Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3449706
Vanuit mijn topic over het afspenen van mijn pups kwam er veel enthousiasme naar aanleiding van de foto's van mijn honden en de sport die ik met ze doe.

Ik zal daarom wat vertellen over mezelf, de honden en de sport.

Ik ben Femke, 36 jaar en woonachtig in Heteren met mijn man en 6 honden. Onze roedel bestaat uit:
Perry, mechelse herder, bijna 10 jaar
Scottie, mechelse herder, 5 jaar. Gecertificeerd politiehond. Door mij hobbymatig afgericht.
Nouss, Europese Sledehond (ook wel ESD of eurohound genoemd), 3 jaar. Moeder van mijn nestje.
Nico, Europese Sledehond, 2,5 jaar.
Basco, Hollandse herder, 5 maanden
Timber, Europese Sledehond, bijna 9 weken en zoon van Nouss.

Sinds 2015 ben ik actief in de sledehondensport. Begonnen met canicrossen (hardlopen met hond) met de mechelaars. Later ben ik ook gaan steppen en fietsen met hen. Met Perry heb ik in 2019 zelfs nog op het EK gestaan op het onderdeel canicross. Op een gegeven moment wordt je steeds fanatieker en ga je toch op zoek naar een type hond dat dan beter geschikt is voor de sport. Met name voor de step dn mtb komen de mechelaars tekort in kracht en snelheid. Dan kom je binnen de sprintafstanden uit op de kruisingen zoals ik die heb en de greysthers. Mijne zijn in de basis kruising Duitse Staande Korthaar en Husky. Bij greysthers zit er Greyhound ipv Husky.

Dit zijn dus honden zonder rasstamboom. In Nederland mag je een hond niet zomaar inzetten voor trekkracht (m.u.v. canicross). Ik moet daarom ieder jaar een trekontheffing aanvragen bij de RVO. Ik moet hiervoor een gezondheidsverklaring in laten vullen bij de dierenarts. Daarmee vraag ik de ontheffing aan. Met die ontheffing kan ik dan vervolgens deelnemen aan wedstrijden. Canicross Nederland is de grootste vereniging in Nederland zij organiseren ongeveer 10 wedstrijden per jaar. Op hun website kun je eventueel ook meer informatie vinden.

Afgelopen april heb ik met Nico meegedaan aan het WK in Frankrijk op het onderdeel steppe. Door een val op de 2de dag behaalden we een 6de plaats ipv 3de plaats.
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb een YouTube kanaal met filmpjes van wedstrijden en trainingen.
https://youtube.com/channel/UCMXnzfMqW8b4nKc93letNfA

Als je vragen hebt, laat het me weten :biggrin2:
Bijlagen
FB_IMG_1663683179815.jpg
FB_IMG_1663683179815.jpg (114.92 KiB) 854 keer bekeken
FB_IMG_1663683155220.jpg
FB_IMG_1663683155220.jpg (187.63 KiB) 854 keer bekeken
FB_IMG_1663683126305.jpg
FB_IMG_1663683126305.jpg (117.76 KiB) 854 keer bekeken
#3449709
Super gaaf!
Naast agility heb ik onlangs voor het eerst canicross uitgeprobeerd. Super leuk.
Op fiets/step enzo lijkt me wel eng. Dat gaat natuurlijk nog veel harder.. (ik ben canicross gaan proberen omdat ik fietsen met mijn dove Skye echt dood eng vindt, mede door haar onstuimige gedrag en drive om heel hard te gaan)

Karen
#3449727
Gaaf!

Ik heb getrained met huskies, ook voor de step :biggrin2: alleen nooit wedstrijden. We hebben nu nog een - wat oudere - hond waar we niet meer mee steppen maar wel langlaufen (wij wonen in Noorwegen sinds twee jaar).

Mag ik een ding zeggen? Ik vond je filmpjes echt super leuk, maar wat me opvalt is datje traditionele lange X backs gebruikt. Heb ik ook lang gedaan maar uiteindelijk overgestapt op een Freemotion van non-stop dogwear. Mijn langpoot husky liep daarna veeeel beter. Minder ‘geknepen’ in zijn achterhand.

Hier in Noorwegen wordt heel veel geskied met pointers en Alaskan huskies etc en ik zie bijna alleen maar non-stop langskomen.

Linkje is van een Noorse site maar ze zijn ook in NL te krijgen: https://www.petworld.no/non-stop-freemotion-harness
#3449787
Hoi Femke! Bedankt voor je super gave voorstelbericht! Dit is echt genieten. Wat een mooooie actie foto's!

Dat filmpje is ook super leuk om te zien. Maar jeetje, hoe hard ga je wel niet op die step????? :o . Lijkt me dood eng hahaha.

Hoe weet je hond nou waar ie heen moet?

Wat een heerlijke gespierde billen van die hond :smitten:

Maar die daar voor de step staat, op de video, dat is Nico? *Edit: ja dat is Nico :biggrin2:
#3449832
Wow wat lekker sportief zeg!

Leuke filmpjes ook!

Dat gaat hard zeg! Moet je zelf ook goed fit zijn

En eh trekontheffing :wall: ( dat is erg leuk aan te vragen als je Nederlandse nationaliteit hebt maar niet in Nederland woont, past niet zo goed in het nieuwe systeem, hoop dat het volgend jaar goed gaat , als alles nog functioneert, begin dan in ieder geval al in januari heb ik hem voor april hoop ik :biggrin2: )
#3451465
Siberienne schreef: di 20 sep 2022, 20:44 Gaaf!

Ik heb getrained met huskies, ook voor de step :biggrin2: alleen nooit wedstrijden. We hebben nu nog een - wat oudere - hond waar we niet meer mee steppen maar wel langlaufen (wij wonen in Noorwegen sinds twee jaar).

Mag ik een ding zeggen? Ik vond je filmpjes echt super leuk, maar wat me opvalt is datje traditionele lange X backs gebruikt. Heb ik ook lang gedaan maar uiteindelijk overgestapt op een Freemotion van non-stop dogwear. Mijn langpoot husky liep daarna veeeel beter. Minder ‘geknepen’ in zijn achterhand.

Hier in Noorwegen wordt heel veel geskied met pointers en Alaskan huskies etc en ik zie bijna alleen maar non-stop langskomen.

Linkje is van een Noorse site maar ze zijn ook in NL te krijgen: https://www.petworld.no/non-stop-freemotion-harness
Ik ken de harnassen van Non Stop. Maar iedere hond is anders. Mijn honden passen erg goed in de x-back harnassen van Eurohusky. Die komen uit Tsjechië en zijn gemaakt voor het type hond dat ik heb. Daarnaast moet ik zeggen dat ik Non Stop ook behoorlijk prijzig vind. Inmiddels vragen ze 90 euro voor een tuig. Dat is het dubbele van wat ik betaal voor de mijne. Dus zolang er een goed passend alternatief is (want goedpassend is wel het allerbelangrijkste) hou ik het daarbij :-[
#3451466
Lizzy schreef: wo 21 sep 2022, 16:43 Hoi Femke! Bedankt voor je super gave voorstelbericht! Dit is echt genieten. Wat een mooooie actie foto's!

Dat filmpje is ook super leuk om te zien. Maar jeetje, hoe hard ga je wel niet op die step????? :o . Lijkt me dood eng hahaha.

Hoe weet je hond nou waar ie heen moet?

Wat een heerlijke gespierde billen van die hond :smitten:

Maar die daar voor de step staat, op de video, dat is Nico? *Edit: ja dat is Nico :biggrin2:
De hond leer ik al op jonge leeftijd de commando's "gee" wat rechts is en "haw" wat links is. Dat leer ik gewoon tijdens het wandelen. Met Timber ook al mee begonnen. Daarnaast probeer ik op wedstrijd ook al een keer het rondje te wandelen. Want je merkt dat die honden heel slim zijn. Als ze eenmaal ergens zijn geweest, weten ze de weg en gaat het sturen makkelijk.
#3451467
Kaio schreef: do 22 sep 2022, 10:34 Wow wat lekker sportief zeg!

Leuke filmpjes ook!

Dat gaat hard zeg! Moet je zelf ook goed fit zijn

En eh trekontheffing :wall: ( dat is erg leuk aan te vragen als je Nederlandse nationaliteit hebt maar niet in Nederland woont, past niet zo goed in het nieuwe systeem, hoop dat het volgend jaar goed gaat , als alles nog functioneert, begin dan in ieder geval al in januari heb ik hem voor april hoop ik :biggrin2: )
Ik weet dat het lastig is voor mensen buiten NL, maar het kan wel. De Belgen en Duitsers die veel in NL meedoen aan wedstrijden hebben er namelijk ook 1. Maar je zou eventueel met Canicross Nederland contact op kunnen nemen, zij kunnen je denk ik wel helpen. Die krijgen die vragen natuurlijk vaker.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door