Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3454925
Ik volg het nieuws niet zo heel erg dus misschien is dit al tijden bekend en loop ik erg achter de feiten aan.

Hoge energieprijzen door oa de oorlog in Oekraïne en een mindere gasaanvoer vanuit Rusland snap ik. Wanneer goederen schaars worden moet er meer betaald worden, dat is hoe het werkt. Al vaker hoorde of las ik ergens dat het niets met schaarste te maken heeft maar met winst maken.

Vanmiddag was op het nieuws dat de grote energiebedrijven mega winsten hebben geboekt over het derde en vierde kwartaal 2022. De staat ondersteunt mensen die hun rekening niet meer kunnen betalen met tegemoetkomingen en het prijsplafond. Uiteindelijk betalen we daar allemaal aan mee want dat is natuurlijk gewoon belastinggeld. Ondanks steunmaatregelen kunnen hele volksstammen hun energierekening niet of nauwelijks meer betalen. Ik hoor om me heen bij vrienden maandbedragen voorbijkomen waar echt mijn broek van afzakt… En die energiebedrijven boeken megawinsten dat kan toch niet….

Iemand zei me een tijdje terug dat de hoge tarieven bedoeld zijn om mensen te dwingen om te verduurzamen… Hoe ga je verduurzamen als al je spaargeld opgaat aan de energierekening? Je kan het maar 1x uitgeven toch?

Een ander vertelde dat ik vooral niet te veel energie moet gaan besparen want hoe minder we gebruiken hoe hoger de prijs wordt want ze willen toch hun winsten behouden.

Ik ben geen complot denker en heb niets met alle corona complot theorieën maar zou er dan toch iets inzitten…..
#3454934
De gasprijs wordt bepaald door de oorlog en Rusland ed, en de vraag, maar de elektriciteit is op zich niet duurder maar stijgt mee. En dat wordt Europees bepaald of zoiets.. Ipv dat dat vrije markt is. Ik weet niet waarom.
Alleszinds, elektriciteit is enkel voor de klant duurder, niet voor de energieleveranciers. En nee, ik vind dat compleet niet eerlijk. Ik snap ook niet dat men dat gewoon zo laat...
Maar eerlijk, zo zijn er wel meer dingen.
Zoals de inflatie vb. Dat komt er ook niet zomaar, en laat men ook gewoon toe..

Dat minder verbruiken geen lagere prijzen geeft is wel niet waar.. Ergens in oktober ging de gasprijs zelfs even onder nul omdat de vraag zoveel lager dan verwacht was met die lange nazomer.
Tot de winterprik kwam natuurlijk...
Door El_Kato
#3455536
Sorry voor de late reactie! Nog bedankt voor de linkjes heb ze doorgenomen en dat maakt wel iets meer duidelijk maar dan nog… Snap nog steeds niet helemaal nu kwam er bijvoorbeeld weer voorbij dat de gasprijzen weer erg laag zijn maar de consument hier nog niets van merkt. Snap dat bedrijven er zijn om winst te maken en ook dat verliezen uit eerdere jaren goed gemaakt moeten worden maar nou ja… ik snap deze extremen niet. Het is niet dat het een beetje duurder is geworden… :-\
#3455539
Wij gaan vermoedelijk over op dynamische energie. Het is dan wel leren omgaan met omdat je per uur betaalt. Een dag van te voren worden de prijzen bekend gemaakt zo rond 15.00 dus met timers kan je een heel eind komen. De prijzen liggen, voor nu, zeker van electra ver onder het prijsplafond.
https://www.energyzero.nl/energiecontra ... extarieven

En een stuk over dynamische energie, er zijn iets van 5 aanbieders. https://porterenee.nl/dynamisch-energie ... edkoper-2/
Gebruikersavatar
Door pike
#3455549
El_Kato schreef: zo 08 jan 2023, 20:35 Sorry voor de late reactie! Nog bedankt voor de linkjes heb ze doorgenomen en dat maakt wel iets meer duidelijk maar dan nog… Snap nog steeds niet helemaal nu kwam er bijvoorbeeld weer voorbij dat de gasprijzen weer erg laag zijn maar de consument hier nog niets van merkt. Snap dat bedrijven er zijn om winst te maken en ook dat verliezen uit eerdere jaren goed gemaakt moeten worden maar nou ja… ik snap deze extremen niet. Het is niet dat het een beetje duurder is geworden… :-\
Dat die prijsdaling niet direct wordt doorberekend komt doordat het gasbedrijf vooraf gas heeft ingekocht voor de consument toen de prijs nog hoger was. En dat gas betaal je nu.
#3455571
Tibbies schreef: ma 09 jan 2023, 12:18 @Cindy Ons contract loopt 29 maart af. Ik ben hier ook zeker in geïnteresseerd. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
Ons contract loopt midden april af. Voor nu volg ik eea en met een handige vriend ivm programmeren is de kans heel groot dat we dit gaan doen. Kijk naar een vriezer die kan makkelijk 12 uur per dag uit staan. Programmeer je het zo dat je hij zelf nav de prijzen mag beslissen wanneer draaien en wanneer niet dan kom je een heel eind. Evenzo voor vaatwasmachines (met 9 honden 2* per dag eten draait die dus elke dag) en onze eigen en dan nog wasmachine ed Lees je echt goed in. Veel hebben verborgen kosten zoals inkoopvergoeding.Tibber komt er voor nu het meest transparant en goedkoopste uit.
Door Too
#3455579
Mijn vraag over dynamisch is eigenlijk al beantwoord , dank u.

Ik vroeg me dat nl steeds af : met veel wassen, een wasdroger, elektrische auto's is het waarschijnlijk wel interessant om eea te plannen aan de hand van prijs maar met 2 wassen per week, geen droger of vaatwasser, geen elektrieke auto of fiets geloof ik niet dat er veel winst te halen is.
Door Siberienne
#3455584
Wij hebben een dynamische energie prijs en die is echt dynamisch zal ik maar zeggen. En slecht te voorspellen. Meestal ligt de piekperiode in de ochtend en eind van de middag, soms ook niet. Meestal in het weekend goedkoper.

Ik denk dat dit alleen loont als je veel kan sturen. Wij laden de auto in de daluren, wasmachine en vaatwasser draaien ‘S nachts en wij douchen ‘s avonds - maar dat deden we voorheen ook al (bij ons draait alles op stroom, geen gas hier).

Wij hebben Tibber als leverancier, die hebben een goede app en slimme producten. Wij zouden nog wat met warmwater kunnen doen en de warmtepomp maar ik wil ook niet te veel slimme apparaten in huis die ook weer kwetsbaar zijn voor inbraak.

De prijs wordt beïnvloed door vraag en aanbod, dus bv nu niet koud, veel regen : lage prijs. Programmeren van vriezers lijkt me wel een uitdaging? Want hoe lang die het zonder stroom uithouden is toch ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur?

Voorbeeldjes van onze app
4BA08E90-3568-49B1-9EC7-655A21D84CE6.png
4BA08E90-3568-49B1-9EC7-655A21D84CE6.png (550.36 KiB) 2049 keer bekeken
2830C5BC-876E-4A64-9CB0-2E1B7F6B1740.png
2830C5BC-876E-4A64-9CB0-2E1B7F6B1740.png (549.5 KiB) 2049 keer bekeken
CB464010-310E-4288-AE4A-B0CDA2ED7742.jpeg
CB464010-310E-4288-AE4A-B0CDA2ED7742.jpeg (267.02 KiB) 2049 keer bekeken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door