Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Dreetje
#3430568
We zitten voorzichtig al de vakantie voor volgend jaar het plannen.
We willen graag met de auto naar Zweden zonder hond.
Iemand tips voor een mooie route door Zweden? We hebben ca. 3 weken de tijd.
Door Siberienne
#3430688
Ik ben niet echt een Zweden kenner, maar ik schop je even omhoog, want nul reacties? Dat kan niet!

Ik weet niet precies wat je zoekt, maar ik vond Göteborg een leuke stad, de scherenkust erboven prachtig. Wij zijn ook aan het Vanern geweest, mooi meer. En verder reken ik nu op Anne en Kim!
Door Siberienne
#3430689
En oh ja, plan niet te veel kilometers. Hier in Noorwegen houden we een gemiddelde aan van 60 km/uur als we berekenen hoeveel km we op een dag rijden. Zweden is wel iets vlakker en heeft meer doorgaande wegen maar zo heel veel meer zal het niet zijn denk ik?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3430697
Aan mij heb je ook niet veel hoor, ik vind alles in Zweden prachtig :biggrin2:

Het zuiden vinden wij persoonlijk wat vlak, verder naar het midden (en noorden) vinden we de natuur waar je doorheen rijdt helemaal geweldig. Het Vänern en / of Vättern meer is ook erg mooi, net als Göteborg, Stockholm, maar bijvoorbeeld ook Karlstad. De omgeving van Östersund vinden wij ook erg mooi, en voor dit jaar staat Lapland op de planning.
En een bezoekje aan de Pampa bij Anne is ook van harte aanbevolen, 5-sterren :biggrin2:

Hier hebben we trouwens wel de afgelopen 10 jaar over gedaan, geen idee of dat ook in 3 weken lukt ;D

Nou mag Anne :P
Door Siberienne
#3430700
Heb je al bedacht hoe je naar Zweden gaat? Als je de boot Kiel-Göteborg neemt, scheelt dat wel een hoop rijden. Vorig jaar terug vanuit Noorwegen moesten we ineens rijden omdat de boot door Corona uit de vaart ging en ik vond dat best tegenvallen hoe ver dat nog was. Zuid Zweden is inderdaad wat vlakker.

Wij waren toen trouwens op wintersport in Zweden en wat ik me vooral herinner is heel veel sneeuw en heel veel wegen door eindeloze bossen. We hadden toen nog even het plan over de Flatruet te rijden maar met de sneeuw uiteindelijk toch niet gedaan. Lijkt me wel een mooie weg.

Kreeg trouwens toevallig vandaag dit filmpje doorgestuurd en dat deel van Zweden staat nu op onze wensenlijst

Ik zou zeker kijken of je niet ook een paar dagen ergens kan kanoën. Ik vind dat toch wel een hele mooie manier om een land te ervaren. Ik vind zelf dat wij afgelopen vakantie in Noorwegen toch nog iets te veel in de auto hebben gezeten. Ik loop/fiets/kano liever rustig door een kleiner stuk dan veel km in de auto. Maar dat is persoonlijk ;)

@Kim; Lappland, gaaf!
Door Anne in Zweden
#3430704
Kim_S schreef: di 03 aug 2021, 22:18 Aan mij heb je ook niet veel hoor, ik vind alles in Zweden prachtig :biggrin2:

Het zuiden vinden wij persoonlijk wat vlak, verder naar het midden (en noorden) vinden we de natuur waar je doorheen rijdt helemaal geweldig. Het Vänern en / of Vättern meer is ook erg mooi, net als Göteborg, Stockholm, maar bijvoorbeeld ook Karlstad. De omgeving van Östersund vinden wij ook erg mooi, en voor dit jaar staat Lapland op de planning.
En een bezoekje aan de Pampa bij Anne is ook van harte aanbevolen, 5-sterren :biggrin2:

Hier hebben we trouwens wel de afgelopen 10 jaar over gedaan, geen idee of dat ook in 3 weken lukt ;D

Nou mag Anne :P
Ik zat juist te hopen op leuke weg-in-eigen-land-tips van anderen. :biggrin2: Ik ben een heel slechte toerist, vandaar dat ik iedere keer man en muis inpak en gewoon ergens ga wonen waarvan ik denk dat ik het er naar m'n zin zal hebben. ;D

Maar eh, als je van plan bent verder naar het noorden te gaan, zou ik in elk geval dwars door het land rijden, via Göteborg links langs Vänern en dan omhoog naar Mora of zo, zodat je een flink stuk Dalarna kunt meepakken. Of een rondje grote meren, biertje pakken in Mariestad? Of de fjälls opzoeken, maar da's wel heel ver naar het noorden. Eigenlijk is alles boven de meren Vänern en Vättern wel mooi. Zuidelijker dan dat is de wereld nogal plat, dan kun je net zo goed in Denemarken blijven. ::) Stockholm is altijd de moeite waard, al is Gamla Stan tegenwoordig afgrijselijk toeristisch. Niets meer aan.

En koffie bij ons mag natuurlijk altijd, overnachten ook. Vanaf Stockholm 500 km rechtdoor. :biggrin2:

Oftewel, aan mij heb je niets. ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#3430705
Ik ben wel enkele malen in Zweden geweest maar we hebben vooral natuurgebieden bezocht. Store Mosse, Stenshuved, Brösarps Backar, Söderåsen, Kullaberg, schieten mij zo even snel te binnen. De dierentuin in Höör vanwege de wolvenroedel en met verder uitsluitend Scandinavische soorten. Ik heb daar in de nacht gelegen in de tent de wolven horen huilen. Wat een magnifieke en onvergetelijke ervaring was dat. De Store Alvaret op Öland. En dat is wel allemaal in het zuiden, aan het midden zijn we nooit toegekomen laat staan aan het noorden :biggrin2: . En het is ook een eeuwigheid geleden. De laatste keer waren we er met Pike en Armagnac, dat was 2007.
Door Dreetje
#3430768
Siberienne schreef: di 03 aug 2021, 22:01 En oh ja, plan niet te veel kilometers. Hier in Noorwegen houden we een gemiddelde aan van 60 km/uur als we berekenen hoeveel km we op een dag rijden. Zweden is wel iets vlakker en heeft meer doorgaande wegen maar zo heel veel meer zal het niet zijn denk ik?
Noorwegen zijn we 2x geweest, we hebben daar een klein beetje ervaring mee.
Door hamada
#3430869
Wij zijn nog steeds niet uitgekeken op Värmland (het stuk boven Karlstad). Prachtige vergezichten en uitgestrekte bossen, mooie (en veel) wandelroutes, heul veul meren, rivieren. En dan richting het Noorden Dalarna, ook fantastisch.
Als je vanaf Göteborg naar boven rijdt is inderdaad rechts langs het meer mooi.
Als ja vanaf Malmö komt zou ik niet de weg Göteborg nemen naar het Noorden, maar midden door Zweden, de weg richting Stockholm, en dan Mariestad, Jönköping nemen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door