Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
#3457679
Ik twijfel .
Meneer de Sheltie kreeg RC zooi om af te vallen , 4 x daags .
Ik heb hem direct overgezet op KVV Bandit
Twee dagen overgoten met warm water
Ontlasting prima. Vervolgens gewoon rauw gegeven , met groentemix . Ontlasting prima
Hij ontlast 1 x daags , soms 2 x daags
Hij eet momenteel nog 2 x daags , wat ik langzaam af wil bouwen naar 1 x daags

Hij vindt het heerlijk. Maar : Hij is natuurlijk die RC vulling gewend , gaf een vol gevoel
En KVV daar is ie niet echt voldaan van
En ik ben nogal een voorzichtige Miep wat barf betreft
Waar ik nu over twijfel : Zijn onrust, al wordt ie per dag relaxter . En stress en Vleesbot, ik weet het niet .
Aan de andere kant denk ik , barf kan hem ook meer rust geven
Dus : Nog een week door gaan met KVV
Of de stoute schoenen aantrekken . Ik was van plan om eerst voorlopig van start te gaan met kwartel karkasjes en z.n bewerken met de vleeshamer

Hij kreeg van de RC zooi 125 gram
Hij krijgt nu (voorlopig ) 250 gram KVV . En is inmiddels 200 gram afgevallen ( nog 800 gram te gaan )
Door Too
#3457685
Eerst spiervlees en/of orgaan en dan zn kwartel .. dat zou ik wel durven
Maar er ook echt niks mis met nog een weekje kvv evt met een eitje, wat groentemix of wat groen van jullie
Gebruikersavatar
Door doranto
#3457694
Ik zou hem denk ik gewoon wat meer geven. Het afvallen hoeft per slot van rekening niet snel te gaan. Naar mijn idee mag daar best wel een hele tijd overheen gaan. Belangrijker is dat hij zich goed voelt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3457695
Ik ga met Doranto mee. Het afvallen gaat wel erg snel zo. Hij zal ook wel een stuk meer beweging krijgen.
Dus lijkt het me dat het geen kwaad kan als hij ietsje meer krijgt.

Qua honger, ik denk dat dat nog wel vanzelf betert. Het zal een deel echt honger zijn, want hij moet afkicken van de koolhydraten ed. En ook een deel gewoon zin omdat het zo lekker is.. En daar wil je natuurlijk meer van.
Dat wordt allebei na enkele weken vanzelf beter.
En uiteraard helpt barf met verzadiging. Maar laat je daarin niet opjagen. Doe het zoals jij er een goed gevoel bij hebt.
Is een kwartelkarkasje niet wat klein voor een sheltie? Zou je niet beter een halve kip geven zodat hij het niet zomaar in kan slikken? Een platgemept karkasje kan dan wel niet veel kwaad als hij het zo inslikt maar zo leert hij het wel verkeerd. Hij moet tenslotte wel leren kauwen, beter meteen goed geleerd. Of zo zou ik toch denken...

Hij krijgt ook nog wat trainingssnackjes vermoed ik? Af en toe iets om te kauwen?

Qua verzadiging helpt het ook iets om het dooivocht uit het ontdooibakje te laten likken na de maaltijd.
En ik zou al 1 maaltijd iets groter maken dan de andere. Dat helpt ook.
Door hannabelgje
#3457698
Ik zou de kvv niet in zijn voerbak geven, maar in een kong ofzo. Dan is het niet hap slik weg en is hij ook meer verzadigd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3457700
Ik denk dat je best al wat grotere stukken kunt geven in de vorm van barf. Een kwartelkarkasje inderdaad, of een eendennekje, of wat Doranto zegt: een lekkere grote kip met alles erop en eraan die hij niet kan doorslikken maar waar hij wel lekker lang mee bezig is. Runderstrotten zijn ook goed om uren mee bezig te zijn (nou ja, uren... ::) ), maar die moet je natuurlijk niet te vaak geven.

Ik heb nieuwkomers hier altijd meteen op barf overgezet, juist omdat lekker knabbelen ook stressverlagend werkt. Even letten op hoe het verteerd wordt, en uiteraard niet met kalkoennekken beginnen, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3457706
Ik zou gewoon barf gaan geven. Ja hij is verhuisd en moet wennen, maar als ik het zo hoor gaat het goed en zal de stress echt zo erg niet zijn dat ie een beetje barf niet verteren kan. Lekker knagen en voldaan gevoel lijken me fijn voor hem. En ik zou ook wat meer geven. Voor afvallen hebben jullie nog alle tijd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3457714
Ik heb destijds onze 11 jarige broketende bullterrier na een dagje kvv direct over gezet op barf: inderdaad kwartelkarkasjes. En verder spiervlees gewoon zo groot mogelijk voor het 'kauw'werk.

Mijn ervaring is dat ze van brok naar rauw sowieso afvallen, dus ik zou gerust meer kvv/barf durven geven dan je nu doet.
Door smulpaap
#3457734
Allemaal bedankt voor het mee denken :)
Ik ga de 1e portie verkleinen en zo naar 1 x daags toe werken
Vanaf vandaag krijgt ie 70 gram meer
KVV ga ik op maken , en dan gaan we starten met Barf
Zondag weer even wegen
En dan eens een beginners menu voor meneer maken , en producten bestellen
Door smulpaap
#3457845
Inmiddels krijgt de prins 45 gram minder
En dat krijgt ie bij de 2e portie
Gaat goed , geen gezeur . We bouwen langzaam verder af
Vanochtend was ik parelhoen aan het portioneren . Hij mocht alvast even oefenen
Klein stukje gegeven . Hij vond het heerlijk
At het beheerst op zonder geschrok , snapt duidelijk wat de bedoeling is , al is ie nog lang niet zo geoefend als tut :biggrin2:
Spier en orgaan besteld .. Dan nog een bestelling Vleesbot doen , en dan kan meneer aanvallen . Ik moet nog effe bekijken wat er nog in de vriezer ligt . En zo nodig wat zachter Vleesbot bijbestellen . Met nog 1 kilo kwartelkarkas doe ik niet veel . Toch wel gemerkt dat ie 4 procent met gemak wegwerkt . Nou ja , we zien wel . Tis in elk geval geen mieper . KVV wildmix vond ie ook heerlijk .
Door smulpaap
#3458256
Update voeding
Hij heeft het bijna 2 weken goed gedaan op KVV bandit
2 dagen overgoten , daar mee gestopt , prima ontlasting

Maar na bijna 2 weken raakte de prins behoorlijk aan de slinger

Het varieerde van kippenbouillon ( geur kleur ,en zo dun was het ) geen bloed en / of slijm.
Toen werd het qua dikte jus , wederom geen abnormale stank , geen bloed slijm en dergelijke
Daarna werd het cakedeeg qua dikte, heel fijn met zo'n pruik . Arm dier kon niet normaal meer lopen

Dit alles heeft 9 dagen geduurd. Okugest ingezet . En inmiddels maar weer begonnen met de kvv 1 seconde te koken
Dat gaat nu goed , vanaf gisteren heeft ie weer normale ontlasting
Probiotica ga ik mee aan de gang , was helaas op .
Ik ga de okugest weer afbouwen en de kvv voorlopig nog maar even 1 seconde koken
Dit nog voor een dag of drie , en dan steeds,meer rauw .
En dan maar hopen dat rauw uiteindelijk goed gaat . Ik geef hem voorlopig ook maar de smaak kipmix en vleesmix

Is dit een goed plan ? Ik heb (gelukkig ) nul ervaring met maag darmproblemen bij honden die overgezet zijn op rauw

Hij eet met smaak , is niet misselijk geweest , oogde niet ziek ,geen koorts etc gehad . Was gewoon vrolijk . De momenten van diarree waren 2 x daags na de voeding
Gebruikersavatar
Door pike
#3458261
Ik ben paranoïa geworden van kip. Ik zou die er gelijk uitkukelen. ::)
En Bandit bevat ook rijst dacht ik.
Anderzijds, als okugest hem helpt opknappen, verwacht ik eigenlijk niet dat daar het probleem zit. Misschien is hij gewoon ergens tegenaan gelopen.
Hoe zit het met ontgiften trouwens, hij heeft jaren op brok gestaan?
Door smulpaap
#3458266
pike schreef: di 28 mar 2023, 12:30 Ik ben paranoïa geworden van kip. Ik zou die er gelijk uitkukelen. ::)
En Bandit bevat ook rijst dacht ik.
Anderzijds, als okugest hem helpt opknappen, verwacht ik eigenlijk niet dat daar het probleem zit. Misschien is hij gewoon ergens tegenaan gelopen.
Hoe zit het met ontgiften trouwens, hij heeft jaren op brok gestaan?
Ja , brok . En zo nu en dan smuldier compleet voor het lekkere
En verder de standaard zorg , 3 maandelijks ontwormen en vlooienmiddelen
Hij is niet gevoelig gebleken voor diarree bij de vorige eigenaar
Maar ik dacht er ook al aan hoor . Dat ie alle ballast eruit werkt . Zo zijn zn oren nog schoon , zijn vacht ruikt fris en overmatige verharing is ook niet aan de orde
Gebruikersavatar
Door pike
#3458272
smulpaap schreef: di 28 mar 2023, 14:59 Ja , brok . En zo nu en dan smuldier compleet voor het lekkere
En verder de standaard zorg , 3 maandelijks ontwormen en vlooienmiddelen
Hij is niet gevoelig gebleken voor diarree bij de vorige eigenaar
Maar ik dacht er ook al aan hoor . Dat ie alle ballast eruit werkt . Zo zijn zn oren nog schoon , zijn vacht ruikt fris en overmatige verharing is ook niet aan de orde
Bij Pike kwam indertijd ook alles via de darmen naar buiten (na 3,5 jaar brok). Vacht en oren waren bij hem ook oké, en toen hij op barf ging ging zijn stinkende vacht uit de brokkentijd naar kip ruiken :D echt waar, hij rook naar kip. Hij had dan ook een hele poos alleen maar kippenbotjes gekregen omdat hij lang nodig had voor hij het bot goed verteerde. (KVV heeft hij nooit gehad). Maar, het kwam bij hem met vlagen, dus niet een week lang diarree. Ik kon er de klok op gelijk zetten. Elke 6e dag liep hij leeg :-X En dat heeft hij ook een hele poos zo volgehouden. Altijd midden in de nacht ::) Met een flinke portie vers gras veegde hij letterlijk zijn darmstelsel schoon. Langzaam aan werd het minder heftig. En min of meer gelijktijdig met het uitdoven van de diarree ging ook het botverteren goed.
Pike was met zijn kip heel gelukkig. Het is de rest van zijn leven zijn lievelingshap gebleven (maar die hele kip had ik wel graag in stukken baas anders is het zo veel werk ;D ).
Duc daarentegen kwam er van aan de diarree. Als hij een heel kippetje at kwam hij aan spuitpoep.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door