Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3446657
Angelique schreef: ma 04 jul 2022, 11:39 Maar stel nou dat we een kwetsbaar natuurgebied "ontboeren" en met de vrijgekomen stikstofrechten zetten we daar 25000 huizen neer, waar dan minstens 50-75000 mensen gaan wonen met de bijbehorende infrastructuur, die natuurlijk veel meer stikstof gaan uitstoten dan nu het geval is. Wat schiet die natuur daar er dan eigenlijk mee op?
Niks. Geen reet. Maar dat is toch typisch NL, het ene gat met het andere vullen?

Het is heel erg niet populair om te zeggen hoor, maar we zijn gewoon met teveel op deze aarde. Er is geen ruimte voor natuur, woningen en boeren in dit land. Maar megastallen, ja die passen hier dus echt niet meer. Misschien moeten we eens stoppen met zoveel te exporteren en importeren en leren onszelf te bedruipen?
Door miik
#3446689
Misschien off-topic. Maar ik zit dus in Hongarije en hier kan t dus ook anders, gelukkig. Varkens staan achterin de stal, worden gevoerd met grotendeels wat er over is uit de keuken, het onkruid en overschot uit de moestuin en het fruit wat gevallen is, teveel of beschadigd. Regelmatig mag ze met water spelen wat ze heerlijk vind en ja ze slaapt op stro. Ze worden thuis geslacht en dit is vlees wat ik graag eet….. ook al zie ik na het uitmesten en water ballet er viezer uit dan het varken zelf ;)
Bijlagen
EF2EC51C-C73C-440D-9AAD-DD88C85E8D58.jpeg
EF2EC51C-C73C-440D-9AAD-DD88C85E8D58.jpeg (339.49 KiB) 563 keer bekeken
0ADB1057-8C6A-4545-B59A-47D1083EA96B.jpeg
0ADB1057-8C6A-4545-B59A-47D1083EA96B.jpeg (374.88 KiB) 563 keer bekeken
76C0C2EE-0A48-45F1-A5DC-441A73246AF6.jpeg
76C0C2EE-0A48-45F1-A5DC-441A73246AF6.jpeg (339.65 KiB) 563 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3446695
Lizzy schreef: ma 04 jul 2022, 17:39 Niks. Geen reet. Maar dat is toch typisch NL, het ene gat met het andere vullen?

Het is heel erg niet populair om te zeggen hoor, maar we zijn gewoon met teveel op deze aarde. Er is geen ruimte voor natuur, woningen en boeren in dit land. Maar megastallen, ja die passen hier dus echt niet meer. Misschien moeten we eens stoppen met zoveel te exporteren en importeren en leren onszelf te bedruipen?
Nou, inderdaad!
We moeten ook allemaal aan een stekkerauto. Maar niemand weet hoe we die dingen straks nog opgeladen krijgen, want het netwerk kan dat helemaal niet aan. En bovendien weten we nu al niet hoe we zonder Russisch gas nog genoeg elektriciteit op moeten wekken. In Groningen storten de huizen zowat in. O, nou... dan maar steenkool. Dus rijden die auto's indirect op steenkool...Nee, daar schieten we echt veel mee op ::)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3446696
miik schreef: di 05 jul 2022, 16:28 Misschien off-topic. Maar ik zit dus in Hongarije en hier kan t dus ook anders, gelukkig. Varkens staan achterin de stal, worden gevoerd met grotendeels wat er over is uit de keuken, het onkruid en overschot uit de moestuin en het fruit wat gevallen is, teveel of beschadigd. Regelmatig mag ze met water spelen wat ze heerlijk vind en ja ze slaapt op stro. Ze worden thuis geslacht en dit is vlees wat ik graag eet….. ook al zie ik na het uitmesten en water ballet er viezer uit dan het varken zelf ;)
Zo deden we het in Kroatië ook. Ik denk er vaak met weemoed aan terug. Daar smaakte het vlees ook nog ergens naar. Het massaproduct dat hier onder de naam 'vlees' in de supermarkt ligt smaakt eigenlijk nergens meer naar. :-\
Door Lizzy
#3446699
miik schreef: di 05 jul 2022, 16:28 Misschien off-topic. Maar ik zit dus in Hongarije en hier kan t dus ook anders, gelukkig. Varkens staan achterin de stal, worden gevoerd met grotendeels wat er over is uit de keuken, het onkruid en overschot uit de moestuin en het fruit wat gevallen is, teveel of beschadigd. Regelmatig mag ze met water spelen wat ze heerlijk vind en ja ze slaapt op stro. Ze worden thuis geslacht en dit is vlees wat ik graag eet….. ook al zie ik na het uitmesten en water ballet er viezer uit dan het varken zelf ;)
Dit bestaat in NL ook. Maar ja, dan betaal je voor je stukje vlees geen €5 de kilo....
Door Lizzy
#3446700
Sonja schreef: di 05 jul 2022, 20:18 Nou, inderdaad!
We moeten ook allemaal aan een stekkerauto. Maar niemand weet hoe we die dingen straks nog opgeladen krijgen, want het netwerk kan dat helemaal niet aan. En bovendien weten we nu al niet hoe we zonder Russisch gas nog genoeg elektriciteit op moeten wekken. In Groningen storten de huizen zowat in. O, nou... dan maar steenkool. Dus rijden die auto's indirect op steenkool...Nee, daar schieten we echt veel mee op ::)
Exact. Nu worden we massaal uit de benzine en diesel auto's getrapt om elektrisch te gaan rijden. Ondertussen zijn er ook gewoon niet genoeg grondstoffen om elektrische auto's te maken. Maarrrr, het voordeel is wel dat onze regering (die het zelf trouwens verdomd om elektrisch te gaan rijden) de benzine en dieselautomobilisten lekker uit te kleden. Zuigen maar!

Wat mij stoort is hetzelfde als wat de boer stoort: onze regering heeft al sinds jaar en dag NUL visie op de toekomst. Er is NUL plan.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3446702
Lizzy schreef: wo 06 jul 2022, 08:04 Exact. Nu worden we massaal uit de benzine en diesel auto's getrapt om elektrisch te gaan rijden. Ondertussen zijn er ook gewoon niet genoeg grondstoffen om elektrische auto's te maken. Maarrrr, het voordeel is wel dat onze regering (die het zelf trouwens verdomd om elektrisch te gaan rijden) de benzine en dieselautomobilisten lekker uit te kleden. Zuigen maar!

Wat mij stoort is hetzelfde als wat de boer stoort: onze regering heeft al sinds jaar en dag NUL visie op de toekomst. Er is NUL plan.
Yep. Die woningnood waar we nu mee te maken hebben zag je ook al tijden aankomen. Krijgen we zoals de afgelopen tijd te maken met een pandemie? Dikke paniek, want ondanks dat we wisten dat er ooit wel een keer een pandemie zou komen en we te maken zouden gaan krijgen met vergrijzing, is de zorg tot op het bot uitgekleed.

Ik snap de boeren. Ik snap ook het belang van het stikstofbeleid. Maar met de vraag van de consument voorop is er de afgelopen decennia een beleid gevoerd dat ons eerst naar het randje van de afgrond heeft geholpen, waardoor we nu weer een potje paniekvoetbal krijgen.
We hadden het nooit zover moeten laten komen met deze massaproductie. Het grootste deel van wat de Nederlandse boer produceert gaat naar het buitenland en hier in de supermarkt kopen we sperziebonen afkomstig uit landen waar de lokale bevolking nauwelijks te eten heeft. :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3446704
Tja naar mijn (wellicht niet populaire mening) is er maar een probleem. Los je dat op, los je de rest ook op.

Afbeelding

Er wordt niet eens over gepraat , zorgen dat we niet nog meer groeien. Maar als we het zelf niet doen volgen er vanzelf wel meer ziekten , oorlogen etc . He zijn we daar al niet mee bezig ?


Het is gewoon niet alleen een NL probleem (politiek, regels,klimaat etc), het gras aan de overkant ziet er van een afstand beter uit maar als je erop staat zie je ook veel schijt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3446705
Lizzy schreef: wo 06 jul 2022, 08:01 Dit bestaat in NL ook. Maar ja, dan betaal je voor je stukje vlees geen €5 de kilo....
Ik eet niet veel vlees meer. Kies steeds vaker voor vegetarische gerechten en af en toe een vleesvervanger. Maar als ik dan vlees eet dan wil ik wel een goed stuk vlees. En dat is duurder, maar per saldo ben ik met dit voedingspatroon minder kwijt dan wanneer ik elke dag een lap vlees uit het schap van de appie ruk.
En als je het slim inkoopt en eens in de zoveel tijd wat vlees in de vriezer stopt dan valt het qua prijs ook wel mee, vind ik.
Een kilometertje van mijn huis grazen Gallowayrunderen op een landgoed. Daarvan kun je een vleespakket bestellen. Ze hebben ook scharrelvarkens daar. Dan krijg je verschillende soorten vlees en als je wilt kun je van een deel daarvan ook droge worst laten maken.
20 kilo rund kost 180 euro en 20 kilo varken 130 euro. Ik vind dat dan als kiloprijs nog erg meevallen.
Door Lizzy
#3446708
Sonja schreef: wo 06 jul 2022, 11:08 Yep. Die woningnood waar we nu mee te maken hebben zag je ook al tijden aankomen. Krijgen we zoals de afgelopen tijd te maken met een pandemie? Dikke paniek, want ondanks dat we wisten dat er ooit wel een keer een pandemie zou komen en we te maken zouden gaan krijgen met vergrijzing, is de zorg tot op het bot uitgekleed.

Ik snap de boeren. Ik snap ook het belang van het stikstofbeleid. Maar met de vraag van de consument voorop is er de afgelopen decennia een beleid gevoerd dat ons eerst naar het randje van de afgrond heeft geholpen, waardoor we nu weer een potje paniekvoetbal krijgen.
We hadden het nooit zover moeten laten komen met deze massaproductie. Het grootste deel van wat de Nederlandse boer produceert gaat naar het buitenland en hier in de supermarkt kopen we sperziebonen afkomstig uit landen waar de lokale bevolking nauwelijks te eten heeft. :-X
Dit dus.
Door Lizzy
#3446709
Kaio schreef: wo 06 jul 2022, 11:19 Tja naar mijn (wellicht niet populaire mening) is er maar een probleem. Los je dat op, los je de rest ook op.

Afbeelding

Er wordt niet eens over gepraat , zorgen dat we niet nog meer groeien. Maar als we het zelf niet doen volgen er vanzelf wel meer ziekten , oorlogen etc . He zijn we daar al niet mee bezig ?


Het is gewoon niet alleen een NL probleem (politiek, regels,klimaat etc), het gras aan de overkant ziet er van een afstand beter uit maar als je erop staat zie je ook veel schijt :biggrin2:
Die niet populaire mening delen we dan. En we zitten er midden in. We hebben corona nog niet gehad of we krijgen de apenpokken. Hebben we het nog niet gehad over overstromingen, tornado's en ander aards geweld. Maar ja, zolang de kerk nog steeds voorbehoedsmiddelen verbied en Amerika zojuist met hun nieuwe abortuswet ook weer 150 jaar terug is gegaan in de tijd en zolang de pil van Drion ook onbespreekbaar is: zie ik nog niks gebeuren in deze richting.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3446712
Er was een land dat actief iets deed tegen overbevolking, China met de eenkindpolitiek. Al zijn ze daar inmiddels van terug gekomen. Maar voor andere landen is dat onderwerp inderdaad nog een no go.

Zelf eten wij al langere tijd geen vlees meer uit de supermarkt. Wij bestellen ons vlees via grutto zodat er zoveel mogelijk geld bij de boer komt en duur vind ik het zeker niet. Bovendien veel smaakvoller dan uit de supermarkt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446714
Sonja schreef: wo 06 jul 2022, 11:20 Ik eet niet veel vlees meer. Kies steeds vaker voor vegetarische gerechten en af en toe een vleesvervanger. Maar als ik dan vlees eet dan wil ik wel een goed stuk vlees. En dat is duurder, maar per saldo ben ik met dit voedingspatroon minder kwijt dan wanneer ik elke dag een lap vlees uit het schap van de appie ruk.
En als je het slim inkoopt en eens in de zoveel tijd wat vlees in de vriezer stopt dan valt het qua prijs ook wel mee, vind ik.
Een kilometertje van mijn huis grazen Gallowayrunderen op een landgoed. Daarvan kun je een vleespakket bestellen. Ze hebben ook scharrelvarkens daar. Dan krijg je verschillende soorten vlees en als je wilt kun je van een deel daarvan ook droge worst laten maken.
20 kilo rund kost 180 euro en 20 kilo varken 130 euro. Ik vind dat dan als kiloprijs nog erg meevallen.
Dat is gewoon goedkoop!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446715
dinky89 schreef: wo 06 jul 2022, 14:40 Er was een land dat actief iets deed tegen overbevolking, China met de eenkindpolitiek. Al zijn ze daar inmiddels van terug gekomen. Maar voor andere landen is dat onderwerp inderdaad nog een no go.

Zelf eten wij al langere tijd geen vlees meer uit de supermarkt. Wij bestellen ons vlees via grutto zodat er zoveel mogelijk geld bij de boer komt en duur vind ik het zeker niet. Bovendien veel smaakvoller dan uit de supermarkt
Het is niet in het westen dat de wereld bevolking nog stijgt. Integendeel, de autochtone bevolking neemt af. Vandaar dat we vergrijzing krijgen. Gelukkig zijn er nog immigraten.
We moeten de levensstandaard in de ontwikkelinglanden omhoog helpen, dan daalt de bevolkingsstijging vanzelf. Al de rest heeft geen zin. Want daar zit de grote stijging, bij armere mensen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door