Ingeborg1958 schreef: ↑za 19 jun 2021, 20:33
Ik spreek ook wel uit ervaring: vaak is het zo dat de chauffeurs continu op de cruise control rijden. En er alles voor over hebben om die vooral niet uit te hoeven schakelen. Als de één dan iets meer snelheid heeft als z'n voorganger dan gaan ze er voorbij. Ook al is het verschil maar 2 km per uur. Want stel je voor dat ze van die cruise af moeten en zelf moeten remmen of gas geven
Veel nieuwe vrachtwagens hebben tegenwoordig adaptive cruise control, die stel je in op bv 83 km/u en de afstand op 50 meter en remt dan die af als ie 50 meter op je voorganger rijdt. Die remt ook af vlak voor de "top" van een brug. Dan ga je niet zo hard bergaf om het maar zo te zeggen. De vrachtwagen neemt zo ook de snelheid aan van de voorganger. Als ik die van mij op 83 instel en mijn voorganger rijdt 80, gaat mijn vrachtwagen ook 80 rijden. Alleen vreselijk onhandig als een auto mij dus snijdt, dan is de afstand dus minder dan 50 meter en als die auto niet van mij weg rijdt treedt dus de noodrem in werking
Soms heb ik dat niet in de gaten dat mijn voorganger langzamer is, totdat er vrachtwagens mij en mijn voorganger ons gaan inhalen. Is best relax rijden die cruise control.
Maar je merkt dat de cruise control ingrijpt met remmen. En dat is vaak een signaal voor andere chauffeurs om dus te gaan inhalen en dan gooien ze het stuur dus naar links