Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3447642
Anne in Zweden schreef:[quote=Lizzy post_id=3447639 time=<a href="tel:1659004393" data-original-title="" title="">1659004393</a> user_id=189]
Ik dacht echt "maar borstvoeding is toch geen koemelk?" :biggrin2: . Vergeef me he, ik heb nul verstand van baby's!
Ik ook niet, en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe dat zit met de link tussen borstvoeding en koemelkallergie. Echt puur alleen uit nieuwsgierigheid, want ik ben alleen maar blij om te lezen dat het nu weer goed gaat met je kleine meiske en dat jullie weer wat nachtrust krijgen![/quote]

Snap ik!

Via de borstvoeding geef je de eiwitten door. Theoretisch gezien zou ik dus koemelkvrij kunnen gaan eten en borstvoeding blijven geven. Maar ik ben een moeilijke eter en zuivel is wel een belangrijk onderdeel van mijn dieet. Uiteindelijk moet ik ook wel langdurig een soort van gezond en compleet eten om goed te kunnen voeden.

Ik vind het wel jammer dat het nu met kunstvoeding moet, maar ik heb er ook wel vrede mee. En een heel moeilijk (voor mij dan) dieet volgen en heel veel moeten kolven is zwaar. We hebben nu ook steeds dat mijn kolf schema niet gelijk loopt met het voeden van Nina. Dan moet ik ipv 2 keer wel vier keer de wekker zetten snachts. Dat is niet vol te houden.
Door Anne in Zweden
#3447643
Kaela schreef: do 28 jul 2022, 13:18 Ik ook niet, en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe dat zit met de link tussen borstvoeding en koemelkallergie. Echt puur alleen uit nieuwsgierigheid, want ik ben alleen maar blij om te lezen dat het nu weer goed gaat met je kleine meiske en dat jullie weer wat nachtrust krijgen!
Snap ik!

Via de borstvoeding geef je de eiwitten door. Theoretisch gezien zou ik dus koemelkvrij kunnen gaan eten en borstvoeding blijven geven. Maar ik ben een moeilijke eter en zuivel is wel een belangrijk onderdeel van mijn dieet. Uiteindelijk moet ik ook wel langdurig een soort van gezond en compleet eten om goed te kunnen voeden.

Ik vind het wel jammer dat het nu met kunstvoeding moet, maar ik heb er ook wel vrede mee. En een heel moeilijk (voor mij dan) dieet volgen en heel veel moeten kolven is zwaar. We hebben nu ook steeds dat mijn kolf schema niet gelijk loopt met het voeden van Nina. Dan moet ik ipv 2 keer wel vier keer de wekker zetten snachts. Dat is niet vol te houden.
Aha, ja, dat is logisch eigenlijk, dat wat je in de moeder stopt ook na de geboorte in het kind belandt, via de melk. En je hebt groot gelijk dat je, nu je de beslissing hebt genomen, de kwestie naast je neerlegt, want anders heb je alleen maar stress en ook stress geef je als mama waarschijnlijk door aan je baby, wat me stukken ongezonder lijkt dan welk melkalternatief ook.

Fijn dat het weer beter gaat! :-*
Gebruikersavatar
Door sam28
#3447646
Wat fijn dat jullie erachter zijn en hopelijk kunnen jullie nu op de roze wolk gaan zitten. :biggrin2:
En als ze zo heftig reageert op koemelk, via jouw voeding, is het misschien maar beter om het met kunstvoeding op te lossen.
Ik hoorde overigens van een collega dat al die opvolgmelk toestanden als enige verschil hebben dat er steeds meer suiker aan toegevoegd worden. Geen idee of jullie dat ook geven hoor maar dacht, meld het ff. :biggrin2:
Door MillyMol
#3447656
Wat fijn dat de oorzaak gevonden is zeg!
En natuurlijk had je liever niet hoeven overstappen, maar als het dan toch niet anders kan zijn er gelukkig alternatieven voorhanden.

:-*
Door Lizzy
#3447657
Ohww, dat is ook heftig, dat door de moedermelk je kindje nog steeds last kan hebben van koemelk allergie! Nou, fijn dat je het nu weet! Wat een opluchting zal dat zijn want niks lijkt me zooooo om moedeloos en verdrietig van te worden als een alsmaar huilend kindje, wetende dat iets niet goed is maar niet wetend wat :-X

Dikke knuffel! Zat kids die heel gezond groot en blij zijn geworden op vervangende melk. Ja, soms is het niet anders :-*
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3447662
Wat fijn dat jullie nu weten wat het is zeg, is toch vreselijk om je kindje dan zo te zien. En de oplossing werkt, daar gaat het om, dus gauw terug op die roze wolk klimmen. :-*

Ik had trouwens als baby ook een koemelkallergie, kreeg dus ook aangepaste voeding. En ik ben best groot geworden. ;D Maar serieus, als het werkt dan is het toch prima. :-*
#3447673
Nou, ik wil niet meteen een ballon doorprikken, maar dat wordt dan wel een uitdaging in de toekomst. Als in jouw dieet koemelk heel belangrijk is, en jouw meisje mag er niets van hebben... Dat wordt toch behoorlijk moeilijk.
Dan zou ik toch al naar alternatieven gaan zoeken.
Dat kan in plantaardige melk, maar vb geitenmelk gaat ook vaak goed. En daar kan je gemakkelijk ook mee koken, bakken of pudding maken. Verder ga je moeten leren zelf dingen klaar te maken. Kan je niet omheen.
Want idd in bewerkte producten zit heel vaak melkpoeder. Koekjes, choco, kant en klaar maaltijden enz... Sommige koekjes (speculaas, betterfood ed) hebben geen melkpoeder, maar je moet steeds bij alles goed checken. Koemelkallergie wordt vaak over dezelfde kam geschoren als lactoseintolerantie (omdat het beide over melkproducten gaat) maar is iets heel anders. En de producten die dus kunnen of niet kunnen zijn niet altijd dezelfde.
Boter kan ze trouwens wss wel verdragen. Room van alpro is goed toepasbaar, kan je alleen niet opkloppen. Maar tegenwoordig heb je vb ook kokosroom.
Ik vermoed dat je de volgende jaren zelf ook steeds minder melkproducten van koemelk gaat gebruiken want vb in de keuken ga je geen 2 soorten puree of kaassaus maken, dan eet je met de hare mee.
Alpro heeft trouwens wel lekkere producten zoals pudding en yoghurt (of iets dat er op lijkt). Als je geitenyoghurt kan vinden is dat leuker, of zelfs een yoghurtmaker kopen. :P
Er bestaat zelfs soja-ijs en sorbet kan natuurlijk ook. Geitenijs is zelfs echt heerlijk, maar niet in de supermarkt te vinden.
En geitenkaas is gelukkig wel goed te vinden en er is uitgebreide keuze in. Zachte, verse kaasjes en ook harde kaas. Lasagne met geitenkaaskorst is ook best lekker. :P
Sojakaas waren we bij ons thuis snel klaar mee. Dat lijkt op rubber...

Mijn jongere broer en zus hadden het ook. M'n broer kreeg er astma van, m'n zusje enorm jeukende uitslag op haar intieme delen. Niet grappig.
Ik was 10 en 12 toen ze geboren werden, dus ik heb dat allemaal goed bewust meegemaakt.
Als je later of nu nog vragen hebt of alternatieven voor iets zoekt: shoot he. Als ik kan, wil ik graag helpen. Want m'n ma had voor zowat alles alternatieven. En gewoontes.
Als ze vb naar een verjaardagsfeestje gingen, gaf ze eigen pannekoeken mee. Zodat m'n broer of zus zich niet uitgesloten moesten voelen. Das natuurlijk nog ver weg voor jullie, maar goed, tis wel een idee waar je wel even aan moet wennen, dus kan je er alvast mee beginnen. :-*

Goed, dit gezegd zijnde... Ik ben blij dat jullie de oorzaak lijken gevonden te hebben. Dan kan je er tenminste iets aan doen he.
Hopelijk kan ze nu verder pijnvrij opgroeien en wordt ze snel een vrolijke meid. :)
Door Siberienne
#3447674
Fijn dat jullie de oorzaak gevonden hebben.

En voordat je van het bericht van PoP in de stress schiet: koemelk allergie bij babies kan ook nogal eens verdwijnen.

‘Verloop van een koemelkallergie
Koemelkallergie wordt meestal vastgesteld in het eerste levensjaar. Vaak verdwijnen de klachten als de kinderen ouder worden: iets meer dan de helft van de kinderen met een koemelkallergie verdragen koemelk weer rond de eerste verjaardag. De meeste andere kinderen volgen in de daaropvolgende 4 jaar.’
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3447682
Ik ben niet in de stress geschoten hoor :) Ik weet dat het blijvend kan zijn en dan zal het best puzzelen zijn. Maar daar komen we vast wel uit. Voor nu hopen we gewoon dat ze er overheen groeit. Dat zou het fijnste zijn en die kans is ook groot genoeg om ons op te richten.

Dank voor alle lieve berichten :-* na alle zorgen is het heel fijn om weer in de positieve flow te zitten!
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3447683

Siberienne schreef:Fijn dat jullie de oorzaak gevonden hebben.

En voordat je van het bericht van PoP in de stress schiet: koemelk allergie bij babies kan ook nogal eens verdwijnen.

‘Verloop van een koemelkallergie
Koemelkallergie wordt meestal vastgesteld in het eerste levensjaar. Vaak verdwijnen de klachten als de kinderen ouder worden: iets meer dan de helft van de kinderen met een koemelkallergie verdragen koemelk weer rond de eerste verjaardag. De meeste andere kinderen volgen in de daaropvolgende 4 jaar.’
Ik wilde iets soortgelijks ook al schrijven. ik weet niet meer hoelang ik het had, maar ben er wel als kleintje al overheen gegroeid. De enige aanpassing was de babyvoeding.
Dus niet in de stress gaan nee. Afbeelding
#3447695
Siberienne schreef: vr 29 jul 2022, 06:54 Fijn dat jullie de oorzaak gevonden hebben.

En voordat je van het bericht van PoP in de stress schiet: koemelk allergie bij babies kan ook nogal eens verdwijnen.

‘Verloop van een koemelkallergie
Koemelkallergie wordt meestal vastgesteld in het eerste levensjaar. Vaak verdwijnen de klachten als de kinderen ouder worden: iets meer dan de helft van de kinderen met een koemelkallergie verdragen koemelk weer rond de eerste verjaardag. De meeste andere kinderen volgen in de daaropvolgende 4 jaar.’
Oh echt?
Ja, ze groeien eruit. Maar bij ons waren ze toch een jaar of 12...

Ik hoop dat het bij Nina sneller gaat dan.

Mijn moeder had wss ook als kind allergie maar toen bestond dat nog niet. Ook op latere leeftijd merkte ze gezondheidsvoordelen als ze geen melkproducten at. Kleine dingen hoor, gladdere huid vb. En minder darmproblemen.
Dus misschien waren m'n broer en zus ook erfelijk belast in die richting.
Door Lizzy
#3447713
Ik lag vannacht ineens te bedenken (call me crazy :biggrin2: ) "stel je gaat zuivel gebruiken van geit of schaap, zou het dan wel goed gaan?" maar misschien lust je wel geen zuivel van geit of schaap.... Ik vind geitenmelk/yoghurt/kaas bijv. echt oneeeeeetbaar.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3447714
Lizzy schreef: za 30 jul 2022, 17:52 Ik lag vannacht ineens te bedenken (call me crazy :biggrin2: ) "stel je gaat zuivel gebruiken van geit of schaap, zou het dan wel goed gaan?" maar misschien lust je wel geen zuivel van geit of schaap.... Ik vind geitenmelk/yoghurt/kaas bijv. echt oneeeeeetbaar.
De geitenmelk die in de winkels verkocht wordt is meestal afkomstig van Saanen geiten. Dat zijn die witte. Die melk vinden wij ook niet te drinken. Wij hadden zelf een ander melkgeitenras, nl. Toggenburgers. Ik ben mijn eerste geiten helemaal in Friesland gaan halen, bij een fokker die selecteerde op de smaak van de melk. De melk van onze geiten was héérlijk. Leek erg veel op koemelk. Maar ja, zie aan zulke melk maar eens aan te komen :-\ Misschien ergens in Drente of Friesland... (Geitenmelk kun je trouwens prima invriezen)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door