Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
#3424701
Wij krijgen dus eind mei onze Nooshi. Kitten ( poes) is dan ruim 14 weken.
Ons plan is om eerst maar eens te beginnen met deze ene kitten. Als ze hier lekker op groeit en zichtbaar gelukkig is, dan blijft het bij één. Mochten we merken dat ze niet gelukkig is ( eenzaam) dan zou een tweede kitten in de loop van het jaar een optie kunnen zijn.
Op internet lees je eigenlijk overal dat het bijna mishandeling is om een kitten alleen te houden.
Dus zijn er hier mensen die er een bepaalde mening of inzicht in hebben?
Door hannabelgje
#3424702
Ja ik vind 1 kitten geen goed idee. Dan kun je beter gaan voor een volwassen kat die al gewend is om zonder soortgenoten te leven.
Katten zijn in de regel best wel sociale dieren. Als ze los buiten lopen kunnen ze daar hun sociale contacten opdoen. Maar de meeste katten lopen (gelukkig) niet los buiten dus hebben ze geen sociaal contact met andere katten als je er maar 1 hebt. Een hond is het enige dier wat contact met mensen belangrijk vind dan contact met soortgenoten. Katten hebben die eigenschap beslist niet. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3424703
Een kitten alleen betekent in ieder geval dat de kans op ongewenst gedrag vele malen groter is. Wanneer je twee kittens hebt leren ze van elkaar dat nageltjes en bijten pijn doen bijvoorbeeld. Dat kan je ze als mens moeilijk leren. Wat vaak wordt gezien is dat ze de mens gaan 'aanvallen' met nagels/tanden terwijl dit bedoeld is als spelen.
Daarnaast verleren ze al snel de kattentaal met als gevolg dat het moeilijk (zo niet onmogelijk) is om er later een andere kat bij te zetten. Dat betekend dus dat als je één kitten neemt je daar de komende 20 jaar geen andere kat meer bij kan plaatsen en het bij één kat zal moeten houden.

Zelf hebben wij bewust gekozen voor een solopoes van toentertijd 6 jaar uit het asiel. Het was duidelijk dat die als kitten alleen was opgegroeid want die kon in het asiel ook totaal niet met andere katten overweg en zat daarom alleen in een aparte kennel. En ja, soms baal ik best wel dat ik er niet gezellig één of meerdere katten/kittens bij kan nemen totdat zij er niet meer is.
Door Anne in Zweden
#3424704
dinky89 schreef: di 20 apr 2021, 11:26 Een kitten alleen betekent in ieder geval dat de kans op ongewenst gedrag vele malen groter is. Wanneer je twee kittens hebt leren ze van elkaar dat nageltjes en bijten pijn doen bijvoorbeeld. Dat kan je ze als mens moeilijk leren. Wat vaak wordt gezien is dat ze de mens gaan 'aanvallen' met nagels/tanden terwijl dit bedoeld is als spelen.
Daarnaast verleren ze al snel de kattentaal met als gevolg dat het moeilijk (zo niet onmogelijk) is om er later een andere kat bij te zetten. Dat betekend dus dat als je één kitten neemt je daar de komende 20 jaar geen andere kat meer bij kan plaatsen en het bij één kat zal moeten houden.

Zelf hebben wij bewust gekozen voor een solopoes van toentertijd 6 jaar uit het asiel. Het was duidelijk dat die als kitten alleen was opgegroeid want die kon in het asiel ook totaal niet met andere katten overweg en zat daarom alleen in een aparte kennel. En ja, soms baal ik best wel dat ik er niet gezellig één of meerdere katten/kittens bij kan nemen totdat zij er niet meer is.
Nah, dat vind ik wel wat sterk uitgesproken, eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat je best een nieuwe kat bij een volwassen kat kunt neerzetten (kittens blijven immers niet 20 jaar lang een kitten), als je er maar voor zorgt dat de kennismaking in de juiste omstandigheden plaatsvindt. Is bij ons tot nog toe altijd goed gegaan, ook kittens bij een oudere kat (uiteraard onder heel goed toezicht).

Het kan dus wel, maar ik vind het voor het kitten zelf fijner als het met een maatje kan opgroeien. Hoe ga je je poezel houden, Ingeborg? Binnen of ook vrij buiten?
Door Anne in Zweden
#3424707
Ingeborg1958 schreef: di 20 apr 2021, 12:28 Ze wordt een binnen poes, met onder toezicht af en toe in de tuin.
Dan vergroot het inderdaad de kans dat je gordijnen en zitbank en ledematen het overleven als je twee kittens hebt die samen opgroeien. :biggrin2:
Door hannabelgje
#3424710
Anne in Zweden schreef: Nah, dat vind ik wel wat sterk uitgesproken, eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat je best een nieuwe kat bij een volwassen kat kunt neerzetten (kittens blijven immers niet 20 jaar lang een kitten), als je er maar voor zorgt dat de kennismaking in de juiste omstandigheden plaatsvindt. Is bij ons tot nog toe altijd goed gegaan, ook kittens bij een oudere kat (uiteraard onder heel goed toezicht).

Het kan dus wel, maar ik vind het voor het kitten zelf fijner als het met een maatje kan opgroeien. Hoe ga je je poezel houden, Ingeborg? Binnen of ook vrij buiten?
Nee hoor dat gaat alleen als ze na de kittenperiode contact hebben gehad met andere katten. Anders kun je bij een solo kat serieus nooit iets erbij zetten. Jij bedoelt denk ik volwassen katten bij elkaar zetten die al gewend zijn aan andere katten. Dat gaat wel vaak goed ja.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3424713
hannabelgje schreef: di 20 apr 2021, 13:09 Nee hoor dat gaat alleen als ze na de kittenperiode contact hebben gehad met andere katten. Anders kun je bij een solo kat serieus nooit iets erbij zetten. Jij bedoelt denk ik volwassen katten bij elkaar zetten die al gewend zijn aan andere katten. Dat gaat wel vaak goed ja.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik moet nu even in mijn geheugen graven, maar onze Bambi bijvoorbeeld kwam als kitten van een zwerfmama bij ons (zwerfmama woonde toen al bij vrienden), is als kat alleen opgegroeid (wel met twee honden in huis). Heeft daarna geen contact gehad met andere katten. Ze mocht alleen aan een tuigje in de tuin, dus ik weet zeker dat ze nooit contact heeft gehad, tot ik kitten Pipo in het bos vond en meenam naar huis. Bambi moet toen een jaar of vier geweest zijn. Toen Pipo spoorloos verdween in Duitsland kwam Sokjes erbij, als al wat oudere kitten. Sokjes heeft zeven weken op onze slaapkamer gebivakkeerd, die was zo bang voor alles, maar toen hij eindelijk naar beneden durfde, was er ook geen probleem met Bambi.

Dus nee, ik bedoel niet een volwassen kat die na de kittenperiode gewend is geweest aan andere katten. Ik bedoel een kat die als kitten bij ons is gekomen en tot haar vierde/vijfde levensjaar geen contact heeft gehad met andere katten (wel dus met honden).
Door Ingeborg1958
#3424717
Nou ja,wij gaan voor de middenweg. We beginnen met Nooshi. Voordeel is dat er meestal iemand thuis is, dus de uren alléén zijn beperkt. In principe vinden we één poes genoeg maar de optie blijft zeker open. Mochten we ook maar enigszins het idee krijgen dat het niet lekker gaat dan zullen we niet aarzelen om er een tweede kitten/jonge kat bij te zoeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424719
Anne in Zweden schreef: di 20 apr 2021, 12:19 Nah, dat vind ik wel wat sterk uitgesproken, eerlijk gezegd. Mijn ervaring is dat je best een nieuwe kat bij een volwassen kat kunt neerzetten (kittens blijven immers niet 20 jaar lang een kitten), als je er maar voor zorgt dat de kennismaking in de juiste omstandigheden plaatsvindt. Is bij ons tot nog toe altijd goed gegaan, ook kittens bij een oudere kat (uiteraard onder heel goed toezicht).

Het kan dus wel, maar ik vind het voor het kitten zelf fijner als het met een maatje kan opgroeien. Hoe ga je je poezel houden, Ingeborg? Binnen of ook vrij buiten?
Je hebt Dinky verkeerd begrepen Anne.
Als je een kitten hebt dat sociaal met andere katten opgroeit en die wordt volwassen, dan kan je daar later perfect een ander kitten of kat bij zetten.
Maar als dat kitten alleen opgroeit, en het groeit op, dan kan je dat op latere leeftijd vergeten. Lukt echt niet meer!
De periode tussen 12 en 16 weken is cruciaal.. Dus op 14 weken zit je daar al over, het zou kunnen.
Bij de meeste alleen opgroeiende kittens wordt het rond het jaar moeilijk en na anderhalf jaar alleen heb ik niet meer geweten dat het nog lukt (vanop het kattenforum, geen eigen ervaring).

Cuzco heeft tot 11 maand alleen gezeten (ttz Kleintje was er wel maar niet bereikbaar) en die mist best wel wat opvoeding. Nu nog doet ie Luis echt pijn, ookal bedoelt hij het zo niet..
Hier komt dus ook nooit meer een kitten alleen. Ook niet bij een volwassen kat. Kittens komen per 2.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424720
Anne in Zweden schreef: di 20 apr 2021, 14:34 Ik moet nu even in mijn geheugen graven, maar onze Bambi bijvoorbeeld kwam als kitten van een zwerfmama bij ons (zwerfmama woonde toen al bij vrienden), is als kat alleen opgegroeid (wel met twee honden in huis). Heeft daarna geen contact gehad met andere katten. Ze mocht alleen aan een tuigje in de tuin, dus ik weet zeker dat ze nooit contact heeft gehad, tot ik kitten Pipo in het bos vond en meenam naar huis. Bambi moet toen een jaar of vier geweest zijn. Toen Pipo spoorloos verdween in Duitsland kwam Sokjes erbij, als al wat oudere kitten. Sokjes heeft zeven weken op onze slaapkamer gebivakkeerd, die was zo bang voor alles, maar toen hij eindelijk naar beneden durfde, was er ook geen probleem met Bambi.

Dus nee, ik bedoel niet een volwassen kat die na de kittenperiode gewend is geweest aan andere katten. Ik bedoel een kat die als kitten bij ons is gekomen en tot haar vierde/vijfde levensjaar geen contact heeft gehad met andere katten (wel dus met honden).
Nou, dan ben jij echt serieus het allereerste voorbeeld dat ik daarvan weet. :biggrin2:
Zelfs de wetenschappelijke literatuur spreekt je tegen. :o :cool:
Ergens, ergens heb ik daar een artikel van. Ergens verborgen op m'n oude computer.. Vandaar dat ik die periode van 12 tot 16 weken heb.. Als je kitten ouder is dan 12 weken voor ze het nest verlaat zou het evt kunnen dat ze het geleerd heeft en onthoudt, maar bij de meesten moet je tot 16 weken gaan om zeker te zijn.. Nu is een kitten van zwerfkat op 16 weken doorgaans wel nog vrij klein.
Door Anne in Zweden
#3424721
pearlsofpassion schreef: di 20 apr 2021, 14:53 Je hebt Dinky verkeerd begrepen Anne.
Als je een kitten hebt dat sociaal met andere katten opgroeit en die wordt volwassen, dan kan je daar later perfect een ander kitten of kat bij zetten.
Maar als dat kitten alleen opgroeit, en het groeit op, dan kan je dat op latere leeftijd vergeten. Lukt echt niet meer!
De periode tussen 12 en 16 weken is cruciaal.. Dus op 14 weken zit je daar al over, het zou kunnen.
Bij de meeste alleen opgroeiende kittens wordt het rond het jaar moeilijk en na anderhalf jaar alleen heb ik niet meer geweten dat het nog lukt (vanop het kattenforum, geen eigen ervaring).

Cuzco heeft tot 11 maand alleen gezeten (ttz Kleintje was er wel maar niet bereikbaar) en die mist best wel wat opvoeding. Nu nog doet ie Luis echt pijn, ookal bedoelt hij het zo niet..
Hier komt dus ook nooit meer een kitten alleen. Ook niet bij een volwassen kat. Kittens komen per 2.
Tja, en zoals ik hierboven al schreef: toch ging dat bij Bambi goed. En ik weet echt nog hoe de situatie toen was, omdat we Bambi in Portugal kregen en we er daar geen poes meer bij hebben gekregen, maar pas nadat we verhuisd waren naar Spanje, en toen was Bambi al een jaar of vier. In Spanje mocht Bambi overigens wel vrij rondstruinen in de omgeving, we woonden aan de bosrand en er waren geen gevaarlijke wegen in de buurt. Misschien had Bambi het te druk met genieten van de vrijheid om op te merken dat Pipo in huis was gekomen.

Wat allemaal niet betekent dat ik het bewust zo zou doen, ik zou ook voor twee kittens kiezen nu (toen we Bambi kregen wist ik al die dingen nog niet).

Het is overigens niet zo dat Bambi en Pipo of Bambi en Sokjes dierbare vrienden werden. Ze deden wel allemaal hun eigen ding, lagen ook nooit samen in een mand of zo. Maar van agressie was absoluut geen sprake.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 20 apr 2021, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3424722
pearlsofpassion schreef: di 20 apr 2021, 14:59 Nou, dan ben jij echt serieus het allereerste voorbeeld dat ik daarvan weet. :biggrin2:
Zelfs de wetenschappelijke literatuur spreekt je tegen. :o :cool:
Ergens, ergens heb ik daar een artikel van. Ergens verborgen op m'n oude computer.. Vandaar dat ik die periode van 12 tot 16 weken heb.. Als je kitten ouder is dan 12 weken voor ze het nest verlaat zou het evt kunnen dat ze het geleerd heeft en onthoudt, maar bij de meesten moet je tot 16 weken gaan om zeker te zijn.. Nu is een kitten van zwerfkat op 16 weken doorgaans wel nog vrij klein.
Ik geloof dat Bambi zelfs geen 12 weken was toen wij haar kregen. Zoals gezegd, vroegah dacht ik (en die vrienden blijkbaar ook) niet over dit soort dingen na (we hebben het over ca. 2002 in Portugal), en nog veel vroegerder, toen oma Anne nog een kind was, gingen kittens met zes weken het huis uit. Dat was normaal (in Drenthe althans). Onze eerste kat, Nicky, kreeg ik ergens begin jaren tachtig toen hij zes weken was. Werd niet over nagedacht destijds (in ieder geval niet bij oepsnestjes).

Dus ja, het zal wetenschappelijk allemaal wel onmogelijk zijn, maar toch is het bij ons zo gegaan. Kan het feit dat Bambi met honden opgroeide nog een rol hebben gespeeld? Of het feit dat we net verhuisd waren naar een totaal nieuwe omgeving toen Pipo kwam?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424724
Nee, normaal niet. :)

Nou ja, onverklaarbare dingen moeten er ook zijn. :biggrin2: Tis niet dat ik je nket geloof hoor.

Laten we het er maar op houden dat dat in vrijwel alle gevallen dan niet meer lukt.. :P

Ingeborg, welk ras wordt je katje?
Een eerder Perzisch getint ras kan nl beter alleen gehouden worden. Bij een Siamees of andere oosterse kat wordt dat vaak een ramp, hoe lang ze ook in het nest blijven. Die hebben het echt nodig, maar dan zou de fokker je dat normaal wel gezegd hebben..

Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik een sterke voorstander ben van kittens per 2. Voor iedereen beter. Of er nu onoverkomelijke problemen opduiken waardoor je een 2e zou nemen of niet. Het is voor het kitten beter, en dat is voor mij voldoende om het zelfs niet te willen proberen alleen te laten opgroeien.. Opgroeien kan ze trouwens maar 1 keer, later proberen goedmaken is altijd spijt achteraf.
Als je maar 1 kat wil, prima, kandidaten genoeg in de asielen die niet bij andere katten kunnen en daardoor moeilijk plaatsbaar zijn. Soms nog heel jong zelfs (maar geen kitten uiteraard). Maar bewust een kitten ertoe veroordelen vind ik slecht.
Sorry dat ik het zo botweg zeg, dat is wel hoe ik er tegenaan kijk.
Dat wil echter niet zeggen dat ik jou veroordeel! Echt niet! Maar moest ik in jouw situatie zijn, had ik ook graag gehad dat mensen dat eerlijk zouden zeggen. Vandaar...
Maar je doet er echt mee wat je zelf wil! ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3424725
Anne in Zweden schreef: di 20 apr 2021, 15:14 Kan het feit dat Bambi met honden opgroeide nog een rol hebben gespeeld? Of het feit dat we net verhuisd waren naar een totaal nieuwe omgeving toen Pipo kwam?
Ik lees hierboven ook dat Bambi vrij rond mocht lopen. Het kan dus best zijn dat Bambi buiten om heeft leren gaan en communiceren met andere katten. Dat er sprake is van een totaal nieuwe omgeving kan ook zeker meespelen omdat dat dan nog geen eigen territorium is.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door