Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3457709
In april heb ik vakantie en in de vakantie wil ik iets bouwen voor Houdini, aka Cato. De constructie moet op verzoek van de verhuurder makkelijk weg te halen zijn dus ben er wat mee aan het puzzelen.
Ik dacht eerst aan een kooi met een dak. Zoiets als dit: Afbeelding maar dan zelf gebouwd want ik moet ook rekening houden met een regenpijp.

Nu dacht ik, het kan natuurlijk ook zonder dak maar met van die rollers enzo.
003acc4c-2733-476e-9d26-f96472ec1028.jpg
003acc4c-2733-476e-9d26-f96472ec1028.jpg (44.67 KiB) 823 keer bekeken
Zoiets als dit met draairollers op het einde.

Maar is het voldoende voor Houdini?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Cato vindt ELK gaatje en ELKE mogelijkheid. ;D
Door hannabelgje
#3457711
Wij gaan ook de tuin katproof maken dit voorjaar. Maar ik laat denk ik een bedrijf komen. De fokker adviseert om stroom te gebruiken. Dat zijn we ook aan het overwegen. Ook omdat ik niet alleen mijn katten.binnen wil houden maar ook de buurtkatten buiten mijn tuin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door BlissSpirit
#3457713
Wij hebben hier een dichte ren, zoals op de eerste foto. 1 om zeker te weten dat onze Sky er niet uit kan, better safe than sorry en 2 er lopen hier veel zwerfkatten en katten van buren en die wil ik er niet in hebben.
Succes met knutselen.

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3457717
hannabelgje schreef: ma 13 mar 2023, 15:42 De fokker adviseert om stroom te gebruiken. Dat zijn we ook aan het overwegen.
Dat moet je dan wel heel goed uitkienen.
Je wilt niet dat een kat een stroomstoot krijgt en daardoor een sprong de verkeerde kan op maakt.
Want dan kan (en wil) die dus ook niet meer terugkomen.

Ik ben wel benieuwd wat voor systeem dat dan wordt zonder halsbandjes (want anders werkt het niet voor katten van buiten).
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3457719
Gezien de Houdini kwaliteiten van Cato zou ik voor een dichte ren gaan. Een andere oplossing die niet helemaal dicht is zou ik niet vertrouwen. Tenzij je er altijd bij bent wanneer ze buiten is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457724
Wij hebben al een jaar of 9 stroom bovenop de afsluiting. Werkt prima. Met 4 schrikdraadjes, plus (stroom) en min (aarding) afgewisseld.
Ook Ikaria, die toch best ondernemend was, bleef ermee binnen.
Maar voor Cato zou ik het niet weten. Ik weet dat ze elk gaatje vind maar niet in hoeverre ze ervoor pijn zou willen doorstaan of hoe fel ze zou onder de indruk zijn van het schrikeffect.
Hier gaan de katten over geen enkele afsluiting meer, ook niet zonder schrikdraad erop. Door de schrik. Maar binnen de tuin verplaatsen ze zich net meer op hun gemak dan vroeger.
Bij ons is het idd omwille van beveiliging tegen vossen en (sproeiende en vechtende) buurtkatten. En Meneer vond dat aangenamer (minder opvallend) dan een naar binnen vallende draad.

Als je een vrij kleine ruimte wil beveiligen, zou ik echter voor een dak gaan. Dan ben je zeker.
Je kan dat idd mooi aankleden..

Zo'n invallend gaas heb ik wel eens een kat weten overheen gaan. Die sprong vanop een dichtgeklapte parasol, 2m verderop er bovenop.
Dat hebben ze toen ook met schrikdraad bovenop opgelost.
Ik heb ook ooit een zwerverkat geweten die het zwerven niet kon missen en systematisch door de schrikdraad heen ging om zijn nieuwe tuin uit te komen (de 8 andere katten in dat huishouden bleven er gewoon in). Die is toen toch teruggebracht ter herplaatsing omdat dat geen goede levenssituatie was voor het dier.

Rollende balken heb ik geen ervaringen mee gehoord.
Gaas waarbij je het bovenste stuk los in de hoogte laat staan zodat het omklapt als er een kat op klimt, schijnt ook erg goed te werken. Je kan je voorstellen dat daar idd niet overheen te komen valt. De kunst is het gaas zo te plaatsen dat het wel rechtop blijft staan zonder gewicht eraan en zonder het bovenaan vast te zetten. Ik vermoed dat je dan ook met verschillende stukjes moet werken ipv een hele zijde in 1 stuk, zodat er minder gewicht nodig is om het om te trekken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3457765
Wij hebben voor onze vogels een aluminium voliere, wat feitelijk hetzelfde is als wat je aan kattenren kan kopen. Je hebt standaard panelen van 1 bij 2 meter. Maar wij hebben ook delen op maat laten maken ivm raamkozijnen en stopcontacten. Je kan het niet verzinnen of ze bouwen het voor je.

Het enorme voordeel van aluminium is dat het duizend jaar goed blijft, je het zo weg kan halen, de kat er zeker nooit uit kan, je het na een verhuizing makkelijk aan kan passen indien nodig en het altijd tweedehands gewild is en je het zo verkocht hebt als je er vanaf wilt.
Het nadeel: op maat laten bouwen is wel prijzig en de laatste keer dat ik wilde bestellen duurde het een eeuwigheid voor ze konden leveren. Maar dat kan per bouwer verschillen natuurlijk, wij hebben het uiteindelijk zelf gemaakt.
Dat kan dus ook nog, zelf maken. Maar dat is wel k*twerk van de bovenste plank, dus dan raad ik je aan alles wat je aan standaard maten kan kopen, niet zelf te maken.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3457766
Ik wilde het idd zelf bouwen. ;D Ook omdat ik dan weet hoe ik m weer uit elkaar moet halen als de verhuurder ergens bij moet en ik het dus moet afbreken. Maar aluminium is wel lichter dan gaas, ik ga daar eens naar kijken
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3457781
Als je met hout en gaas bouwt is dat best te doen. Dan kun je een goed nietapparaat gebruiken om het gaas vast te maken. Bij aluminium is de frames maken heel makkelijk. Maar dat gaas er op vast maken is echt :-X :-X :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457788
Lijkt me wel moeilijker te maken dat het demonteerbaar is. En na 10 of 15 jaar is het beste van hout er vaak ook wel vanaf. Of je moet heel duur nemen of het constant beitsen.
Je moet ook zorgen dat alles perfect past en veilig in elkaar blijft zitten. Das toch een uitdaging bij een demonteerbaar ding dat je zelf maakt.
Ik heb ook een zelfgemaakte konijnenren. Maar in al die jaren zijn er toch wel een aantal keren ontsnappingen geweest (nooit echt kwijt in mijn geval). Dat past niet stevig genoeg.
Deze week nog.... Staat ze al 3 of 4 maand maar in het stormweer ging het ding toch vliegen...
Door Too
#3457792
En nettenlijn zou dat wat voor je zijn?
Heb geen flauw idee van kosten hoor maar:
Volgens mij kan daar van alles, alles laten regelen tot kannutzelluf.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3457797
Ooh, dat ziet er ook wel strak uit! Dat moet hier misschien ook wel kunnen.
Hmm, dank voor jullie meedenken!! Ik heb allemaal ideeen gekregen. Nu nog de uitvoering. ;D

Ik ben gelukkig zelf heel handig, het word soms niet even mooi maar functioneert wel. En heb een super handige vriendin gevraagd me te helpen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457810
Ik zou toch meteen wel opletten dat echt alle gaatjes dicht zijn voor je haar erin laat. Niet zoals voorheen op het balkon. Je weet ondertussen dat ze ze idd weet te vinden en nu kan ze dan ook werkelijk op stap...
Gewoon helemaal strak dicht. Geen zwakke plekken.
Dat zou ik doen.


Oh en weet je dat netten gaan doorhangen als er sneeuw op ligt?
Als het heel zwaar wordt kunnen ze er zelfs door breken. Anders dan je zou verwachten valt sneeuw er nauwelijks doorheen en het er telkens af gaan schudden is een heel natte, koude bedoening waar geen eind aan komt tijdens dat het sneeuwt.
Ik spreek uit ervaring. ::)
Bladeren ed blijven er ook op liggen.
Als het de bedoeling is dat het duurzaam is, zou ik niet voor netten als dak gaan. Voor je het weet vervang je dat dan toch door gaas. Zeker weten.
Voor een balkon gaat het nog wel, voor een ren niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door