Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3457607
pearlsofpassion schreef: do 09 mar 2023, 07:24 Poedel en rotweiller ligt natuurlijk zo ver uit elkaar dat iets er tussenin er al snel niet meer op lijkt.
En bij kruisingen liggen de pups ook nooit mooi in het midden tussen beide ouders.. Bij elke kruising in haar voorouders kan het alle kanten uit gegaan zijn.
En zelfs binnen rassen vallen er heel soms verrassingen uit...
Ze zal wel bij toeval veel ruwharige kortpotige genen meegekregen moeten hebben. Of zoiets. Of die moeten er g dominant zijn, dat scheelt ook nog.
Tis een wonder dat ze geen krulletjes heeft. Want bijna de helft krullebol en krulletjes blijken toch erg dominant te zijn (kijk maar naar labradoodles).
Nee zeker, bij een kruising en zeker kruisingxkruising kan het alle kanten opgaan qua formaat en karakter en vacht, maar ik zag die 20kg gewoon niet bij een teckel kruising, want daar ben ik gezien uiterlijk en hoogte gewoon vooral vanuit gegaan. En dan lijkt er dus gewoon bijna geen teckel in te zitten :P En geen poedelkrullies
Door Lizzy
#3457608
Anne in Zweden schreef: do 09 mar 2023, 15:09 Die Deense dog die als 100% chihuahua terugkwam! ;D
Ja en dat mensen DNA als bijna onherleidbare kruising ;D

Maar serieus, toch te schunnig voor woorden? Vragen ze nog geld voor ook. Ik vind het overigens wel jammer dat Embark (die naar mijn beleving wel 100% scoort) ook over een kam scheren met de rest.
#3457609
Charlie Angel schreef: do 09 mar 2023, 13:21 Ja precies, zelfs twee met krullen.
Het zou ook wel een aparte dekking zijn, een grote poedel met een teckel, maar alles kan. Afbeelding
Herken je qua karakter dingen in deze rassen?
;D

Qua karakter vind ik het best lastig: ik ben toch vooral van teckel uitgegaan en dat is ze dan nauwelijks. Ze is heel slim, een blafferd, kan inmiddels goed alleen zijn maar dat heeft wel heel veel tijd en training gekost, jachtdrift zit er niet in: waar kan loopt ze gewoon los, geen gejaag, wel een enorme snuffelneus.
Ze is wel zeer terughoudend naar onbekenden (je bent ongeveer 10 minuten onbekend, dan is het oké en zit ze bij wijze van op schoot) Maar goed, ze heeft dan ook niet bepaald de beste start gehad, zachtgezegd.
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op do 09 mar 2023, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#3457610
Siberienne schreef:
De Deens/Zweedse farmdog ook; die zijn formaat ‘hoger op de poten JRT’

Althans ik nam aan dat ze die bedoelden
Ja daar ben ik ook vanuit gegaan O0
Kaela schreef: do 09 mar 2023, 14:18 Ik vind het vooral bijzonder dat dat ras er in zou zitten. Ik had er nog nooit van gehoord.

Wat er ook in zit, Mila blijft even leuk en grappig is het wel!
Ik ook niet, ik heb gegoogeld, vandaar dat ik er maar vanuit ga dat ze die bedoelen :biggrin2:

Jaaaa :smitten: hetmaakt niks uit/geen verschil. Maar ik was zo nieuwsgierig geworden
#3457611
Lizzy schreef: do 09 mar 2023, 15:22 Ja en dat mensen DNA als bijna onherleidbare kruising ;D

Maar serieus, toch te schunnig voor woorden? Vragen ze nog geld voor ook. Ik vind het overigens wel jammer dat Embark (die naar mijn beleving wel 100% scoort) ook over een kam scheren met de rest.
Inderdaad. Het waren wel allemaal heel knappe, statige rassen. Geen voorouders om je als mens voor te schamen. :biggrin2: Ik moest wel lachen toen hij zei: 'I'm going to have to have some hard discussions with my parents.' ;D
#3457612
Lizzy schreef: do 09 mar 2023, 14:35 Jammer dat ze jouw DNA bedrijf niet onder de loep hebben genomen maar dit is wel goed om te weten, denk ik:

https://www.cbc.ca/news/business/market ... kGKeVG6uUM
Ja och, ik ga er nou ook niet direct vanuit dat ik het allemaal precies weet qua rassen en zeker de percentages. Het is ook niet belangrijk, want Miel blijft Miel, maar ik geloof ook weer niet in natte vingerwerk. Tenzij haar resultaten ook teruggekomen waren als 'chihuahua' natuurlijk :biggrin2:
#3457615
Lizzy schreef: do 09 mar 2023, 14:35 Jammer dat ze jouw DNA bedrijf niet onder de loep hebben genomen maar dit is wel goed om te weten, denk ik:

https://www.cbc.ca/news/business/market ... kGKeVG6uUM
Ja, dat dacht ik dus ook..

Bij mensen doen ze het ook soms.. Komen ook onrealistische resultaten uit.
Je begint tenslotte van een onvolledige database, hoe kan dat dan accuraat zijn?
En dan nog, zelfs al ze voldoende honden in kaart zouden hebben. Verschillen honden wel voldoende tussen de rassen om dat soort dingen betrouwbaar te kunnen doen?
Een richting waarin je moet zoeken, dat misschien nog wel, maar 100%? Dat geloof ik nooit..
#3457616
pearlsofpassion schreef: do 09 mar 2023, 16:45 Ja, dat dacht ik dus ook..

Bij mensen doen ze het ook soms.. Komen ook onrealistische resultaten uit.
Je begint tenslotte van een onvolledige database, hoe kan dat dan accuraat zijn?
En dan nog, zelfs al ze voldoende honden in kaart zouden hebben. Verschillen honden wel voldoende tussen de rassen om dat soort dingen betrouwbaar te kunnen doen?
Een richting waarin je moet zoeken, dat misschien nog wel, maar 100%? Dat geloof ik nooit..
Enige voordeel is hier wel de inteelt van rassen waardoor er bepaalde genetische sequenties zouden kunnen zijn die bij een groot deel van het ras voorkomen. Maar ik weet van bv huskies dat daar ook niet altijd even raszuiver gefokt is… en als je dan zo’n ‘raszuivere’ hond zou nemen als mal ga je ook al helemaal de mist in
#3457617
Inge en Bono schreef: do 09 mar 2023, 15:36 Ja och, ik ga er nou ook niet direct vanuit dat ik het allemaal precies weet qua rassen en zeker de percentages. Het is ook niet belangrijk, want Miel blijft Miel, maar ik geloof ook weer niet in natte vingerwerk. Tenzij haar resultaten ook teruggekomen waren als 'chihuahua' natuurlijk :biggrin2:
Nee hoor. Ze stoppen dat in een computer. Dus het hangt er gewoon vanaf wat je allemaal in de database steekt qua rasgenetica en wat je het programma laat doen.
Bio-informatica. Dat doen ze ook voor afstamming en verwantschap van diersoorten in kaart te brengen, maar dat is iets betrouwbaarder wegens meer genetische verschillen.
#3457618
Siberienne schreef: do 09 mar 2023, 16:49 Enige voordeel is hier wel de inteelt van rassen waardoor er bepaalde genetische sequenties zouden kunnen zijn die bij een groot deel van het ras voorkomen. Maar ik weet van bv huskies dat daar ook niet altijd even raszuiver gefokt is… en als je dan zo’n ‘raszuivere’ hond zou nemen als mal ga je ook al helemaal de mist in
Ja idd.. Dat 'geluk' heb je dan nog bij honden.
Maar dan moet je kruising al net die sequentie erven.
En weet je dan hoeveel procent van dat ras erin zit? Niet dus...


Ik denk ook dat het een misvatting is dat elke hond te herleiden is tot een samenstelling van rassen.. Het kunnen ook eeuwen aan kruisingen zijn... Ale, of gewoon een voorouder die nooit tot een ras behoord heeft.. Rassen zijn kunstmatig ingevoerd. Heel vroeger waren honden gewoon honden. Zonder rassen. En daar zijn nu ook nog gewoon nakomelingen van op de wereld..
#3457621
Inge en Bono schreef: do 09 mar 2023, 15:23 ;D

Qua karakter vind ik het best lastig: ik ben toch vooral van teckel uitgegaan en dat is ze dan nauwelijks. Ze is heel slim, een blafferd, kan inmiddels goed alleen zijn maar dat heeft wel heel veel tijd en training gekost, jachtdrift zit er niet in: waar kan loopt ze gewoon los, geen gejaag, wel een enorme snuffelneus.
Ze is wel zeer terughoudend naar onbekenden (je bent ongeveer 10 minuten onbekend, dan is het oké en zit ze bij wijze van op schoot) Maar goed, ze heeft dan ook niet bepaald de beste start gehad, zachtgezegd.
Ja en ze is natuurlijk gevormd door haar verleden en wat ze bij jullie heeft geleerd. Maar slim en moeilijk alleen zijn is wel echt een poedel dingetje. Blaffen komt vooral bij de kleinere poedelsoorten voor.

Ach, ze is gewoon een geweldig leuke en lieve hond, daar gaat het om. :-*
Door Lizzy
#3457625
Sjoerd is getest bij Embark. En van hem weten we dat daar een Pointer in is gekruist, ooit. Maar dat DNA is gewoon teveel verwaterd. Dat was ook in 1973. Bij Sjoerd komt er dus uit 100% Dalmaat. En dat is ie ook. Embark scoort naar mijn beleving uitmuntend trouwens, bij dit onderzoek. En ik heb Sjoerd laten testen om het COI te weten, om te weten en natuurlijk komt er ook uit dat hij 1 copy van het gezonde Dalmatiër gen heeft! En welke kleuren ie draagt, of ie het langhaar gen heeft en of ie 1 van de 200 plus ziektes heeft waar de DNA testen voor gevonden hebben. Dus ik vind DNA testen super nuttig. Maar wel bij bedrijven die het ook serieus nemen (en om uit te vinden wat voor kruising je hond is, is leuk maar niet super belangrijk denk ik) :-\
#3457642
Hangt er natuurlijk wel vanaf of ze ooit iets anders dan 100% geven qua ras.
Als je nu een eerste generatie kruising hebt van 2 raszuivere ouders, zou je dat er toch uit mogen halen...
Al is het nog steeds beter een juist ras te krijgen ookal is de hond niet 100% zuiver ipv dat er met de pet naar gegooid wordt..

Betrouwbaar testen voor erfelijke aandoeningen doen wel meer bedrijven serieus zou ik denken? Dat gebeurt ook al langer en is ook een stuk eenvoudiger dan afkomst bepalen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3457646
Rassen zijn toch niet uit de lucht komen vallen. Ze zijn ook ontstaan door te kruisen.
En na de oorlog (woII) zijn raspopulaties hersteld door in te kruisen. Bij de Fauve bijvoorbeeld zijn Teckels en de Petit BGV ingekruisd. Dat betekent dan toch dat een raszuivere Fauve met stamboom en kampioen op keuringen ook dna van die andere rassen kan hebben. Of zie ik dat helemaal verkeerd.
#3457647
Het ligt eraan hoe ze ras definiëren in de database die ze gebruiken. Wat je eruit krijgt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze dat doen want heel makkelijk is dat niet lijkt me. Je moet een aardige grote database hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door