Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3449804
Ik ging eens kijken met behulp van de zoekfunctie of ik wat zelfgemaakte snuffelmat ervaringen kon vinden. Leve BP ik ben na het lezen van Kaio’s verhaal gelijk genezen ;D
Kaio schreef: wo 08 mei 2019, 14:35 Kan via internet.
Of je denkt mwah allemaal te duur, hoeveel werk kan dat nou zijn en je koopt bij de hornbach een rubbermat met gaten, moet groot zijn want ja grote honden. Koopt wat fleecedekens bij de wibra. En gaat die verknippen. En iedere avond bezig, en dan nog niet halverwege erachter komen dat je echt meer fleece nodig hebt ;D , en weer wat fleece halen en dan vervolgens bijna klaar toch nog net een extra fleece dekentje nodig hebben ;D
Maar als je googled op snuffelmat kom je ook kant en klare te koop tegen ;)
Maar, heeft iemand misschien een tip waar je een fatsoenlijke koopt? Ik zag er een bij de Welkoop dat was nogal een flutding voor € 20,00. Voor € 22,00 (ex verzendkosten) koop je een compleet zelfbouwpakket
en kan je zelf de kleuren kiezen (https://www.snuffelmat.nl/?gclid=EAIaIQ ... gK99PD_BwE).
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb nog enkele weken de tijd om knopen te leggen :biggrin2:
En dan nog een vraag: Wordt zo’n mat niet ontzettend smerig? Hoe maak je die schoon als je niet in het bezit bent van een badkuip ::)
Door Siberienne
#3449805
Wil je perse een snuffelmat? Wij gebruikten ‘de doos’



Later heb ik eens een snuffelmat gekocht maar dat was geen succes eigenlijk.

Spot tilde hem p en keerde hem om. Maar kijk eens op marktplaats. Ik heb hem volgens mij daar ooit vandaan gehaald van iemand die ze maakte en verkocht voor een goed doel oid.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449806
Siberienne schreef: wo 21 sep 2022, 22:07 Wil je perse een snuffelmat? Wij gebruikten ‘de doos’



Later heb ik eens een snuffelmat gekocht maar dat was geen succes eigenlijk.

Spot tilde hem p en keerde hem om.
:biggrin2: Zo kan het ook natuurlijk maar daar moet ik toch even serieus over nadenken, telkens al die troep opruimen :g:
En hoe weet hij straks het verschil tussen “zijn” doos en een voor mij bestemd pakketje?
Ik hoef niet persé een snuffelmat maar ik las er nogal wat enthousiaste berichten over vandaar dat ik eens rond ging neuzen. Maar als hij hem om gaat draaien is de lol er gauw af… en volgens de fokker zijn ze slim ::)
Maar kijk eens op marktplaats. Ik heb hem volgens mij daar ooit vandaan gehaald van iemand die ze maakte en verkocht voor een goed doel oid.
Door smulpaap
#3449808
Herkenbaar :biggrin2:
Ik had ook twee creatievelingen, even omdraaien en klaar ben ik . Of je doet een Nina Ottoson spel met zn tweeën en er is er eentje die vals speelt
Ik had tijdens de herfst zo'n blauwe schelp in de tuin , die vulde ik met herfstbladeren , plus favoriete speeltjes of snoepjes
Vonden ze helemaal leuk
Gebruikersavatar
Door pike
#3449812
smulpaap schreef: wo 21 sep 2022, 23:01 Herkenbaar :biggrin2:
Ik had ook twee creatievelingen, even omdraaien en klaar ben ik . Of je doet een Nina Ottoson spel met zn tweeën en er is er eentje die vals speelt
Ik had tijdens de herfst zo'n blauwe schelp in de tuin , die vulde ik met herfstbladeren , plus favoriete speeltjes of snoepjes
Vonden ze helemaal leuk
Oh ik ben alwéér overtuigd :biggrin2: er komt géén snuffelmat. Bedankt jullie hebben me een hoop knoopwerk en mogelijke teleurstellingen bespaard :cool:
Ik moet maar eens wat creatiever worden. Herfstblaadjes heb ik in elk geval het hele jaar in overvloed. Wat mij herinnert aan die keer lang geleden in het pre-honden tijdperk toen ik allemaal herfstblaadjes in een doos had gedaan om mijn goudhamster wat snuffelplezier te geven. Maar dat beestje schrok zich zowat levenloos, dat was toch een beetje té veel wildgeur denk ik ::)
Door Siberienne
#3449816
Er zijn veel opties. Er is volgens mij een FB groep hersenwerk voor honden - als die nog bestaat.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449817
Siberienne schreef: do 22 sep 2022, 07:16 Er zijn veel opties. Er is volgens mij een FB groep hersenwerk voor honden - als die nog bestaat.
Ik zal eens gaan zoeken. Maar voor een pup moet het nog niet te moeilijk zijn natuurlijk. Ik heb van die kleine pilonnetjes waar je wat onder kunt verstoppen. Pike vond dat als pup altijd een geweldig spelletje. Toen we later langs wegwerkzaamheden kwamen stormde hij op de echte pilonnen af ;D
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3449818
Voor meer inspiratie kan je ook altijd google raadplegen door te zoeken op 'voedselverrijking'. Zo ben ik aan het knutselen gegaan met wc rollen toen Dinky in de bench moest na de operatie aan haar liesbreukje.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3449819
Ik ben juist fan van snuffelmatten. Het zal per hond verschillen, maar deels is het ook aanleren. Bij ons was het zo dat karton stuk mocht, stof moest heel blijven. Ik had twee snuffelmatten en als ik die achter elkaar deed, was Oscar heerlijk moe en tevreden. Het waren wel snuffelkleden met dingen daarop genaaid, niet zo’n mat met allemaal fleece flapjes eraan. Maar die hebben we ook wel eens gedaan en dan gold hetzelfde. Voorzichtig snuffelen, geen omgooien en slopen.
Had hij een bui waarin ik zag dat dat teveel gevraagd was, dan kreeg hij kartonnen puzzels van mij. Dat mocht ie dan slopen. Dan kon ie behalve snuffelen ook wat fysieke energie kwijt.

Ik weet ook niet wat er nog te vinden is over hersenwerk voor honden. Hoewel ik soms wat jeuk kreeg van hoe het volgens hen precies moest (ze kregen echt een hartverzakking dat ik de hond karton liet slopen want dat mocht echt niet ::) ), hadden ze wel goede info over aanleren en opbouwen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3449823
Laten slopen deed ik vroeger met mijn herder ook, een oude krant of tijdschrift, in duizend snippertjes. Ik zette dat wel zelf in en we begonnen samen. Ze heeft nooit op eigen houtje een krant gepikt en gesloopt. Een herder begrijpt heel goed het verschil. Mijn teckeltje sloopte wc rolletjes. Mijn Fauven echter hadden daar niets mee, met slopen. Spelletjes waarbij je moet bedenken hoe je iets open maakt om aan het snoep te komen? Totaal oninteressant. Die waren gewoon het liefst met hun neus bezig. Een Grand is van hetzelfde laken een pak.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3449825
Siberienne schreef: wo 21 sep 2022, 22:07 Wil je perse een snuffelmat? Wij gebruikten ‘de doos’



Later heb ik eens een snuffelmat gekocht maar dat was geen succes eigenlijk.

Spot tilde hem p en keerde hem om. Maar kijk eens op marktplaats. Ik heb hem volgens mij daar ooit vandaan gehaald van iemand die ze maakte en verkocht voor een goed doel oid.
Was die blauw met rood? Die heb je van mij overgenomen. Ik had die eens gemaakt op een workshop, maar gebruikte die niet. Jammer dat het geen succes was.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449826
pike schreef: wo 21 sep 2022, 23:18 Oh ik ben alwéér overtuigd :biggrin2: er komt géén snuffelmat. Bedankt jullie hebben me een hoop knoopwerk en mogelijke teleurstellingen bespaard :cool:
Ik moet maar eens wat creatiever worden. Herfstblaadjes heb ik in elk geval het hele jaar in overvloed. Wat mij herinnert aan die keer lang geleden in het pre-honden tijdperk toen ik allemaal herfstblaadjes in een doos had gedaan om mijn goudhamster wat snuffelplezier te geven. Maar dat beestje schrok zich zowat levenloos, dat was toch een beetje té veel wildgeur denk ik ::)

;D
Er had misschien een kat in geplast oid? :P
Gebruikersavatar
Door pike
#3449828
pearlsofpassion schreef: do 22 sep 2022, 09:25 ;D
Er had misschien een kat in geplast oid? :P
;D wie weet zo had ik het nog niet bekeken. Maar dathad ik moeten ruiken, zelf.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3449829
pike schreef: wo 21 sep 2022, 21:13 Ik ging eens kijken met behulp van de zoekfunctie of ik wat zelfgemaakte snuffelmat ervaringen kon vinden. Leve BP ik ben na het lezen van Kaio’s verhaal gelijk genezen ;D
Maar, heeft iemand misschien een tip waar je een fatsoenlijke koopt? Ik zag er een bij de Welkoop dat was nogal een flutding voor € 20,00. Voor € 22,00 (ex verzendkosten) koop je een compleet zelfbouwpakket
en kan je zelf de kleuren kiezen (https://www.snuffelmat.nl/?gclid=EAIaIQ ... gK99PD_BwE).
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb nog enkele weken de tijd om knopen te leggen :biggrin2:
En dan nog een vraag: Wordt zo’n mat niet ontzettend smerig? Hoe maak je die schoon als je niet in het bezit bent van een badkuip ::)
:2funny:
Die van mij is dus bijna 1 m2 ( had me wat verkeken ;D ) en loeizwaar
Ik heb toen eens vooor de hondenschool handzamere op de kop kunnen tikken. Die stop ik gewoon in een waszak in de wasmachine ;)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3449830
Wnuffelmat en andere snuffelsspellen moeten vaak begeleid worden. Ok snuffelmat wat minder. Maar de bedoeling is dus dat de hond er rustig van wordt en niet in zijn frustratie gaat werken ( omgooien verscheuren Ed zijn niet rustig, maar zoals Kaela zegt soms is frustratie kwijt raken ook lekker! ). Je ziet wel dat het een beter past bij de ene hond. Maar doorgaans vind ik een snuffelmat een mooie laagdrempelige manier van zoeken. Kan ook in een bak met wc rollen ( mits je hond die niet opeet, he Zino)

Ik gebruik snuffelmatten ook voor honden die tijdens de les te overprikkeld raken, werkt bij de meeste super goed
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door