Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
eelke schreef: ↑za 19 jun 2021, 10:51 Al je 8 uur rijdt, en je kunt dan 2 km/u harder rijden, doe je er 12 minuten korter over. Dat is per werkweek 60 minuten. En scheelt dus op jaarbasis zeker wat.Ja maar dat is natuurlijk ook maar relatief. Je rijdt geen 8 uur per dag, want je bent ook aan het laden en lossen. Maar zelfs als je uitgaat van 12 minuten per dag, er hoeft maar een brug open te staan, de losser voor je heeft wat uitloop, de bediener van de slagboom waar je langs moet is even piesen, je hebt zelf een keertje hoge nood en je moet stoppen enz enz en al je tijdswinst in foetsie.
Lizzy schreef: ↑za 19 jun 2021, 17:25 OK! Dat is uitleg waar ik wel wat mee kan, dank je Mandarijn! Ik vind overigens veel automobilisten aso's hoor, daar ging het mij ook niet om. Ik was alleen benieuwd waarom vrachtwagens elkaar inhalen met zo weinig snelheidsverschil.Als je goed kijkt naar de nummerplaten zijn het vaak buitenlandse chauffeurs die andere inhalen. Maar wel kijken naar de trekker, want buitenlandse chauffeurs kunnen Nederlandse trailers achter hun wagen hebben hangen. Dat zijn chauffeurs die internationaal rijden. Die rijden gewoon 9u per dag en willen zo ver mogelijk komen in de tijd. Daar telt gewoon elke minuut. Dat zie je ook bij chauffeurs die nationaal rijden. Dat zijn 99% Nederlandse chauffeurs die rijden met containers en levende dieren. De chauffeurs die winkeldistributie rijden zie je in 95% van de gevallen 80 km/u rijden. Net zoals de chauffeurs die rijden met gevaarlijke stoffen (herkenbaar aan de oranje bordjes). Die chauffeurs hebben een hele ruime planning, want de planners hebben liever dat ze zonder brokken op het losadres aankomen
Mandarijn schreef: ↑za 19 jun 2021, 17:21 Trouwens vrachtwagens mogen in Nederland maar 80 km/u. Net zoals in Duitsland. In België is dat 90 km/u. Mijn vrachtwagen is begrensd op 85 km/u dus zet ik de cruise control op 83 km/u. Rij ik achter een vrachtwagen die iets langzamer rijdt zal ik erachter blijven hangen, want inhalen is een ramp. Maar een vrachtwagen die 80 km/u rijdt haal ik in met 85, als dat mag. Niks is zo geestdodend om uren naar dezelfde achterkant te kijkenOw, dat wist ik niet.