Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3455548
Ik heb een Bosch vrieskast van ongeveer 13 jaar oud. Nu willen wij die het liefst in de schuur gaan zetten. De schuur is heel beschut maar niet verwarmd. Kun je daar een vriezer plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3455550
Mijn vriezers hebben altijd in een onverwarmde, eensteensmuur, vrijstaande garage gestaan en probleemloos gedraaid. Ook de oudjes. Die heb ik nog mee verhuisd en kwamen toen wederom in een koude garage terecht. Na het overlijden van mijn Fauven heb ik de oudjes stuk voor stuk opgeruimd omdat ze energie slurpten. Maar ze deden het nog steeds prima. Mijn oudste was 16 jaar maar ik had ook de oude vriezer van mijn moeder draaien en die was nog ouder.
Door Lizzy
#3455561
De oudere vriezers zijn beter bestand tegen koude dan de nieuwe. Heeft met de koelvloeistof te maken die ze vandaag de dag gebruiken. Dacht ik. Nieuwe vriezers moet je echt selecteren op dat ze in de schuur kunnen (en volgens mij zijn alleen de merken Liebherr en Beko nog geschikt en dan alleen specifieke modellen). Of jouw vriezer geschikt is valt zo niet te zeggen. Als ie de oude koelvloeistof heeft kan het. Zo niet: dan niet.
#3455563
hannabelgje schreef: ma 09 jan 2023, 07:27 Ik heb een Bosch vrieskast van ongeveer 13 jaar oud. Nu willen wij die het liefst in de schuur gaan zetten. De schuur is heel beschut maar niet verwarmd. Kun je daar een vriezer plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Wij hebben onze vriezers (11 stuks toen nog) twee winters achter elkaar in een soort tent buiten gehad, als noodoplossing. Ook bij -25 graden heeft dat nooit problemen gegeven. Ik probeerde er wel aan te denken om ze uit te zetten als het buiten kouder was dan -15, gewoon om energie te sparen, en bij -20 tot -30 graden zette ik de deksels van de vrieskisten gewoon open :biggrin2: , maar ook als ik ze liet aanstaan bij zulke temperaturen, was er nooit een probleem. Het ging om een mengeling van oude en nieuwe vriezers (de nieuwere van Beko inderdaad).

Dus ik denk dat jullie vrieskast het prima zal doen in de schuur.
#3455568
Hier staat hij ook in de schuur. Bij heel erge vorst durft het daar net rond het vriespunt gaan. Meestal blijft het er wel boven.

Ik heb me nooit afgevraagd of dat kon. Maar het zijn nu wel toevallig 2 oudere vriezers die daar staan. Ik barf dit jaar 11 jaar en zo'n vriezer is dus al oud. ::) En hij was al tweedehands.
Gaat dus gewoon goed...
Door El_Kato
#3455593
Gewoon proberen! Wij hadden voor de verbouwing een oeroude vrieskast merk onbekend staan. Een aantal jaar geleden kregen we van een vriendin een toen nog redelijk nieuwe AEG vrieskast die hebben we er naast gezet en het uitgeprobeerd en die doet het prima ook met vorst. Na de verbouwing is de oeroude naar de stort verhuist en hebben we het oude tafelmodel wat binnen stond erbij gezet. Dat is volgens mij ook een AEG die zal ook iets van 15 jaar oud zijn. Hij moet zich nog bewijzen dit word zijn eerste jaar in de schuur en met de afgelopen vorstperiode stond hij niet aan. We proberen zoveel mogelijk in 1 vriezer te passen en die kleine staat eigenlijk alleen aan als er net een bestelling binnen is :)

Leuk detail, het energieverbruik is echt gekelderd na de verbouwing. In huis hebben we allerlei energiebesparende maatregelen doorgevoerd maar dat zal grotendeels ook komen doordat die oude vriezer weg is ;)
Door tt-tjes
#3455604
Volgens mij kan alleen een Liebherr in een onverwarmde schuur. De andere metken vriezen niet goed als het erg koud wordt heb ik gelezen. Wij hebben laatst onze liebherr kist de deur uitgedaan omdat ie energie slurpte door het rubber wat kapot was. We konden alleen een heel nieuw deksel daarvoor kopen, en die was bijna net zo duur als een nieuwe vriezer. Dus we hebben nu een kast, maar wel weer een liebherr.
Door Lizzy
#3455662
tt-tjes schreef: ma 09 jan 2023, 21:09 Volgens mij kan alleen een Liebherr in een onverwarmde schuur. De andere metken vriezen niet goed als het erg koud wordt heb ik gelezen. Wij hebben laatst onze liebherr kist de deur uitgedaan omdat ie energie slurpte door het rubber wat kapot was. We konden alleen een heel nieuw deksel daarvoor kopen, en die was bijna net zo duur als een nieuwe vriezer. Dus we hebben nu een kast, maar wel weer een liebherr.
Niet alle Liebherr's kunnen in een onverwarmde schuur tot -15 graden (maar zeg eens eerlijk, komen we in NL ooit nog onder -0 ??). Alleen de types "Frost Protect" kunnen tot -15 graden.

Van de website van Liebherr zelf:

Alle vrieskasten en vrieskisten met FrostProtect zijn geschikt voor omgevingstemperaturen vanaf -15°C en zijn de veilige keuze voor strenge winters.

Voor alle andere vriezers van Liebherr geldt dat ze goed blijven functioneren vanaf een omgevingstemperatuur van 0°C.
Door Lizzy
#3455664
Van de Electroworld site:

Alle Liebherr vriezers met no frost werken vanaf een omgevingstemperatuur van 0°C en Liebherr vriezers met FrostProtect zelfs vanaf -15°C.

En bij Coolblue staan er dus vriezers in de categorie "frostprotect" die daar niet horen. Ik heb Coolblue daar op aan gesproken en dat zouden ze direct gaan wijzigen. Da's 2 maanden geleden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door