Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3425367
Ik dacht daar altijd heel makkelijk over vroeger. Ben al jaren niet meer aan de pil geweest. Maarja met daten maar weer gestart met de pil voor je weet het nooit. Maar wat blijkt nu 40 schijnt voor veel dingen een harde grens te zijn en ik merk ook bijwerkingen van de pil waar ik vroeger nooit last van had. Volgens de huisarts ligt dat aan mijn leeftijd.
Zijn er hier rijpere dames die met tevredenheid anti conceptie gebruiken? En die ervaring ook willen delen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3425376
hannabelgje schreef: vr 30 apr 2021, 21:03 Je kunt niet op alle momenten van je cyclus een morning after pil gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ow, hoezo niet?




Het 'probleem' met gewone pil en 40+ is het risico op trombose wat mogelijk flink wordt versterkt. Het risico om geen trombose te krijgen is overigens nog steeds groter.

Nu zijn er ook wat mogelijk neveneffecten van de pil, die niet allemaal even positief zijn. De ene heeft er meer last van dan de ander, ik geloof dat het niet zozeer leeftijdsgebonden is. Een lokaal werkende anticonceptie behoeft minder hormonen, dus mogelijk minder neveneffecten. Dan kan je denken aan zo'n staafje in je arm, nuvaring, minipil (die heeft echt wel een mindere bescherming!).
En misschien nadenken over definitieve anticonceptie. Nu is dat een moeilijker ingreep bij een vrouw dan bij een man, maar niet onmogelijk ofzo.

Er zijn ook vormen van 'natuurlijke' AC, maar ik zou daar niet op durven vertrouwen. Die gaan heel erg van de stabiliteit van je cyclus uit en die gaat na je 40e echt wel achteruit. Je vruchtbaarheid daarmee ook, maar het is niet zo dat je acuut onvruchtbaar bent.



Ik lees overigens geinteresseerd mee. Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje; richting de 40 (bijna 38) en ik ben na 4 kinderen wel klaar met baren. Ik zit best aan mijn tax met iedereen genoeg persoonlijke aandacht geven. Nu wordt dat vast beter als ze allemaal wat ouder zijn, maar dan ben ik ook weer ouder!
Definitieve AC gaat het hier om allerlei redenen niet worden. Pil ook niet. Niet vanwege mijn leeftijd en tromboserisico, want ik heb geen verhoogd tromboserisico (te weinig stollingsfactoren). Wel geef ik borstvoeding en zal ik dat voorlopig nog wel blijven doen, dus AC met 2-componenten-hormonen (bijna alle hormonale AC!) zorgen teveel voor productiedip. Minipil is voor mij niet geschikt.
Ik denk na over een mirena (hormoonspiraal).
#3425378
Ik ken al die spiralen niet dus weet niet wat de verschillen zijn, maar als ik aan de anticonceptie moest zou ik dat wel doen.
Tenzij je het idd definitief zou maken (dat zijn kleine kijkoperaties tegenwoordig) , denk ik dat dat de beste keuze is.

Stel nu dat er echt een klik met iemand is, is het ook leuk als je ook echt ergens op kan vertrouwen en op termijn dat condoom achterwege kan laten. De pil kan je vergeten of ze werkt niet als je diarree hebt of moet overgeven. En condoom moet je samen met zaaddodend middel gebruiken wil het veilig zijn. Wat een gedoe, vind ik dat (en eerlijk gezegd een heel stuk minder lekker), ben er nooit fan van geweest.

Maar goed, wat ik dus wil zeggen, het is wel fijn als het iets is wat je niet kan vergeten en waar je op kan vertrouwen.
Dat gezegd zijnde schijnen koperspiralen zonder hormonen niet zo veilig te zijn als die met hormonen. En zouden die hormonen zo lokaal en zo weinig zijn dat je er geen last van zou hebben. Mijn moeder kon vroeger reeds op jonge leeftijd niet aan de pil wegens hormonale bijwerkingen (vandaar dat we thuis met 4 kinderen waren ipv 2 :biggrin2:) maar was na haar 40'ste heel tevreden over haar spiraaltje. Had er ook nog maar heel weinig menstruatie van, ook altijd mooi meegenomen.
#3425379
Ik slik al jaren geen pil meer vanwege de hormonen (kan ik niet meer tegen)... heb een jaar of 2 spiraal gehad; was daar erg tevreden over omdat daar weinig hormonen bij vrij komen... werd ook niet meer ongesteld, tot.... ik antibiotica kreeg... door AB, word ik dus ongesteld, ongeacht spiraal of pil.....
Een sterilisatie bij de vrouw wordt door erg weinig zorgverzekeraars vergoed en heeft ook meer risico’s dan bij mannen..... ik was expres naar de Hema overgestapt omdat zij het, 5 jaar geleden, wel vergoedden.... maar daar hebben ze het ook uit het pakket gehaald....
Ik zou, persoonlijk, weer voor een spiraal kiezen, als ik weer de keuze had.....
Door Too
#3425380
Als je er last van hebt is de pil geen fijne optie toch ken ik best veel vrouwen die rit halverwege de 50 zonder problemen de pil hebben geslikt.

Zelf heb ik jarenlang een koperspiraal gehad, voor mij was dat prima.

Overigens kun je de morning adder op elk moment in je cyclus innemen en je hoeft er ook niet meer voor naar de dokter.
Als enige vorm van anticonceptie lijkt t me om alle voir de hand liggende redenen niet de ideale keus.
Laatst gewijzigd door Too op za 01 mei 2021, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3425382
Morning after pil geeft geen garantie, en op een bepaald moment in de cyclus kan die niks doen, als je net juist de ovulatie hebt gehad. Het is geen abortuspil , het is een ovulatie uitstel pil. Zit je dus net op die tijd heb je natuurlijk een kleine kans dat het niet werkt ;)
Daarnaast is het natuurlijk ook hormonenzooi ;)

Dus lijkt me echt niet een goede methode als AC, is slechts een noodoplossing.

Ik heb zelf ooit de mirena spiraal gehad, maar dat was natuurlijk veel jonger, die beviel toen wel erg goed.
#3425383
Ik heb altijd verschillende vormen van AC gebruikt omdat ik panisch was voor zwangerschappen. Ik heb de implanon gehad. Daar had ik een zeldzame bijwerking van; ik was 20 van de 31 dagen ongesteld.
Spiralen heb ik nooit gehad, ik durfde niet naar de gyn of HA daarvoor.
Ik heb jaren de nuvaring gehad, tot volle tevredenheid. Geen bijwerkingen.
Toen ik 29/30 was heb ik alle moed bij elkaar geschraapt en ben ik naar de HA en later de gyn gegaan en heb me laten steriliseren. Beste keus ooit.
Vervolgens kreeg ik een relatie met een vrouw en was per ongeluk zwanger worden ineens heel ver weg.
Dus voor AC zou ik kijken naar de nuvaring, sterilisatie of toch aan de vrouw ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door