Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Summerditches
#3446479
Omdat het mij af en toe zo enorm frustreert...
De Boeren zijn boos..wat iedereen er ook van vindt...Volgens mij hebben wij grotendeels te maken met boeren met VEE (melk, vlees etc)..
Ik zie ze dan met koeien en varkens in een dikke laag stro in de krant staan om begrip te vragen voor hun bedrijf etc etc. Ik denk dan ook weleens heel onaardig...zoveel stro ziet dat varken zijn hele leven nog niet en wat fijn dat je op de foto gaat met je varken..dan ziet hij voor de 1e daglicht..2e keer is op de dag naar het slachthuis.. Van een Boer die zijn koe een kus geeft voor de foto in de krant krijg ik jeuk...Als ze morgen 2 liter melk minder geeft gaat ze op transport
Natuurlijk is dit lang niet op alle boeren van toepassing..laat ik dat voorop stellen..

Maar als je als Boer nou zo begaan bent met je bedrijf en je dieren...Waarom wordt er dan nooit eens massaal geprotesteerd tegen de gang van zaken op slachthuizen?? Dit is het eind station van je zo "enorm geliefde" dier..Het dier dat zorgt voor brood op de plank. Net in de Telegraaf werd ik ook weer kotsmisselijk van een slachthuis dat werd gesloten door de meest vreselijke mishandelingen..Medewerkers die al stampend en schoppend over de schapen lopen waardoor de Keuringsdienst dieren met afschuwelijke verwondingen tegenkomt...Waarom breng je ooit nog een schaap daar naar toe..Boeren zouden hun eigen keurmerk aan slachthuizen moeten geven..
Als de dieren uit de stal verdwijnen boeit het je dus geen moer waar ze naar toe gaan en hoe ze aan hun einde komen..Ik vind dat onbegrijpelijk..Waarom maken boeren nooit eens een vuist tegen de misstanden in de slachthuizen..als ze willen dat wij geloven dat ze zo begaan zijn met hun dieren...zou dit toch weleens tijd worden..Als je dan leest wat met jouw schapen, koeien en varkens gebeurt doet het je dus werkelijk helemaal niets...op naar de volgende lading en het is jouw probleem niet meer..
Door Lizzy
#3446480
Mjah. Ik ken wel uitzonderingen natuurlijk. Die sturen hun dieren echt niet naar dat soort slachthuizen. Maar de massa gaat daar natuurlijk wel naartoe. Want het is "een product". Geen levend wezen. Het is een keten van ellende. Begint bij de overheid naar de boer naar de consument. Want ook die laatste heeft een verantwoordelijkheid. En de goegemeente interesseert het dus geen reet, het welzijn van het dier dat ze eten. Dus ja, ik heb heel veel gemengde gevoelens. Ik snap dat boeren hun levenswerk/boterham naar de kl*ten zien gaan en vreselijk boos zijn. Maar ik ben al jaren boos over wat er gebeurd met dieren, stalbranden, massale slachtingen en varkens die levend in gekookt water geflikkerd worden. En dan zwijgen we nog maar over de rest (want ik vind het nog steeds nul komma nul pas geven dat een moederkoe met veel pijn en moeite haar kalf uitperst en het kalf gelijk weggehaald wordt - en nee, dat is niet beter voor kalf en koe). Dus nou.... Ik hoop dat ze dit eens aangrijpen voor een totale herziening. Maar ik houd mijn adem niet in :-X
Door Summerditches
#3446481
Lizzy schreef: do 30 jun 2022, 13:24 Mjah. Ik ken wel uitzonderingen natuurlijk. Die sturen hun dieren echt niet naar dat soort slachthuizen. Maar de massa gaat daar natuurlijk wel naartoe. Want het is "een product". Geen levend wezen. Het is een keten van ellende. Begint bij de overheid naar de boer naar de consument. Want ook die laatste heeft een verantwoordelijkheid. En de goegemeente interesseert het dus geen reet, het welzijn van het dier dat ze eten. Dus ja, ik heb heel veel gemengde gevoelens. Ik snap dat boeren hun levenswerk/boterham naar de kl*ten zien gaan en vreselijk boos zijn. Maar ik ben al jaren boos over wat er gebeurd met dieren, stalbranden, massale slachtingen en varkens die levend in gekookt water geflikkerd worden. En dan zwijgen we nog maar over de rest (want ik vind het nog steeds nul komma nul pas geven dat een moederkoe met veel pijn en moeite haar kalf uitperst en het kalf gelijk weggehaald wordt - en nee, dat is niet beter voor kalf en koe). Dus nou.... Ik hoop dat ze dit eens aangrijpen voor een totale herziening. Maar ik houd mijn adem niet in :-X
Precies dat allemaal...Heb toevallig ook een heel stuk gelezen over HALAL vlees..behalve de manier van slachten hoort hier ook bij dat het dier een goed leven heeft gehad ..Halal ontstaat niet in het slachthuis..omdat heel veel moslims hier grote vraagtekens bij zetten worden ook steeds meer moslims vegetarisch..ze geloven het keurmerk niet meer en zien teveel voorbeelden van dieren waar niet goed mee om gegaan wordt..

Vanavond komt er volgens mij een reportage bij de EO over waarom ons brein zo anders om gaat met slachtvee t.o.v. huisdieren. Ik ga heel hypocriet niet kijken want kan na de aankondiging alleen al, al wakker liggen..
Staan ze die dieren bij het slachthuis water te geven..mijn hart breekt..Tja zegt het meisje..als dit een vrachtwagen vol honden was geweest stond heel Nederland op zijn kop...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446482
Ik begrijp heel goed dat de boeren boos zijn. Ze zijn vaak vooral ondernemer en zij kunnen als ondernemers geen meerjarenplannen maken omdat de spelregels zo vaak veranderen. Daar zou iedere ondernemer stapelgek van worden. Ik ken een boer in mijn naaste omgeving die om die reden is gestopt met zijn melkveebedrijf. Hij heeft nu wel enkele koeien voor het vlees. Nu melkt hij afwisselend met zijn zoon op een andere boerderij in de buurt.

Uiteindelijk heb ik in de situatie rondom de boeren vooral te doen met de kleinschalige boeren die oog hebben voor hun vee en de omgeving. Denk aan boeren die al het principe van kringlooplandbouw toepassen waarbij de dieren worden gevoed met reststromen ipv met plantaardig voedsel dat de mens ook zelf eet. En boeren die naast het vee ook rekening houden met de wilde dieren die leven in de weilanden zoals de weidevogels en insecten. Die daarom ook bloemen laten groeien ipv biljartlakens als weiland.
Dat is voor mij ook de reden dat ik de huidige stikstofplannen te kort door de bocht vind, er lijkt geen ruimte te zijn voor maatwerk waardoor voorlopers worden gestraft omdat zij al eerder zijn ingekrompen en al een balans hebben gevonden tussen vee en natuur.

Maar er zijn ook genoeg boeren die puur ondernemer zijn en dus zo goedkoop mogelijk hun dieren willen laten slachten om maar zoveel mogelijk winst te maken waardoor je die misstanden krijgt. Die vinden het vooral belangrijk om hun geld te krijgen :-X
Door Lizzy
#3446483
dinky89 schreef: do 30 jun 2022, 14:39 Ik begrijp heel goed dat de boeren boos zijn. Ze zijn vaak vooral ondernemer en zij kunnen als ondernemers geen meerjarenplannen maken omdat de spelregels zo vaak veranderen. Daar zou iedere ondernemer stapelgek van worden. Ik ken een boer in mijn naaste omgeving die om die reden is gestopt met zijn melkveebedrijf. Hij heeft nu wel enkele koeien voor het vlees. Nu melkt hij afwisselend met zijn zoon op een andere boerderij in de buurt.

Uiteindelijk heb ik in de situatie rondom de boeren vooral te doen met de kleinschalige boeren die oog hebben voor hun vee en de omgeving. Denk aan boeren die al het principe van kringlooplandbouw toepassen waarbij de dieren worden gevoed met reststromen ipv met plantaardig voedsel dat de mens ook zelf eet. En boeren die naast het vee ook rekening houden met de wilde dieren die leven in de weilanden zoals de weidevogels en insecten. Die daarom ook bloemen laten groeien ipv biljartlakens als weiland.
Dat is voor mij ook de reden dat ik de huidige stikstofplannen te kort door de bocht vind, er lijkt geen ruimte te zijn voor maatwerk waardoor voorlopers worden gestraft omdat zij al eerder zijn ingekrompen en al een balans hebben gevonden tussen vee en natuur.

Maar er zijn ook genoeg boeren die puur ondernemer zijn en dus zo goedkoop mogelijk hun dieren willen laten slachten om maar zoveel mogelijk winst te maken waardoor je die misstanden krijgt. Die vinden het vooral belangrijk om hun geld te krijgen :-X
Hier ben ik het meer dan 20000% mee eens hoor! Dat is ook schandalig!!!!!!
Door Summerditches
#3446485
dinky89 schreef: do 30 jun 2022, 14:39 Ik begrijp heel goed dat de boeren boos zijn. Ze zijn vaak vooral ondernemer en zij kunnen als ondernemers geen meerjarenplannen maken omdat de spelregels zo vaak veranderen. Daar zou iedere ondernemer stapelgek van worden. Ik ken een boer in mijn naaste omgeving die om die reden is gestopt met zijn melkveebedrijf. Hij heeft nu wel enkele koeien voor het vlees. Nu melkt hij afwisselend met zijn zoon op een andere boerderij in de buurt.

Uiteindelijk heb ik in de situatie rondom de boeren vooral te doen met de kleinschalige boeren die oog hebben voor hun vee en de omgeving. Denk aan boeren die al het principe van kringlooplandbouw toepassen waarbij de dieren worden gevoed met reststromen ipv met plantaardig voedsel dat de mens ook zelf eet. En boeren die naast het vee ook rekening houden met de wilde dieren die leven in de weilanden zoals de weidevogels en insecten. Die daarom ook bloemen laten groeien ipv biljartlakens als weiland.
Dat is voor mij ook de reden dat ik de huidige stikstofplannen te kort door de bocht vind, er lijkt geen ruimte te zijn voor maatwerk waardoor voorlopers worden gestraft omdat zij al eerder zijn ingekrompen en al een balans hebben gevonden tussen vee en natuur.

Maar er zijn ook genoeg boeren die puur ondernemer zijn en dus zo goedkoop mogelijk hun dieren willen laten slachten om maar zoveel mogelijk winst te maken waardoor je die misstanden krijgt. Die vinden het vooral belangrijk om hun geld te krijgen :-X
En over een paar jaar blijkt dit plan toch niet zo handig geweest en moeten we met vreselijk vervuilende vrachtwagens onze producten uit andere landen halen..Dat de frustratie zo hoog oploopt heeft ook hier alle begrip. Twee jaar geleden was er nog een vergunning voor een mega stal (wat je daar ook van vindt ) nu zou het dan over en uit moeten zijn....
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3446496
dinky89 schreef:Ik begrijp heel goed dat de boeren boos zijn. Ze zijn vaak vooral ondernemer en zij kunnen als ondernemers geen meerjarenplannen maken omdat de spelregels zo vaak veranderen. Daar zou iedere ondernemer stapelgek van worden. Ik ken een boer in mijn naaste omgeving die om die reden is gestopt met zijn melkveebedrijf. Hij heeft nu wel enkele koeien voor het vlees. Nu melkt hij afwisselend met zijn zoon op een andere boerderij in de buurt.

Uiteindelijk heb ik in de situatie rondom de boeren vooral te doen met de kleinschalige boeren die oog hebben voor hun vee en de omgeving. Denk aan boeren die al het principe van kringlooplandbouw toepassen waarbij de dieren worden gevoed met reststromen ipv met plantaardig voedsel dat de mens ook zelf eet. En boeren die naast het vee ook rekening houden met de wilde dieren die leven in de weilanden zoals de weidevogels en insecten. Die daarom ook bloemen laten groeien ipv biljartlakens als weiland.
Dat is voor mij ook de reden dat ik de huidige stikstofplannen te kort door de bocht vind, er lijkt geen ruimte te zijn voor maatwerk waardoor voorlopers worden gestraft omdat zij al eerder zijn ingekrompen en al een balans hebben gevonden tussen vee en natuur.

Maar er zijn ook genoeg boeren die puur ondernemer zijn en dus zo goedkoop mogelijk hun dieren willen laten slachten om maar zoveel mogelijk winst te maken waardoor je die misstanden krijgt. Die vinden het vooral belangrijk om hun geld te krijgen :-X
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een fatsoenlijk bedrijfsplan is gewoon niet te maken zo, terwijl er (hier in de omgeving en in delen van Friesland) echt genoeg boeren zijn die zo schoon en fatsoenlijk mogelijk voor dier en natuur bezig is.
Dan heb ik het niet over varkensstallen moet ik eerlijk zeggen.
Maar er blijft gesneden worden in hun bedrijf.

Pak dan ook de andere grote vervuilers aan denk ik dan.
Door Lizzy
#3446500
Charlie Angel schreef: do 30 jun 2022, 16:42 Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een fatsoenlijk bedrijfsplan is gewoon niet te maken zo, terwijl er (hier in de omgeving en in delen van Friesland) echt genoeg boeren zijn die zo schoon en fatsoenlijk mogelijk voor dier en natuur bezig is.
Dan heb ik het niet over varkensstallen moet ik eerlijk zeggen.
Maar er blijft gesneden worden in hun bedrijf.

Pak dan ook de andere grote vervuilers aan denk ik dan.
Ik neem aan dat je co2 uitstoters bedoelt? Dat lijken ze ook wel een beetje te gaan doen. Denk aan Schiphol. Maar binnenkort kunnen "wij" (de gewone mens) ook niet meer in een benzine of dieselauto rijden (hoe ze dan alle stroom voor die elektrische auto's op gaan wekken weet nog niemand - dat soort mij ook, dat jutteren maar geen plan presenteren voor "dit over 1 jaar, dit over 3 jaar, dit over 5 jaar, dit over 10 jaar").
Door Mandarijn
#3446503
Lizzy schreef:
Ik neem aan dat je co2 uitstoters bedoelt? Dat lijken ze ook wel een beetje te gaan doen. Denk aan Schiphol. Maar binnenkort kunnen "wij" (de gewone mens) ook niet meer in een benzine of dieselauto rijden (hoe ze dan alle stroom voor die elektrische auto's op gaan wekken weet nog niemand - dat soort mij ook, dat jutteren maar geen plan presenteren voor "dit over 1 jaar, dit over 3 jaar, dit over 5 jaar, dit over 10 jaar").
Hier in Limburg en ook in Brabant zit het net vol. Nieuwe bedrijven kunnen niet meer aangesloten worden. Wat moet dat dan geven als we straks allemaal onze stekkerwagen om 18u aansluiten op het net. Zie het al voor me dat het netwerk crasht. Ze willen veel in daar in Den Haag. Maar nadenken over oplossingen lukt niet echt. We hadden jaren terug al kleine kerncentrales kunnen bouwen op de terreinen van Chemelot, tata steel, Moerdijk en op brainport Eindhoven en deze gebieden soort van los te koppelen van het net. De energie die ze teveel hadden hadden ze dan kunnen omzetten in waterstof......hadden ze daar vrachtwagens op kunnen laten rijden. Veel beter qua uitstoot dan de diesel vrachtwagens. Elektrisch is voor vrachtwagens nog geen optie met een actieradius van zo'n 400km. Had denk ik ook een hoop stikstof en nox uitstoot gescheeld. Maar denk dat mijn gedachten die ik heb een utopie is.

Kan ook kwaad worden op zo'n stikstof kaartje van het ministerie. Minstens 80% stikstof reductie in de Peel. Dat lukt nooit met de boeren daar weg te halen. Dan moet ook de snelweg dicht, half Eindhoven mag dan afgebroken worden en Eindhoven airport dicht. Zelfde geld voor Vlieland.....waar geen auto's mogen rijden en geen boeren zijn. Maar wel 95% stikstof moet minderen. Ze moeten gewoon stoppen met de modellen van het RIVM en lokaal gaan meten. Dan weet je precies wat je moet minderen en waar. Verder vliegtuigen voor de volle 100% meten en niet tot 300meter en daarboven niet. Bij elke sector en vervoermiddel alles of anders niet. En vooral in gesprek gaan met de mensen ipv mensen geen perspectief geven.

En ja hier in NL hebben we heel goede landbouwgrond en ja wat daarvan af komt wordt ook een deel gebruikt voor export. We moeten ons ook realiseren dat we niet overal in Europa zo'n goede grond hebben voor de landbouw. Als we als 1 Europa willen werken zullen we hier ook voor andere Europese landen moeten produceren. Net zoals de Fransen kaas en wijn produceren niet alleen voor de Fransen, idem voor de sinaasappels uit Spanje en de parmaham uit Italië. Ons vlees en dan vooral de mooiste stukken gaan naar zuid Europa. En dan heb ik het nog niet over etenswaar dat hierheen komt en verder wordt bewerkt en weer wordt geëxporteerd. Dat tellen ze in Den Haag ook mee als export producten. Ze moeten gewoon heel eerlijk zijn wat ons land binnenkomt, wordt bewerkt en weer geëxporteerd wordt en wat daadwerkelijk hier blijft. Eigenlijk moeten ze in alles de eerlijke cijfers geven. Maar ja de politiek laat liever cijfers zien dat in hun straatje past
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446504
Tja, dat alleen nog verkoop elektrische auto's snap ik ook niet maar is niet zozeer den haag maar bepaalt Europa :-X Waarom wordt er daarnaast niet ingezet op waterstof? Hoe druk wordt het wel niet bij de laadstations wanneer iedereen elektrisch moet rijden? Zeker in stedelijke gebieden waar je geen oprit hebt voor eigen laadpaal? Daarnaast inderdaad het elektriciteitsnet dat nu al overbelast is? En hoe zien ze dat voor zich met de landbouwvoertuigen?
Door Mandarijn
#3446505
Ik zie een Spaanse trucker al met zijn elektrische vrachtwagen vol sinaasappels naar Rotterdam komen. Elke 400km de vrachtwagen laden en in heuvelachtig en bergachtig gebied misschien wel elke 200 of 300km stilstaan bij een laadstation. Dan mag Europa wel 34 uren in 1 dag gaan proppen......
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446506
Helemaal eens met voorgaande berichten.

Maar toch is er ook overproductie in bepaalde producten. Nu gaat het over stikstofnormen maar de voorbije jaren ging het steeds over dat ze geen geld meer voor hun waren kregen. Voor vlees maar ook zeker melk en suiker. Er wordt uiteindelijk veel meer geproduceerd dan er vraag is, zelfs in Europa.
En ik vind wel dat men daarmee moet stoppen. De boeren te oversubsidieren om bedrijven in stand te houden die samen te veel produceren.
Door daar wat aan te doen en in een klap de grootste vervuilers eruit te halen, komt er ruimte om wat meer extensief aan landbouw te gaan doen. Of dingen die we nu invoeren (zoals graan) meer in eigen land te produceren.


Maar ik ben het ermee eens dat ze mensen niet kunnen laten investeren en dan plotsklaps alles afnemen door de regels te veranderen.
En ik heb begrepen dat het in NL een veel groter verschil is, plots. In België zou het maar om een klein percentage van de bedrijven gaan en zou het niet zo plots uit de lucht komen vallen zijn.. Als we de media en politiek mogen geloven alleszinds.

Er zijn hier in het topic al goede dingen gezegd. Zaken waar ik nog niet zo over nagedacht had...
Door Mandarijn
#3446507
Maar alle gekheid op een stokje. Elektrisch is voor internationaal vervoer echt geen optie. Het accupakket is veels te zwaar en te groot. En daarnaast moet een vrachtwagen zo'n 20 ton aan goederen kunnen laden. Europees mag een trekker oplegger maar 40 ton wegen. Zo'n combi is van zichzelf al 20 ton. En dat met dieselmotor en tanks.
Door Mandarijn
#3446508
pearlsofpassion schreef: do 30 jun 2022, 20:09 Helemaal eens met voorgaande berichten.

Maar toch is er ook overproductie. Nu gaat het over stikstofnormen maar de voorbije jaren ging het steeds over dat ze geen geld meer voor hun waren kregen. Voor vlees maar ook zeker melk en suiker. Er wordt uiteindelijk veel meer geproduceerd dan er vraag is. En ik vind wel dat men daarmee moet stoppen. De boeren te oversubsidieren om bedrijven in stand te houden die samen te veel produceren.
Door daar wat aan te doen en in een klap de grootste vervuilers eruit te halen, komt er ruimte om wat meer extensief aan landbouw te gaan doen.


Maar ik ben het ermee eens dat ze mensen niet kunnen laten investeren en dan plotsklaps alles afnemen door de regels te veranderen.
En ik heb begrepen dat het in NL een veel groter verschil is, plots. In België zou het maar om een klein percentage van de bedrijven gaan en zou het niet zo plots uit de lucht komen vallen zijn.. Als we de media en politiek mogen geloven alleszinds.

Er zijn hier in het topic al goede dingen gezegd. Zaken waar ik nog niet zo over nagedacht had...
Ja in Nederland moest alles steeds groter. Kwam ook door Den Haag. en ook door quata af te schaffen. Om dan nog kostendekkend te zijn moest alles nog groter. Maar een deel ligt ook bij de supermarkt en consument. We willen toch liever een kiloknaller uit de supermarkt dan een eerlijk stukje vlees. De varkensboer hier in het dorp weet voordat hij biggen krijgt wat de Jumbo wilt hebben. Is de vraag opeens minder heeft hij pech. Dan neemt de Jumbo allen af wat ze nodig hebben en hij blijft met de rest zitten. Dus gaan die mee voor een habbekrats. Het hele systeem is zo dus ingericht en eigenlijk best verrot. Maar dat is dus zo gegroeid vanaf de jaren 50 en de opschaling.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door