Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door sam28
#3435719
Ik heb ook nog ergens een stuk wit in de aanbieding. ;D ;D
Als ze later bij me ligt zal ik dat witte op de foto proberen te krijgen. :biggrin2:

Er gaat een wereld voor me open. Ik heb altijd zwarte katten gehad en nooit een anders gekleurde. ;D
Een Siamees snap ik nog en een Noorse boskat ook maar die haal ik altijd door de war met zo'n ander bakbeest van een kat. ;D

Ze is enorm gegroeid, dat had ik niet door maar ik zag ineens een foto van de eerste dagen. Dat is een enorm verschil :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435724
Een ras zoals Noorse boskat, Siberische kat, Maine Coone, Brits korthaar enzovoorts zegt met name iets over de bouw.
Cypers en lapje en schildpad zeggen iets over de kleur van de vacht :biggrin2:

Aangezien Cato geen stamboom heeft valt ze onder het 'ras' htk (huis, tuin en keukenkat).
Heerlijk dat je ook nog stukje wit in de aanbieding hebt qua kleur/tekening :biggrin2: Hoe we het ook noemen, ze is prachtig :-*
Door hannabelgje
#3435727
Ze is prachtig, cypers met schildpad noemen ze die kleur. Maar is de vraag of dat zo blijft. Kan ook haar puppyvacht nog zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435736
Ja, OK, dat vraagt wat uitleg.
Cato is een cypers schildpad.

Je hebt nl een gen dat zorgt voor zwart of rode kleur. Dit zijn maar 2 mogelijkheden. Wit ligt er bovenop en blauw is vb verdund (door een verdunnend gen) zwart, net als chocolate en crème is verdund rood. En zo zijn er nog variaties, maar het is steeds basis zwart of rood. Van dit gen hebben katers maar 1, poezen 2. Vandaar dat enkel poezen dit soort vlekken kunnen hebben. Katers zijn steeds ofwel rood ofwel zwart.
Je kan dus ook nooit een lapje hebben met zwart en crème, want het verdunnend gen verdunt het zwart tot blauw en het rood tot crème, tis dus steeds zwart en rood of blauw en crème.
Wit is een ander gen en ligt zowel bij katers als poezen als het ware als verf bovenop de andere kleur.
Zo krijg je bij een schildpad poes (met dus zowel een zwart als een rood gen) en wit erbij, een tricolor of lapjeskat.

Daarnaast heb je een gen dat zorgt voor een effen kleur, cypers of tabby( tijger maar met een rondje op de flank, cypers is met strepen op de flank). Je hebt dus alhankelijk van het eerste gen, rode cypersen, zwarte (grijze) cypersen en cyperse schildpad of lapjeskatten.
Voor de volledigheid, points (zoals bij Siamezen) is nog een ander gen, en bij een effen kleur wordt dat dan seal point, bij een cypers wordt dat lynx point.

Cato heeft dus zowel een rood als een zwart gen, heeft genen voor cypers uiterlijk, geen points, geen wit (of een heel klein stukje dan :P) en geen verdunning.

Dinky daarentegen heeft enkel zwart (geen rood) met wit, tabby (denk ik?) en geen verdunning.
Siep heeft een heel dominante kleur. Effen kleur is dominant over cypers. Vandaar dat je onder het zwart van een zwarte poes, in het zonlicht soms nog een tijgertekening kan ontwaren. Dan heeft die poes een gen voor effen tekening en een gen voor cypers.. Wel beide zwart, anders zou het dus een schildpad geworden zijn.

Er zijn uiteraard nog veel meer genen in het spel. Zo heb je echt grijze cypersen, maar je hebt er ook (Cuzco is zo eentje) die meer bruin met zwarte strepen is ipv grijs met zwarte strepen. Doch is het basisgen nog steeds zwart, anders krijg je een rode kater.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3435743
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg!!! Super lief.
Vandaar dat zowel Siepie als Lea een rode gloed in de vacht hebben in de zon. ;D Lea duidelijker dan Siepie. Ik zal eens letten op strepen als de zon ooit nog gaat schijnen. ;D

Ik heb getracht van haar onderkant een foto te maken maar het is denk ik te intiem ;D
Maar misschien is het allemaal meer creme dan wit.

En het was allemaal nog wel behoorlijk puppyvacht maar de rode/roest vlekken worden steeds duidelijker. :biggrin2:
DSC_0567.JPG
DSC_0567.JPG (2.53 MiB) 604 keer bekeken
DSC_0565.JPG
DSC_0565.JPG (1.78 MiB) 604 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3435750
pearlsofpassion schreef: vr 03 dec 2021, 19:04 Ja, OK, dat vraagt wat uitleg.

Daarnaast heb je een gen dat zorgt voor een effen kleur, cypers of tabby( tijger maar met een rondje op de flank, cypers is met strepen op de flank). Je hebt dus alhankelijk van het eerste gen, rode cypersen, zwarte (grijze) cypersen en cyperse schildpad of lapjeskatten.
Voor de volledigheid, points (zoals bij Siamezen) is nog een ander gen, en bij een effen kleur wordt dat dan seal point, bij een cypers wordt dat lynx point.

Dinky daarentegen heeft enkel zwart (geen rood) met wit, tabby (denk ik?) en geen verdunning.
Grappig om jouw beschrijving te lezen van de verschillende soorten tekeningen. Door het streeppatroon op Dinky haar kopje dacht ik dat ze viel onder de noemer 'cypers-wit'. Maar wanneer ik jou goed begrijp dan zou Dinky dus 'tabby-wit' heten qua kleurstelling?

Afbeelding
Afbeelding

Loulou was in ieder geval duidelijk een blauwe lapjespoes:
Afbeelding
Afbeelding

(sorry voor de topicvervuiling)
Door hannabelgje
#3435764
Ja tabby is engels voor cypers. Ik maak het nog ingewikkelder. Mijn noodles is een sealpoint tabby. Dat kan ook nog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3435765
Seal point tabby is toch seal lynx point? Bij de ragdoll alleszinds wel. Dat kan natuurlijk ook nog, dat verschillende rassen er andere benamingen op nahouden voor dezelfde kleuren. ::)

Ik dacht dat zowel tabby als cypers in het Engels bestaan.
Dinky is dan idd tabby en Cuzco is cypers.
IMG_20190424_220955.jpg
IMG_20190424_220955.jpg (543.1 KiB) 566 keer bekeken
Dit is de beste foto die ik vond, zal proberen nog eens een duidelijkere te maken.
Er is wel degelijk een onderscheid tussen de tekening met een rondje en de tekening met enkel strepen. Dat weet ik zeker. Als het niet tabby en cypers is dan is er nog een andere benaming.
Ik weet natuurlijk niet meer waar ik deze vandaan had...
Gebruikersavatar
Door sam28
#3435776
;D ;D ;D ;D

Inderdaad, hogeschool kattentekeningen.
pearlsofpassion schreef:Mooie buik.. :biggrin2:

Maar das geen wit. Das gewoon onderdeel van de cypers tekening..
Ik had al zo'n vermoeden toen ik na jouw uitleg nog eens goed naar haar buik keek ;D ;D

Er zat wel een lapje in het nest en ook iets met rood en wit.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door