Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3424726
pearlsofpassion schreef: di 20 apr 2021, 15:22 Nee, normaal niet. :)

Nou ja, onverklaarbare dingen moeten er ook zijn. :biggrin2: Tis niet dat ik je nket geloof hoor.

Laten we het er maar op houden dat dat in vrijwel alle gevallen dan niet meer lukt.. :P

Ingeborg, welk ras wordt je katje?
Een eerder Perzisch getint ras kan nl beter alleen gehouden worden. Bij een Siamees of andere oosterse kat wordt dat vaak een ramp, hoe lang ze ook in het nest blijven.
En dat we het in ieder geval niet aanraden. :)
Door Anne in Zweden
#3424729
dinky89 schreef: di 20 apr 2021, 15:26 Ik lees hierboven ook dat Bambi vrij rond mocht lopen. Het kan dus best zijn dat Bambi buiten om heeft leren gaan en communiceren met andere katten. Dat er sprake is van een totaal nieuwe omgeving kan ook zeker meespelen omdat dat dan nog geen eigen territorium is.
In Portugal niet. We woonden aan een druk (en vaak te snel) bereden straat, en een halfjaar of zo voordat we Bambi kregen was de zwerfpoes die we in huis hadden genomen doodgereden voor onze huisdeur. Bambi mocht dus alleen aangelijnd in de achtertuin (ook omdat daar een zwembad was en we niet wilden dat ze in het water zou vallen en verdrinken), en aangezien we ook twee honden (Scotch en Max) in de tuin hadden lopen, kwamen er echt geen andere katten de tuin in. Geloof me nou als ik zeg dat Bambi geen contact heeft gehad met andere katten voordat Pipo kwam.

Vrij rondlopen mocht Bambi pas nadat we naar Spanje waren verhuisd, toen ze dus een jaar of vier was. Daar woonden we nog maar net toen ik Pipo tijdens een wandeling met de honden in het bos vond; Pipo was nog maar een paar weken oud, die had zelfs nog geen tandjes. Wellicht heeft dat ook nog meegespeeld. En die nieuwe omgeving ook. Wat je zegt: nog geen territorium afgebakend, en voor het eerst de vrijheid proeven. Kan best zijn dat het daardoor goed is gegaan. Dan hebben we dus gewoon mazzel gehad.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3424730
pearlsofpassion schreef: di 20 apr 2021, 14:59 Nou, dan ben jij echt serieus het allereerste voorbeeld dat ik daarvan weet. :biggrin2:
Zelfs de wetenschappelijke literatuur spreekt je tegen. :o :cool:
Ergens, ergens heb ik daar een artikel van. Ergens verborgen op m'n oude computer.. Vandaar dat ik die periode van 12 tot 16 weken heb.. Als je kitten ouder is dan 12 weken voor ze het nest verlaat zou het evt kunnen dat ze het geleerd heeft en onthoudt, maar bij de meesten moet je tot 16 weken gaan om zeker te zijn.. Nu is een kitten van zwerfkat op 16 weken doorgaans wel nog vrij klein.
Wij hebben Otje met 9 weken gekregen en die heeft bij ons op de flat gewoond. Dus gegarandeerd geen andere katten. Ze was ruim 1,5 toen Pluk erbij kwam en dat ging prima.

Dat gezegd hebben, ik zou het nooit meer zo doen. Otje is wel serieus raar. Ze is in alles overdreven. Ik denk echt dat als ze een andere kat had gehad om mee op te groeien, ze een stuk beter te hebben zou zijn. Ze is inmiddels 16 en echt, we irriteren ons met regelmaat kapot aan haar gedrag. We houden ook van der, want ze is onze Ot. Maar was ze 30 kilo en herder geweest, dan verbleekte Oscar zijn gedrag bij dat van Otje.
Mijn advies zou dus zeker zijn om voor twee katten te gaan. Ik vind het eigenlijk niet optioneel om voor 1 te gaan als je weet wat voor gedragsproblemen er uit voortkomen. Het is nog altijd de kat die daar het meeste last van heeft...
Door Anne in Zweden
#3424732
Kaela schreef: di 20 apr 2021, 15:35 Wij hebben Otje met 9 weken gekregen en die heeft bij ons op de flat gewoond. Dus gegarandeerd geen andere katten. Ze was ruim 1,5 toen Pluk erbij kwam en dat ging prima.

Dat gezegd hebben, ik zou het nooit meer zo doen. Otje is wel serieus raar. Ze is in alles overdreven. Ik denk echt dat als ze een andere kat had gehad om mee op te groeien, ze een stuk beter te hebben zou zijn. Ze is inmiddels 16 en echt, we irriteren ons met regelmaat kapot aan haar gedrag. We houden ook van der, want ze is onze Ot. Maar was ze 30 kilo en herder geweest, dan verbleekte Oscar zijn gedrag bij dat van Otje.
Mijn advies zou dus zeker zijn om voor twee katten te gaan. Ik vind het eigenlijk niet optioneel om voor 1 te gaan als je weet wat voor gedragsproblemen er uit voortkomen. Het is nog altijd de kat die daar het meeste last van heeft...
O kijk, ben ik toch niet het achtste wereldwonder! ::) :biggrin2:

Klinkt wel heel naar trouwens, wetende dat Oscar niet echt gemakkelijk was...

@Ingeborg: als een kat erbij sowieso geen probleem zou zijn als blijkt dat Nooshi in zijn eentje niet gelukkig is, is het dan misschien de moeite waard nog eens goed te overwegen er toch maar nu meteen een tweede kitten bij te halen? Ik kan me voorstellen dat je wat overdonderd bent door de discussie hier (zou ik ook zijn; zoals gezegd was mij ook niet bekend dat katten zulke gedragsproblemen kunnen ontwikkelen als ze in hun eentje opgroeien), maar misschien is het toch iets om nog eens over na te denken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424735
Nou, anderhalf jaar is niet zo uitzonderlijk. Gaat ook soms niet meer eens ze een jaar zijn, maar tot dik anderhalf jaar hoor je wel vaker. Eens richting de 2 jaar wordt het wel lastig.
4 jaar is nog wel een verschilletje.

Bambi zal gewoon snel alle sociale opvoeding in het nest opgedaan hebben.. Want zonder kunnen ze het echt niet, het is geen instinct bij een kat, dus ze moeten het leren. En ideaal is tussen 12 en 16 weken, maar als ze ook later nog iets van kunnen leren, kunnen ze het vast ook in bepaalde gevallen al iets vroeger. Maar daar zou ik nooit op gokken, want dat loopt zeker weten niet altijd goed.
Maar goed, daar zijn we't over eens. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3424739
pearlsofpassion schreef: di 20 apr 2021, 14:53 Je hebt Dinky verkeerd begrepen Anne.
Als je een kitten hebt dat sociaal met andere katten opgroeit en die wordt volwassen, dan kan je daar later perfect een ander kitten of kat bij zetten.
Maar als dat kitten alleen opgroeit, en het groeit op, dan kan je dat op latere leeftijd vergeten. Lukt echt niet meer!
De periode tussen 12 en 16 weken is cruciaal.. Dus op 14 weken zit je daar al over, het zou kunnen.
Bij de meeste alleen opgroeiende kittens wordt het rond het jaar moeilijk en na anderhalf jaar alleen heb ik niet meer geweten dat het nog lukt (vanop het kattenforum, geen eigen ervaring).
Dan spreek je jezelf wel een beetje tegen PoP. Is niet erg hoor, niet om je flauw op je vingers te tikken ofzo. Maar voor topicstarter natuurlijk wel belangrijk om mee te nemen in de overwegingen.
Door hannabelgje
#3424740
En je ziet het ook niet aan een kat hè, dat ie er liever een maatje bij heeft. Ik heb 1 keer een half jaar een jonge kat alleen gehad en die heeft naderhand nooit meer goed met andere katten gekund. Ze was nog geen jaar toen kat 2 erbij kwam. Toch ging dat nooit soepeltjes.
Ik wil zelf never nooit een kat alleen, een kip alleen of een cavia alleen. Dan liever niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Anneloog
#3424742
Het lastige is ook 2 tegelijk uit zelfde nest kan fout gaan. Ik heb nadat Frodo de zwarte sabeltand tijger onverwachts overleed voor de overgebleven witte Leo die toch een maatje miste 2 kittens uitgezocht. Gewoon htk zoals al mijn katten. Sam en Dano broertjes en in eerste instantie heel close kwamen hier met 9 weken. Ging lang goed tot de broertjes onderling problemen kregen. Dit was ongeveer toen ze ruim een jaar oud waren. De liefde was direct over en dit is nooit meer hersteld. Ze tolereren elkaar en Leo kiest geen partij en bloeide op met de komst van de kittens dus daarin was de actie geslaagd . Nu zijn we 5 jaar verder en alles leeft met elkaar Leo speelt met zowel Sam als Dano maar de broertjes zijn nooit meer close geworden en gaan elkaar uit de weg waar kan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door sam28
#3424745
Hier nog een N=1. Lea is alleen opgegroeid zonder medestander. Toen ze 5 was kwam Ziva onder protest en toen ze 10 was kwam kleine Siepie.
Na een paar maanden lagen ze samen in een mandje terwijl Lea de schrik van de straat was toen ze buiten liep bij mijn ex. Ze duldde geen andere kat in de tuin of buurt.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3424746
IMG_20171031_1832158.jpg
IMG_20171031_1832158.jpg (549.72 KiB) 913 keer bekeken
In mn bed, een paar jaar geleden. Lea ligt vrijwillig en uit zichzelf tegen Siepie aan gedrukt. Hoewel ze kijkt alsof ze gedwongen wordt. ;D ;D ;D

Daarnaast vind ik het inderdaad zielig, als ik kijk naar Siepie, die heeft echt een maatje nodig en zoekt Lea ook echt op. Dus ik zou ook niet nog een keer maar 1 poes nemen. En als Lea weg valt zal ik vrij snel op zoek moeten naar een maatje voor Siep
Door Lizzy
#3424748
Ik ben totaaaaal geen kattenkenner (en dat blijft zo) maar ik kreeg Sammy toen zij 5 weken was (zwerfkatje - nestje gevonden zonder moeder). Toen Sammy een jaar of.... 8 was (weet het niet meer precies), plaatste ik daar twee zusjes bij. Snuf en Snuit. Sammy accepteerde het tweetal zonder problemen. Snuf en Snuit groeide op en kregen op een geven moment steeds vaker bonje (als jonge katten al hoor). Snuit werd daardoor gestrest en piste m'n halve huis onder. Snuit stierf helaas vrij jong (nierfalen), jaar of 8. Snuf heeft daarna nog tot haar 18de als gelukkige single bij ons gewoond.

Mijn vader + echtgenote hebben twee broers, Siamezen. Die vechten elkaar regelmatig het kot uit en 1 van de 2 pist nu ook in huis.

Wat wil ik er mee zeggen? Nou eigenlijk niks. Of dat twee kittens ook geen garantie op succes is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424749
Kaela schreef: di 20 apr 2021, 16:45 Dan spreek je jezelf wel een beetje tegen PoP. Is niet erg hoor, niet om je flauw op je vingers te tikken ofzo. Maar voor topicstarter natuurlijk wel belangrijk om mee te nemen in de overwegingen.
Nee, niet echt. Ik sprak in m'n eerste post van anderhalf jaar alleen dus das dan (aangezien de meeste kittens toch wel 8 weken in het nest blijven) 20 maand oud. Nu is die grens natuurlijk wat vaag en niet recht afgebakend. Ik dacht dat dat wel duidelijk was..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3424750
sam28 schreef: di 20 apr 2021, 17:16 Hier nog een N=1. Lea is alleen opgegroeid zonder medestander. Toen ze 5 was kwam Ziva onder protest en toen ze 10 was kwam kleine Siepie.
Na een paar maanden lagen ze samen in een mandje terwijl Lea de schrik van de straat was toen ze buiten liep bij mijn ex. Ze duldde geen andere kat in de tuin of buurt.
Maar Lea liep dus wel buiten?
En he, het gaat dus over de jonge jeugd he. 12 weken is niet zo oud en kan voldoende zijn. Hoeft niet, maar kan wel.

Zo ook met kittens die samen opgroeien of katten die sociaal opgroeien, ze hoeven niet later nog elkaars gezelschap op prijs te stellen, das wat anders.
Garantie's krijg je nooit. Heb je met honden ook niet he. Zijn echt wel groepsdieren en gaat vaak heel goed, maar soms plots niet meer... Zijn ze dan liever enige hond?

OK, laten we het erover eens zijn dat er echt geen garantie's zijn en elke kat en situatie is anders. En je kan pech of geluk hebben.
Maar de algemene tendens is toch dat kittens samen gelukkiger zijn en veel meer kans hebben om later nog sociaal gedrag te vertonen naar andere katten. En veeeel minder kans op 'probleemgedrag'.

Ivm did Siamezen, Lizzy, daar zou ik herplaatsing van 1 van beide overwegen. Klinkt als een zeer stressvolle situatie.
Katten zijn ook heel stressgevoelige dieren en een klein incident kunnen ze gaan linken aan een andere kat en dan vraagt het al heel wat kennis van katten gedrag om dat recht te trekken. De meeste mensen gaan zich ermee moeien en proberen het in goede banen te leiden maar maken het daardoor net onvewust erger. Geeft extra stress en nog meer negatieve associatie's.
Katten zijn zeer complexe dieren.
Door Anne in Zweden
#3424751
Ik denk dat de moraal van het verhaal is dat katten net zo goed individuen zijn als mensen en honden, en dus hun eigen karaktertrekken en voorkeuren/afkeuren hebben. En dat de wetenschap weliswaar gedwongen is te generaliseren, maar dat dat niet betekent dat er op individueel niveau geen afwijkingen kunnen bestaan, en wel meer dan één.

/doordeweekseopendeuren :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door