Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425271
Kaio schreef: do 29 apr 2021, 11:23 Zino kreeg toen ie hier kwam met zijn ongeveer 12 kg 1 kilo kvv
Dat is ruim 8 % ;)
Die 1 kg is tot aan nu gelijk gebleven (percentage niet ;D )

Zino stond op 3 maaltijden vlak voordat ie bij ons kwam(brokjes) maar ik had er snel 4 van gemaakt, want iets voelde niet ok, hij had te veel honger en met 4 ging ie beter.
Zelf vind ik dat altijd rottig dus wel snel weer naar 3 gebouwd, toen ie 3 a 3,5 maand was. En met 6 maanden naar 2, waar ie nog steeds op zit.

Verder inderdaad, een puppie heeft zo goed als altijd honger, ze groeien ook zo snel. Vooral met rust laten tijdens het eten.
Hij moet ook nog eens wennen aan alles. Als ie eenmaal vertrouwd is met de nieuwe situatie, en dus ook bij het eten relaxed geworden is, wetende dat niemand hem iets afpakt, kun je pas gaan oefenen met iets extra's erbij te leggen. Eerste paar weekjes met een pup is ook vooral acclimatiseren, de rest komt wel, en doe je ook gaandeweg automatisch.


Overigens was Maci een echte hond met voerbaknijd en bezitsagressie. Toonde die al als pup. Ja dat is dan echt anders dan normaal pupgedrag. Overigens iets waarmee ik nou ook weer beter mee overweg zou kunnen als toen, maar men leert ook door ervaringen ;) Niet dat we het heel slecht aangepakt hadden maar hier en daar had nog beter gekund.
We hebben daarna ook Fozzy en nu dus Zino als pup gehad, die schrokten ook de eerste weken en waren wat verdedigender op voer. Combinatie nieuwe situatie alles is anders, nog geen rotsvast vertrouwen en honger honger honger. Bij beiden is dat dus gewoon binnen een paar weken helemaal in orde gekomen. Gewoon rust en relaxheid bij eten.
Maci was dus een ander verhaaltje , maar dat was duidelijk te merken aan meer zaken ;)
Ok bedankt voor de uitleg.
Ik laat hem nu ook met rust en het gaat al wel iets beter, gaat nu wel echt 2 seconden zitten voor ik heb bakje neerzet :biggrin2: dan ga ik weg van de bech, hij toonde nog geen baknijd hoor gelukkig.

Morgen wordt hij opnieuw gewogen ik ga kijken hoeveel hij bijgekomen is in een week en eventueel verhogen naar een 7 of 8 % dan ook en nog een tijdje 4 maaltijden aanhouden.

Ik hou ook altijd 2 maaltijden aan voor volwassen honden.
Door Lizzy
#3425272
Kaio schreef: do 29 apr 2021, 11:23 Zino kreeg toen ie hier kwam met zijn ongeveer 12 kg 1 kilo kvv
Dat is ruim 8 % ;)
Die 1 kg is tot aan nu gelijk gebleven (percentage niet ;D )
Dat is fors, 8% voor zo'n grote hond! Weet jij nog wat Zino per week ongeveer aankwam?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3425277
Ja zo'n 1,8 tot 2,3 kg per week.
Hij was zelfs maar net iets meer dan 10 kg zie ik nou weer. Ik weet dat ik hem toen echt wat magertjes vond in het begin.
Hij is altijd vrij geleidelijk gegroeid, geen echte stop-sprints, geen nu is ie mega dun en nu wordt ie weer chubby, geen grote overbouwdheid etc (nu is dat denk ik ook erfelijk bepaald)
Vandaar dat ie ook altijd dezelfde hoeveelheid is blijven eten, ging prima zo.
Door Lizzy
#3425278
Kaio schreef: do 29 apr 2021, 13:34 Ja zo'n 1,8 tot 2,3 kg per week.
Hij was zelfs maar net iets meer dan 10 kg zie ik nou weer. Ik weet dat ik hem toen echt wat magertjes vond in het begin.
Hij is altijd vrij geleidelijk gegroeid, geen echte stop-sprints, geen nu is ie mega dun en nu wordt ie weer chubby, geen grote overbouwdheid etc (nu is dat denk ik ook erfelijk bepaald)
Vandaar dat ie ook altijd dezelfde hoeveelheid is blijven eten, ging prima zo.
Je bedoelt dat je hem tot nu toe 1 kg KVV bent blijven voeren? Dat is dan weer niet zoveel (met Dalmaten gaan we daar eigenlijk altijd overheen). Hij is goed opgegroeid dus! Fijn!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3425281
Lizzy schreef: do 29 apr 2021, 13:46 Je bedoelt dat je hem tot nu toe 1 kg KVV bent blijven voeren? Dat is dan weer niet zoveel (met Dalmaten gaan we daar eigenlijk altijd overheen). Hij is goed opgegroeid dus! Fijn!
Jep dat bedoel ik, af en toe een karkasje oid erbij,
Door Lizzy
#3425331
Ohww, wat een lekker moppie :smitten:

Als ie volwassen is, is hij natuurlijk echt een zware jongen! Wat zal ie gaan wegen, zo rond de 50 kg?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425339
Lizzy schreef: vr 30 apr 2021, 08:56 Ohww, wat een lekker moppie :smitten:

Als ie volwassen is, is hij natuurlijk echt een zware jongen! Wat zal ie gaan wegen, zo rond de 50 kg?
Zijn vader is 56 kilo dat is wel echt een reus maar de mama is dan weer veel kleiner.
In de wijk hier loopt nog een Akita rond van dezelfde ouders, die is nu 2 jaar oud en 74 cm hoog en weegt 40 kg.
De gewichten variëren op het net ook nogal tussen de 39 kilo en 58 kilo denk ik.
Door Lizzy
#3425396
Martine M schreef: vr 30 apr 2021, 10:36 Zijn vader is 56 kilo dat is wel echt een reus maar de mama is dan weer veel kleiner.
In de wijk hier loopt nog een Akita rond van dezelfde ouders, die is nu 2 jaar oud en 74 cm hoog en weegt 40 kg.
De gewichten variëren op het net ook nogal tussen de 39 kilo en 58 kilo denk ik.
We gaan het meemaken, hoe groot ie wordt! Altijd weer leuk spannend vind ik!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3425408
Lizzy schreef: za 01 mei 2021, 11:58 We gaan het meemaken, hoe groot ie wordt! Altijd weer leuk spannend vind ik!
40 a 45 is goed voor mij hoor ;D
Ares mijn vorige kaukaas die 15 jaar werd woog 50 dus ben wel wat gewoon maar toch mag het ook wat minder.
Ayla de kangal weegt een 45 kilo maar inderdaad we zullen het zien.
Bijlagen
2020-11-18 22.49.48.jpg
2020-11-18 22.49.48.jpg (813.96 KiB) 1123 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3428360
Senshi is nu 17 weken en half en groeit goed maar niet te snel hij weegt al 19 kg en sinds enkele dagen gaat het nu om hel te laten zitten en wachten op commando om te beginnen eten. Ben van 16 weken ook naar 3 maaltijden i.p.v 4 gegaan en het schrokken is nu ook minder. Verder doet hij het goed, hij leert goed is aanhankelijk en lief.

Ik heb 12 dagen geleden wel mijn lieve Sera ook moeten laten inslapen, ze was minstens 15,5 en dement.
Dat is nu dus 3 honden in 8 maanden, 2 waren stokoud maar toch... het mag nu even gaan stoppen.
Ayla mijn kamgal is 10, ik hoop dat ze ook minstens 15 mag worden.
Bijlagen
2021-06-04 11.05.31.jpg
2021-06-04 11.05.31.jpg (3.88 MiB) 982 keer bekeken
2021-06-21 23.20.02.jpg
2021-06-21 23.20.02.jpg (3.28 MiB) 982 keer bekeken
2021-06-12 11.33.29.jpg
2021-06-12 11.33.29.jpg (182.44 KiB) 982 keer bekeken
Door Lizzy
#3428362
Martine M schreef: wo 23 jun 2021, 08:18 Senshi is nu 17 weken en half en groeit goed maar niet te snel hij weegt al 19 kg en sinds enkele dagen gaat het nu om hel te laten zitten en wachten op commando om te beginnen eten. Ben van 16 weken ook naar 3 maaltijden i.p.v 4 gegaan en het schrokken is nu ook minder. Verder doet hij het goed, hij leert goed is aanhankelijk en lief.
Goed om te lezen. Hij ziet er fantastisch uit!
Ik heb 12 dagen geleden wel mijn lieve Sera ook moeten laten inslapen, ze was minstens 15,5 en dement.
Dat is nu dus 3 honden in 8 maanden, 2 waren stokoud maar toch... het mag nu even gaan stoppen.
Ayla mijn kamgal is 10, ik hoop dat ze ook minstens 15 mag worden.
:'(
Sterkte met het verlies van Sera. Het geeft vast wel troost dat zij (en je andere honden) zooo oud zijn geworden maar dat maakt het niet minder verdrietig. Heel veel sterkte :-*
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3428365
Lizzy schreef: wo 23 jun 2021, 08:30 Goed om te lezen. Hij ziet er fantastisch uit!


:'(
Sterkte met het verlies van Sera. Het geeft vast wel troost dat zij (en je andere honden) zooo oud zijn geworden maar dat maakt het niet minder verdrietig. Heel veel sterkte :-*
Dank je wel en ja dat geeft troost, ondanks alles was Django het pijnlijkste net omdat het zo een triest verhaal was en hij niet oud mocht worden, heeft lang geduurd eer ik daar een foto van kon zien zonder te huilen, dat wil ik nooit meer meemaken. Missen doe ik de oudste 2 Ares en Sera het meeste die waren natuurlijk ook al heel lang bij mij maar die waren beide ook echt heel oud, Django heb ik spijtig genoeg maar amper 4 maanden hier gehad.

Maar nu is er gelukkig afleiding genoeg in huis met pupje Senshi ;D de deugnieterij komt nu boven.
Laatst gewijzigd door Martine M op wo 23 jun 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door