaan naar een speksteenkachel of iets dergelijks.
In elk geval met meer rendement dan mijn gietijzeren kacheltje nu.

Hoe weet ik of het een echte speksteenkachel is of een neppe, aan de prijs?
Een echte speksteen kachel is groot, groot en zwaar. Opgebouwd uit alleen steen.
nunnauuni_varaava_takka_vuolukivitakka_joya.jpg
nunnauuni_varaava_takka_vuolukivitakka_joya.jpg (35.47 KiB) 2533 keer bekeken
Ze hebben een hoog rendement, zijn kachels die je niet voor de gezelligheid ff aansteekt. Kan natuurlijk wel maar daar is het niet het type kachel voor.
Dit is een fijne site voor informatie https://www.vuurmeesters.nl/index.php
#3458101
zurca schreef: do 23 mar 2023, 19:26 Een echte speksteen kachel is groot, groot en zwaar. Opgebouwd uit alleen steen.
nunnauuni_varaava_takka_vuolukivitakka_joya.jpg

Ze hebben een hoog rendement, zijn kachels die je niet voor de gezelligheid ff aansteekt. Kan natuurlijk wel maar daar is het niet het type kachel voor.
Dit is een fijne site voor informatie https://www.vuurmeesters.nl/index.php
Ze zijn dus zwaar, je moet er rekening mee houden dat de plaats waar je de kachel plaatst, de vloer gestut moet worden.
#3458102
Die neppe van ons is ook wel heel zwaar. Maar niet zo zwaar.
Ik ben er wel tevreden van. Het is vnl voor de gezelligheid maar hij kan ook zeker voldoende verwarmen als je wil. Ooit hebben we dat ook gedaan, toen de verwarming het opgaf (we hadden toen 2 kleine dreumessen). We hebben geen kou geleden. (moesten ons enkel wassen en omkleden in de woonkamer :P ;D)
#3458103
Robian schreef: do 23 mar 2023, 17:41 Snel even een foto gemaakt van onze finoven
Wat gaaf Robian! Ziet er groot uit maar ook weer niet zo enorm... De foto's die we op internet tegenkomen zijn enorme bouwwerken :)
Grappig dat je in Almelo woont, daar hebben we ook rond gekeken naar huizen maar ik ben bang dat ik in Almelo niet op mijn plek ben.

Wat betreft de finoven....
Waar komt die van jullie vandaan?
Hebben jullie de vloer gestut, zo ja hoe?
Zijn dit ype kachels echt zo prettig qua warmte als ze zeggen? En qua rendement, hoe lang kunnen jullie verwarmen met 1 stookbeurt en hoeveel hout is dan 1 stookbeurt?
:-[ sorry, veel vragen ;)
#3458104
pearlsofpassion schreef: do 23 mar 2023, 19:32 Die neppe van ons is ook wel heel zwaar. Maar niet zo zwaar.
Ik ben er wel tevreden van. Het is vnl voor de gezelligheid maar hij kan ook zeker voldoende verwarmen als je wil. Ooit hebben we dat ook gedaan, toen de verwarming het opgaf (we hadden toen 2 kleine dreumessen). We hebben geen kou geleden. (moesten ons enkel wassen en omkleden in de woonkamer :P ;D)
Ja onze gietijzeren kachel was ook zwaar maar een kleine speksteen kachel weegt al snel 1000kg.
Je hebt tussen de "nep speksteen" en echte speksteen ook nog wel iets er tussen. Die hebben wat minder rendement en hebben wat vaker hout nodig maar geven nog langere tijd warmte af.

https://www.nunnauuni.be/be/haarden/deko-2-due-c-1/
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door