Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3428245
pearlsofpassion schreef: Ow, dat wist ik niet.

En automobilisten die niet opzij gaan voor anderen die zijn idd compleet aso. Meestal doen ze dat wel ook bij andere auto's dan. Maar bij vrachtwagens is het nog net iets erger omdat die natuurlijk niet zomaar in een gaatje passen. Daar doe ik wel mijn best hoor, maar dan moet je mij wel meer dan 5 tellen de tijd geven... En dat is toch vrij vaak niet het geval :-X
Daarom geef ik aan het begin van de invoegstrook aan dat ik erop wil en als ik voor het einde nog geen ruimte krijg, dan moet ik met mijn gevaarte wel komen.....en dan moet ik wel die automobilist opzij duwen. Dan heb je naar mijn idee tijd genoeg gehad. Want stoppen en weer opgang komen met een vrachtwagen is ook geen optie. Sommige vrachtwagenchauffeurs zijn dat dus na een halve dag rijden zo beu dat ze daarom gelijk de wagen de rijbaan opgooien zonder automobilisten de tijd te geven
#3428248
Ik spreek ook wel uit ervaring: vaak is het zo dat de chauffeurs continu op de cruise control rijden. En er alles voor over hebben om die vooral niet uit te hoeven schakelen. Als de één dan iets meer snelheid heeft als z'n voorganger dan gaan ze er voorbij. Ook al is het verschil maar 2 km per uur. Want stel je voor dat ze van die cruise af moeten en zelf moeten remmen of gas geven ::)
#3428250
Mandarijn schreef: za 19 jun 2021, 19:39 Daarom geef ik aan het begin van de invoegstrook aan dat ik erop wil en als ik voor het einde nog geen ruimte krijg, dan moet ik met mijn gevaarte wel komen.....en dan moet ik wel die automobilist opzij duwen. Dan heb je naar mijn idee tijd genoeg gehad. Want stoppen en weer opgang komen met een vrachtwagen is ook geen optie. Sommige vrachtwagenchauffeurs zijn dat dus na een halve dag rijden zo beu dat ze daarom gelijk de wagen de rijbaan opgooien zonder automobilisten de tijd te geven
Dan doe je dat heel netjes!
Maar ik heb niet zo'n probleem met invoegstroken. Maar wel vanop het eerste baanvak naar het 2e gaan om voorganger in te halen. Dat is vaak gewoon aanwijzer op en opzij gaan. Zonder tijd om deftig te anticiperen als auto die er net naast of bijna achter rijdt.
#3428251
Ingeborg1958 schreef: za 19 jun 2021, 20:33 Ik spreek ook wel uit ervaring: vaak is het zo dat de chauffeurs continu op de cruise control rijden. En er alles voor over hebben om die vooral niet uit te hoeven schakelen. Als de één dan iets meer snelheid heeft als z'n voorganger dan gaan ze er voorbij. Ook al is het verschil maar 2 km per uur. Want stel je voor dat ze van die cruise af moeten en zelf moeten remmen of gas geven ::)
Veel nieuwe vrachtwagens hebben tegenwoordig adaptive cruise control, die stel je in op bv 83 km/u en de afstand op 50 meter en remt dan die af als ie 50 meter op je voorganger rijdt. Die remt ook af vlak voor de "top" van een brug. Dan ga je niet zo hard bergaf om het maar zo te zeggen. De vrachtwagen neemt zo ook de snelheid aan van de voorganger. Als ik die van mij op 83 instel en mijn voorganger rijdt 80, gaat mijn vrachtwagen ook 80 rijden. Alleen vreselijk onhandig als een auto mij dus snijdt, dan is de afstand dus minder dan 50 meter en als die auto niet van mij weg rijdt treedt dus de noodrem in werking
Soms heb ik dat niet in de gaten dat mijn voorganger langzamer is, totdat er vrachtwagens mij en mijn voorganger ons gaan inhalen. Is best relax rijden die cruise control.
Maar je merkt dat de cruise control ingrijpt met remmen. En dat is vaak een signaal voor andere chauffeurs om dus te gaan inhalen en dan gooien ze het stuur dus naar links
#3428253
pluk schreef: za 19 jun 2021, 15:46 Traag inhalen kunnen ze weinig aan doen. Iets met luchtweerstand en een soort vacuum waardoor dat zo langzaam gaat.
Verder werkt een begrenzer wel even anders dan een cruise control.

Iedereen die zelf auto rijdt zou eens een ritje mee moeten rijden om te ervaren wat zij ervaren.
En dan niet 20 km snelweg, maar 200 km incl zeg de ring van Antwerpen of Amsterdam en de binnenstad. En misschien ook gewoon verplicht een rijles in de wagen.
Ik probeer juist bij vrachtwagens heel voorspelbaar te zijn, ruimte te geven, etc.
Nou dat dus.
Ik rij al jaren zelf geen vrachtwagen meer, maar zit nog wel steeds veel op de weg.
Wat de gemiddelde chauffeur erg kan waarderen is, als je even groot licht geeft als hij voor jou in kan voegen.
Het is namelijk best wel lastig om de lengte precies goed in te schatten.
Dat levert je dan een links/rechts/links knipperlicht op als blijk van dank.
#3428259
baileys schreef: za 19 jun 2021, 22:15 Nou dat dus.
Ik rij al jaren zelf geen vrachtwagen meer, maar zit nog wel steeds veel op de weg.
Wat de gemiddelde chauffeur erg kan waarderen is, als je even groot licht geeft als hij voor jou in kan voegen.
Het is namelijk best wel lastig om de lengte precies goed in te schatten.
Dat levert je dan een links/rechts/links knipperlicht op als blijk van dank.
Die wist ik nog niet, ik zit weinig op de snelweg maar zal er aan proberen te denken!
Ik vind het altijd knap (ook van lange bussen e.d.) als ze hun breedte goed in kunnen schatten maar ja, dat kun je nog wel zien in je spiegels. Lengte is dan een ander dingetje.

@Mandarijn: ik probeer rekening te houden met vrachtwagens, en waar kan, ze voorrang te geven/door te laten rijden omdat ze minder makkelijk weer op kunnen trekken dan ik.
#3428262
- pien - schreef: zo 20 jun 2021, 10:22 Die wist ik nog niet, ik zit weinig op de snelweg maar zal er aan proberen te denken!
Ik vind het altijd knap (ook van lange bussen e.d.) als ze hun breedte goed in kunnen schatten maar ja, dat kun je nog wel zien in je spiegels. Lengte is dan een ander dingetje.

@Mandarijn: ik probeer rekening te houden met vrachtwagens, en waar kan, ze voorrang te geven/door te laten rijden omdat ze minder makkelijk weer op kunnen trekken dan ik.
Een volgeladen wagen is een crime qua optrekken ja. Daarom zie je veel vrachtwagens langzaam rollend naar een verkeerslicht gaan. We hopen dan voordat we echt moeten stoppen de lampen op groen springen, dat trekt makkelijker op. Daarom geven veel chauffeurs automobilisten een duimpje of knipperende richtingaanwijzers als ze ruimte geven aan de vrachtwagen. Hetzelfde geldt met smalle wegen. Vooral met bomen ernaast. Vrachtwagens zijn zo'n 4 meter hoog en dan wil je niet teveel naar de zijkant ivm takken die dan langs je combinatie gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door