Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Ina
#3429303
Echt hoor, wat dat betreft is het een kwestie van 'er in stampen' :biggrin2:

Die lange van ons heeft het echt nooit (expres) geflikt om ergens rotzooi te maken.
Van jongs af aan geleerd alles in je broekzak/jaszak of wat dan ook te proppen en thuis weggooien.

Ik ging zelfs zover dat als hij iets vond op straat en het oppakte, maar het toch niet interessant bleek...., hij dat ook niet mocht droppen, maar dan maar gewoon mee moest nemen.....ondanks dat dat de troep van een ander was :)

Daar in tegen mocht hij wel weer gevallen snoepjes, boterhammen of wat dan ook, binnen 5 seconden (en als ik zin had telde ik door tot 10 of 20 ::) ) terug stoppen in zijn mond.
En als hij het niet meer wilde omdat hij zelf besloot dat het vies was, moest het in een papiertje in zijn broekzak/jaszak :)

Hij is nu 22, en ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat hij nu tijdens zijn tripje naar Zeeland op de motor, tijdens een stop zijn afval maar laat liggen om er maar vanaf te zijn.
Dat komt vanavond gewoon weer uit zijn rugzak op de keukentafel te liggen (waarschijnlijk dat ik dat dan kan ruimen..... het buiten netjes houden schijnt dan toch weer iets anders te zijn als in ons huis ::) )
Gebruikersavatar
Door doranto
#3429311
Zo zijn die van ons ook opgevoed. Zij zullen ook nooit iets weg gooien buiten. (Eerder dat van een ander oprapen). Maar kennelijk wordt er toch heel vaak heel anders over een beetjes sociaal en verantwoordelijk opvoeden gedacht :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3429365
Ik denk niet dat dat meer dan de helft is, maar die merk je natuurlijk wel veel meer op.
Hier alleszinds hetzelfde. Van m'n ouders geleerd en nu dus de kinderen.
De middelste is dit jaar met de school gaan afvalopruimen. Ze maken er in de kleuterschool ook echt een punt van.
Maar als de ouders niet het juiste voorbeeld geven haalt dat natuurlijk niets uit.

Ik heb als kind wel geleerd dat het klokhuis van vb een appel geen kwaad kon. 'dat verteert' nl.
Maar op de universiteit leerden we dan weer dat dat niet klopt. In de berm kan dat idd weinig kwaad, maar in de heide vb wel. Omdat dat een schrale bodem vereist, en dat is al zo moeilijk in deze overbemeste omgeving. En dan verdwijnen de heideplanten omdat pijpestrootje het overneemt.
Door Siberienne
#3429865
Ik denk dat het erg wisselend is en helaas de slechte voorbeelden het meeste opvallen..

Over ongedierte en klimaat: hier in de buurt van Oslo hadden we nauwelijks teken, ondanks bos met veel hertjes en dichte ondergroei, maar op het eiland voor de kust van Levanger, dus 600 km noordelijker zaten er wel veel. De westkust tot ongeveer die hoogte heeft een milder klimaat door de warme Golfstroom. Levanger heeft ook de noordelijkste boomgaarden van Noorwegen. Dat betekent ook een ecologisch & economische ramp als de Golfstroom af zou zwakken / om zou keren: het grootste deel van de landbouw en fruitteelt van Noorwegen valt dan weg. Ik heb alleen nog niet het gevoel dat klimaat verandering nou al zo leeft bij de gemiddelde Noor. Op datzelfde eiland liet iemand rustig zijn dieselauto een half uur stationair draaien terwijl ze even boodschappen ging doen :P (wij zaten verderop wat te eten op terras, ook fijn).

De valkuil is misschien dat er hier nog zoveel ruimte, schonen lucht en onaangetaste natuur lijkt. Terwijl dat laatste ook niet het geval is; de Oslofjprd bijvoorbeeld heeft een enorm microplastic probleem door het vrijkomen van plastic deeltjes uit de betontunnels. In de fjorden ligt nog niet veel plastic maar aan de atlantische kust wel en sterven ook koeien met kilo’s plastic in hun maag (om van wilde dieren nog maar even niet te spreken).

De zomer is ongewoon warm in sommige delen van Noorwegen, net als nu de aantallen vliegen op de toendra en de muggen.

Kortom, ook hier is het niet het paradijs - al komt het bij vlagen nog steeds in de buurt...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door