Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3454066
Ik moet even mijn hart luchten. Shadow doet raar. Hij plakt aan Hans en soms aan mij. Zelfs mee naar het toilet. Zit de hele avond Hans aan te staren tot we er alledrie horendol van worden. Hij krijgt echt genoeg beweging, hij eet goed, poept goed. We kunnen er geen wijs uit worden maar ik vind het tegelijk zielig voor hem en we worden er hoorndol van. Alleen thuis slaapt hij. Voorzover we weten uiteraard. Maar hij sloopt niets en volgens de buren huilt of blaft hij niet.

Ik ben gewoon heel bang dat hij dement aan het worden is - maar tegelijk kijkt het wel doelbewust alleen we snappen niet wat hij er mee wil zeggen. Ik voel me gefrustreerd en machteloos. Hij richt zich vooral op ml die er echt niet tegen kan maar boos worden heeft geen zin, hij komt net zo hard weer terug bij hem. Het is echt zo raar.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3454069
Lastig! Dat zijn van die momenten dat je zou willen dat ze konden vertellen wat er is.
Mijn eerste idee zou ook in de richting van dementie gaan. :-\
Door Anne in Zweden
#3454072
Niet om je ongerust te maken, maar kan het zijn dat hij bij Hans iets onderliggends oppikt waarvan jullie nog geen weet hebben? Volgens mij kunnen honden een lage bloedsuikerspiegel ruiken bij mensen, en stress, onder andere. Al is de kans waarschijnlijk groter dat er bij Shadow iets niet helemaal is zoals het was. Hoe oud is hij?
Door Siberienne
#3454073
Shadow is elf.
En hij doet het vooral bij Hans maar als die er niet is ook wel bij mij. En vanmorgen om 6:15 begon ‘ie bij mij. Het is ‘papa’s kindje’

Maar het kan hoor, dat er iets is dat hem ongerust maakt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3454075
Hmmm ja wellicht is er bij jullie iets veranderd, misschien wel net iets drukker met werk etc.
Heb het idee dat oudere honden gevoeliger reageren erop. ( Of het meer de moeite waard vinden om ermee bezig te zijn)
Overigens vind ik dat oudere honden altijd wat "dwingeriger" worden. Minder geduld etc. ( Ook met wachten tot eten )
En dement , ja kan ook wel wat, tis niet allemaal meteen zo extreem als je op google kunt vinden. Zich in een hoek vastlopen , dag nacht ritme anders. Ik vond dat bij Maci meer in kleinere dingetjes tot uiting komen. Maar soms wat onrustig zijn was er ook een van.
Door Siberienne
#3454076
rosmin schreef: di 06 dec 2022, 09:45 Kan het zijn dat hij dover wordt of slechter gaat zien?
De kaasdoos hoort hij nog prima
Hij heeft een beetje staar, dus wat slechter zien zou kunnen. Ik vind dat bij honden zo lastig inschatten omdat de neus ook zo veel doet: hij ‘ziet’ nog steeds de hertjes voor wij dat doen - of ruikt hij ze?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3454077
Siberienne schreef: di 06 dec 2022, 09:51 De kaasdoos hoort hij nog prima
Hij heeft een beetje staar, dus wat slechter zien zou kunnen. Ik vind dat bij honden zo lastig inschatten omdat de neus ook zo veel doet: hij ‘ziet’ nog steeds de hertjes voor wij dat doen - of ruikt hij ze?
Nee maar bij de kaasdoos zit er ook heel enorm veel geur aan. De beweging ervan al alleen, laat staan als je hem openmaakt. Voor de hond komt er giga veel geur af. En een mega nteressante :biggrin2: ;)
Maci was ook haast doof, daar zag ik wel die dingen bij dat ie wist waar iets te halen viel. Merkte vooral toen Mail weg gevallen was verandering, alsof ie soms niks doorhad. Maar nam proef op de som met achter hem staan en koekje zeggen.... Niks....
En Zino heeft balans les samen met een van geboorte af dove hond. Je zou soms zweren dat deze gewoon hoort wat je zegt.
Door smulpaap
#3454079
Wat ik zag bij een aantal van mijn bejaarden
Dwangmatig gedrag
In cirkelgang lopen
Tegen muur of deur aan lopen en niet meer begrijpen hoe je door de doorgang komt
Doelloos voor zich uit staren , en dat kan lange tijd aanhouden
Veranderende sociale interacties , begroet je niet meer . Of is juist veel aanhankelijker
Wat ook weer resulteert in verlatingsangst
Een ander slaappatroon, overdag veel slapen . En tijdens de nacht spoken , dwalen . Happen naar iets wat er niet is .
Angst en paniek en uiteindelijk vaak onzindelijkheid
Noa bv . Die werd rond 16 uur onrustig , cirkelgang lopen , naar binnen , naar buiten . Dat hield ze uren vol . In de stromende regen ( blijven ) staan . Bewegingloos . Tegen de muur aan lopen en niet meer weten wat te doen . Doordat ze tijdens middag en avond zo onrustig was bleef het tijdens de nacht nog een tijdje goed gaan . Ze moest wel apart slapen , plofte op de andere,honden neer . Noa herkende ons nog wel , en zocht ook steun
Bij een oude Russell was er geen enkele vorm van herkenning meer . Die leefde geheel in haar eigen (aangepaste ) wereld , was fysiek nog prima .
Mijn Herder begon met gericht staren en was alleen nog gericht op mij , ze accepteerde verder niemand uit het gezin meer . Heel dwangmatig , en ze kon ook niet meer alleen , ook niet bij de andere gezinsleden . Liep ook overal tegenaan ,
Onzindelijk werden ze allemaal
Door rosmin
#3454082
Roxy heeft naarmate ze ouder werd steeds meer behoefte om te checken of je er nog bent en tegelijkertijd meer behoefte aan rustige slaapplek. Zo slaapt ze in de "poezenstoel" alleen in de huiskamer waar wij pas 's avonds zijn. Wij bivakkeren in de woonkeuken. Dan komt ze met grote regelmaat de deur openduwen, kopje erom heen steken, even geur opsnuiven, aaitje halen en dan weer terug naar haar stoel.
Als wij weg zijn geweest is dit gedrag veel sterker. Dan is het soms om de 15 min. een check, totdat ze weer door heeft dat we er zijn en blijven. Zo kunnen we haar ook niet meer meenemen naar ee nander, dan is ze helemaal van slag, bijna in paniek. Thuis is veilig.
Af en toe is ze ook de kluts kwijt, dan staat ze aan de verkeerde zijde van de deur of te "dagdromen" buiten, dit duurt meestal niet lang.

Zou het kunnen dat het door zijn leeftijd is, hij meer behoefte krijgt aan fysieke steun?
Is er in jullie leefritme iets veranderd?
Of is er iets gebeurt terwijl jullie niet thuis waren waarvan hij is geschrokken?
Door yazzie
#3454083
Ik zou gewoon even naar de dierenarts gaan voor een check en een uitgebreid bloedonderzoek. Mijn oud geworden herders wilden in hun laatste levensfase (sorry, anders kan ik het niet omschrijven) meer in mijn nabijheid verkeren en hadden meer moeite om zonder mij te zijn. Als de check en het bloedonderzoek goed uitvallen, misschien denken aan een thundershirt of iets ondersteunends op natuurlijke basis.

Als hij alleen is, maak eens een filmpje, dan weet je zeker wat je hond doet. Als hij inderdaad slaapt, prima, maar ijsberen door het huis horen je buren niet en geeft wel onrust voor je hond. Het kan zijn dat hij ergens van geschrokken is toen jullie niet thuis waren, dan kan ook leiden tot problemen en het bewust zoeken naar meer veiligheid door heel nabij bij je man en jou te willen blijven.

Twee van mijn herders (een overleden, één leeft nog) checken mij een soort van medisch. Ze ruiken een ontsteking of erger. :'( Zo ontzettend bizar...

Er kan iets zijn met je hond maar sluit niks uit. Je hond probeert jullie wel iets duidelijk te maken. Misschien is het inderdaad te wijten aan ouderdom, niet alleen het lijf gaat achteruit. En ik snap dat het niet weten waarom enorm aan je knaagt. :-*
Door Siberienne
#3454451
Nou… ik denk dat we een soort antwoord hebben: sneeuwkoorts. Sinds het vriest en nu helemaal met ook nog een laagje sneeuw wil meneer buiten zijn

Gehoor is prima trouwens (dank Kaio voor de test tip, ook namens Shadow).

We waren ook een week vrij veel weg, toch wat kortere rondjes. Nu weer langer op pad geweest, zelfs de step gebruikt en meneer wat extra uitgedaagd met een speeltje onderweg. En verder maar toegegeven dat als hij op balkon wil, dat akkoord is…
CF655F16-E1DC-428D-A8FD-F4A98BAD6D01.jpeg
CF655F16-E1DC-428D-A8FD-F4A98BAD6D01.jpeg (1.56 MiB) 633 keer bekeken
090B4B0F-30AA-467F-AD08-10EDFB530C03.jpeg
090B4B0F-30AA-467F-AD08-10EDFB530C03.jpeg (989.82 KiB) 633 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3454454
Sneeuwkoorts, ik moet stiekem wel gniffelen. Gewoon die mooie witte wereld in willen. Kijk hem blij zijn zeg.
Ik hoop echt dat dit alles is en hij dus tip top in orde is verder.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door