Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3446510
Nog een "mooier" verhaal.....vanuit het Rijk, de provincie en gemeenten moesten varkensboeren zich concentreren in bepaalde aangewezen gebieden. Waardoor ze niet meer verdeeld over de provincie lagen maar mooi geconcentreerd. Gelukkig is dat niet gelukt, omdat veel boeren dat niet wilden. Maar daardoor krijg je ook problemen met piek uitstoot van stikstof, ammoniak etc. Maar puur omdat de besturen dat wilden en ze dit toentertijd de beste optie zagen. Grote megastallen op een postzegel
Door Mandarijn
#3446511
Trouwens dit verhaal is dus Gemeente Weert. Als je gaat zoeken op de Rips kom je minstens 19 varkensboeren tegen. De Rips ligt in Gemert bij De Peel. Daar ligt de ene na de andere varkensboer naast elkaar. Ook allemaal bij elkaar wat ze hier in Weert ook wilden gaan doen. Er waren daar nog boeren bij die 3 jaar geleden mochten uitbreiden van gemeente en provincie. Toen was het stikstof probleem al bekend. Dan denk ik toch: waarom geef je ze een valse toekomst. Nu moeten ze weg en geeft de politiek ze geen perspectief. En als ze weg zijn is er een grote kans dat de speklapjes ergens anders uit Europa komen. Ja "onze" varkens hebben het niet goed. Maar hier zijn de regels strenger dan in andere landen qua leven voor varkens in de stal. Door die extra eisen/regels die De Haag heeft opgelegd is de vraag naar Nederlands vlees ook groot. Misschien moet onze politiek zorgen dat die regels ook Europees worden. Dan kunnen wij ook minder dieren houden voor de slacht en zal de vraag naar beter vlees verspreid worden over Europa. Want zolang dat niet gelijk getrokken wordt zal de vraag naar "ons" vlees groot blijven. En ja zo klinkt het als elk big, varken, kalf, koe etc een product is ipv een dier. En klinkt het erg gechargeerd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3446513

Lizzy schreef: Ik neem aan dat je co2 uitstoters bedoelt? Dat lijken ze ook wel een beetje te gaan doen. Denk aan Schiphol. Maar binnenkort kunnen "wij" (de gewone mens) ook niet meer in een benzine of dieselauto rijden (hoe ze dan alle stroom voor die elektrische auto's op gaan wekken weet nog niemand - dat soort mij ook, dat jutteren maar geen plan presenteren voor "dit over 1 jaar, dit over 3 jaar, dit over 5 jaar, dit over 10 jaar").
Maar ik bedoel ook internationaal. Het lijkt wel (maar dat kan ook alleen mijn beeld zijn) of de Nederlandse staat in Europees opzicht altijd het beste jongetje van de klas wil zijn.
Maar gaat het om punten waar de bevolking iets aan zou hebben, dan is het niet zo nodig.
Maar misschien zie ik het heel zwart wit.

Door Lizzy
#3446514
Charlie Angel schreef: do 30 jun 2022, 23:38 Maar ik bedoel ook internationaal. Het lijkt wel (maar dat kan ook alleen mijn beeld zijn) of de Nederlandse staat in Europees opzicht altijd het beste jongetje van de klas wil zijn.
Maar gaat het om punten waar de bevolking iets aan zou hebben, dan is het niet zo nodig.
Maar misschien zie ik het heel zwart wit.
Maar we zijn wel het slechtste jongetje van de klas:

Afbeelding

Co2 uitstoot Europa.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446519
Maar dat is co2. Niet stikstof!
Op die kaart zie je vnl de industrie.. Zeker niet de landbouw.
Landbouw gaat over stikstof en methaan (CH4) wat nog een veeeel hogere broeikaswerking heeft dan co2. Ik dacht 14 keer zoveel. En dat is wat vb koeien erg veel uitscheiden.
Stikstof is ivm vervuiling, overbesmesting van de omgeving vermoed ik. Daar komt zure regen van en het feit dat je vnl gras, paardebloemen en brandnetels ziet als onkruid ipv de waardevolle inheemse autentieke plantengroei.
Door Lizzy
#3446538
Sorry, verkeerde plaatje. Maar stikstof is niet veel beter:

Afbeelding

Met Duitsland natuurlijk voorop. Veroorzaker is volgens mij vooral 'opwekkers van energie'. Toch wel ludiek he, dat we de kolencentrales weer een forse duw gaan geven en Jetten nu al roept dat ie de uitstoot wel ergens anders in vermindering gaat brengen. Laat me raden.... Bij de boeren?

Vergeleken bij China zijn wij hier natuurlijk nog redelijk goed bezig :-X . Maar hee, links of rechtsom he? Maken we er met z'n alle hier een kelerezooi van op deze planeet. Ook wij. Ook de boeren. En ook al die mensen die het uber te doen hebben met de boeren en dit jaar voor de 3de keer het vliegtuig pakken om ff lekker op vakantie te gaan!
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3446539
Lizzy schreef: vr 01 jul 2022, 15:02 Sorry, verkeerde plaatje. Maar stikstof is niet veel beter:

Afbeelding

Met Duitsland natuurlijk voorop. Veroorzaker is volgens mij vooral 'opwekkers van energie'. Toch wel ludiek he, dat we de kolencentrales weer een forse duw gaan geven en Jetten nu al roept dat ie de uitstoot wel ergens anders in vermindering gaat brengen. Laat me raden.... Bij de boeren?

Vergeleken bij China zijn wij hier natuurlijk nog redelijk goed bezig :-X . Maar hee, links of rechtsom he? Maken we er met z'n alle hier een kelerezooi van op deze planeet. Ook wij. Ook de boeren. En ook al die mensen die het uber te doen hebben met de boeren en dit jaar voor de 3de keer het vliegtuig pakken om ff lekker op vakantie te gaan!
En vooral lijkt het nu weer om de Randstad en het Ruhrgebied te gaan. En dan moeten de boeren in Noord- en Oost-Nederland de uitstoot gaan verminderen? Ja, er moet echt wel iets gebeuren. En nee, dat hoeft niet alleen bij de boeren te gebeuren.
Ik zou het heel fijn vinden als er metingen gedaan worden op de specifieke locaties. In Balk staat het meetpunt voor Friesland. Nou... houd je vast.
202206_no_balk.jpg
202206_no_balk.jpg (76.16 KiB) 543 keer bekeken
202206_no2_balk.jpg
202206_no2_balk.jpg (88.59 KiB) 543 keer bekeken
Bron: Luchtmeetnet
Door Siberienne
#3446540
Charlie Angel schreef: do 30 jun 2022, 23:38 Maar ik bedoel ook internationaal. Het lijkt wel (maar dat kan ook alleen mijn beeld zijn) of de Nederlandse staat in Europees opzicht altijd het beste jongetje van de klas wil zijn.
Maar gaat het om punten waar de bevolking iets aan zou hebben, dan is het niet zo nodig.
Maar misschien zie ik het heel zwart wit.
Verlies niet uit het oog dat Nederland een van de grootste voedselproducenten ter wereld is. Er wordt veel meer vlees en eieren geproduceerd dan in veel Europese landen die vele malen groter zijn qua oppervlak.

Veeteelt in Nederland is een wereld industrie, niet gericht op productie voor het land zelf. De boeren protesten worden georkestreerd door organisaties als veevoeder producenten. Bijna de hele kalver industrie in NL is in handen van 1 organisatie, die de Coöperatie heet en bijna net zo maffia achting opereert als de naam doet vermoeden. Toen MRSA in dieren bleek voor te komen, en dat ook om vleeskalveren leek te gaan, gingen de deuren daar dicht en mocht niemand meer naar binnen om dat te testen en de boeren hielden verder hun mond. Het heeft lang geduurd (zeker meer dan een jaar) voor het RIVM er naar binnen mocht. Hetzelfde bij de Q koorts: belang van veehouders ging lange tijd voor dat van volksgezondheid. Ik geloof best dat er boeren zijn die het anders willen, er zijn er die het anders doen en nul steun van de overheid krijgen. En ook geen leningen van banken. Maar ik denk dat dat eens grondig los getrokken moet worden van de vee industrie die Nederland heeft en die niks meer met dierenwelzijn of voeden van de bevolking te maken heeft en die gewoon draait om veel, heel veel geld. En die heel veel kapot maakt in Nederland. Waaronder het landschap van Brabant.

En nog wat leesvoer over waarom het in NL anders is als in andere landen

https://www.biomaatschappij.nl/artikel/ ... fprobleem/

En over eco boeren die geen steun krijgen

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/22/de ... n-a4134415
Door Siberienne
#3446541
Lizzy schreef: vr 01 jul 2022, 15:02 Sorry, verkeerde plaatje. Maar stikstof is niet veel beter:

Afbeelding

Met Duitsland natuurlijk voorop. Veroorzaker is volgens mij vooral 'opwekkers van energie'. Toch wel ludiek he, dat we de kolencentrales weer een forse duw gaan geven en Jetten nu al roept dat ie de uitstoot wel ergens anders in vermindering gaat brengen. Laat me raden.... Bij de boeren?

Vergeleken bij China zijn wij hier natuurlijk nog redelijk goed bezig :-X . Maar hee, links of rechtsom he? Maken we er met z'n alle hier een kelerezooi van op deze planeet. Ook wij. Ook de boeren. En ook al die mensen die het uber te doen hebben met de boeren en dit jaar voor de 3de keer het vliegtuig pakken om ff lekker op vakantie te gaan!
Stikstof gaat niet over broeikasgassen maar over de hoeveelheid in de grond, wat daarin neerslaat. Zie ook het artikel in de link die ik geplaatst heb in mijn voorgaande bericht.

Te veel stikstof zorgt er bv ook voor hier dat de Oslo fjord dood is. Daar zit bijna geen vis meer in, heel veel algengroei nu. Als de wieren daarin dood gaan, wordt daar weer veel minder CO2 vastgehouden. Boeren industrie in NL heeft al decennia veel te veel uitgestoten cq gebruikt bv in de vorm van kunstmest. Daardoor zijn grote stukken land ‘dood’: er groeit nog wel raaigras maar het hele microbioom is er weg.
Door nikèdog2000
#3446557
Als ik die mega stallen zie dan huilt mijn hart.
En maar vergunningen geven ,omdat er een boer in de gemeenteraad zit,of bij de provincie.
Mijn man zei altijd :bij een goede boer gaat de rook tegen wind.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446641
Siberienne schreef: za 02 jul 2022, 08:19 Denemarken: https://www.groene.nl/artikel/de-o-van- ... Yr5DwBHCig

Interessante zin; Er gaan gigantische hoeveelheden geld om in de landbouw. Dat komt alleen niet in de zak van de boer terecht, maar in die van de bedrijven eromheen.

Is dat niet ook wat in Nederland speelt?
Ik heb het artikel niet gelezen maar volgens mij verwijst deze column er ook naar: klik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3446642
Maar stel nou dat we een kwetsbaar natuurgebied "ontboeren" en met de vrijgekomen stikstofrechten zetten we daar 25000 huizen neer, waar dan minstens 50-75000 mensen gaan wonen met de bijbehorende infrastructuur, die natuurlijk veel meer stikstof gaan uitstoten dan nu het geval is. Wat schiet die natuur daar er dan eigenlijk mee op?
Door yazzie
#3446647
De problemen in dit land zijn zo groot geworden (en niet alleen op dit vlak), dat je het niet meer kan oplossen op een voor iedereen fijne manier. Zo simpel is het ondertussen geworden. Het is geen en/en keuze meer maar een of/of keuze. Veel te lang is door de overgrote meerderheid in dit land voornamelijk gekozen voor economische belangen en geloof me, dat blijft zo. Het zal misschien heel langzaam een tikkeltje verschuiven (Partij voor de Dieren heeft toch al vijf zetels) maar het merendeel zal altijd blijven stemmen voor de eigen welvaart in plaats van collectief welzijn voor andere mensen en dieren. Dat het een keer spaak zou lopen, is voor mij echt geen verrassing.

En wat dit onderwerp betreft: alle stalbranden hebben nog nooit tot een demonstratie van boeren geleid voor meer veiligheid in die k*tmegastallen. :'( Begin maar eens met geen vergunningen meer te verlenen voor megastallen en wel per nu en vervolgens deze op te doeken. Al dat dierenleed vind ik veel erger dan het gejammer van veel boeren nu. Zij hadden in het verleden wel een keus, alle verbrande en opgevreten dieren niet. Dus nee tegen megastallen en ja voor bioboeren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door