Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3446489
Voel me vandaag even helemaal down en ja dat komt ook omdat het de tijd van de maand is ::)

Dit is het geval, Cooper is nu 8 maanden en luistert echt heeeeeeeel slecht voor zijn doen. Wil niet meelopen, is continu gefocust op andere honden en geluiden en graaft in de tuin waar niet mag. Zijn stresslevel stijgt sneller dan normaal en kan dan naar mij happen of uitvallen naar fietsers/brommers/auto's die op zo'n moment voorbij komen. Daarnaast kan hij niet alleen zijn (volgen we een cursus voor maar kan mezelf slecht motiveren) en voelt het alsof we nooooiiitttt meer eens als gezin iets kunnen ondernemen.

Afgelopen zondag hadden we onze eerste les van de gehoorzaamheidstraining op de hondenschool en meneertje was alleen maar bezig met de andere honden.... Komt dit door zijn leeftijd of ben ik gewoon niet geschikt als teckelmama? :'(
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3446490
Dit zijn vooral hormonen denk ik.
Pubers zijn gewoon lastig.
Nou weet ik niet hoe Skye was voordat ze puber werd, maar het gaat ook hier op en af. Hoort erbij. Ene dag is ze geweldig en de andere plak ik haar achter het behang en vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam zo nodig een dove puber in huis wou halen...

Komt goed.
Haal adem, blijf positief en hou vertrouwen.
Zeker bij reuen heb je ook nog de nodige hormonen, hij gaat van jochie naar een volwassen man en daar kan je het als hond heel druk mee hebben.
Door Lizzy
#3446492
Leeftijd. Op die leeftijd presteerde Sjoerd het om, als we bijna bij de auto waren, terug te rennen naar zijn vrienden in het bos. We hebben hem een GPS en een zeer opvallende name-tag (felle kleuren en groot zijn naam + mijn telefoon nummer) om gehangen. Ik ben aardig wat keren gebeld door mensen die zeiden "Ehhh, wij staan hier met Sjoerd. Waar ben jij? Mogen we hem mee naar huis nemen :angel2: ". Dat ik zei "Ja, breng maar terug als ie klaar is met puberen :biggrin2: ". Maar goed, dan ging ik hem dus weer halen, niet boos worden, aanlijnen en meenemen. Maar alle honden die ie zag? Daar moest ie naar toe. Ook naar honden waarvan ik wist dat die niet aardig tegen hem zouden gaan zijn. En ineens was dat over. Ach ja, als ie nu een vriend of vriendin ziet rent hij er natuurlijk wel gelijk naar toe maar als ik dan zeg "ga je mee Sjoerd?" komt hij braaf mee. Meestal. In 98% van de gevallen.

Geduld en vriendelijk blijven. Hij snapt bij God niet wat ie verkeerd doet. Hij denkt met zijn testosteron op het moment, dat mogelijk 7 keer zo hoog is qua hoeveelheid in zijn lijf dan "normaal".
Door Lizzy
#3446494
Oh, even voor de duidelijkheid: het is niet zo dat wij hem maar een dotje zijn eigen gang lieten gaan hoor. We hebben heel hard gewerkt en zijn heel hard blijven werken in die periode aan het bij ons komen. En als ik het kon voorkomen dat ie het rit nam (aanlijnen) deed ik dat. Maar hij heeft een periode gehad dan speurde ie gewoon naar andere honden en was ie pleitos :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3446495
Vandaag met hem voor het eerst naar het strand geweest en had hem aan de lange lijn. ALLE andere honden liepen los en de eigenaren keken nogal verbaasd omdat Cooper aangelijnd was. Tja, zo lang hij niet naar zijn recall luistert gaat hij gewoon niet los. Was helaas niet het ontspannen loopje waar we op gehoopt hadden, maar het is niet anders.
Waar ik vooral moeite mee heb ik het niet mee willen lopen. Kan me dan niet inhouden en sleep hem bijna mee aan zijn tuigje. Ik weet het echt, het is niet goed, maar kan moeilijk 15 min blijven staan tot meneer genegen is om mee te lopen. Soms loopt hij 2 passen mee en staat weer stil.... Hoop dat de trainster van de hondenschool me zondag weer wat handvatten kan geven. Geen enkele beloning lijkt te werken om hem wat plooibaarder te maken op dat gebied :(
Door Lizzy
#3446499
Ja, je moet daar inderdaad wel de humor van kunnen zien, van een hond die totaal niet mee loopt..... Je moet daar het geduld voor op zien te brengen, om een kwartier stil te staan. Als ik je zo lees klink je een beetje wanhopig, klopt dat?

Overigens heb ik een Basset gehad: die heeft 10 jaar lang overal aan de riem gelopen. Laat mensen lekker denken en kijken joh! Lekker boeiend!
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3446525
Lizzy schreef: do 30 jun 2022, 17:55 Ja, je moet daar inderdaad wel de humor van kunnen zien, van een hond die totaal niet mee loopt..... Je moet daar het geduld voor op zien te brengen, om een kwartier stil te staan. Als ik je zo lees klink je een beetje wanhopig, klopt dat?

Overigens heb ik een Basset gehad: die heeft 10 jaar lang overal aan de riem gelopen. Laat mensen lekker denken en kijken joh! Lekker boeiend!
Je hebt gelijk dat ik een beetje wanhopig klink, vind het echt super stom dat gepuber, hij haalt soms het bloed onder mijn nagels vandaan! :biggrin2:
Cooper speelt heeeeeeeel graag met andere honden en ik gun hem dat ook, maar hij kan gewoon echt nog niet los op deze manier. Dus we gaan gewoon weer "vrolijk" door met trainen ;)
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3446526
Lizzy schreef: do 30 jun 2022, 17:55 Overigens heb ik een Basset gehad: die heeft 10 jaar lang overal aan de riem gelopen. Laat mensen lekker denken en kijken joh! Lekker boeiend!
De eerste hond die ik als kind heb meegemaakt wat ook een basset. Wat een comediant was dat zeg! Mijn ouders zagen op een dag mensen het park tegenover ons huis inlopen met handdoeken en dekens (er lag sneeuw). Mijn vader ging een kijkje nemen en zag daar onze basset liggen. Mensen kregen hem niet in beweging en dachten dat er iets ergs aan de hand was. Mijn vader begreep direct het euvel, wreef over zijn poten en zei "Kom mee Lodie" en hup daar sprong hij op en liep mee ::) Meneer had koude poten en weigerde om verder te lopen ;D
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3446536
Cooper en Yil schreef: do 30 jun 2022, 16:29 Vandaag met hem voor het eerst naar het strand geweest en had hem aan de lange lijn. ALLE andere honden liepen los en de eigenaren keken nogal verbaasd omdat Cooper aangelijnd was. Tja, zo lang hij niet naar zijn recall luistert gaat hij gewoon niet los. Was helaas niet het ontspannen loopje waar we op gehoopt hadden, maar het is niet anders.
Waar ik vooral moeite mee heb ik het niet mee willen lopen. Kan me dan niet inhouden en sleep hem bijna mee aan zijn tuigje. Ik weet het echt, het is niet goed, maar kan moeilijk 15 min blijven staan tot meneer genegen is om mee te lopen. Soms loopt hij 2 passen mee en staat weer stil.... Hoop dat de trainster van de hondenschool me zondag weer wat handvatten kan geven. Geen enkele beloning lijkt te werken om hem wat plooibaarder te maken op dat gebied :(
Dat alle honden op het strand loslopen, is heus niet omdat die honden allemaal zo'n goede recall hebben hoor ;) Heel veel mensen vinden het wel prima: "ze mogen hier toch los?" Alleen maar een compliment voor jezelf dat je hem juist wel aan de lijn houdt, wanneer het (nog) niet gaat.

Onze Miel is een teckel kruising( als het goed is ;) ) en dat stilstaan herken ik goed. Een kwartier op 1 plek heb ik nog niet meegemaakt, maar waar ik een rondje soms in 5 minuten loop, kan ik daar een andere keer een half uur over doen. Zooooo niet gewend: onze vorige honden liepen altijd lekker mee, met uiteraard ook snuffelmomenten, maar heel anders ;D
Mila is wel voergericht en daarmee kan ik haar motiveren om door te lopen wanneer ik denk "ja hallo, kan ie ff"
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3446537
Pubers zijn ook gewoon stom... ::)

Skye kan dat "niet willen lopen" ook heel goed. Dan gaat ze gewoon met haar rug naar je toe zitten zodat zij goed kan kijken en zie haar dan maar met je mee te krijgen...
Nadeel bij haar is dat ze vervolgens alle spanning en emoties die ze tijdens het kijken opbouwt en de frustratie dat ze er niet naar toe kan enzo op mij gaat af reageren. Echt niet tof.
Maar ooit gaat mijn training en pogingen om haar relaxed te laten wandelen heus zijn vruchten af werpen, hoop ik.

Bijgevoegd plaatje heb je in verschillende varianten...
Sterkte, haal adem en blijf geloof houden dat het goed komt. Blijven oefenen en blijven trainen, met geduld en humor en dan heb je uiteindelijk echt een hele leuke hond.
Bijlagen
fases-hond.jpg
fases-hond.jpg (58.09 KiB) 747 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446543
ik heb destijds aan begin pubertijd deze foto gemaakt:
162084738_3873756189337974_5415000633741024719_n.jpg
162084738_3873756189337974_5415000633741024719_n.jpg (110.11 KiB) 728 keer bekeken
zegt genoeg toch?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3446544
Terriërs stammen rechtstreeks van de
T-rex af dus tja...
FB_IMG_1655557443883.jpg
FB_IMG_1655557443883.jpg (22.41 KiB) 713 keer bekeken
Zit t ook niet gewoon in het ras om te snuffelen? Teckels (en terriers) zijn uiteindelijk gefokt op het vinden van dieren die onder de grond leven. En dan heb je ook nog een puberende reu waardoor hij nog meer snuffelt.
Dus relax! Laat 'm lekker snuffelen en laat los dat je een bepaald rondje wil lopen.
Snuffelen heeft ook echt een functie. Lees dit bijvoorbeeld eens https://www.doggo.nl/artikelen/recreati ... uffeltijd/
Door smulpaap
#3446545
Ik heb er hier ook zo eentje hoor . Stalen geduld moet ik hebben
Strandwandeling? Helaas , dat is 10 minuten leuk . Dan zet juf de eigenzinnige pet op . Is dit het ? Alleen maar zand , niets te snuffelen . Ik heb echt nooit eerder een hond gehad die niet van strand hield .
Hier in drenthe , waar we nu wonen ,is nog meer te besnuffelen :biggrin2: beklimt madam bv een boomstam dan kan ik gerust een half uur gaan zitten . Als ze wild ruikt / ziet dan gaat ze als de brandweer. Onder de grond idem , een mol of muis , 2 seconden en de mol is verorberd. In mn vorige woonplaats kwam ik geregeld twee Teckels tegen , nou , dan liepen ze met zn drieën te snuffelen . Toch merk ik hier in drenthe , waar veel minder honden zijn , dat mijn hondje relaxter is ..ze kan ongestoord haar gang gaan .
Bijlagen
20220416_104412.jpg
20220416_104412.jpg (7.18 MiB) 698 keer bekeken
20220415_152912.jpg
20220415_152912.jpg (4.96 MiB) 698 keer bekeken
20220415_144242.jpg
20220415_144242.jpg (7.75 MiB) 698 keer bekeken
Door zurca
#3446562
Ik herken zoveel uit je bericht, vooral ook je "wanhoop"!

Als je hem los laat lopen, op een veilige plaats, waar hij kan spelen met een andere hond, loopt hoj dan echt weg of komt hij gewoon pas als hij er zelf zin in heeft? Pippa luisterde totaal niet als ze los liep en ik haar riep. Ja als pup wel maar met de eerste puberperiode was ik lucht voor haar. Ik heb een biothane lijntje gekocht, zonder handvat eraan, aan haar tuig en zo los laten lopen. Zo blijven oefenen maar als madam dan niet kwam dan kon ik, of iemand anders, ff op dat lijntje gaan staan. En ineens, zo met ruim ern jaar oud, kwam ze ineens wel met mij mee als ik haar riep. In het begin goed timen wanneer ik riep, bijv. niet net als ze bezig was met een andere hond. Masr dan riep ik als ze net ff een rustmoment had... En nu, ze is bijna 4, heb ik nog weleens het nakijken maar ja...dan had ik a) meer doorzettingsvermogen moeten hebben met trainen en b) geen terrier moeten nemen vrees ik :-[ :biggrin2:

Niet willen doorlopen of echt niet willen wandelen? Pippa wou en wil soms nog gewoon echt niet wandelen. Frustrerend want ik heb geen idee waarom. Lichamelijk zou er niks moeten zijn dus ik heb mij er maar bij neergelegd en ga dan naar huis. Is het stilstaan om te snuffelen? Bedenk je dan dat een hond veel meer voldoening haalt uit goed snuffelen dan echt kilometers doorlopen. Zie het maar als een makkelijk uitlaatrondje, hond voldaan maar jij hebt er niet veel voor hoeven doen. Als Pippa zo'n bui heeft pak ik mn gsm er masr ff bij, ff barfplaats kijken ofzo :biggrin2:

Wat ik zelf erg deed was kijken naar andere en hun hond en dan vooral naar hoe goed het bij hun wel ging en bij mij en Pippa niet...." die hond komt wel gelijk als ze roepen, die hond gaat niet naar andere ho den, die hond..." Super onzeker werd ik er van. Op een gegeven moment heb ik dat lis kunnen laten, Pippa is Pippa en niet die andere hond. Dan roep ik maar 2 keer of 3 keer voor ze komt, dan gaat ze toch maar zonder toestemming naar die andere hond... Morgen weer een nieuwe dag en dan komt ze wel na 1 keer roepe, dan blijft ze wel bij mij en gaat ze niet naar die andere hond....Ik kan nog weleens jaloers kijken naar mensen met honden die zo goed luisteren maar dan denk ik ach die van mij is leuker, liever, grappiger :biggrin2: :P

Succes met je eigenwijze puber, echt het wordt beter! Dat zullen veel mensen zeggen en soms zal je denken "ze zeggen maar wat" maar echt er komt een dag dat je denkt "hey kijk nou, hij snapt het" ;D :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door