Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3423655
pearlsofpassion schreef: vr 09 apr 2021, 09:19 Nee, verplicht is in mijn opvoeding, verplicht.. Geen vrije keuze.

En mazelen is een vaccin waar toch nog het meest over getwijfeld wordt door ouders, omdat het een heftig vaccin is.
Ik heb het bij m'n kinderen ook laten zetten. Ik zie er het belang wel van in. Maar dat mensen dat niet zelf mogen kiezen maar de overheid beslist dat ze het risico moeten lopen, dat vind ik ver gaan.

Net als met die vaccins van AZ nu dan. Ik vind het niet erg als mensen ze vrijwillig zouden krijgen want de risico's zijn idd vrij klein. Maar wel als dat in de plaats van de mensen beslist wordt dat dat een risico is wat ze OK moeten vinden. Zeker als er in de toekomst misschien zoveel vrijheid vanaf hangt of je het genomen of geweigerd hebt. En terwijl er ook andere vaccins zijn. Een keuze voor of tegen het AZ vaccin zou niet meteen ook een keuze voor of tegen alle coronavaccins mogen zijn. En dat is het nu wel.

Ik begrijp ook niet goed waarom je wel achter de beslissing van Noorwegen staat om niet met AZ te enten en tegelijk de Tsjechische staat goedkeurt om meerdere vaccins te verplichten waarbij het risico op even ernstige bijwerkingen (volgens de cijfers die hier genoemd worden) veel hoger ligt.

En dan gaat het nog over kinderen. Je bent normaal bij jezelf beter bereid risico's te nemen dan dat voor je kinderen te beslissen.
1) ik zou de bron weleens willen weten en wat die ‘ernstige bijwerkingen’ zijn. Tenslotte geldt in de terminologie rond vaccins ook 2 dagen koorts als een ‘serious side effect’

2) ik heb het beleid van de Noorse overheid uitgelegd. En dat ik de keuze begrijp vanuit hun perspectief. Onderbouwd met cijfers. Dat is iets anders dan ‘erachter staan’. In die keuze spelen mee risico op infectie, risico op overlijden aan de infectie, beschikbaarheid van alternatieven, impact op vaccin bereidheid etc etc.

Ik vind het advies van de Nederlandse Gezondheidsraad bv goed overdacht en ook een prima keuze hoewel die anders is dan de Noorse.

Ik ben niet principieel tegen het gebruik van het AZ vaccin maar ik vind dat een goede risico afweging gemaakt moet worden.
#3423656
Laika schreef: vr 09 apr 2021, 08:06 Die krijgen gewoon de 2e prik (want daar zijn (nog) geen meldingen van ernstige bijwerkingen van geweest)
Maar, zoals Eelke hiervoor al aangaf, in NL zijn ze pas na goedkeuring rond half februari begonnen met vaccineren met AZ. Er zit 12 weken tussen beide entingen dus dan zijn er nog helemaal geen 2e prikken gegeven :-\ ???
Misschien in Engeland, want daar zijn ze al eerder begonnen, begin december dacht ik, maar die gaven aanvankelijk helemaal geen meldingen over trombose als bijwerking dus daar heb je ook niet veel aan.
#3423661
Chouka schreef: vr 09 apr 2021, 10:56 Die mogen zelf kiezen of ze het toch willen hebben.
correctie/toevoeging:
Iedereen nu van beneden de 55 mag op eigen vraag toch AZ hebben.

De personen die al AZ gehad hebben hebben de rappel pas over een maand. Vermits er een pauze is van 4 weken is daar op dit moment nog geen beslissing over genomen. Die komt er nog.
#3423662
eelke schreef: do 08 apr 2021, 20:39 Ja voor mijn leeftijd ook niet meer. Maar omdat ik de eerste heb gehad, mag ik wel een tweede. Want de reactie kwam blijkbaar vooral op de eerste.

Ja.

Want 29-1 is ie goedgekeurd, en zijn de eerste prikken gezet. Tel daar even 11 weken bij op voor de tweede ronde, wat gek dat er bij de tweede ronde geen reactie's zijn geweest ::) ::) ::) ::)
De problemen waren door de snelle aanmaak van antistoffen. Bij een rappel is dat niet meer het geval.
#3423663
pearlsofpassion schreef: do 08 apr 2021, 21:08 Tis bij alles iets...
Wat gaan ze doen als wij die 2e AZ spuit weigeren?

In België wordt het 4 weken stil gezet heb ik via't werk gehoord. Nog niet uit officiële bron. Maar ik heb ook niet naar het nieuws gekeken vandaag.
Hoe het voor jou gaat zijn weet ik niet, vermits het via het ZH waar je werkt gebeurd.
Als iemand die via een vaccinatiecentrum gevaccineerd wordt weigert dan komt er geen nieuwe uitnodiging. En dan ben je dus niet voldoende gevaccineerd.
Best niet doen en wachten op de nieuwe beslissing van België.
#3423664
Mijn papa van 76 geeft vanmorgen zijn eerste pfizer gehad.
En dat niet bang zijn voor corona, ik ken inmiddels een aantal jonge en gezonde mensen die ernstige longschade over hebben gehouden aan een corona infectie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3423667
eelke schreef: vr 09 apr 2021, 12:38 Ah, dat zouden ze dan best gewoon eens meteen kunnen uitleggen.
Ja, dat kun je wel zeggen. Toch raar dat het maar niet lijkt te lukken die communicatie op orde te krijgen.
Heb het 1 keer toevallig half opgevangen op de radio, maar zo halfslachtig dat het eigenlijk niet bij me aankwam.
#3423669
hannabelgje schreef: vr 09 apr 2021, 12:37 Mijn papa van 76 geeft vanmorgen zijn eerste pfizer gehad.
En dat niet bang zijn voor corona, ik ken inmiddels een aantal jonge en gezonde mensen die ernstige longschade over hebben gehouden aan een corona infectie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Refereer je aan mijn tekst?
Ik vind het oprecht heel naar dat jouw kennissen longschade hebben. Na een jaar Covid heeft iedereen waarschijnlijk wel een kennis, vriend of familielid die op de een of andere manier ernstig last heeft (gehad) van Covid. Of er aan overleden is. Of heb je er zelf op wat voor manier dan ook last van. Dat is erg. Absoluut.
Covid bestaat, het kan ernstig verlopen. Dat is een feit. Daar moeten we mee leren leven. Want het gaat niet weg.

Angst is een gevoel. En ondanks het feit dat er in onze familie ook overlijdens en zieken zijn geweest en ik ook echt wel zie dat het ernstig kan verlopen ben ik niet bang voor Corona. Ik weiger mijn leven te laten leiden door angst.
#3423675
Wat ik wel bijzonder vind is die focus op AZ terwijl in dit topic woensdag werd vermeld dat ook na andere corona vaccins trombose klachten zijn gemeld. Zijn deze trombose klachten bij de andere vaccins dan zoveel anders dan die van AZ of is daar simpelweg nog minder van bekend?
Ik prijs mij overigens nog steeds gelukkig dat ik nog geen keuze hoef te maken omdat ik achteraan in de rij sta.
#3423681
-Annemarie- schreef: vr 09 apr 2021, 13:19 Refereer je aan mijn tekst?
Ik vind het oprecht heel naar dat jouw kennissen longschade hebben. Na een jaar Covid heeft iedereen waarschijnlijk wel een kennis, vriend of familielid die op de een of andere manier ernstig last heeft (gehad) van Covid. Of er aan overleden is. Of heb je er zelf op wat voor manier dan ook last van. Dat is erg. Absoluut.
Covid bestaat, het kan ernstig verlopen. Dat is een feit. Daar moeten we mee leren leven. Want het gaat niet weg.

Angst is een gevoel. En ondanks het feit dat er in onze familie ook overlijdens en zieken zijn geweest en ik ook echt wel zie dat het ernstig kan verlopen ben ik niet bang voor Corona. Ik weiger mijn leven te laten leiden door angst.

Hier kan ik me bij aansluiten.
Ik snap heel goed dat er mensen echt wel angstig zijn voor corona / de gevolgen....en ik doe er ook alles aan om te voorkomen dat ik besmet zou kunnen raken.
Maar 'angst' in die zin wil ik ook niet hebben....ik doe wat nodig is en wat geadviseerd wordt..... en ik wacht ongeduldig tot ik wordt opgeroepen voor mijn shot en zal blij zijn dat, mocht ik onverhoops besmet raken, ik dan niet, of veel minder besmettelijk ben voor mijn naasten.
#3423682
-Annemarie- schreef: Refereer je aan mijn tekst?
Ik vind het oprecht heel naar dat jouw kennissen longschade hebben. Na een jaar Covid heeft iedereen waarschijnlijk wel een kennis, vriend of familielid die op de een of andere manier ernstig last heeft (gehad) van Covid. Of er aan overleden is. Of heb je er zelf op wat voor manier dan ook last van. Dat is erg. Absoluut.
Covid bestaat, het kan ernstig verlopen. Dat is een feit. Daar moeten we mee leren leven. Want het gaat niet weg.

Angst is een gevoel. En ondanks het feit dat er in onze familie ook overlijdens en zieken zijn geweest en ik ook echt wel zie dat het ernstig kan verlopen ben ik niet bang voor Corona. Ik weiger mijn leven te laten leiden door angst.
Ik denk dat een gezonde dosis angst goed is voor je. Anders waren wij mensen lang geleden al uitgestorven. En ja ook voor corona dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3423686
hannabelgje schreef: vr 09 apr 2021, 15:04 Ik denk dat een gezonde dosis angst goed is voor je. Anders waren wij mensen lang geleden al uitgestorven. En ja ook voor corona dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Angst klinkt voor mij als er 's nachts niet van kunnen slapen, bang zijn om naar buiten te gaan, geen afspraak met de huisarts/tandarts/dierenarts of andere noodzakelijkheden durven te maken.....dat lijkt mij niet gezond.

Een gezonde portie voorzichtigheid, ja....heel graag, want die heb je wel nodig om veilig te kunnen leven.

Nu heb ik persoonlijk ook niet het idee dat ik nooit covid tegen ga komen, net als verkoudheid en griep....ik kan alleen maar mijn best doen dat uit te stellen tot ik mijn vaccinatie heb gehad (en belangrijker, mijn man zijn vaccinatie heeft gehad als hartpatient zijnde) en hopen dat ik dan ten volle kan genieten van de bescherming die vaccinatie mij mag brengen.
#3423700
dinky89 schreef: vr 09 apr 2021, 14:31 Wat ik wel bijzonder vind is die focus op AZ terwijl in dit topic woensdag werd vermeld dat ook na andere corona vaccins trombose klachten zijn gemeld. Zijn deze trombose klachten bij de andere vaccins dan zoveel anders dan die van AZ of is daar simpelweg nog minder van bekend?
Ik prijs mij overigens nog steeds gelukkig dat ik nog geen keuze hoef te maken omdat ik achteraan in de rij sta.
Van AstraZeneca zijn veel meer trombose klachten gemeld volgens mij. Om mijn keuze tussen nu AZ weigeren en dan maar achter (jou ;) ) in de rij te gaan staan in de hoop op een beter vaccin, had ik graag cijfers gezien. Hoeveel vaccinaties per merk en hoeveel ernstige bijwerkingen zijn er (wereldwijd) gemeld? Maar ik kan ze niet vinden. Als het lood om oud ijzer zou zijn waarom dan die stop met AZ (en deze mensen pfizer geven) voor mensen tot 60? De reden zou zijn dat mensen uit deze groep eerder kans hebben om te overlijden aan de bijwerking dan aan Corona. Bij mensen ouder dan 60 (ik ben 61) is het net andersom dus krijgen die wel AZ.
#3423704
Ina schreef: vr 09 apr 2021, 15:15 Angst klinkt voor mij als er 's nachts niet van kunnen slapen, bang zijn om naar buiten te gaan, geen afspraak met de huisarts/tandarts/dierenarts of andere noodzakelijkheden durven te maken.....dat lijkt mij niet gezond.
That's my life ;) en daar kan ik ook niets aan doen. Nee, het is niet gezond maar dat is Corona of een ernstige trombose ook niet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door