Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425109
Ik weet niet waar het te vragen dus ik dacht doe deze maar even in de bar-plaats, als het fout staat hoor ik het wel.

Ze zeiden me dat Akita's moeilijke eters zijn dat merk ik in elk geval niet bij mij Senshi ;D
Ik heb hem maar sinds vrijdag en hij is 9 weken oud dus ik kan niet verwachten dat hij alles al kent.
Hij kan al zit, liggen, naar de bench, aan de lijn mee lopen, zijn naam en is ook al zindelijk dus het is een slim mannetje maar met zijn eten is hij niet te doen, hij vind die KVV zo lekker dat hij er zou op duiken. ;D
Ik kan het bijna niet neerzetten of hij zit er al in. ik zeg wel zit en dat doet hij dan wel 1 sec. maar staat even snel weer recht om in die bak te duiken. Hij is op die moment echt in overdrive (janken en zenuwachtig) en dat heeft hij dus alleen met het eten. Ik kan hem op die moment ook niet iets extra aanleren.
De andere honden moeten eerst zitten en mogen pas gaan eten op commando.
Ik geef Senshi ook speciaal in de bench eten, ook om de bench iets leuks te maken maar ook omdat hij zo hard schrokt en dan meteen naar de bakken van de andere honden wil rennen om die uit te likken en dat ga niet goed komen met Ayla denk ik.
Als hij eet aai ik hem ook wel om baknijd tegen te gaan maar dat geeft geen probleem.

Enfin alle tips om dit aan te pakken zijn welkom. ;)
Door Anne in Zweden
#3425111
Erbij blijven staan of aaien terwijl hij eet kan hem juist schrokkerig maken, omdat hij denkt dat zijn voer wordt afgepakt en hij dus maar beter alles zo snel mogelijk naar binnen kan werken. :-\

Kun je de kamer waarin je hem voert en waar de bench staat kort afsluiten, zodat je het voer in alle rust in de bench kunt zetten, om hem pas daarna de kamer en de bench in te laten? Eventueel met een zit-braaf-koekje onderweg naar de bench, zodat hij leert dat hij geen haast hoeft te maken om bij zijn bak te komen?

Zit je op Facebook? Daar is een ontzettend goede groep, Do No Harm Dog Training, waar ongelofelijk veel informatie zit om je hond force free op te voeden. Het uitgangspunt is dat alles wetenschappelijk onderbouwd moet zijn, dus het is geen verzameling anekdotes van hondenliefhebbers, het gaat om echt bewezen technieken. Wel in het Engels, maar als dat geen probleem is, is dat een fantastische bron van informatie voor dit soort vraagstukken!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425112
Anne in Zweden schreef: ma 26 apr 2021, 19:13 Erbij blijven staan of aaien terwijl hij eet kan hem juist schrokkerig maken, omdat hij denkt dat zijn voer wordt afgepakt en hij dus maar beter alles zo snel mogelijk naar binnen kan werken. :-\

Kun je de kamer waarin je hem voert en waar de bench staat kort afsluiten, zodat je het voer in alle rust in de bench kunt zetten, om hem pas daarna de kamer en de bench in te laten? Eventueel met een zit-braaf-koekje onderweg naar de bench, zodat hij leert dat hij geen haast hoeft te maken om bij zijn bak te komen?

Zit je op Facebook? Daar is een ontzettend goede groep, Do No Harm Dog Training, waar ongelofelijk veel informatie zit om je hond force free op te voeden. Het uitgangspunt is dat alles wetenschappelijk onderbouwd moet zijn, dus het is geen verzameling anekdotes van hondenliefhebbers, het gaat om echt bewezen technieken. Wel in het Engels, maar als dat geen probleem is, is dat een fantastische bron van informatie voor dit soort vraagstukken!
Ok ja je ziet maar ik dacht ik ga hem best aaien om baknijd te voorkomen en dat is dus niet goed. :biggrin2:

Probleem is dat de bench in de woonkamer met open keuken staat de andere honden krijgen eten in de keuken en hem zet ik eerst in de bench terwijl ik de bakken vul, dan staat hij al te janken en tegen de bench te springen, dan geef ik eerst de 2 andere honden hun bak en dan pas ga ik zijn bak in de bench zetten maar die bak lag daarnet bijna tegen de vlakte toen ik hem nog hoog vast had ;D

Enfin ja ik kan de andere honden even in de garage en tuin laten en dan doen wat jij zegt maar ja dat vind ik nu misschien weer geen goed idee voor de andere 2 om heb eerst eten te gaan geven.

Ik ga hem vanaf nu dan zeker niet meer aaien natuurlijk. Maar het lijkt echt of hij heeft een week geen eten gehad en wil toch ook naar die andere bakken als hij zou kunnen.
Ik geef hem 4 x 90 en hij weegt 6 kilo dus dat is 6 % van zijn lichaamsgewicht dus zeker niet te weinig.

JA ik heb facebook en ik kan goed Engels dus ik ga er zeker is een kijkje nemen. Bedankt voor de tip.
Door Anne in Zweden
#3425113
Ik heb de handleiding van de Do No Harm-training op pdf; als je me je mailadres in een pb'tje stuurt, kan ik die wel aan je opsturen. Altijd handig als je een pup hebt (maar ook voor volwassen honden)!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425118
Anne in Zweden schreef: ma 26 apr 2021, 19:50 Ik heb de handleiding van de Do No Harm-training op pdf; als je me je mailadres in een pb'tje stuurt, kan ik die wel aan je opsturen. Altijd handig als je een pup hebt (maar ook voor volwassen honden)!
Ik stuur pb alvast bedankt.
Door Anne in Zweden
#3425119
Baknijd kun je trouwens later voorkomen door de pup te leren ruilen: bied hem iets aan wat nóg lekkerder/interessanter is dan zijn eten, zodat hij dat laat staan en dat wat je hem aanbiedt neemt. Bak wegpakken en meteen weer neerzetten, zodat hij weet dat het eten hem niet wordt afgenomen, alleen maar geruild. Zo ontwikkel je dat totdat je probleemloos zijn bak of ander voer/andere spullen kunt wegnemen.
Hoef je nu dus nog niet aan te werken, je pup moet eerst leren dat hij zijn voer veilig en in alle rust kan opeten. Daarom raden ze bij Do No Harm ook niet aan om met de hand te voeren: de hond leert zo niet ontspannen te eten.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425120
Anne in Zweden schreef: ma 26 apr 2021, 20:15 Baknijd kun je trouwens later voorkomen door de pup te leren ruilen: bied hem iets aan wat nóg lekkerder/interessanter is dan zijn eten, zodat hij dat laat staan en dat wat je hem aanbiedt neemt. Bak wegpakken en meteen weer neerzetten, zodat hij weet dat het eten hem niet wordt afgenomen, alleen maar geruild. Zo ontwikkel je dat totdat je probleemloos zijn bak of ander voer/andere spullen kunt wegnemen.
Hoef je nu dus nog niet aan te werken, je pup moet eerst leren dat hij zijn voer veilig en in alle rust kan opeten. Daarom raden ze bij Do No Harm ook niet aan om met de hand te voeren: de hond leert zo niet ontspannen te eten.
Ja dat ruilen etc.. deed ik ook bij de geadopteerde honden die waren al wat ouder en 1 had baknijd dat heb ik er ook uit gekregen heb. Pup is lang geleden voor mij maar ik dacht dat het goed was dit nu al aan te pakken. Niet dus.
Laatst gewijzigd door Martine M op ma 26 apr 2021, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chouka
#3425121
Het kan aan mijn honden liggen, maar ik vind dat vrij normaal gedrag. Alleen zou ik overstappen op Barf. Daar moet hij meer moeite voor doen. Of de KVV in een Kong doen of in een antischrokbak smeren.

Tegen baknijd hoorde ik als tip van een hondengedragstherapeut:
iets bij doen in de bak als hij aan het eten is. Dus niets wegnemen want jij hebt dat ook niet graag als ze jou bord afnemen terwijl je aan het eten bent.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425122
Chouka schreef: ma 26 apr 2021, 20:25 Het kan aan mijn honden liggen, maar ik vind dat vrij normaal gedrag. Alleen zou ik overstappen op Barf. Daar moet hij meer moeite voor doen. Of de KVV in een Kong doen of in een antischrokbak smeren.

Tegen baknijd hoorde ik als tip van een hondengedragstherapeut:
iets bij doen in de bak als hij aan het eten is. Dus niets wegnemen want jij hebt dat ook niet graag als ze jou bord afnemen terwijl je aan het eten bent.
Nee inderdaad eetbak wegnemen doe ik ook nooit, ik leg er ook extra.s in. KauWbotjes ruilde.

Antischrokbak kan ik inderdaad proberen bedankt voor de tip.
Door Siberienne
#3425127
Martine M schreef: ma 26 apr 2021, 21:05 Maar als dat normaal gedrag is dan verminderd dat ook neem ik aan?
Shadow heeft me regelmatig de bak uit de handen gesprongen en nu zat ik me heel hard af te vragen hoe ik hem dat afgeleerd heb. En ik weet het echt niet meer. Anders dan oefenen op zit en wacht totdat ik de bak op de grond zetten. En oh ja, zijn kregen ook eten in de bench dus op een gegeven moment vlogen ze de bench in als het eten eraan kwam. Ergste was als ze dezelfde bench in vlogen, want er dan 1 uit krijgen was nog best een opgave....
Door Anne in Zweden
#3425128
Anne in Zweden schreef: ma 26 apr 2021, 20:15 Baknijd kun je trouwens later voorkomen door de pup te leren ruilen: bied hem iets aan wat nóg lekkerder/interessanter is dan zijn eten, zodat hij dat laat staan en dat wat je hem aanbiedt neemt. Bak wegpakken en meteen weer neerzetten, zodat hij weet dat het eten hem niet wordt afgenomen, alleen maar geruild. Zo ontwikkel je dat totdat je probleemloos zijn bak of ander voer/andere spullen kunt wegnemen.
Hoef je nu dus nog niet aan te werken, je pup moet eerst leren dat hij zijn voer veilig en in alle rust kan opeten. Daarom raden ze bij Do No Harm ook niet aan om met de hand te voeren: de hond leert zo niet ontspannen te eten.
Dat niet uit de hand eten geven heb ik iets te kort door de bocht opgeschreven, zie ik net. Je kunt dat bij een pup wel doen, maar bij een hond die al baknijd heeft ontwikkeld maakt het de onrust alleen maar groter. Affijn, lees er de manual op na, daar leggen ze het beter uit dan ik het heb gedaan. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425133
Siberienne schreef: ma 26 apr 2021, 21:32 Shadow heeft me regelmatig de bak uit de handen gesprongen en nu zat ik me heel hard af te vragen hoe ik hem dat afgeleerd heb. En ik weet het echt niet meer. Anders dan oefenen op zit en wacht totdat ik de bak op de grond zetten. En oh ja, zijn kregen ook eten in de bench dus op een gegeven moment vlogen ze de bench in als het eten eraan kwam. Ergste was als ze dezelfde bench in vlogen, want er dan 1 uit krijgen was nog best een opgave....
Ok dan ga ik gewoon geduld hebben, niet dat ik ongeduldig was maar wel een beetje ongerust over dat schrokken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door