Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3435288
Welkom (terug) Essie :D
Helemaal gaaf die Cesky's! Jaren geleden won een Cesky de Nimrod :cool:

Je noemde in je openingspost Domenica. Zij post hier al lang niet meer maar ze fokte Flatcoated Retrievers. Voor zover mij bekend heeft ze nog jachthonden en werkt (jaagt) er ook nog altijd mee. Ik weet niet meer of ze barf of kvv voerde. Misschien kan je er een mailtje aan wagen, het adres kan je hier vinden: https://www.flatcoatedenlabrador.com

Voor zover mij bekend vormt het geen probleem om aan een getrainde en werkende, voorstaande jachthond barf te voeren. Een hond weet heel goed het verschil tussen aan het werk zijn en voertijd.
#3435364
essie74 schreef: di 23 nov 2021, 19:07 Fokker komt toevallig niet uit Langbroek toch? hahaha
Nee!
Dat je inderdaad meerdere hondeneigenaren bedoelde en niet alleen Cesky fousek eigenaren begreep ik wel ;-) hihi
Maar zijn die wel vers gevoerd overigens? Deze waren al graan vrij, dat was al een zeer welkom ding voor mij ;-)
Ik heb geen flets idee wat zij voert (Bohemská perl)!
#3435373
Lijkt me wel duidelijk:
laura86 schreef: do 10 jul 2008, 14:01 Bo barft al vanaf 7 weken, en ik doe jachttraining met hem. In tegenstelling tot brokkenhonden in de groep gaat hij erg zorgvuldig om met het wild dat hij moet apporteren. Ik hoor het wel vaker, maar het is dus echt de grootste onzin dat honden die BARF gevoerd krijgen achter alles aangaan en alles als voer aanzien.

Afbeelding

Afbeelding
#3435385
Ik denk dat jachthonden erop gefokt zijn de gedragssequentie niet af te maken. Ik zocht een ander woord maar kan het even niet vinden.

De volgorde van handelen bij jagen is opmerken- er achteraan gaan - doodmaken - opeten. Dat is niet handig als je een hond wil gebruiken op de jacht. Dus werd er geselecteerd op honden die het niet afmaken, die wel jagen maar niet bijten op dat moment. Dat kan ook omdat jagen op zich al zelf belonend is. De beloning is niet het eten van de prooi. Jacht bij wilde dieren mislukt heel vaak, als het jagen zelf al niet een positieve feedback zou geven, zou het gedrag stoppen.
Huskies zijn een beetje een ander verhaal; die zijn gefokt op koste wat kost te willen rennen (wat ook een vorm van jagen is in de groep) maar nooit geselecteerd op het niet afmaken van de jacht, dat was niet nodig omdat ze toch vast zaten aan de slee, nuttiger om de sterke drive erin te houden. Sterker nog, in vroeger dagen werden sledehonden in de zomer niet gevoerd en moesten ze hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Dus die maken inderdaad het wel af, net als wolven dat doen. En dat is niet fijn.
Eten is ook belonend op zich maar heeft niets te maken met de beloning van jagen / zoeken / vinden. Dus ik denk dat het niet uitmaakt wat je voert. En als ik al die plaatjes hier in
Noorwegen zie van jagers die hun honden elandpoten te knagen geven, denk ik dat nog meer ;)
#3435398
Siberienne schreef: ma 29 nov 2021, 12:53 Ik denk dat jachthonden erop gefokt zijn de gedragssequentie niet af te maken. Ik zocht een ander woord maar kan het even niet vinden.

De volgorde van handelen bij jagen is opmerken- er achteraan gaan - doodmaken - opeten. Dat is niet handig als je een hond wil gebruiken op de jacht. Dus werd er geselecteerd op honden die het niet afmaken, die wel jagen maar niet bijten op dat moment. Dat kan ook omdat jagen op zich al zelf belonend is. De beloning is niet het eten van de prooi. Jacht bij wilde dieren mislukt heel vaak, als het jagen zelf al niet een positieve feedback zou geven, zou het gedrag stoppen.
Huskies zijn een beetje een ander verhaal; die zijn gefokt op koste wat kost te willen rennen (wat ook een vorm van jagen is in de groep) maar nooit geselecteerd op het niet afmaken van de jacht, dat was niet nodig omdat ze toch vast zaten aan de slee, nuttiger om de sterke drive erin te houden. Sterker nog, in vroeger dagen werden sledehonden in de zomer niet gevoerd en moesten ze hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Dus die maken inderdaad het wel af, net als wolven dat doen. En dat is niet fijn.
Eten is ook belonend op zich maar heeft niets te maken met de beloning van jagen / zoeken / vinden. Dus ik denk dat het niet uitmaakt wat je voert. En als ik al die plaatjes hier in
Noorwegen zie van jagers die hun honden elandpoten te knagen geven,
denk ik dat nog meer ;)
Of de ingewanden na het ontweiden, waarop ze dan ook nog braaf zitten te wachten :cool:
#3435989
Siberienne schreef: ma 29 nov 2021, 12:53 Ik denk dat jachthonden erop gefokt zijn de gedragssequentie niet af te maken. Ik zocht een ander woord maar kan het even niet vinden.

De volgorde van handelen bij jagen is opmerken- er achteraan gaan - doodmaken - opeten. Dat is niet handig als je een hond wil gebruiken op de jacht. Dus werd er geselecteerd op honden die het niet afmaken, die wel jagen maar niet bijten op dat moment. Dat kan ook omdat jagen op zich al zelf belonend is. De beloning is niet het eten van de prooi. Jacht bij wilde dieren mislukt heel vaak, als het jagen zelf al niet een positieve feedback zou geven, zou het gedrag stoppen.
Huskies zijn een beetje een ander verhaal; die zijn gefokt op koste wat kost te willen rennen (wat ook een vorm van jagen is in de groep) maar nooit geselecteerd op het niet afmaken van de jacht, dat was niet nodig omdat ze toch vast zaten aan de slee, nuttiger om de sterke drive erin te houden. Sterker nog, in vroeger dagen werden sledehonden in de zomer niet gevoerd en moesten ze hun eigen kostje bij elkaar scharrelen. Dus die maken inderdaad het wel af, net als wolven dat doen. En dat is niet fijn.
Eten is ook belonend op zich maar heeft niets te maken met de beloning van jagen / zoeken / vinden. Dus ik denk dat het niet uitmaakt wat je voert. En als ik al die plaatjes hier in
Noorwegen zie van jagers die hun honden elandpoten te knagen geven, denk ik dat nog meer ;)
Dank voor je antwoord. vinden het beide opeens spannend ofzo :D hoe moet je dit ook alweer aanpakken , is toch weer even iets anders voor mijn gevoel , dan de huis tuin en keuken hond ::)
#3435990
Fenixjuh schreef: ma 29 nov 2021, 22:36 Ik heb even op google gekeken, maar dat is een mooie hond! :D
Veel plezier, ik ben benieuwd naar de foto's als hij er is :)
Zaterdag nog 1 x kijken en voorkeur opgeven. Zondag gaan we horen welke draak bij ons mag komen wonen.
Fokker gaat er wel serieus mee om moet ik zeggen. Hebben we ook wel eens anders mee mogen maken, helaas.
Maar vanaf een Ridgeback naar een Fousek is al wel een omschakeling zeg maar hihihi.
Zodra we foto's hebben zal ik ze uiteraard posten!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door