Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3435071
Hoi allemaal.

Enige tijd geleden mijn weg weer gevonden naar dit fantastische forum met zo veel know how!
Deze kennis is nog steeds gewenst bij vele en vooral bij mij

Ik ben Esther en woon met Ruud en onze zoon van bijna 10 in Utrecht.
We zijn jaren lang in bezig geweest van 2 Rhodesian Ridgebacks ( voor de oud gedienden , jesse en maartje)
Beide zijn inmiddels overleden en we hebben een hondloze periode van 5 jaar gehad nu.

Maar nu we rond de kerst een nieuw gezinslid mogen verwelkomen komt de vraag weer naar boven, wat gaan we voeren?
Nu ben ik daar stellig in, vers, maar mijn man heeft wat vragen betreffende het eten en het "gebruik" van de hond.

Even wat informatie vooraf:
We krijgen een Cesky Fousek pup, deze hond zal mogen doen waarvoor hij gefokt is, dat is jagen en een gezinshond zijn.
Mijn man is veel buiten en jaagt, vandaar deze keuze. De hond is geschikt voor halen van ganzen, duiven en kraaien, maar ook voor het naspeuren van hazen, reeën en herten enz..
Beide mogelijkheden zullen geoefend gaan worden.

De vragen die opkomen.
Kan ik ook Barf geven bij een hond die jagen moet? of is KVV dan een veiligere keuze?
Prooidieren? ja of nee?

Ik weet dat er destijds ook forumleden waren met jachthonden ( domenica? meen ik ? )
hoe hebben die dit geïntroduceerd en hoe werkt dat anders? dan brokken?

Ik hoor graag hoe jullie hierin, jullie kennis willen delen :D

Groeten,

Esther
#3435076
Welkom terug! Ik heb zelf geen hond waarmee ik jaag, maar ik kan me herinneren van oud-forumleden dat de hond prima onderscheid maakt tussen eten en wanneer ze aan het werk zijn. Maar of ze daar nog iets qua training voor hebben gedaan, dat durf ik niet te zeggen.
#3435084
Hee hoi, welkom terug! Wat gaaf joh, een Cesky Fousek pup! Ik ken behoorlijk wat mensen in Duitsland die BARF voeren en jagen. Volgens mij is dat echt geen probleem. Hele prooidieren weet ik dan niet, niemand van mijn kennissen voert dat.
#3435090
Cathelijn schreef: di 23 nov 2021, 08:39 Welkom terug! Ik heb zelf geen hond waarmee ik jaag, maar ik kan me herinneren van oud-forumleden dat de hond prima onderscheid maakt tussen eten en wanneer ze aan het werk zijn. Maar of ze daar nog iets qua training voor hebben gedaan, dat durf ik niet te zeggen.
inderdaad had ik dezelfde herinnering en ben benieuwd hoe ik dit nu aan moet gaan pakken hihi
#3435091
Lizzy schreef: di 23 nov 2021, 09:43 Hee hoi, welkom terug! Wat gaaf joh, een Cesky Fousek pup! Ik ken behoorlijk wat mensen in Duitsland die BARF voeren en jagen. Volgens mij is dat echt geen probleem. Hele prooidieren weet ik dan niet, niemand van mijn kennissen voert dat.
O echt? je bent de eerste die ik spreek die het ras direct kent hahahaha. En dan ook nog in Duitsland met BARF voerende eigenaren, bijzonder!

Mijn schoonzus en nichtje voeren compleet BARF inmiddels en hebben in de buurt nu ook een honden slager!
Hoop dat ik met deze vragen wat verder kom, KVV geniet dan anders sowieso de voorkeur op brokken voor mij hihi
#3435099
Wat leuk! Welkom terug.

Rauw kan sowieso wel.
BARF volgens mij ook, er is echt wel een verschil tussen eten wat je van de baas thuis krijgt en wat je in het wild vindt.

Mijn herplaatser was de enige die ooit prooidieren wou eten.. een echte vuilnisbak was dat. (mix van diverse rassen en hij luste alles) Hem deed ik een groot plezier met prooidieren, ook geschoten hazen en duiven e.d. kreeg hij wel.
Toch heeft hij nog nooit een vogel o.i.d. wat we in het bos of park vonden als eten gezien. Daar zat voor hem wel een duidelijk verschil bij.

Met mijn jongste hond doe ik sinds kort aan speuren op "vermiste" personen, als ze aan het werk is mag ze ook niet "vrij snuffelen" en even bij een boom checken welke honden daar langs geweest zijn, wat ze uiteraard wel mag tijdens een normale wandeling. Aan het werk is dan toch anders en dan wordt ze geacht zich te beperken tot die ene geur die we volgen.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat bij jachthonden dat net zo is.
Als je aan het werk bent gelden de regels van dat werk en dan is je apport niet gelijk aan je eten.

Mocht je partner dat toch eng vinden zou ik wel gewoon KVV en BARF gaan voeren. Alleen de herkenbare prooidieren dan niet.

Karen
#3435111
essie74 schreef: di 23 nov 2021, 11:26 O echt? je bent de eerste die ik spreek die het ras direct kent hahahaha. En dan ook nog in Duitsland met BARF voerende eigenaren, bijzonder!

Mijn schoonzus en nichtje voeren compleet BARF inmiddels en hebben in de buurt nu ook een honden slager!
Hoop dat ik met deze vragen wat verder kom, KVV geniet dan anders sowieso de voorkeur op brokken voor mij hihi
Sterker nog, ik ken iemand die ze fokt :biggrin2:

Ik bedoelde trouwens met BARF gevoerde jagende honden niet perse eigenaren van de Cesky Fousek hond maar gewoon in het algemeen mensen die jagen met hond en BARF voeren.

Blijf gerust vragen, daar zijn we voor!
#3435112
Honden die brok eten weten volgens mij ook prima dat een prooi eetbaar is. Dat is instinct. Daar hoef je een hond echt geen barf voor te voeren.
Dus is barf voeren ook geen gezwaar. Het is niet zo dat ze dan sneller de gevangen prooi zouden aanvreten. In tegendeel zelfs, als je iets thuis al in te bak krijgt, heb je minder nood om het op jacht te gaan pakken dan als je dat lekkers altijd moet afgeven en in je bak steeds dezelfde droge brokken vind.
#3435117
Ik jaag niet met mijn honden, maar doe wel jachttraining met ze, met wild en dit heeft nooit problemen opgeleverd (nu de 4e die rauw gevoerd wordt). Ik geef geen hele prooidieren, maar ze eten wel konijnen en eendenkarkassen e.d.
#3435118
Lizzy schreef: di 23 nov 2021, 16:56 Sterker nog, ik ken iemand die ze fokt :biggrin2:

Ik bedoelde trouwens met BARF gevoerde jagende honden niet perse eigenaren van de Cesky Fousek hond maar gewoon in het algemeen mensen die jagen met hond en BARF voeren.

Blijf gerust vragen, daar zijn we voor!
Fokker komt toevallig niet uit Langbroek toch? hahaha
Dat je inderdaad meerdere hondeneigenaren bedoelde en niet alleen Cesky fousek eigenaren begreep ik wel ;-) hihi
Maar zijn die wel vers gevoerd overigens? Deze waren al graan vrij, dat was al een zeer welkom ding voor mij ;-)
#3435119
elvira.kloek schreef: di 23 nov 2021, 18:55 Ik jaag niet met mijn honden, maar doe wel jachttraining met ze, met wild en dit heeft nooit problemen opgeleverd (nu de 4e die rauw gevoerd wordt). Ik geef geen hele prooidieren, maar ze eten wel konijnen en eendenkarkassen e.d.
Het is meer inderdaad het voeren van prooidieren en de jacht aan zich, waarbij ik dan denk, gaat de hond dat onderscheid wel kunnen maken? hihi

Train je ook in de regio Utrecht toevallig?
Vind het voor mijzelf nog wel een omschakeling merk ik.
De training is toch wat anders dan met de vorige honden, omdat je ze daadwerkelijk ook gaat gebruiken voor de jacht.

Gelukkig traint manlief deze hond voor de jacht en zal ik het huis tuin en keuken werk om mij nemen hahahaha.;-)
#3435120
pearlsofpassion schreef: di 23 nov 2021, 16:58 Honden die brok eten weten volgens mij ook prima dat een prooi eetbaar is. Dat is instinct. Daar hoef je een hond echt geen barf voor te voeren.
Dus is barf voeren ook geen gezwaar. Het is niet zo dat ze dan sneller de gevangen prooi zouden aanvreten. In tegendeel zelfs, als je iets thuis al in te bak krijgt, heb je minder nood om het op jacht te gaan pakken dan als je dat lekkers altijd moet afgeven en in je bak steeds dezelfde droge brokken vind.
inderdaad das dan de angst van mijn man, eten ze dan de prooi niet aan.
Kan ik wel beweren van niet natuurlijk maar echt zeker weten doe ik het niet, vandaar de vraag alhier.
Lijkt mij dat ze snel tevreden zijn met hapje lekkers thuis indd.. en mijn voorkeur is echt rauw voeren weer! moet er niet aan denken die bagger poep in zo een zakje zien te proppen :-X :o
#3435257
pearlsofpassion schreef: di 23 nov 2021, 16:58 Honden die brok eten weten volgens mij ook prima dat een prooi eetbaar is. Dat is instinct. Daar hoef je een hond echt geen barf voor te voeren.
Dus is barf voeren ook geen gezwaar. Het is niet zo dat ze dan sneller de gevangen prooi zouden aanvreten. In tegendeel zelfs, als je iets thuis al in te bak krijgt, heb je minder nood om het op jacht te gaan pakken dan als je dat lekkers altijd moet afgeven en in je bak steeds dezelfde droge brokken vind.
Dat is relatief, weet ik sinds mijn honden eerder dit jaar een rendier in het nauw dreven en bij nog levenden lijven begonnen aan te vreten. :( Als honden (die daar niet op getraind zijn) zo stijf staan van de adrenaline denken ze niet meer aan wat er thuis in de bak ligt; dan zien ze alleen een gewond dier dat bijzonder eetbaar ruikt, is mijn ervaring. :-X

Welkom terug, Essie! :D
#3435284
Maar jij hebt geen jachthonden in die zin dat ze getraind zijn om het wild af te geven.
Daar doelde ik op he. Dat honden die gewend zijn aan jacht bewust zouden aanvreten, terwijl hen geleerd is dat ze dat niet mogen.
Ik denk persoonlijk dat die kans kleiner is als ze weten dat ze later toch hun stukje krijgen.
En dat weten ze echt wel. Dat wisten mijn katten vroeger zelfs, als ze van de toastjes gerookte zalm op de salontafel afbleven, kregen ze erna ook een stukje (op hun vaste eetplaats). Dat werkte echt, hadden ze snel door.
#3435285
Als ik het me goed herinner voerden de jagende bp-ers hun honden, voor de zekerheid, geen hele prooidieren.
Wel haas, konijn, eend ed. maar niet als compleet beest.
Gewoon om, de kans op, verwarring te voorkomen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door