Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3404017
Ik heb een nieuwe laptop nodig. Ik gebruik em voor internetten en mijn ebooks downloaden en omzetten van mobi naar epub en andersom.
Ook gebruik ik em om documenten in te scannen en te printen.
Voor Office kan ik mijn werklaptop gebruiken. Dat hoeft ie dus niet te kunnen. Ik speel ook geen spellen ofzo.
Heb ik dan aan een chromebook voldoende? Of kan ik toch beter gaan voor aan windows laptop?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3404019
Het is natuurlijk even de vraag of je een Chromebook app kunt vinden die Mobi om kan zetten naar ePub. Lees je die ook op de Chromebook? Want dan kun je natuurlijk een reader gebruiken die Mobi kan lezen.
Door hannabelgje
#3404023
Ik lees zowel op een kindle als op een kobo.
Ik begrijp dat er een calibre app is voor de chromebook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3404027
hannabelgje schreef: ma 25 mei 2020, 12:47 Ik begrijp dat er een calibre app is voor de chromebook.
Er is volgens mij geen 'native' Chromebook versie van calibre. Je moet dan eerst Linux activeren (en de Chromebook moet dus ook de Linux mode ondersteunen, ik weet niet of dat inmiddels standaard is) en dan de Linux versie van Calibre installeren.
There is no native to ChromeOS version of calibre. Given calibre's love for getting down and dirty with the hardware, this makes sense.

If you are into a bit of pain, you can try enabling Linux on your Chromebook (Chrome OS 69 or higher) and install the Linux flavour of calibre. There have been a couple of threads on doing this and the issues that have been run into. See the calibre download page for Linux for the command line(s) and dependencies needed to install calibre.
https://www.mobileread.com/forums/showt ... p?t=321946

Er zijn natuurlijk ook online opties voor mobi->epub maar ik heb geen idee hoe goed die zijn.
bv https://mobi2epub.com/

Overigens zou je dan ook helemaal uit kunnen met een Android tablet ;)
(Ik weet alleen niet hoe makkelijk het scannen en printen daarmee gaat)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3404035
hannabelgje schreef: ma 25 mei 2020, 14:16 https://www.bestchromebookapps.com/cali ... hromebook/
Als ik dit lees dan is er een app beschikbaar.
Als ik op die pagina kijk wordt het niet echt duidelijker.
Er staan drie opties.
  • Installing Calibre using Play Store
  • Installing Calibre using Chrome Browser
  • Install Calibre using Rollapp
De eerste is voor een eventuele Android App (moet je Chromebook wel ondersteunen). Maar in de Play Store heb je alleen een Calibre Companion (voor €5,49) die contact moet hebben met een Calibre versie op een PC (Linux, Windows of Mac). Dat is dus geen standalone versie.

De tweede optie zegt dat je kunt kijken in de Chrome webstore. Daar kan ik echter geen Calibre vinden.

En de derde is een soort online versie met rollapp. Die is er inderdaad wel. https://www.rollapp.com/app/calibre Maar voor een account daar om te schrijven betaal je weer $6 per maand.

Die pagina lijkt mij dus meer wat standaard mogelijkheden te geven, voor elke willekeurige app, om te zoeken waar je de app werkelijk kunt vinden. Kijk maar eens op een willekeurige andere pagina. Ook daar krijg je weer die drie opties. Dus dat is gewoon een soort 'nep-pagina' die alleen maar die drie opties laat zien. (Misschien een 'reclame-pagina' voor rollapp)

Hier staan de daadwerkelijk ondersteunde platforms voor calibre (waarbij Android en iOS dus alleen connector-apps zijn).

Als je echt aan een Chromebook denkt, denk ik niet dat calibre een optie is. Dan zul je een native utility moeten vinden of voor de online optie moeten kiezen.
Door Tanna
#3404042
Ik heb sinds eind vorig jaar een Terra laptop, de grootste die er is omdat ik een groot scherm nu eenmaal het prettigst vind. Ben er heel blij mee!
Door hannabelgje
#3404045
Tanna schreef:Ik heb sinds eind vorig jaar een Terra laptop, de grootste die er is omdat ik een groot scherm nu eenmaal het prettigst vind. Ben er heel blij mee!
Die zijn boven mijn budget.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Ronald
#3404130
Ik gebruik een Chromebook. Voor mijn office applicaties gebruik ik O365 en dat voldoet. Voor de rest staat er heel veel in de Google Play store, maar wat Rik ook zegt: geen native Calibre. Daarvoor zul je Linux moeten activeren op je Chromebook. Ik ben nu even aan het stoeien met Calibre-Go, maar die wil mij teveel machtigingen op mijn Google account hebben.
De Calibre-Compagnion crashte bij mij elke keer, dus dat lijkt me ook geen alternatief.

Dus als je heel erg gehecht bent aan het gebruik van Calibre, dan zul je dus òf bij Windows moeten blijven òf de Linux modus van Chromebook activeren.
Door hannabelgje
#3404132
Ik gebruik calibre alleen om ebooken om te zetten en daar zijn ook andere methoden voor.
Ik heb een chromebook besteld inmiddels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door Lizzy
#3404133
hannabelgje schreef: do 28 mei 2020, 21:18 Ik gebruik calibre alleen om ebooken om te zetten en daar zijn ook andere methoden voor.
Ik heb een chromebook besteld inmiddels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Welke heb je besteld Hanna?
Door eelke
#3404136
hannabelgje schreef: do 28 mei 2020, 21:18 Ik gebruik calibre alleen om ebooken om te zetten en daar zijn ook andere methoden voor.
Ik heb een chromebook besteld inmiddels.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Ik ben benieuwd wat je er van vind. Ik heb een Lenovo chromebook C330 en ben er erg blij mee. Dubbelgeklapt is het een tablet, maar in laptop modus is het een klein laptopje. Om te gamen heb ik een grote laptop, dus met de chromebook is het vooral internetten. Het is zo fijn dat hij eigenlijk nooit gedoe heeft; opnieuw opstarten ivm update's, of de batterij snel leeg of ander gemier die mijn normale laptop wel heeft.
Door hannabelgje
#3404138
eelke schreef: Ik ben benieuwd wat je er van vind. Ik heb een Lenovo chromebook C330 en ben er erg blij mee. Dubbelgeklapt is het een tablet, maar in laptop modus is het een klein laptopje. Om te gamen heb ik een grote laptop, dus met de chromebook is het vooral internetten. Het is zo fijn dat hij eigenlijk nooit gedoe heeft; opnieuw opstarten ivm update's, of de batterij snel leeg of ander gemier die mijn normale laptop wel heeft.
Ik heb de Lenovo 340 besteld in 11 inch. Ik gebruik em voornamelijk op de bank dus een mooi klein formaat gekozen.
Ik ben ook heel benieuwd hoe die gaat bevallen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door hannabelgje
#3404215
Vandaag eindelijk tijd om mijn nieuwe speelgoed uit te proberen. Ik vind het eigenlijk wel heel fijn werken. Vooral het formaat vind ik heerlijk na mijn zware 17 inch laptop. Dit is heel wat lekkerder op schoot op de bank. Het scherm vind ik absurd goed ook, al wat filmpjes geprobeerd te kijken. De snelheid is ook super ok.
Het is wel een beetje wennen, maar omdat ik ook al eerder een android tablet gehad heb is het goed te doen. Werkt zo'n beetje hetzelfde eigenlijk. Maar dan wel met een keyboard, Zalig.
Nog geen nadelen ontdekt tot nu toe.

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door