Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3452995
Ik heb nog een cadeaukaart liggen van mijn vorige baan en ik zit te denken om die te spenderen aan een slow cooker, maar twijfel ook een beetje want ik heb ook goede pannen & inductie fornuis & oven. Daarbij koken we steeds meer vegetarisch / vegan met af en toe vis - waarbij die vooral door meneer klaargemaakt wordt in de kamadogrill (roken)

Dus, tja. Waarvoor?
- peulvruchten koken (ook zonder weken)
- vega stoofpotjes
- soepen
- rijstpudding met nepmelk

Het nadeel is, weer een apparaat erbij (plek in de keuken / Carbon footprint). En meestal eten we maar met z’n 2-en, hoewel ik wel graag kook voor 2 dagen bv.

Twijfel twijfel. Dus BP, graag hulp!

(Collega hier heeft een crockpot met stoom en pressure cooker en zweert daarbij…)
#3453012
Ik heb al jaren een crockpot, deze is het volgens mij: https://www.sousvidekenner.nl/fun-cooki ... xGEALw_wcB

Ben er erg blij mee maar maakte er vooral stoofgerechten met vlees in. Moet nu even schakelen omdat we dus veel minder vlees gaan eten. Vega stoofpotjes kan je er uiteraard ook in maken maar in mijn ervaring gaat het juist om het vlees wat super mals en zacht gegaard wordt in de slowcooker.
#3453033
Ik ben onlangs een gloednieuwe tegengekomen bij het uitruimen van het huis van mijn moeder. Die heb ik meegenomen maar wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet. Stoofpotten staan bij mij op de (inductie)plaat, ook uuuuren. Waar zit het verschil?
#3453034
pike schreef: zo 20 nov 2022, 20:15 Ik ben onlangs een gloednieuwe tegengekomen bij het uitruimen van het huis van mijn moeder. Die heb ik meegenomen maar wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet. Stoofpotten staan bij mij op de (inductie)plaat, ook uuuuren. Waar zit het verschil?
Timer functie? En ik zou liever een crockpot aan hebben staan terwijl ik weg ben als iets op de kookplaat. Maar misschien is dat wel meer gevoel dan wat anders…
#3453049
Siberienne schreef: zo 20 nov 2022, 20:33 Timer functie? En ik zou liever een crockpot aan hebben staan terwijl ik weg ben als iets op de kookplaat. Maar misschien is dat wel meer gevoel dan wat anders…
Doorgaans ben ik wel in de buurt, of niet lang weg. Er zit een timer op de kookplaat maar ik weet eigenlijk niet of die verder gaat dan 60. Ik kijk bij stoofpotten gewoontegetrouw altijd op de klok; zo laat erin ca. zo laat klaar. Met inductie is dat tot nu toe altijd goed gegaan.
Met een crockpot heb je weer een groot ding op je aanrecht staan en een snoer lopen. :-\
#3453050
Geen idee hoeveel stroomgebruik er zit tussen een inductieplaat en de slowcooker, maar ik gebruik ook liever de slowcooker voor stoofpotjes en ga ook met een gerust hart weg als hij aanstaat. Zet hem ook wel eens aan net voordat we naar bed gaan.
Heb ook een electrische snelkookpan, is ook ideaal voor vlees dat lang moet garen en je te laat er achter komt dat je dat in de slowcooker had moeten doen . En de snelkookpan is sowieso ideaal als je ff snel wat moet maken. Heeft meer mogelijkheden dan een slowcooker, maar ja, had eerst de slowcooker

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

#3453068
In mijn crockpot gaan vooral stoofpotjes met vlees. Hartstikke mals, kunt ook goed pulled vlees maken. Smaken trekken ook extra mooi in.
Hoe het met peulvruchten is weet ik noet, aangezien ik niet tegen peulvruchten kan.
Lijkt me wel dat ze ook zachter zullen worden net zoals vlees.
Groente eruit vind ik ook lekker.
Ik heb er een waarvan de binnepot ook op de inductie plaat kan en in de oven. Dus soms doe ik ook even iets vantevoren aanmaken voor extra smaak. Of juist nog op het eind in de oven voor wat rokerig smaakje
En bijv curry's gaan er ook super in.

Ik vind het wel een verschil , op de kookplaat of in de crockpot stoven. Crockpot wordt op een of andere manier malser. En je hebt echt geen omkijken erna, geen roeren etc. Vindt het ook veiliger met honden, wordt minder warm dan een pan. ( tja ze kunnen overal met hun neus bij he ::) )
#3453071
BlissSpirit schreef: ma 21 nov 2022, 09:54 Geen idee hoeveel stroomgebruik er zit tussen een inductieplaat en de slowcooker, maar ik gebruik ook liever de slowcooker voor stoofpotjes en ga ook met een gerust hart weg als hij aanstaat. Zet hem ook wel eens aan net voordat we naar bed gaan.
Heb ook een electrische snelkookpan, is ook ideaal voor vlees dat lang moet garen en je te laat er achter komt dat je dat in de slowcooker had moeten doen Afbeelding. En de snelkookpan is sowieso ideaal als je ff snel wat moet maken. Heeft meer mogelijkheden dan een slowcooker, maar ja, had eerst de slowcooker Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Er zijn er nu die een combinatie functie hebben, dus zowel snelkookpan als slowcooker ..
#3453072
Siberienne schreef: Er zijn er nu die een combinatie functie hebben, dus zowel snelkookpan als slowcooker ..
Klopt helemaal, snelkookpan heeft ook verschillende functies, ook slowcooker, maar om de één of andere vage reden gebruik ik de gewone slowcooker als ik zoiets wil maken. Iets van gewoonte of zo AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

#3453075
Ik had al een kleine airfryer en drie slowcookers (voor bone broth), en heb er laatst een kleine snelkookpan bij gekocht omdat ik in de winter kleinere porties kook (meneer Anne werkt dan in het buitenland). Al die apparaten zijn hartstikke handig voor hun eigen doeleinden, en gelukkig hebben wij een grote keuken, maar zo niet, zou ik vandaag de dag voor zo'n combi-apparaat gaan dat zowel airfryer, slowcooker en snelkookpan kan zijn. Ik kook bijna uitsluitend vegetarisch en vegaan (alleen af en toe elandenvlees van de lokale jagers), en heb laatst verse boerenkool in de snelkoker bereid - en die was in tien minuten gaar, klaar en botermals, terwijl ik boerenkool gewoon in de braadpan minstens 30-40 minuten moet stoven, en dan is hij nog steeds niet helemaal mals. De airfryer gebruik ik bv. ook voor kleine quiches (hoef ik de grote oven niet voor op te warmen, plus in de airfryer is het sneller gaar allemaal) en om restjes op te warmen (wij hebbeng een magnetron). Ik airfry er eigenlijk zelden mee. :biggrin2:
Ik ga straks met de laatste tomaten uit onze kas proberen in de snelkoker tomatensaus voor de lasagne te maken. Ben benieuwd!

Maar eh, ik kan het dus alleen maar aanbevelen, zo'n alleskunnercrockpot. :D
#3453083
Hoe doe je dat dan met die boerenkool? Alleen de kool erin? Heb nul verstand van dat ding :biggrin2: Lang niet meer gemaakt maar die stond hier vroeger inderdaad ook altijd een uur op het gas om lekker zacht te worden.
#3453113
pike schreef: ma 21 nov 2022, 17:27 Hoe doe je dat dan met die boerenkool? Alleen de kool erin? Heb nul verstand van dat ding :biggrin2: Lang niet meer gemaakt maar die stond hier vroeger inderdaad ook altijd een uur op het gas om lekker zacht te worden.
Uitje fruiten, overige kruiderij en de boerenkool erbij, 250 ml water (moet altijd in een snelkookpan, genoeg vocht), deksel erop, op de hoogste stand op stoom laten komen (op mijn Ikea-inductieplaatjes is dat stand 9), terug naar stand 2 zodat er geen stoom meer uit de pan komt, 10-12 minuten laten koken, kookplaat uit, langzaam stoom laten ontsnappen, deksel open, en dan mjam!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door