Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3446720
Angelique schreef: ma 04 jul 2022, 11:39 Maar stel nou dat we een kwetsbaar natuurgebied "ontboeren" en met de vrijgekomen stikstofrechten zetten we daar 25000 huizen neer, waar dan minstens 50-75000 mensen gaan wonen met de bijbehorende infrastructuur, die natuurlijk veel meer stikstof gaan uitstoten dan nu het geval is. Wat schiet die natuur daar er dan eigenlijk mee op?
Hier in de Noordoostpolder is in het kader van het stikstofbeleid de grond van een veeteelthouder opgekocht door de provincie Flevoland, echter deze heeft de grond doorverkocht aan de COA, nu wil de COA en de staat op deze grond een aanmeldpunt maken voor asielzoekers. Echter vlakbij deze grond zit al een asielzoekerscentrum. :-\
Is dit dan de bedoeling van het stikstofbeleid?
Door Siberienne
#3446722
pearlsofpassion schreef: wo 06 jul 2022, 16:07 Het is niet in het westen dat de wereld bevolking nog stijgt. Integendeel, de autochtone bevolking neemt af. Vandaar dat we vergrijzing krijgen. Gelukkig zijn er nog immigraten.
We moeten de levensstandaard in de ontwikkelinglanden omhoog helpen, dan daalt de bevolkingsstijging vanzelf. Al de rest heeft geen zin. Want daar zit de grote stijging, bij armere mensen.
En vooral ook wat doen aan de enorme overconsumptie van het rijkste deel van de bevolking.

‘The richest one percent of the world’s population are responsible for more than twice as much carbon pollution as the 3.1 billion people who made up the poorest half of humanity during a critical 25-year period of unprecedented emissions growth.’

https://www.oxfam.org/en/press-releases ... f-humanity
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446723
Charlie Angel schreef: wo 06 jul 2022, 17:47 Hier in de Noordoostpolder is in het kader van het stikstofbeleid de grond van een veeteelthouder opgekocht door de provincie Flevoland, echter deze heeft de grond doorverkocht aan de COA, nu wil de COA en de staat op deze grond een aanmeldpunt maken voor asielzoekers. Echter vlakbij deze grond zit al een asielzoekerscentrum. :-\
Is dit dan de bedoeling van het stikstofbeleid?
Zo las ik vandaag nog een stuk waar mijn oren ook van klapperden. Een tiental jaren geleden zijn er bij de stad groningen diverse boeren uitgekocht in het gebied de onlanden. Dit gebied was namelijk nodig als waterberging om te voorkomen dat de stad natte voeten kreeg. De boeren kregen stukken grond in de buurt in ruil voor hun vertrek uit de onlanden. Nu moeten diezelfde boeren stikstof verminderen om het 'natuurgebied' de onlanden te beschermen terwijl dit een aantal jaren terug dus nog boerengrond was inclusief grutto's die daar nu niet meer kunnen wonen :o
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446724
Siberienne schreef: wo 06 jul 2022, 19:00 En vooral ook wat doen aan de enorme overconsumptie van het rijkste deel van de bevolking.

‘The richest one percent of the world’s population are responsible for more than twice as much carbon pollution as the 3.1 billion people who made up the poorest half of humanity during a critical 25-year period of unprecedented emissions growth.’

https://www.oxfam.org/en/press-releases ... f-humanity
Ja, dat ook. Zeker.

Nu, tot die rijkste 1% behoor ik toch al niet...
Door yazzie
#3446728
Ja inderdaad :) . Hulde voor deze boeren. Alleen heel jammer dat dat dan weer niet de aandacht krijgt die het verdient. Dat is de toekomst maar gisteren ging het voornamelijk weer over relboeren die niet begrijpen waarom deze stikstofmaatregelen nodig zijn. :( Bij Op1 kwam één van die bioboeren helemaal aan het eind van de show een paar minuten aan het woord. Ook in het nieuws een achterafitem. Ik hoop zo dat de nu ingeslagen weg voor het verbeteren van de natuur overeind blijft en dat er een andere insteek op het nieuws komt waarom veranderingen moeten. Blijkbaar daalt dat besef gewoon niet in. :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446731
Siberienne schreef: wo 06 jul 2022, 19:00 En vooral ook wat doen aan de enorme overconsumptie van het rijkste deel van de bevolking.

‘The richest one percent of the world’s population are responsible for more than twice as much carbon pollution as the 3.1 billion people who made up the poorest half of humanity during a critical 25-year period of unprecedented emissions growth.’

https://www.oxfam.org/en/press-releases ... f-humanity
wat kun je daar dan aan doen? Zij hebben het geld en daarmee ook vooral macht in handen. En bepalen daarmee ook mede (of vooral) het beleid.

En dan zijn er wel zogenaamde figuren tussen die milieu belangrijk vinden en het gepeupel nog de les leest om vervolgens met hun privejet minimaal wekelijks de wereld over te vliegen :P
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446732
pearlsofpassion schreef: wo 06 jul 2022, 16:07 Het is niet in het westen dat de wereld bevolking nog stijgt. Integendeel, de autochtone bevolking neemt af. Vandaar dat we vergrijzing krijgen. Gelukkig zijn er nog immigraten.
We moeten de levensstandaard in de ontwikkelinglanden omhoog helpen, dan daalt de bevolkingsstijging vanzelf. Al de rest heeft geen zin. Want daar zit de grote stijging, bij armere mensen.
Wat fijn nog meer mensen terwijl Nederland bijv al een serieus heel groot huisvestingsprobleem heeft, bijna volledig volgebouwd, weinig natuur. en oja meer huizen is ook meer stikstof.
Ja er is vergrijzing dat zijn al die babyboomers (mijn oma had 12!!!!!!! kinderen) , dat komt vanzelf een keer goed, ze leven ook niet eeuwig. Dat moet je niet proberen te vereffenen met nog meer mensen maar even nemen zoals het is. Daarna volgt er vanzelf een nieuw evenwicht.

Ik denk niet dat alleen welvaart helpt om bevolkingsgroei tegen te gaan. spelen meer aspecten een rol, zoals bijv geloof, toegang tot anticonceptie etc.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3446733
dinky89 schreef: Zo las ik vandaag nog een stuk waar mijn oren ook van klapperden. Een tiental jaren geleden zijn er bij de stad groningen diverse boeren uitgekocht in het gebied de onlanden. Dit gebied was namelijk nodig als waterberging om te voorkomen dat de stad natte voeten kreeg. De boeren kregen stukken grond in de buurt in ruil voor hun vertrek uit de onlanden. Nu moeten diezelfde boeren stikstof verminderen om het 'natuurgebied' de onlanden te beschermen terwijl dit een aantal jaren terug dus nog boerengrond was inclusief grutto's die daar nu niet meer kunnen wonen :o
Ook zo heel bijzonder zeg. Echt super hoe daar over nagedacht is. Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446734
Kaio schreef: do 07 jul 2022, 12:30 Wat fijn nog meer mensen terwijl Nederland bijv al een serieus heel groot huisvestingsprobleem heeft, bijna volledig volgebouwd, weinig natuur. en oja meer huizen is ook meer stikstof.
Ja er is vergrijzing dat zijn al die babyboomers (mijn oma had 12!!!!!!! kinderen) , dat komt vanzelf een keer goed, ze leven ook niet eeuwig. Dat moet je niet proberen te vereffenen met nog meer mensen maar even nemen zoals het is. Daarna volgt er vanzelf een nieuw evenwicht.

Ik denk niet dat alleen welvaart helpt om bevolkingsgroei tegen te gaan. spelen meer aspecten een rol, zoals bijv geloof, toegang tot anticonceptie etc.
Maar dat hangt ook samen met welvaart.
Dat is gewoon duidelijk waargenomen hoor.
En nee, ik vind ook niet dat we kinderen moeten krijgen om de vergrijzing tegen te gaan. Maar dat doen we ook niet. Het geboortecijfer per vrouw ligt bij ons ergens op anderhalf of zo. Dus zo neemt het vanzelf af.

In Afrika, Zuid-Amerika of India vb... :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446736
pearlsofpassion schreef: Maar dat hangt ook samen met welvaart.
Dat is gewoon duidelijk waargenomen hoor.
En nee, ik vind ook niet dat we kinderen moeten krijgen om de vergrijzing tegen te gaan. Maar dat doen we ook niet. Het geboortecijfer per vrouw ligt bij ons ergens op anderhalf of zo. Dus zo neemt het vanzelf af.

In Afrika, Zuid-Amerika of India vb... :-X
ja die worden ook als oudedag voorziening gezien he. Of zijn er zelfs voor nodig...En het is lang niet zeker dat ieder overleefd. In dat opzicht werkt toegenomen welvaart wel maar wel icm verandering mentaliteit (en strenge geloofsovertuigingen)

Ik vrees alleen dat we dat niet meer op tijd opgelost krijgen en dat moeder natuur of de wereld wel op een andere manier ingrijpt, geen hoopvolle gedachtes nee.

Ik vind dus wel dat het stikstof gedoe wat de boeren raakt enkel maar symptoom bestrijding is. En ergens snap ik de boeren wel, ze beginnen hun plannen alleen met de boeren. Het is breder en ondertussen gaan we wel fijn op steenkolen stoken omdat we een grote bek tegen rusland hadden en dachten binnen een paar weken met dreigementen de situatie opgelost te hebben, waardoor rusland nu meer aan olie verdient dan voorheen ::) Maar goed dan gaan we dus al die schone electrische auto's op steenkool laten rijden? :-\ Oja het electrisciteits net kan het ook nu niet eens aan, eh? :g: :uglystupid2:
Ik denk dat dat ook het probleem is, dat al die milieu plannen niet al te logisch meer overkomen zo....
Hier in NRW moeten alle nieuwe gebouwen voorzien worden van zonnepanelen, daarvan denk ik , he eindelijk! Dat snap ik , als je nu toch iets bouwt zorg maar voor een dak met zonnepanelen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446737
Ik dacht vroeger ook dat de natuur wel zou ingrijpen en het recht trekken.
Maar toen leerde ik over de geschiedenis van de paaseilanden. En sindsdien weet ik, de mens overleeft kost wat kost. Ze zetten alles naar hun hand tot er niets meer overschiet. Dan gaan ze ten onder maar niet voordat het laatste beetje voedsel op is. Incl elkaar...

Dat is, vind ik, nog een minder hoopvolle gedachte.

De geschiedenis leert ons dat welvaart dat soort veranderingen in geloof en cultuur gewoon vanzelf met zich mee brengt. Je ziet verschillende stadia verspreid over de wereld.
En ik ben het ermee eens dat we wss te laat komen. Zeker omdat er nog helemaal geen beterschap in zicht is qua armoede in de wereld.
En ondertussen leven we al decennia boven de draagkracht van de aarde. En dat betert er ook niet op.
Ik ben het met Siberienne eens, wij moeten onze ecologische voetafdruk grondig laten dalen en de ontwikkelingslanden vooruit helpen. En de eerste stap is stoppen met hen uit te buiten. Overschot melk dan in Afrika gaan dumpen hoort daar ook niet bij. Ik heb wel mening dat er grondig gesnoeid moet in de melkproductie bij ons. Want nu leven die boeren van subsidie, is melk niets waard en gaan overschotten dus naar Afrika. En daar wordt niemand beter van.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446738
pearlsofpassion schreef:Ik dacht vroeger ook dat de natuur wel zou ingrijpen en het recht trekken.
Maar toen leerde ik over de geschiedenis van de paaseilanden. En sindsdien weet ik, de mens overleeft kost wat kost. Ze zetten alles naar hun hand tot er niets meer overschiet. Dan gaan ze ten onder maar niet voordat het laatste beetje voedsel op is. Incl elkaar...

Dat is, vind ik, nog een minder hoopvolle gedachte.

De geschiedenis leert ons dat welvaart dat soort veranderingen in geloof en cultuur gewoon vanzelf met zich mee brengt. Je ziet verschillende stadia verspreid over de wereld.
En ik ben het ermee eens dat we wss te laat komen. Zeker omdat er nog helemaal geen beterschap in zicht is qua armoede in de wereld.
En ondertussen leven we al decennia boven de draagkracht van de aarde. En dat betert er ook niet op.
Ik ben het met Siberienne eens, wij moeten onze ecologische voetafdruk grondig laten dalen en de ontwikkelingslanden vooruit helpen. En de eerste stap is stoppen met hen uit te buiten. Overschot melk dan in Afrika gaan dumpen hoort daar ook niet bij. Ik heb wel mening dat er grondig gesnoeid moet in de melkproductie bij ons. Want nu leven die boeren van subsidie, is melk niets waard en gaan overschotten dus naar Afrika. En daar wordt niemand beter van.
Poeh stoppen met uitbuiten. Ik kan nog niks in de geschiedenis van de mens opnoemen waar dat niet voorkwam :-X :-X :-X Wat zijn we toch weer fantastische dieren ::)
Ja dat is ook raar subsidie krijgen voor iets wat teveel is en gedumpt moet worden.
Eigenlijk moet ieder land nee regio (we meten eigenlijk ook niet zomaar in landgrenzen denken dat doet ook geen goed eigenlijk) meer zelfvoorzienend worden. Hier in duitsland in de supermarkt bijv heb je overal producten uit de regio liggen (groente fruit vlees zuivel), staat er dan ook heel duidelijk bij. Meestal ook betaalbare producten (wellicht zit daar dan ook subsidie op?) Dat is alvast een goed initiatief, en minder vervoer is dus minder vervuiling.
Geloof dat dat plan van de biologische boeren ook min of meer die strekking had
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446739
Nee, ik zie dat ook niet gebeuren hoor. Stoppen met uitbuiten.

Sinds Corona is 'lokaal' hier in Vlaanderen ook echt 'in'.
Bio- en eco- was al wat langer in opmars. Ik begrijp dat NL daarin achterloopt. In België mag het ook nog veel beter hoor.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446740
Echt lokaal kan natuurlijk niet.
Er zijn producten die je hier niet kan kweken en ook andersom. Maar dat geldt zeker niet voor alles dat uit-en ingevoerd wordt.. Ik let daar zelf wel op.
Koop vb geen druiven in de winter uit chili maar wacht tot ze weer uit Frankrijk of België komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door