Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3458258
Robian schreef: zo 26 mar 2023, 13:53 Succes :)
Wij zijn ook bij Vuur en Leem wezen kijken.
Daar hadden wij ook een goed gevoel bij
Vuur en leem is inderdaad het andere adres op ons lijstje :biggrin2:
Voor nu neigen we meer naar een speksteenkachel maar we gaan ons zeker nog goed laten informeren voor een leemkachel/finoven.
Ben benieuwd waar we uiteindelijk voor zullen kiezen ;)
#3458259
BlissSpirit schreef: zo 26 mar 2023, 14:40 Wij hebben deze al jaren en wordt flink mee gestookt Afbeelding, alleen een andere kleur steen, donkerder.
In de koudere nachten laten we hem ook 's nacht aan.
Vloerverwarming is hier afgelopen winter niet aan geweest.


https://www.haardencentrumnederland.nl/ ... 2qEALw_wcB

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
En die stoken jullie neem ik aan heel de dag door? Als het vuur uit is geeft zo'n kachel dan nog langere tijd warmte af?
#3458267
zurca schreef: En die stoken jullie neem ik aan heel de dag door? Als het vuur uit is geeft zo'n kachel dan nog langere tijd warmte af?
Ja, houdt zeker lang de warmte vast.
Hij is vaak als we er net voordat we naar bed gaan nog hout op doen, de volgende ochtend nog warm, gloeit nog en weer aan te krijgen zonder veel moeite en de kamer en keuken zijn dan ook zo weer op temperatuur. Samen een dikke 50 m2. Sinds deze winter een deur voor de trapopgang gemaakt, want tja, er ging veel warmte naar boven, dus op de overloop was het ook goed vertoeven, maar komen bijna niet boven, dus een beetje zonde. Hebben alles beneden. Als de kachel de hele dag gestookt wordt, zetten we tegenwoordig eind van de middag de keukendeur open, omdat we het anders te heet krijgen en zo wordt de hal en slaapkamer ook een beetje aangenamer AfbeeldingEn nee, we hebben geen top geïsoleerd huis, maar een huis uit 1940 zonder spouwisolatie. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk


#3458356
zurca schreef:Bedankt voor je reactie!
Goed om te weten dat een houtkachel bekleed met speksteen het zo goed warm kan stoken.
Heb je een idee hoeveel hout er op een dag doorheen gaat?
Pffff, dat is moeilijk te zeggen, hangt ook heel erg af van het soort hout dat je erin stookt.
Maar als je een beetje hard hout hebt, dan gaat er bij ons een rieten mand, zoals deze, met kop erop doorheen.
IMG_20230329_161234.jpg
IMG_20230329_161234.jpg (110.05 KiB) 1739 keer bekeken
Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

#3458361
Ja, zoiets is het bij ons ook. Als het gigantisch vriest buiten.
Want vandaag had ik koud, en hebben we per toeval de kachel nog eens aan gestoken en op een dag als deze is het maar een 3e daarvan.
Het is nu 13 graden geweest buiten, op de middag en zonder zon. De woonkamer was vanmorgen wel al verwarmd voordat de kachel aan ging maar hij stookt een stuk warmer dan de verwarming. Dat is moeilijker te regelen.
Wij hebben ook 50m2 oppervlakte maar de deur naar boven staat ook altijd open.
#3458481
Hier hebben we een Jøtul speksteen kachel met 60 kilo extra Speichersteine om extra warmte op te slaan. Is niet massief speksteen maar geeft veel warmte; je hoeft maar paar uurtjes te stoken om het behagelijk te krijgen in de woonkamer.
#3463335
De kachel is besteld...
Geen finoven of speksteenkachel. Of, nouja...het is wel een speksteenkachel geworden maar meer het kleine broertje van de grote modellen.

Nadat we de sleutel hadden van ons huis konden we eens goed kijken waar we de kachel wilden plaatsen en wat daar dan mogelijk zou zijn.
We vinden de massieve speksteenkachel qua manier van stoken erg aantrekkelijk maar het financiële plaatje plus het grote massieve ding in huis toch wel een minpunt.
Het "kleine broertje " is ook een massieve speksteenkachel maar veel kleiner. Daardoor dus ook minder steen en daardoor minder warmteopslag. Deze kachel zal dus meerdere keren per dag gestookt moeten worden om hetzelfde resultaat te krijgen als dat van een grote kachel. Maar financieel en qua uiterlijk is dit veel aantrekkelijker. Volgens de fabrikant zou de kachel toch 10 uur warmte afgeven op 1 stookbeurt. Als dat de helft gaat zijn in de praktijk dan zijn wij daar al blij mee ;)

Dit gaat 'm worden;
3508-detaljbilder-4028.jpg
3508-detaljbilder-4028.jpg (66.84 KiB) 1570 keer bekeken
Marcello_3508-3966_3544-b (1).jpg
Marcello_3508-3966_3544-b (1).jpg (469.72 KiB) 1570 keer bekeken
We moeten nog ff geduld hebben, levertijd is 6 tot 8 maanden :o ::)
Eind oktober komen ze het rookkanaal aanleggen en krijgen we een leenkachel.
#3463353
Het is een kachel van het merk Norsk Kleber.
Het model wat wij gekozen hebben is de Marcello (de namen kunnen verschillen. De Tromsø is hetzelfde model)

Pien, wat heb je nu voor kachel? En 2 kuub hout, is dat genoeg voor de herfst/winter?
Wat wij ervan begrepen hebben is het bij kachels van speksteen zo dat het even duurt voor je er echt warmte van hebt. Daar staat dan tegenover dat ze, wanneer het steen "opgeladen"is, de kachel uit kan gaan en nog lang warmte afgeeft.
De ruimte waar de kachel komt staan "moet" niet teveel aparte ruimtes hebben, "om de hoek " verwarmen zijn ze niet zo goed in.
Er zijn convectiekachels bekleed met speksteen. Die kunnen beter ruimtes met bochten/ hoeken verwarmen.
#3463357
zurca schreef: zo 24 sep 2023, 22:58 Het is een kachel van het merk Norsk Kleber.
Het model wat wij gekozen hebben is de Marcello (de namen kunnen verschillen. De Tromsø is hetzelfde model)

Pien, wat heb je nu voor kachel? En 2 kuub hout, is dat genoeg voor de herfst/winter?
Wat wij ervan begrepen hebben is het bij kachels van speksteen zo dat het even duurt voor je er echt warmte van hebt. Daar staat dan tegenover dat ze, wanneer het steen "opgeladen"is, de kachel uit kan gaan en nog lang warmte afgeeft.
De ruimte waar de kachel komt staan "moet" niet teveel aparte ruimtes hebben, "om de hoek " verwarmen zijn ze niet zo goed in.
Er zijn convectiekachels bekleed met speksteen. Die kunnen beter ruimtes met bochten/ hoeken verwarmen.
Ik heb nu gewoon een gietijzeren kacheltje wat heerlijke stralingswarmte geeft maar er kunnen geen ventilatoren op bijvoorbeeld. En het spreekt me gewoon aan dat je stookt en dat de warmte dan wordt opgeslagen, en ik ben op zoek geweest maar de meeste vind ik lelijke schoenendozen dus dan wordt het ingewikkeld :biggrin2:
Om de hoek verwarmen lukt aardig maar niet helemaal, heb een L-vormige kamer (keuken zit aan de korte kant) dus de kamer is heerlijk warm en de keuken is inderdaad frisjes.
Ik had de zoektocht gestaakt maar misschien begin ik 'm toch weer want het spreekt me wel aan! Alleen is het budget niet oneindig, het fietsenschuurtje zakt gestaag in :-X dus daar moet eerst een nieuwe voor komen, ik lees dat er maanden levertijd zit op een kachel dus ik hoef geen haast te maken :P
Ik was steeds op zoek naar accumulatiekachels, maar dan moet ik zoeken op convectie?
Er is 2 kuub geleverd maar er lag nog 3 kuub dus ik heb weer genoeg voor de winter, misschien hou ik wel over dit stookseizoen omdat ik de cv aan durf te hebben met een vast contract.
Dank voor de tip, ik ga op zoek naar een convectiekachel!
Eerst was ik op zoek naar een accumulerende kachel, bekleed met speksteen.
Als ik zoek op convectiekachels moet ik dat speksteen weer 'loslaten'?
Het is op zich niet zo'n probleem dat het in de keuken niet meeverwarmd wordt (tot nu toe).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door