Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445255
Ze doen het meestal gescheiden, maar toch maar geen risico's nemen en allemaal behandelen he. :-\
Alhoewel, als ze er geen klachten van hebben werkt dat misschien net averrechts omdat het een belasting is op de darmen en weerstand, maar als ze er effectief hebben kunnen kunnen ze Ikaria dan weer besmetten? Ik weet het ook niet. :'(
Volgens de DA zou het bij honden vaak hardnekkiger zijn dan bij katten. Laten we het hopen he...

Ik twijfel nu of ik der toch niet beter meteen op rauw zou zetten..
Maar misschien geeft dat net een extra klap omdat ze dat niet gewend is. :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445276
De pillen geven is een vrij onmogelijke opdracht. Die zijn veel groot om door te slikken. Nu zijn ze in haar mond opgelost en toen heb ik het met een beetje water doorgespoeld. Maar nu heeft ze het er terug uitgegooid. Schuimbekken en al. :'(
Ze is ook vreselijk (grommend) bang van me nu. :'( :'( :'(

Er is ook positief nieuws. Ale, vind ik toch..
Ik zag daarnet per toeval een mijt over haar voet lopen.
Dus dat zal wel de oorzaak van de ellende zijn.

Ze heeft een pipetje gehad en hopelijk kunnen we er zo vanaf raken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3445280
Misschien lukt het met Easypill?

Mijten zijn een betrekkelijk eenvoudig op te lossen probleem, dat zou “fijn” zijn als dat het probleem is!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445288
Das zo iets waar je het pilletje in stopt?
Ik was ook al aan zo'n zacht vitacraft staafje aan het denken. Das vergelijkbaar denk ik. En ik denk dat ze dat wel lust.
En moesten het kleine pilletjes zijn zou dat zeker gaan. Maar deze zijn echt giga. Zelfs voor menselijke maatstaven al niet klein. :-\
Ze knabbelt op alles heel grondig, dus of dat werkt....
Door Anne in Zweden
#3445289
Mogen de pillen met water verdund worden gegeven? Dat doe ik altijd. Fijnstampen, beetje water erbij, opzuigen met een klein spuitje, kat in de houdgreep, spuitje in de mondhoek zetten, dan doen ze hun bekkie als vanzelf al open, spuitje glijdt dan vaak als vanzelf wat verder naar binnen, spuitje leegdrukken, klaar. Populair word je er niet per se van, maar anderzijds is het zo'n weinig invasieve handeling dat ze je na een paar minuten al weer lief vinden. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445290
Ja, ik was ook zoiets aan het denken. Maar ze is echt geschrokken vandaag, ik ben bang dat ze zich na een keer of 3 niet meer laat pakken. Dus liever toch minder dwang, als het kan.
Ik weet niet wat het beste is, verstoppen of oplossen of vergruizen en mengen.
Haar eetlust is weer compleet weggezakt dus onder eten mengen is veel te onbetrouwbaar voor nu, maar misschien gaat dat later wel.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3445291
Ik vind het wel vreemd dat die pillen zo groot zijn, als ze speciaal voor katten zijn bedoeld.
Klopt dat wel?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3445292
pearlsofpassion schreef: di 31 mei 2022, 00:07 Das zo iets waar je het pilletje in stopt?
Ik was ook al aan zo'n zacht vitacraft staafje aan het denken. Das vergelijkbaar denk ik. En ik denk dat ze dat wel lust.
En moesten het kleine pilletjes zijn zou dat zeker gaan. Maar deze zijn echt giga. Zelfs voor menselijke maatstaven al niet klein. :-\
Ze knabbelt op alles heel grondig, dus of dat werkt....
Ja zo’n goedje wat je er om heen doet. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar de angstige kat van mijn vriendin at hele vieze pillen er zo mee op.
Wij vroegen altijd of we mochten vergruizen en over natvoer mochten doen. Dan at Otje het altijd op. Maar ja, Ikaria eet al lastig, dus ik snap dat dat ook geen kansrijke oplossing is.
Wat wij ook deden was altijd vragen of er iets te injecteren viel. Heel vaak (maar helaas niet altijd) is een medicijn ook te injecteren. Dat ging hier mega makkelijk. Vaak wel duurder, maar dat was het me altijd waard.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3445293
pearlsofpassion schreef:Das zo iets waar je het pilletje in stopt?
Ik was ook al aan zo'n zacht vitacraft staafje aan het denken. Das vergelijkbaar denk ik. En ik denk dat ze dat wel lust.
En moesten het kleine pilletjes zijn zou dat zeker gaan. Maar deze zijn echt giga. Zelfs voor menselijke maatstaven al niet klein. :-\
Ze knabbelt op alles heel grondig, dus of dat werkt....
Ja, dat heet een easy pill….. en idd zo’n snackje van vitacraft kan ook helpen…..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445298
Ik heb het in zo'n snackje verstopt en dat ging mooi op. Moest ze wel in 2 doen om erin te passen, maar goed, dat zijn details. Ze kauwde erop maar blijkbaar zijn de pillen geur- en smaakloos want ze tufte ze niet ernaast (dat kon Kleintje vroeger als de beste). Gek, want de vloeibare versie panacur is extreem vies...

Ik heb wel gelezen dat Giardia zich voedt met koolhydraten dus de brokken gaan eruit. Zal toch vlees of blik zijn. Punt.
Gelukkig hebben die snackjes zo goed als geen koolhydraten (wat me verbaast).
Enige punt is dat ik serieus moet opletten want die dingen staan stijf van de bewaarmiddelen en Cuzco is daar sterk allergisch voor.

Het zijn wel pillen voor katten maar er staat bij dat je het idd moet vergruizelen over eten. Enkel oplossen in water wordt afgeraden maar ik weet niet of ze dan in een spuitje bedoelen of in de drinkbak (wat natuurlijk niet betrouwbaar is).
Nu ja, als ze ze in de snackjes blijft eten is dat ideaal.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3445303
Ik duim dat het inderdaad in de snackjes blijft lukken! Dat is inderdaad de meest eenvoudige manier :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445491
Ikaria heeft nog steeds jeuk.
Echt jeuk.
En nu vooral aan haar hoofd. Straks is het toch schurft.. :-\
Ze heeft wel geen korsten, schilfers of kale plekken. Enkel dan die plaatsen waar ze zelf likt.

Ze is nu wel minder relaxed dan voorheen. Ze is wat gespannen.
Zij en Luis zijn een dominantiestrijd aan het uitvechten. Eentje waarvan ik nu al zie dat ze hem niet kan winnen, maar ze is niet echt van plan te wijken. Ze zoekt het op en gaat dan grommen en blazen. Niet erg efficient. Luis houdt het doorgaans bij staren en gewoon zich niet laten wegjagen, maar af en toe gaat hij toch uit de weg. Voor de lieve vrede, zeg maar.. Hij durft haar ook wel eens uitdagen hoor en vb wat gaan meppen als ze op de bak gaat. Al bij al doen ze het vrij netjes.
Maar ja, uiteraard geeft dat stress.

Ik merk dat ikzelf het er ook lastig mee begin te krijgen. Al die besmettelijke dingen waar ze last van krijgt. Ze komt ook wel knuffelen en aan onze benen liggen maar niet op schoot oid of rustig naast me waar ik kan aaien. Ze houdt zelf ook wat haar afstand en ik merk dat ik dat ongewild zelf ook wat aan het doen ben. Ze maken je ook zo bang met die verhalen over Giardia cystes en schoonmaken ed. Dat je nog vies wordt van je kat. En onze band is nog zo pril natuurlijk. Ik maak me steeds zorgen over dat de andere katten of de kinderen het zouden krijgen.
Het frustreert me ook dat ze zo duidelijk jeuk heeft. Al begin ik te denken dat het likken toch de stress is. Ze is heel vlot af te leiden (voor heel even). De wondjes genezen en er is verder aan haar huid daar absoluut niets te zien.
En ondertussen heb ik m'n flesje valeriaan al weken ergens kwijt gezet en ik vind het maar niet terug. >:(

Ondertussen is het dag 5 op panacur en het is duidelijk beter (geen bloed, minder slijm, vaste ontlasting), maar ook duidelijk nog niet OK. Er ligt een wit taai slijmlaagje rond.
Dus ik denk dat ik het nog een paar dagen langer geef.
En ik overweeg toch de giardex te bestellen. Herbesmetting uitsluiten is onmogelijk. Dat lukt misschien als je je kat opsluit, maar in zo'n groot huis en tuin met zoveel andere dieren en mensen als hier, lukt dat nooit. Zolang haar weerstand niet beter wordt, gaat ze er last van blijven hebben. En zolang ze stress heeft en jeuk en er daar allemaal behandelingen voor moeten worden ingezet is dat een vrij hopeloze zaak.
Ze krijgt nu wel enkel nog rauw. Blik gaat er toch niet beter in en brok is in de gegeven omstandigheden (ivm Giardia) echt geen optie.
Door Siberienne
#3445492
Het type giardia dat infecties bij honden en katten geeft, is een ander type dan wat infecties bij mensen geeft. Kans op overdracht is minimaal.
Door Too
#3445506
Om de stress wat te verminderen
Feliway, bach rescue werkt super snel, destress van de huisdierendokter, pilletjes (capsule)van de da.. ben de naam even kwijt , werkte wel maar duurde lang voordát het werkte, cbd werd catoo ook mellow van maar ze vindt het echt niet lekker.
Valeriaan gaan ze bij mij van knokken omdat 'de ander' raar doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3445509
Hier reageren ze normaal erg goed op valeriaan. Ikaria ook. Maar kwijt dus. :(
Heb nieuwe catnipkussentjes maar dat werkt ook maar een week.

Ik denk dat ik idd eens Bach rescue ga proberen.
Cbd heb ik ooit geprobeerd bij Luis (die momenteel ook nog altijd af en toe een stressplasje naast de bak doet. Dat wisten we op voorhand ivm nieuwe kat, maar het duurt nu wel lang) en het deed misschien iets maar alleszinds niet duidelijk merkbaar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door