Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3428087
Gisteren moest ik met Fritzi naar Chaam (om een orthopedische schoen bij Orthopedieren aan te laten meten). Veeeeel vrachtwagens op de weg. Ik snap dus niet waarom vrachtwagens andere vrachtwagens die 90 km per uur rijden inhalen met 92 km per uur. Kan iemand mij de zin daarvan uitleggen?
#3428092
Irritant idd. Zeker als je met een hond onderweg bent heb ik daar ook nooit zoveel geduld voor.

Qua vrachtwagenchauffeur is het denk ik vooral een geval van tijd is geld..
Kan me ergens ook wel voorstellen dat als jij 2km/u harder kan dan je voorganger je hem liever inhaalt dan erachter te blijven hangen.
Scheelt toch weer een paar minuten op lange afstanden.

Maar persoonlijk heb ik ook liever dat ze dat dus niet doen als ik eraan kom.. ;)
#3428102
Nog erger als dan rechts ineens harder begint te rijden :biggrin2:

Of van die mensen die rechts hard genoeg rijden en zo gauw ze naar links gaan 10 km zachter rijden en die kun je dus technische gezien nooit inhalen ;D :P

Dat zojuist ook op de snelweg, wat enorm helpt is adaptive cruise control :biggrin2:
#3428128
Omdat transportbedrijven werken met strakke planningen en dus elke minuut telt.
Laden voor tijdstip A op locatie 1, als je te laat bent kun je achteraan sluiten maar lossen voor tijdstip B op locatie 2 is ook al ingepland, enz enz.
Chauffeur kan pas naar huis als alle ritten zijn afgewerkt. 's Morgens een collega inhalen met 2km verschil kan dus het verschil maken.
#3428199
Ik vraag me werkelijk af of dat allemaal zo zinvol is. Als ik zie wat een tijdswinst ik haal of ik overal een beetje net 100 kachel of overal waar ik net even wat harder kan rijden ook harder rijd (en op de snelheid van TomTom rijd): aan het eind van het liedje heb ik nooit nul tijd uitgespaard en kom ik altijd op het tijdstip aan dat TomTom aan het begin van de rit al had "voorspelt".
#3428208
eelke schreef: za 19 jun 2021, 10:51 Al je 8 uur rijdt, en je kunt dan 2 km/u harder rijden, doe je er 12 minuten korter over. Dat is per werkweek 60 minuten. En scheelt dus op jaarbasis zeker wat.
Ja maar dat is natuurlijk ook maar relatief. Je rijdt geen 8 uur per dag, want je bent ook aan het laden en lossen. Maar zelfs als je uitgaat van 12 minuten per dag, er hoeft maar een brug open te staan, de losser voor je heeft wat uitloop, de bediener van de slagboom waar je langs moet is even piesen, je hebt zelf een keertje hoge nood en je moet stoppen enz enz en al je tijdswinst in foetsie.

Vrachtwagenchauffeurs hebben zelf enorm last van weggebruikers die dergelijke irritante dingen doen. Ik kan zo snel geen voorbeeld verzinnen want ik ben zelf geen vrachtwagenchauffeur, maar ik meen me zaken als snijden, geen richtingaanwijzer gebruiken ed te herinneren. Dan denk ik, verbeter de wereld, begin bij jezelf.
#3428226
Pfff, ze gebruiken zelf hun richtingaanwijzer doorgaans ook maar om te zeggen: ik ga nu naar links, zorg maar dat je'r niet onder zit.
Niet om aan te geven dat ze zouden willen.. Al vaak alles mogen dichtgooien.
Nu ja, ik kan wel volgen dat de meeste automobilisten het ook niet doen, op tijd pikken. Ik erger mij daar ook aan.
Maar aan traag inhalende vrachtwagens zeker ook. Dat moet je je met je auto niet permitteren. Als ze dan toch wil inhalen dat ze dan even die cruise control afzetten en wat harder rijden, zoals iedere normale persoon doet. Ipv steeds op automatische piloot te rijden kunnen ze ook eens echt iets doen achter het stuur hé.
#3428228
Traag inhalen kunnen ze weinig aan doen. Iets met luchtweerstand en een soort vacuum waardoor dat zo langzaam gaat.
Verder werkt een begrenzer wel even anders dan een cruise control.

Iedereen die zelf auto rijdt zou eens een ritje mee moeten rijden om te ervaren wat zij ervaren. En dan niet 20 km snelweg, maar 200 km incl zeg de ring van Antwerpen of Amsterdam en de binnenstad. En misschien ook gewoon verplicht een rijles in de wagen.
Ik probeer juist bij vrachtwagens heel voorspelbaar te zijn, ruimte te geven, etc.
#3428235
Ik rij nu 2 jaar op de vrachtwagen (trekker met oplegger). Maar nu merk ik pas dat automobilisten stekeblind zijn. Wil je de snelweg op of de juiste rijbaan oprijden. Dan zet ik op tijd de richtingaanwijzer aan om aan te geven waar ik naartoe wil. Nog zijn er automobilisten die dan stijf op de rijbaan blijven rijden en je geen ruimte geven, terwijl de rijbaan naast ze vrij is. Ja dan komt er een moment dat ik mijn stuur omgooi om de snelweg op te gaan of de juiste rijbaan op te zoeken. En ja uren ivm inhaalverbod achter een vrachtwagen te rijden (of nog erger een auto met aanhanger of sleurhut) die 79km/u rijdt is frustrerend. Of van die idioten die vlak voor het einde vd uitvoegstrook nog ff je snijden....dan gaan letterlijk alle systemen in de vrachtwagen flippen. Vrachtwagens hebben naast adaptive cruise control ook systemen die een noodrem activeren als een auto te dichtbij komt. Heb al eens gehad dat ik gesneden werd door een automobilist en daardoor mijn vrachtwagen een noodstop maakte
#3428236
Trouwens vrachtwagens mogen in Nederland maar 80 km/u. Net zoals in Duitsland. In België is dat 90 km/u. Mijn vrachtwagen is begrensd op 85 km/u dus zet ik de cruise control op 83 km/u. Rij ik achter een vrachtwagen die iets langzamer rijdt zal ik erachter blijven hangen, want inhalen is een ramp. Maar een vrachtwagen die 80 km/u rijdt haal ik in met 85, als dat mag. Niks is zo geestdodend om uren naar dezelfde achterkant te kijken
#3428238
Lizzy schreef: za 19 jun 2021, 17:25 OK! Dat is uitleg waar ik wel wat mee kan, dank je Mandarijn! Ik vind overigens veel automobilisten aso's hoor, daar ging het mij ook niet om. Ik was alleen benieuwd waarom vrachtwagens elkaar inhalen met zo weinig snelheidsverschil.
Als je goed kijkt naar de nummerplaten zijn het vaak buitenlandse chauffeurs die andere inhalen. Maar wel kijken naar de trekker, want buitenlandse chauffeurs kunnen Nederlandse trailers achter hun wagen hebben hangen. Dat zijn chauffeurs die internationaal rijden. Die rijden gewoon 9u per dag en willen zo ver mogelijk komen in de tijd. Daar telt gewoon elke minuut. Dat zie je ook bij chauffeurs die nationaal rijden. Dat zijn 99% Nederlandse chauffeurs die rijden met containers en levende dieren. De chauffeurs die winkeldistributie rijden zie je in 95% van de gevallen 80 km/u rijden. Net zoals de chauffeurs die rijden met gevaarlijke stoffen (herkenbaar aan de oranje bordjes). Die chauffeurs hebben een hele ruime planning, want de planners hebben liever dat ze zonder brokken op het losadres aankomen
#3428242
Mandarijn schreef: za 19 jun 2021, 17:21 Trouwens vrachtwagens mogen in Nederland maar 80 km/u. Net zoals in Duitsland. In België is dat 90 km/u. Mijn vrachtwagen is begrensd op 85 km/u dus zet ik de cruise control op 83 km/u. Rij ik achter een vrachtwagen die iets langzamer rijdt zal ik erachter blijven hangen, want inhalen is een ramp. Maar een vrachtwagen die 80 km/u rijdt haal ik in met 85, als dat mag. Niks is zo geestdodend om uren naar dezelfde achterkant te kijken
Ow, dat wist ik niet.

En automobilisten die niet opzij gaan voor anderen die zijn idd compleet aso. Meestal doen ze dat wel ook bij andere auto's dan. Maar bij vrachtwagens is het nog net iets erger omdat die natuurlijk niet zomaar in een gaatje passen. Daar doe ik wel mijn best hoor, maar dan moet je mij wel meer dan 5 tellen de tijd geven... En dat is toch vrij vaak niet het geval :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door