Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3422274
Hallo lieve mensen,

Er zijn er hier aardig wat met een droogmachine, denk ik. Wat is de beste en wat voor non disposable bakjes gebruiken jullie om het in te bewaren?

:-*
Door Esther Q
#3422288
nikèdog2000 schreef: ma 22 mar 2021, 20:19 Ik heb sinds kort een hendli droger ,super ding
Je kunt het beste in een open bak bewaren
Ook als je iets maandenlang wilt bewaren, in een open bak?
Gebruikersavatar
Door pike
#3422292
nikèdog2000 schreef: ma 22 mar 2021, 20:22 BA21BA31-2E7C-4B52-A66F-6A40609E846C.jpeg
Zo dat is het betere werk :D
Ik heb maar een kleintje van Severin. Die draait hier al 15 jaar, wil niet stuk. Vroeger draaide die overuren, nu met nog maar een oudere hond is hij echt wel groot genoeg.
Maar ik bewaar alles (na afkoeling) in afgesloten bussen, dat vind ik toch wel zo veilig (ook met het ook op vliegen en aanverwante beestjes). En de geur niet te vergeten. Mijn bussen zijn goed afsluitbaar en van plastic (geschikt voor voedsel, wat dat dan ook mag voorstellen), allemaal in een tweede leven, met schroefdeksel. En als ik echt veel heb: In een diepvriesdoos in de vriezer.
Door Lizzy
#3422308
Wij gooien het gedroogde spul altijd in de vriezer en halen daar een portie uit voor een paar dagen. Ik heb te vaak beschimmelde kippennekken of ander vettig vlees gehad (gedroogde rundertong vinden ze hier geweldig maar is echt niet zo lang houdbaar, doordat het zo vet is). Het ontdooit razend snel, de snacks, omdat er geen vocht meer in zit.
Door Esther Q
#3422331
nikèdog2000 schreef: ma 22 mar 2021, 20:51 Ja hoor
Je kunt ook een theedoek over de bak leggen .dan blijft het toch luchtig
En dan zet je het op een koele plek neem ik aan? Ik kan alles in de kelder bij ons bewaren, waar het zo'n vijf graden is 's winters. Zomers wel iets warmer, maar nooit zo warm als buiten. Als het open kan liggen, hoef ik geen afsluitbare bakken te kopen. Maar als het niet goed blijft, is dat wel zonde. Misschien maar allebei uitproberen...

Excalibur heeft hele dure machines. Heeft iemand die toevallig? Is het die investering waard? Ik wil liever meteen een goede kopen, dan eentje die over twee jaar stuk is, maar er bestaat ook spul wat duur is en alsnog niet goed van kwaliteit. Keuzestress :P
Door Cindy de Wolf
#3422336
Ik heb de profi line van Hendi; https://www.xxlhoreca.com/nl/rvs-voedse ... =118381730

In principe als het droog is kan je het maandenlang bewaren. Nu droog ik zelden tot nooit kippennekken oid maar ik maak echt (belonings)snacks dus spiervlees, long en incidenteel hart. Voor en iets langere snacks droog ik wel penslappen en konijnenoren.
Met een luncheon meat snijder en een fritessnijder maak je mooie kleine blokjes van houdbare worst in no time en zo de droogmachine in.
Tip als je een goede wilt kopen koop er dan GEEN 1 met kunststof houders/platen want dat gaat allemaal brokkelen. Ik had een VIDA XL beetje te vergelijken met die van de HENDI maar ook hier na 2 jaar brokkelen de kunststof platen af. Dus de machine werkt nog maar de platen zijn onbruikbaar en niet los te bestellen. Even uit mijn hoofd hebben Hendi, klarstein en wartmann ook modellen met RVS platen/houders

Ik bewaar het gewoon in een open emmer, deksel hangt er wat losjes op en de plank waar het op staat hangt boven een CV plaat. Hier nooit schimmel oid. Ik denk dat ik nog zo'n 8kg per maand droog.
Door rosmin
#3422337
Hier droog ik nog steeds op mijn Bohman, ik bewaar het gedroogde vlees in de vriezer in plastic bakjes waar bijv. ijs in heeft gezeten of Chinees.
Dan heb ik in de keuken een klein doosje waar ik de dagvoorraad in doe, dat staat gewoon op de plank. En net als Lizzy zegt, het ontdooit heel snel.
De bulk gedroogde eendepootjes zitten ook in de vriezer, en in de koelkast heb ik altijd een stuk of 5-6 in een plastic ijsbakje liggen, blijft erg lang goed.
Door Anne in Zweden
#3422339
Cindy de Wolf schreef: di 23 mar 2021, 15:38

In principe als het droog is kan je het maandenlang bewaren. Nu droog ik zelden tot nooit kippennekken oid maar ik maak echt (belonings)snacks dus spiervlees, long en incidenteel hart. Voor en iets langere snacks droog ik wel penslappen en konijnenoren.
Met een luncheon meat snijder en een fritessnijder maak je mooie kleine blokjes van houdbare worst in no time en zo de droogmachine in.
Wat voor worst neem je daarvoor? Ik ben op zoek naar nieuwe snackjes omdat ik nog maar drie kilo long heb om te drogen. Een fritessnijder heb ik.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3422343
Anne in Zweden schreef: di 23 mar 2021, 17:11 Wat voor worst neem je daarvoor? Ik ben op zoek naar nieuwe snackjes omdat ik nog maar drie kilo long heb om te drogen. Een fritessnijder heb ik.
Je hebt heel veel merken houdbare worst, bijvoorbeeld Rodi, Carnis, Dogmeat, Tribal.
Het is eigenlijk een gestoomde maaltijd in worstvorm

Ik gebruik ze ook wel eens om te drogen....als maaltijdvervanger zou ik het nooit gebruiken, maar in de droger maakt het lekkere snackjes volgens de dames :biggrin2:
Door Cindy de Wolf
#3422346
Anne in Zweden schreef: di 23 mar 2021, 17:11 Wat voor worst neem je daarvoor? Ik ben op zoek naar nieuwe snackjes omdat ik nog maar drie kilo long heb om te drogen. Een fritessnijder heb ik.
Dit is de luncheon meat slicer https://www.ebay.com/itm/kitchen-gadget ... SwL7VWlaNd een bak groter dan een eiersnijder, grofweg 2x zo groot.

In principe kan je alle houdbare worsten gebruiken. Het is een beetje uitproberen wat bij je past. Naturis is heel compact en stevig daar hebben zowel de luncheon meat slicer als fritessnijder "problemen"mee. Lees zo stevig dat ze je "apparaten" uit elkaar kunnen drukken. Dus die snij ik of met de hand of ik pak de proffessionele fritessnijder, maar dat ding is lastiger schoon te maken.
Rodi worst de rund/kip en die met kaas zijn easy peasie, de lam is een stuk steviger maar niet zo stevig als de naturis. De rollen van biofood gaan prima zijn oa met eend en kalkoen, de houdbare rollen van Dogmeat zijn te vet dus daar minder goede ervaringen mee. De houdbare kip van Darf rete vet dus een no go. Als ik weer bij Darf ga bestellen wil ik de rollen van Pett uitproberen. Barfmenu houdbaar valt in dezelfde categorie als de reguliere rodi dus heel makkelijk. De meat roll van zooplus met kip/zalm zijn ook prima te doen. Je kan ook Renske drogen maar dat is meer met de hand snijden, dat valt uit elkaar. Dat moet je echt met de hand snijden in plakken/plakjes.
Door Anne in Zweden
#3422347
Ina schreef: di 23 mar 2021, 17:21 Je hebt heel veel merken houdbare worst, bijvoorbeeld Rodi, Carnis, Dogmeat, Tribal.
Het is eigenlijk een gestoomde maaltijd in worstvorm

Ik gebruik ze ook wel eens om te drogen....als maaltijdvervanger zou ik het nooit gebruiken, maar in de droger maakt het lekkere snackjes volgens de dames :biggrin2:
Allemaal merken die we hier niet hebben. :biggrin2: Maar ik zal eens kijken wat ik op de hondenafdeling van de supermarkt kan vinden. Daar hebben ze vast wel iets slechts. :D Bij Zooplus bestel ik regelmatig, ik zal de kip/zalm eens opzoeken.

Het is echt puur als snackje bij de wandeling bedoeld, maar vooral Mello is goed in bedelen, dus moet het wel een klein beetje gezond en niet dikmakend zijn.

Zo'n luncheon meat snijder heb ik, en een frietsnijder ook, dus ik ga eens aan de knutsel met een paar rollen worst. Ben benieuwd! Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3422349
Ik koop wel eens snoepjes en dan zit daar zo'n zakje silicia bij.
Deze bewaar ik, en doe ik ook tussen mijn gedroogde Rodi-worst.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door