Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3438241
Ik lees net op een nieuwsbericht dat de vogelgriep ook onze honden ziek kan maken. Het LICG schrijft "Zij lopen het virus vermoedelijk op als zij een dode, besmette vogel eten of aanraken. Het dier kan daarna sloom worden, benauwd worden, veel gaan hijgen, oogontstekingen ontwikkelen en zenuwkwalen krijgen, zoals trillen of wankel lopen".

Ja, daaaar zitten we dus niet op te wachten! Maar mijn honden lopen los en ik kan ze niet iedere seconden in de gaten houden. Hoe gaan jullie hier nou mee om? Alle honden aan de riem tot nader orde? Dat vinden mijn Dalmaten en mijn armen/rug en schouders niet grappig....

Heeft een van jullie al meer vernomen over het ziekteverloop bij honden?
#3438251
Dat kon toch al die voorgaande jaren toch ook? Dat ze er ziek van werden?
Toen liepen ze toch ook los?

Wat ik bedoel te zeggen, tuurlijk zijn er risico's , dat hoort erbij in het leven, maar tegenwoordig wordt er wel extreem gereageerd ( en extreem uitvergroot) op elk risico en moet dat tot 0 teruggebracht worden, tja :-\ lukt niet hè :P
#3438252
Influenza bij honden is zeldzaam. Heb je een link naar de pagina? Want het gaat nu blijkbaar specifiek om 1 type influenza virus?

Heb ooit eea uitgezocht omdat we een griep - speurhond project hadden en daar risico voor hond benoemd als ‘zeer klein’

Influenza virussen zijn van oorsprong watervogelvirussen, heel veel eenden zijn besmet ermee en scheiden dat uit zonder er ziek van te worden. De meeste influenza virus stammen gaan niet zomaar over op een andere diersoort. Ik sluit me aan bij Kaio.
#3438264
dinky89 schreef: vr 14 jan 2022, 11:03 Er wordt gewaarschuwd omdat de vogelgriep nu meer om zich heen slaat qua uitbraak dan voorheen volgens mij. Bijvoorbeeld hier: https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... ek-worden/

Daarin wordt verwezen naar dit artikel van het licg: https://www.licg.nl/nieuws/vogelgriep-b ... nd-en-kat/
En dat 2e artikel is dus van ruim een half jaar geleden waarna verwezen wordt, dus dan is dat eerste een beetje herhalings artikeltje.
En deze beide gelezen te hebben blijf ik nog steeds bij wat ik hierboven geschreven heb. ;)
Dan zijn het wormen dan zijn het grasaren dan zijn het slakken dan , dan is zwemmen gevaarlijk, teken....kunt beter geen hond hebben kan ie ook niet onverhoopt ergens ziek van worden bijv ;)
Wil niet zeggen dat je hier en daar niet mag opletten maar om overal bang van te worden dat bederft ook zo ongeveer alles hè.
(En daarnaast blijf het gevoel hebben dat zo ongeveer alles tegenwoordig goed opgeblazen wordt )
#3438265
Als ik dat lees gaat het over influenza H5N1. En beschrijven ze vossen die ziek zijn geworden van het eten van dode vogels.

Honden kunnen ziek worden van influenza H3N8 (paarden influenza) met de symptomen die beschreven worden in het artikel van de LICG.

Als ik in pubmed kijk, kan influenza H5N1 infecties geven in honden. Het advies om honden weg te houden bij dode vogels is wellicht verstandig. Maar sowieso ben ik altijd voorzichtig als er ergens ineens een aantal dode vogels ligt.
#3438280
Sjoerdtie zit momenteel in een fase dat hij het dolletjes vindt om en door de waterkant/riet heen te rennen en hij gaat best ver van ons vandaan soms. Puber he, puber ;D . Als ie iets doods ziet, ben ik daar niet snel genoeg bij/of mogelijk dat ik het niet zie. Vandaar dat ik op zoek ben naar info. Hoe ziekmakend is het? Is het dodelijk? Kan geen kwaad, toch? Bedankt voor jullie input :-*
#3438288
Jaja puber :biggrin2:
Nou als Zino aan iets zit ga ik ook kijken waar hij aan gezeten heeft hoor. Daar hou ik ook niet zo van als ze ergens te lang met hun neus zitten of een hap nemen.
Eerlijk gezegd denk ik als je de berichtgeving ziet over gebakken spons en gif wat neergelegd wordt voor honden dat die kans dat je dat tegen komt groter is. Gewoon puur gevoel hè , helemaal totaal niet wetenschappelijk. Oeps volgens mij had ik dat beter niet kunnen zeggen ;D

Hoe ziekmakend het verder is en hoe groot het risico daadwerkelijk vind ik dus altijd lasting in te schatten zeker dus aangezien meeste artikelen graag ietwat sensationeel zijn, dan zou je dus echt een serieus wetenschappelijk artikel boven water moeten zien te krijgen erover :-\
#3438291
Google canine influenza h5n1

Meeste wat ik tegen kom gaat over h3n8, andere stam, meestal bovenste luchtweginfectie, zelden pneumonie, lage dodelijkheid

Over h5n1 stuk minder te vinden. Even geen tijd om verder te zoeken. Wel interessant vaktechnisch gezien dus ga nog wel een review artikel bekijken, maar moet ik aanvragen via mijn werk
#3438316
Nou ... Ik ben niet gestrest maar mijn vogelverschrikker gaat hier dus wel iets vaker aan de lijn. Woon aan de zeedijk waar nog weleens een kadaver ligt. De jongste, de vogelverschrikker :biggrin2: , is mij iets te geïnteresseerd in de gevleugelde vrienden. Ook nog een puber, luistert best prima maar euh... nog niet altijd... ::) Las net op Facebook ook een waarschuwing van de dierenambulance in de omgeving Gorinchem over hoog pathogeen gevaar en besmetting van vogel op hond op mens. Ik heb sowieso dat hij liever rolt in gras of zand dan dode vogel/vis :P maar voor nu dat even voorkomen. Mijn andere hond loopt wel los maar die vindt vogels minder interessant.
#3438653
Nou hè , het stikt hier van de ganzen overigens, de velden zijn bezaaid niet tientallen maar honderden of wel nog meer, serieus. Ik dacht die overwinteren zuidelijker of? Nou rondje Google, tja te zachte winters dus die vinden het hier ook al prima. Overigens nog geen een dode gezien en dat met die getallen.
Nadeel is dat mijn puber getriggerd wordt door dat gekakel van ze ::) ( en dat kunnen ze goed zeg, wat een herrie) Dus dan moet ik ook weer heel snel zijn want ganzen wegjagen is wel zo heel erg leuk hè ::) :P

Vraag me dan af dat meer last van vogelgriep dus verband houdt met het overwinteren van deze dieren bij ons ipv nog veel zuidelijker? Denk het haast wel , ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoveel ganzen gezien serieus
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door