Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3443878
MillyMol schreef: vr 22 apr 2022, 12:24 Er zijn ook nog wel andere factoren in overweging te nemen alvorens tot aanschaf over te gaan:
- puppy of reeds volwassen hond aanschaffen? Een puppy kost, zeker de eerste weken tot maanden, mega veel tijd. Om zindelijk te maken, om op te voeden tot een stabiele hond. Een volwassen hond kan een rugzakje hebben.

- Moet de hond langere tijd alleen kunnen zijn? Dat moet dan wel getraind worden.

- Verblijf tijdens de vakanties: gaat de hond altijd mee? Is er een vast oppasadres? Zijn er kosten mee gemoeid?

- is er een uitlaatservice voor de dagen dat de hond niet meekan naar kantoor?

Je dochter zal er wellicht al goed over nagedacht hebben, maar een hond is niet voor even. Het is een commitment voor 10-15 jaar. Het is minstens zo belangrijk om mee te laten wegen als het ras.
Ze is inmiddels 30 ;)
#3443879
Siberienne schreef: vr 22 apr 2022, 15:19 Misschien mag de wedervraag ook zijn; wat kan je dochter de hond bieden. Ik bedoel dat niet vervelend, maar bv een husky kan super goed bank hangen - als die maar z’n beweging krijgt. Dat is denk ik net zo goed iets om mee te nemen; wat lijkt haar leuk om met de hond te gaan doen. En dan nog; de keuze is heel persoonlijk. Wij kozen voor huskies en eigenlijk hebben we daarna best veel daaraan aangepast omdat de hobby die er bij kwam (trainen, langlaufen) toch veel van onze vrije tijd in beslag nam - en verrijkte! ;)
Ik begrijp wat je zegt. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor wetters (ook een werkhond). Als ze voldoende (mentale) uitdagingen krijgen, dan liggen ze ook tijden lang te snurken.
Ik ga nog steeds naar 'puppytraining' en speur met ze.
Uiteraard is ze zelf ook aan het zoeken, ik help haar gewoon met wat ideeen (zo is Kim ook via dit forum aan haar hond gekomen).
#3443885
judith vd schreef: vr 22 apr 2022, 17:36 Dat dus!
Ik begrijp heel goed dat ze graag een hond wil, die er ook nog (in haar ogen) leuk uitziet.
Dat snap ik ook wel (dat is wat ik bedoel met het gevoel wat je bij een ras moet hebben). En aan jou de schone taak om onze geschreven teksten, gebaseerd enkel op wat jij hier schrijft, te filteren. Maar ik snap echt de link niet tussen een hollandse smous en dan een border terrier ook afschrijven. Dat zijn echt totaal verschillende hondjes en dan heb je als huiswerk toch echt de verplichting om naar karakter en aard van de hond te kijken ipv enkel naar het uiterlijk.
#3443890
Eens met hetgeen is geschreven
Kijk ook vooral naar gezondheid , de niet populaire rassen zijn vaak toch net wat gezonder
Ik heb lang geleden Langharige Hollandse Herders gehad . De Fokker had ook een smous hondje . Een ontzettend leuk hondje . En gezond

De Kooikers die ik heb gekend waren erg eenkennig , en veelal reactief naar soortgenoten

En natuurlijk het oog wil ook wat . Maar kijk vooral naar karaktereigenschappen . Daar moet je wel dagelijks mee dealen
Bel of schrijf fokkers , en ga op bezoek . Dan ziet ze de honden , kan veel vragen . Of hou bv in de gaten wanneer er bv clubwandelingen zijn .
Ik ben gek op de Saarloos , maar kwam tot de conclusie dat dit ras echt niet bij mij zou passen . Ik ben ook bij eigenaren op bezoek geweest , meegelopen tijdens wandelingen enz enz

Dat is in mijn optiek de beste weg , om na te gaan of een ras bij jouw past

Gaat ze voor een populair ras ,kijk dan bv ook naar een eventuele verzekering . Welke uitsluitingen er zijn . En dat worden er steeds meer .De doorgefokte rassen mankeren nogal eens wat . Facturen kunnen torenhoog zijn .
#3443941
judith vd schreef: do 21 apr 2022, 19:21 Hoi!

Mijn dochter wil graag een hond hebben, maar ze vindt het lastig om te besluiten welk ras.
1st dacht ze aan een teckel of een corgi, maar ivm de lange rug (en daarbij de eventuele klachten) ziet ze hier vanaf.

Ze wil eigenlijk een wetter (sowieso wat betreft het karakter), maar dan in het klein (ze woont in een maisonette en moet altijd de trap op: de hond moet dus draagbaar zijn, max 20 kilo).

Wat voor karaktereigenschappen spreken haar aan:
- vrolijk en levenslustig, maar ook rustig op de bank kunnen liggen
- mag eenkennig zijn
- liever geen blauwe ogen
- aanhankelijk en baasgericht
- niet perse elke dag veel uitdaging nodig hebben (waarschijnlijk dus geen werkhond)
- hoeft niet heel erg waaks te zijn
- slim zou leuk zijn
- maximaal 20 kilo

De hond zal regelmatig met haar meegaan naar het werk (op kantoor). Ook zullen haar schoonouders regelmatig oppassen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie een geschikte hond lijkt.

Bedankt alvast!
Ik ben tegenwoordig van de kleine rassen. Ze zijn zo lekker praktisch en toch gewoon echt hond. Als ik denk aan meerdere keren per dag 20 kg een trap op en af tillen, dan eh… oké het kan, maar het kan ook snel gaan tegenstaan. Zelf zou ik in zo’n situatie, en ook afgaande op de rest van de beschrijving, eerder denken aan een Markiesje, of Chineesje.
#3444251
Ik zou zeggen, kijk in het asiel.
Of hou de herplaats pagina's in de gaten.

Voor veel rassen is het gewoon zo dat er een grote gemene deler is maar dat elk individu toch weer iets anders kan zijn. De ene Jack Russel is de andere niet. En dat is eigenlijk met veel rassen wel zo.
Zeker bij een eerste hond is een pup misschien niet de beste keus, zeker als het ook mee moet naar het werk.
Er zijn nu onwijs veel herplaatsers tussen de 6 maanden en 2 jaar, daar zit ongetwijfeld iets tussen wat zowel qua karakter als formaat past.

Op FB bestaan heel veel herplaats-groepen en op de landelijke dierenasiel lijst heb je ook best wel wat hondjes al zijn de normale probleemloze honden ook vlot voorzien van een baas.
Eventueel zijn er ook nog heel veel buitenlandse honden op zoek, maar dat moet je willen. Zou mijn 1e keus niet zijn, maar goed misschien zit er wel iets heel geschikts tussen natuurlijk.
#3444253
Ook bij rasverenigingen komen honden weleens terug , veelal bij de Fokker.
Een goede Fokker zal altijd weer begeleiding bieden als dat nodig mocht zijn
Lijkt mij ook niet verkeerd , als het om een eerste hond gaat .
Streven van een rasvereniging is om een hond niet in een asiel te plaatsen

Ik ben op die manier ook aan mijn huidige hondje gekomen
Jarenlang rugzak honden gehad, geen zin meer in . Maar ik wilde ook geen pup
#3445041
Myla schreef: di 24 mei 2022, 19:59 Heeft je dochter al een hond op het oog ?

Ik heb een Markiesje gehad , verleden jaar heb ik hem helaas moeten laten inslapen 😢 . Ik vind het een leuk leergierig ras .

Nu heb ik zelf een toverbal pup , een soort verrassingsei ;)
Nee, ze zijn zich heel serieus aan het voorbereiden. Markiesjes zijn leuk!
De fokker waar Diza vandaan komt is deze ook gaan fokken.

Succes met je ei :)
#3445076
judith vd schreef: wo 25 mei 2022, 10:07 Nee, ze zijn zich heel serieus aan het voorbereiden. Markiesjes zijn leuk!
De fokker waar Diza vandaan komt is deze ook gaan fokken.

Succes met je ei :)
Dank je 😊

Ik moet zeggen dat Markiesjes ook best heel vocaal zijn aangelegd , mijn Griekse had ik gelijkertijd met hem en zij was veel stiller en o zo lief - mis haar nog steeds :-[

Maar Ik vind Markiesje leuke sportieve en leergierige hondjes en je kan er flinke lange wandelingen meemaken . Die van mij was groter dan gemiddeld en heel slim plus lief voor kinderen .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door