Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435241
Of eigenlijk, zoek ik ervaringsverhalen van waarom een Reu een goede (of juist slechte) keus is. :-)
't is best een lang verhaal geworden.. sorry! Ik blijk niet zo goed in kort en bondig.. :biggrin2:
In het heel kort komt het erop neer of ik als beste een reu of toch gewoon teef aan mijn huidige roedel toe kan voegen en waarom?

Ik denk dat ik eigenlijk best een teven mens ben. Heb vooral teefjes in mijn leven gehad, momenteel ook 2 dames.
Heb met mijn oudste een nestje gefokt, later i.v.m. schijndracht laten helpen. De jongste is wegens BMO met spoed gecastreerd.
Van teven weet ik volgens mij wel alles wat je weten moet over de voor en nadelen.

Er zijn in mijn leven 2 reuen geweest, 1 toen ik nog heel jong was en 1 herplaatser die ik samen met Aismee heb gehad. Dat was een volle reu die ik heb laten helpen omdat ik wist dat ik niet lang na zijn komst een teefje zou krijgen waar ik fokplannen mee had.
Hij lag voordat hij geholpen werd soms een week piepend voor de deur omdat de hond van de buren loops was en als er in het bos een loopse dame had gelopen kon ie niet meer los... dan deden die oren het niet meer. Sindsdien wilde ik eigenlijk echt nooit geen reu weer.. Hij kon echt niet over die hormonen..

Nou ben ik weer om me heen aan het kijken voor een nieuwe, derde hond.
Dit komt vooral omdat agility en de agility wedstrijden voor mij heel belangrijk zijn. Dat zijn echt mijn uitjes, mijn "me-time momenten".
Dan zit ik ff niet tussen dezelfde muren en heb ik even geen ADHD rond stuiterende jongen om me heen.

Ik wil dus een nieuwe hond aan onze roedel toevoegen, vooral omdat ik heel graag weer een gezond teamlid wil hebben voor de agility.
Ik ging eigenlijk automatisch uit van een teefje, daar kan je dan ook weer mee fokken en sporten en helemaal leuk. Dat is eigenlijk mijn standaard 1e voorkeur plaatje.

MAAR mijn 2 dames zijn geholpen dus een reu zou nu best kunnen.
Als ik de switch van teef naar reu wil maken, moet ik dat nu doen. Eenmaal weer een complete dame in huis maakt het toevoegen van een reu veel lastiger. Als je ze beide gewoon compleet wil houden.

Een stemmetje in mij zegt dat ik voor een reu moet gaan.
Mijn beide dames zijn best bazig, beide regelteven die graag de dienst uit maken. Ik denk persoonlijk dat een reu een goede aanvulling op de roedel is. Die is misschien wat makkelijker qua rangen en standen en laat de dames net ff wat makkelijker bazig zijn, waar een teef doorgaans toch wat feller is bij andere teven.
Even heel globaal gezegd.

Voordeel van een reu is dat ie niet loops wordt..
Nadeel is dat er altijd wel loopse teefjes zullen zijn en hoe leer je dat je reu dan ook gewoon luisteren moet?
Wat ik heb onthouden van mijn reu is dat loopse teefjes een rampenplan zijn en dat ie altijd overal moest markeren, snuffelen en hij veel minder aandacht voor mij had dan mijn dames. (maar dat kan ook komen omdat ie een kruising met o.a. Border Collie en berner sennen was)

Fokken kan met een reu natuurlijk niet, maar mits het een leuke gezonde hond is, zou hij wel kunnen dekken.
En dan zou ik eventueel tzt een pup van deze reu weer in huis kunnen halen als ik aan een nieuwe hond toe ben.
Voordeel is dat dit ook op latere leeftijd nog kan, dekken kan een reu immers ook nog prima als ie al een jaar of 8 is. Waar een teef met max 6 haar laatste nestje krijgt. Dat is immers veel belastender.

De hond in kwestie wordt sowieso een kruising kromfohrländer. Een mix met kromi en nog wat andere rassen.
Ik ben bij VRK fokkers aan het kijken en praten en dan heb je het per definitie over een kromi met nog een mix van andere rassen, meestal terriërs maar ook andere rassen zoals mini aussie komen wel in de lijnen voor. E.e.a. afhankelijk van welke fokker het wordt en welke reu die fokker dan uitkiest. Planning is pas in 2023 hoor, eerst verhuizen waarbij we hopen dat het nieuwe huis in augustus 2022 opgeleverd wordt.
Maar ja, als je dan toch eenmaal bezig gaat met het thema pup.. en de wachtlijsten zijn lang.

Het lijkt me helemaal geweldig om ooit weer een nestje te krijgen. MAAR agility is belangrijker. En dan is een reu misschien toch handiger...

Ik hoor heel graag of jullie een teef of een reu adviseren.
Ervaringsverhalen van het opvoeden van reuen e.d. zeker in combi met loopse teven van anderen?
Andere dingen die ik moet weten over het aanschaffen, opvoeden van reuen?

Karen
Door Siberienne
#3435243
Heel kort antwoord; hier altijd reuen gehad (ik vind husky reuen gewoon mooier dan tegen en leuker qua karakter)

Nr 1 en 2 leefden samen, nooit gedonder onderling, hele leven intact geweest, nooit problemen met gepiep bij loopse teven oid. Maar ze waren om andere redenen nooit los, dus of dat was gegaan weet ik niet.

Nr 3 en 4 kwamen uit een nest, wel gedonder rond puberteit maar daarna stabiel, wel gecastreerd rond 3 jaar oud omdat nr 3 wel dat gedoe had van stoppen met eten en piepen bij loopse teven in de wijk. Omdat we de balans onderling wilden behouden, allebei gecastreerd. Hypere reageren op loopse teven was toen wel over.

Als ik er nu iets bij zou zetten (bij nr 4 dus) zou ik een teef nemen, eigenlijk om wat jij beschrijft maar dan andersom. Meneer is best een haantje en ik denk dat een teef erbij makkelijker zou zijn. Aan de andere kant: zijn beste vriend is een gecastreerde pekinees die bij hem de wind eronder heeft ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435245
Dankjewel.
Ik val wel op reuen, toen ik een nestje had, had ik de meeste klik met de enige reu in het nest.
Maar ja, complete moeder en complete zoon was echt geen optie dus heb hem toen toch naar een nieuw baasje laten gaan.

Qua uiterlijk kan ik reuen enorm waarderen.
Maar dat gedoe met hormonen en loopse teefjes enzo.. daar ben ik best een beetje bang voor.
Ik wil perse niet hoeven castreren. Niet qua gedrag en loopse dames.
En op wedstrijden mag je gewoon lopen met een loopse dame dus hij zal ze toch met enige regelmaat tegen gaan komen en dan moet ie gewoon kunnen luisteren. Als dat niet gaat neem ik toch liever weer een teef denk ik.

Wat moet dat moet, maar van het castreren van mijn lieve Teddybeer had ik enorme spijt.. die is daar zo onstabiel en onzeker van geworden.. dat heeft hem zo geen goed gedaan.. dus als het ff kan laat ik mijn dieren gewoon compleet.

Karen
Door Lizzy
#3435246
Je lijkt mij wel, zeg een jaar geleden :biggrin2: . En hier is het een reu geworden. En alles wat je beschrijft over de reu? Klopt ;D ;D ;D

Ik ben dus ook een teven-mens. Ik vind dat bitcherige van teven leuk. Maar ik heb hier twee keer een teven fight gehad en toen hebben we afgesproken hier geen teef meer bij te zetten, bij deze twee. Achteraf had het trouwens makkelijk gekund..... Maar goed, ik heb van die tevengevechten (was met Linga) echt een soort trauma overgehouden. En, ik had ook geen zin meer in dat loopsheid/castratie-drama. Dus hadden we besloten dat er een reu bij zou komen.

En die is nu bijna 10 maanden en puberend. En hij is een hand vol. Z'n oren doen het af en toe echt gewoon niet en hij denkt met z'n klootjes. In het bos heeft ie af en toe gewoon echt totale schijt aan me en van de week kwamen we voor het eerst een loopse teef tegen :-X . Wat een mazzel dat ik hem al aan de riem had! Hij ging totaal over de zeik joh! Gisteren waren we op ringtraining en daar zei onze trainster "Zo, dat is een macho geworden! Daar heb je je handen aan vol". Hij stapte daar echt het terrein op met "zo, zijn hier nog lekkere wijven???????????????????". En toen zag ie een lekker wijf en daar was ie hevig op gefocussed en totaaaaal niet op de training ::) :biggrin2:

Ik geniet me suf van Sjoerd, ben onwijs gek op hem en ik kan me geen leven zonder hem bedenken. Maar hierna neem ik weer een teef ;D . Ik hoop een dochter van Sjoerd. Want echt, hij is wel serieus te leuk.

Maar ja goed, als je problemen met 3 teven verwacht : mij leek een reu erbij ook leuker. En ik moet zeggen: dat bevalt me ook erg goed. Vind het echt een hele leuke combinatie. Maar ik vind teven in deze leeftijd beter te behappen in de omgang dan reuen. Vind het verschil echt erg groot. Dat geldt dan in ieder geval voor mijn ras.

Overigens vind ik snuffelen dus echt geen probleem. Ik sta soms serieus een kwartier bij 1 paaltje te wachten tot ie uit gesnuffeld is. Komt gewoon omdat ik mij voorgenomen heb om niet aan mijn snuffelende reu te gaan staan sleuren. Ik was voorbereid en heb dit volledig geaccepteerd. Idem voor markeren.

Kortom, wij hebben het zelfde dilemma gehad. En gekozen voor een reu. En ik ben heel blij met deze keuze. Mocht ik het over doen: deed ik dit opnieuw. Maar, hierna dus weer een teef, ook omdat ik de teef/reu combinatie erg leuk vind (en ik laat haar dan na de eerste loopsheid castreren want daar heb ik na Fritzi ook wel een knoop over doorgehakt).
Door hannabelgje
#3435247
Hier altijd teven gehad en 1 reu. Ik vind teven meer drama. Feller ook en minder knuffelig. Maar dat kan hond gebonden zijn uiteraard. Mijn reu nooit drama. Die liet alles toe. Mijn teven willen geen nagels knippen, niet geborsteld, niet in bad enz. Met reu was dat allemaal prima.
Qua loopse teefjes merkte ik het wel aan zijn gedrag qua piepen, slechter eten en proberen op mijn teefje te rijden. Weglopen ofzo deed hij niet en hij luisterde ook gewoon prima verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3435249
Ik vind reuen dus super makkelijk. Ze denken maar met 1 ding en dat zit aan de achterkant van hun lijf. Lekker voorspelbaar, lekker simpel.

En het is goed in te dammen. Ja het kost werk. Vooral veel voorkomen. Want als ze eenmaal gaan, dan loop je achter de feiten aan. Het meeste is prima te managen. Dat snuffelen? Wij lieten hem ruim zijn gang gaan, maar duurde het wel heel lang, dan telden we rustig af. Vijf, vier, drie, twee, een en hup lopen. Doe je dat consequent, dan loopt ie bij twee of een zelf al mee. Geen gedoe, gewoon samen een weg vinden.

En verder. Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Elke individu is anders. Als je een klik hebt, vind je heel veel dingen die je in theorie erg vindt, niet meer erg. En alles staat of valt met de opvoeding en training. Waarmee niet alles haalbaar is, dat bedoel ik niet. Maar er lopen genoeg intacte reuen behendigheid.
Door Siberienne
#3435250
Even over de castratie; ik heb echt geen nadelen gemerkt qua karakter.
Zeker Shad werd minder fel en rustiger en beter te sturen. Ik denk wel dat het uitmaakte dat ze al een heel eind volwassen waren voor ik ze liet castreren? Ik denk dus dat dat ook van reu tot reu kan verschillen.
Maar Shadow loopt nog steeds rond als de koning van de buurt :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#3435252
Wij hebben ook altijd een combinatie van reuen en teefjes gehad, gecastreerd en ongecastreerd door elkaar. De ene ongecastreerde reu stopte gewoon een tijdje met eten als hij iets loops rook, de andere klom over de schutting. De gecastreerde teefjes konden het altijd prima met elkaar vinden. De gecastreerde reuen die we nu hebben kwamen als jeweetwelreuen bij ons, en doordat we nu ver weg van andere honden wonen, kan ik niets zeggen over hoe zij op een loops teefje zouden reageren. Dat gaan we wel zien wanneer onze ongecastreerde lolita van 8,5 maand binnenkort een keer met d'r kont gaat zwaaien. ::)

Onze ongecastreerde reuen hebben als puber nauwelijks gekke dingen gedaan, terwijl onze lolita nu al twee handenvol is. Ik heb dus precies de omgekeerde ervaring als Lizzy. :biggrin2:

Moraal van het verhaal: geen peil op te trekken, of een reu of een teefje 'beter' of makkelijker is in je bestaande roedel. Ik ben het met Kaela eens: alle honden zijn individuen. Persoonlijk vind ik het leuk om niet alleen reuen of alleen teefjes te hebben, maar echt een reden heeft dat niet. Toen Scotch en Max met z'n tweeën waren, was het hartstikke leuk, toen Laika daarbij kwam nog leuker, met Lupi (teefje) nóg leuker, etc. Ik denk dat voor mij leeftijd een belangrijker factor is dan geslacht, omdat de oude honden die heerlijke ouwehondenwijsheid hebben en de jonge honden die heerlijke jongehondenlevenslust.

Kortom, aan mij heb je niets! ;D
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435267
Ik zou ook nadenken hoe je het wil doen met toekomstige roedel.
Want nu heb je alleen geholpen teven in huis maar in de toekomst waarschijnlijk niet wanneer ik het goed lees. Als je een dochter wil van de toekomstige reu dan moet je ook bedenken hoe je dan wil voorkomen dat vader de dochter gaat dekken.
Lijkt mij goed om ook dat goed mee te wegen in de overwegingen. Laat je de reu dan bijvoorbeeld castreren of zie je dat niet zitten en moet je mogelijk andere maatregelen treffen?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3435271
Nah hier dus reuen.
Meerdere bij elkaar.
Over het algemeen zijn reuen iets werklustiger dan teven.
Voor teven hebben ze overigens meestal respect.
Wat wel is met reuen, harstikke leuke pups en dan beginnen die ballen te groeien :-X Dan is het echt testosteronbom, dat klopt ook want de levels van testosteron in het bloed van een puber kunnen wel 10x hoger zijn dan die bij een volwassen reu. Dan verandert er ook nog een hoop in de hersens van een puber, verschillende helften groeien nog niet gelijk, ze zijn letterlijk wel eens een linkje kwijt (geldt voor reu als teef maar denk dat reuen wat heftiger zijn)
Markeren, de meeste wel, al deed Maci dat nooit. Die deed begin van wandeling leeglopen en kakken en kon ie lekker wandelen :biggrin2: , maar dat is niet de standaard.
Wat betreft snuffelen ja mag, als ik zeg we gaan verder gaan we verder, en we trekken niet naar geurtjes, je mag er naar toe lopen...En vastroesten en klappertanden eh we gaan verder. Dat duurt ff tot dat bedaard is. Ik wacht altijd tot ze een beetje uitgeklappertand zijn dan voor verder te lopen
Lastige van reuen wil wel eens zijn dat wanneer je ze ergens naartoe neemt, nieuwe plek, of zeg binnen in een dierenwinkel dat ze overal tegenaan piesen (zijn ook stressplasjes, maar een reu doet dat eerder)
En ze kunnen dus zeker in pubertijd wat macho zijn.
Qua loopse teven hebben wij nooit erge last. Soms merk ik het wel, dan dekken ze elkaar een paar dagen ::) en willen ze steeds naar de voordeur, maar ze eten en wandelen gewoon. (buren hebben een intact teefje, dus ;) )
Maar ik vind ze dus ook wel opener, duidelijker, rechtlijniger. Maar goed een hond opvoeden vergt nu eenmaal tijd en geduld ( en een dosis humor voor in de pubertijd), is niet gedaan na je eerste puppy cursus.....
Laatst gewijzigd door Kaio op vr 26 nov 2021, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#3435272
Ik ben in basis een teven eigenaar. Altijd wel grote roedels gehad maar alles werd gecastreerd rondom 1-3 jaar. Toen wilde ik ze intact laten en dacht dat een reu dan wel makkelijker zou zijn :-X Toen kwam Revy nou tot 7 maanden prima daarna is hij naar ding gaan luisteren en dat is wat er onderhangt. Compleet niet luisteren, met een loopse teef in de buurt compleet onhandelbaar. Echt gillen en weglopen. Hij heeft maaaaaaaaaaaanden aan de lange lijn gelopen voordat ik hem weer los durfde te laten want tsja Den Haag er is altijd wel ergens een loopse teef. Inmiddels is hij 7 jaar, loopt al tijden in parken weer los maar dat eeuwige gepats van reuen onderling. Nee hier geen reu meer. Alleen als 1 van zijn dochters loops is >:( :-X hij moet dan echt uit huis geplaatst worden. Niet de eerste 8-10 dagen maar wel de week erna en dan nog geeft hij hele concerten weg.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3435277
Dank jullie wel voor de reacties.
Elke hond is een individu en ja, opvoeden van een puo kost tijd en gaat doorgaans niet vanzelf.
Aismee is altijd voorbeeldig geweest. Heeft zichzelf opgevoed en werkt graag. Ze is mijn zielsmaatje. Nog nooit zo'n makkelijke hond gehad.
Doutze is ook een teef, zelfde ras en zelfs familie van Aismee.. maar oh jee.. wat een draak van een hond was dat. Dat heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost. Zelfs herplaatsing overwogen omdat ik het soms echt niet meer wist.
4 jaar later zit ze super diep in mijn hart, vormen we best een team. Maar makkelijk zal het wel nooit worden.

Een nieuwe hond moet passen in de roedel, in het gezin (met adhd autistisch kind) en natuurlijk wij bjj de pup.
Dus vindt ik dat ik goed na moet denken wat het beste past.
Ik hoop toch dat ie zo'n 15 jaar bij ons gaat zijn. Dan is het wel zo prettig dat het goed klikt.

Karen.
Door smulpaap
#3435281
Ik heb 4 reuen gehad , Thara is mijn 10de teef ( teven schijnen mijn lot te zijn :biggrin2: ). Maar ik heb bijna altijd herplaatsers .
Ik vind reuen liever , aanhankelijker en eenmaal door de puberteit heen gehoorzamer en beter te trainen dan teefjes

Van de tien teven waren er twee echt heel gemakkelijk . De rest zat ietwat anders in elkaar . Op je examen weer eens een blunder begaan :biggrin2: oh heb ik dat geleerd? Tijdens de lesen ging de oefening prima .
Tegelijkertijd is het met teven altijd weer een uitdaging om het eigenwijze brein op volgzaam en gehoorzaam te zetten . Al verwacht ik geen slaafs gedrag hoor , niets voor mij .

Mijn ervaring is dat je erg op karakter moet letten als er meerdere honden in huis zijn /komen . Ik had bv drie teven en een reu
Twee teefjes waren erg gemakkelijk , de derde was pittig . De reu was een sul
Ik heb drie reuen en een teef gehad . Idem

De reu die wel als pup kwam is op 9 jarige leeftijd gecastreerd vanwege prostaat problemen . De rest (herplaatsers,) was al geholpen
Met de intacte reu heb ik nooit veel problemen ondervonden ivm loopse teven . Maar ik kon rustig gebied opzoeken

En wat je keuze,betreft : ik zou met de dames die je nu hebt ook voor een reu gaan
Teven onderling kunnen enorm klieren als ze elkaar niet liggen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door