Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3424055
Laika schreef: ma 12 apr 2021, 16:50 In den beginne was er een groep 60 jaar en ouder. De oudste kwam eerst aan de beurt maar voor dat de 60 jarigen aan de beurt zouden komen ging wel heel lang duren zodat ze een nieuwe groep gemaakt hebben van 60 tot 65. Die zouden gelijk Astrazeneca krijgen met de zorgmedewerkers. Nu de jongere zorgmedewerkers geen AZ meer krijgen zijn de 60 tot 65 jarigen sneller aan de beurt.
Manlief is uit 1955 en is nu dus veel later aan de beurt dan mij (1959).

Ik snap alleen niet waarom ze de Janssen vaccins nu gaan geven aan de jongere zorgmedewerkers en ziekenhuispersoneel. Dit is toch nagenoeg hetzelfde vaccin (met dezelfde bijwerkingen) als AZ?
Ze gaan het nu geven aan die groep omdat het in het vaccinatie plan van VWS zo is vastgesteld.

En ja, ook Janssen is een adenovirus met een klein stukje eiwit van het coronavirus eraan geplakt. Ik weet niet of het hetzelfde adenovirus met hetzelfde stukje eiwit op dezelfde plaats geplakt is, maar dat kan nogal uitmaken.

In Amerika zijn tot nu toe ruim 5 miljoen mensen met dit vaccin geënt en er zijn tot nu toe drie soortgelijke gevallen gemeld daar als bij het AZ vaccin sprake van is.
#3424056
wenchew schreef: ma 12 apr 2021, 15:10 En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles, en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)"
En hier krijg mij van "over je heen". Ik vind het echt heel naar dat mensen die wel vaccineren, hun mondkapje dragen waar nodig enz worden weggezet als mensen die in angst leven. Het heeft namelijk niets met in angst leven te maken.

Ik rij paard. En paardrijden is gevaarlijk. Punt. Het zijn grote, sterke en snelle dieren die als mechanisme om te overleven vluchten. En dat kost jaarlijks vele mensen een (soms hele fikse) verwonding en soms de dood. Dus ik draag een helm. En ik leer goed paardrijden en ik leer paarden lezen. Zodat ik weet of een paard kalm of nerveus is ed en ik op die manier de kans op ongelukken kan verkleinen. Ik rij nog steeds paard, maar niet zonder die beschermingsmiddelen. Want paardrijden is gevaarlijk.

En zo is het leven met covid19 gevaarlijk. Er is een aanzienlijke kans dat je ziek wordt en vervolgens is er een aanzienlijke kans dat je flink ziek wordt, zorg nodig hebt, restschade hebt en/of overlijdt. En daarom wil ik een helm op (aka een vaccinatie, mondkapje, afstandhouden ed). Want dat maakt dat ik binnen het gevaar het risico enorm beperk en een fijn leven kan leiden. Minder fijn als zonder covid19, maar een stuk fijner als met restschade of wanneer ik overleden ben.

Ik leef niet in angst. Ik leef in realiteit. Ik leef met de risico's die het leven mij geeft en ik ga daar mee om op een manier die de risico's verkleind. Ik ben daar gelukkig mee. Die helm beperkt mij niet, die helm geeft mij juist ruimte. En ik vind het enorm neerbuigend om dan weggezet te worden als iemand die leeft in angst.

Ik vind overigens ook dat dit precies zo geldt voor de mensen die verder gaan in hun maatregelen, zelfs als ze zelf zeggen dit uit angst te doen. Door actie te ondernemen (en bewust thuis blijven is ook actie ondernemen), pas je een tool toe om voor jezelf het risico dat je loopt te verkleinen. Dat is keuzevrijheid en het getuigd van bewustheid en intelligentie dat mensen deze keuzes maken, voor zichzelf.

En voor de rest een hele dikke +1 voor Millymol.
#3424058
MillyMol schreef: ma 12 apr 2021, 17:26 Ze gaan het nu geven aan die groep omdat het in het vaccinatie plan van VWS zo is vastgesteld.

En ja, ook Janssen is een adenovirus met een klein stukje eiwit van het coronavirus eraan geplakt. Ik weet niet of het hetzelfde adenovirus met hetzelfde stukje eiwit op dezelfde plaats geplakt is, maar dat kan nogal uitmaken.

In Amerika zijn tot nu toe ruim 5 miljoen mensen met dit vaccin geënt en er zijn tot nu toe drie soortgelijke gevallen gemeld daar als bij het AZ vaccin sprake van is.
Jansen gebruikt een andere adenovirus (Ad26 om precies te zijn, een menselijk adenovirus). Datzelfde virus wordt ook gebruikt in het Russische Sputnik virus, maar daar wordt het gecombineerd met Ad5.

Wat ik heb gelezen is de vorm waarin het Spike eiwit gepresenteerd wordt aan het afweersysteem bij beide vaccine gelijk.

Overigens zijn er inmiddels ook artikelen over VIPIT abdij Corona infecties ; niet zo verwonderlijk eigenlijk.
#3424062
Kaela schreef: ma 12 apr 2021, 17:46 En hier krijg mij van "over je heen". Ik vind het echt heel naar dat mensen die wel vaccineren, hun mondkapje dragen waar nodig enz worden weggezet als mensen die in angst leven. Het heeft namelijk niets met in angst leven te maken.

Ik rij paard. En paardrijden is gevaarlijk. Punt. Het zijn grote, sterke en snelle dieren die als mechanisme om te overleven vluchten. En dat kost jaarlijks vele mensen een (soms hele fikse) verwonding en soms de dood. Dus ik draag een helm. En ik leer goed paardrijden en ik leer paarden lezen. Zodat ik weet of een paard kalm of nerveus is ed en ik op die manier de kans op ongelukken kan verkleinen. Ik rij nog steeds paard, maar niet zonder die beschermingsmiddelen. Want paardrijden is gevaarlijk.

En zo is het leven met covid19 gevaarlijk. Er is een aanzienlijke kans dat je ziek wordt en vervolgens is er een aanzienlijke kans dat je flink ziek wordt, zorg nodig hebt, restschade hebt en/of overlijdt. En daarom wil ik een helm op (aka een vaccinatie, mondkapje, afstandhouden ed). Want dat maakt dat ik binnen het gevaar het risico enorm beperk en een fijn leven kan leiden. Minder fijn als zonder covid19, maar een stuk fijner als met restschade of wanneer ik overleden ben.

Ik leef niet in angst. Ik leef in realiteit. Ik leef met de risico's die het leven mij geeft en ik ga daar mee om op een manier die de risico's verkleind. Ik ben daar gelukkig mee. Die helm beperkt mij niet, die helm geeft mij juist ruimte. En ik vind het enorm neerbuigend om dan weggezet te worden als iemand die leeft in angst.

Ik vind overigens ook dat dit precies zo geldt voor de mensen die verder gaan in hun maatregelen, zelfs als ze zelf zeggen dit uit angst te doen. Door actie te ondernemen (en bewust thuis blijven is ook actie ondernemen), pas je een tool toe om voor jezelf het risico dat je loopt te verkleinen. Dat is keuzevrijheid en het getuigd van bewustheid en intelligentie dat mensen deze keuzes maken, voor zichzelf.

En voor de rest een hele dikke +1 voor Millymol.
Daar wil ik nog even aan toevoegen dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar dat je daarmee ook anderen beschermt, die liever gezond willen blijven.
#3424063
Siberienne schreef: ma 12 apr 2021, 17:50 Jansen gebruikt een andere adenovirus (Ad26 om precies te zijn, een menselijk adenovirus). Datzelfde virus wordt ook gebruikt in het Russische Sputnik virus, maar daar wordt het gecombineerd met Ad5.

Wat ik heb gelezen is de vorm waarin het Spike eiwit gepresenteerd wordt aan het afweersysteem bij beide vaccine gelijk.

Overigens zijn er inmiddels ook artikelen over VIPIT abdij Corona infecties ; niet zo verwonderlijk eigenlijk.
Nee, zeker niet verwonderlijk. Het ziektebeeld doet me trouwens erg denken aan Trombotische Trombocytopenische Purpura (TTP) denken.
Het zou me niet verbazen als over enige tijd blijkt dat mensen die VIPIT ontwikkelen na een vaccinatie een soortgelijke afwijking op net een ander stukje gen hebben, waardoor de vaccinatie een overmatige immunorespons opwekt.

Edit: ik neem aan dat het gaat om case studies Siberienne?
#3424066
Doranto schreef: ma 12 apr 2021, 18:23 Daar wil ik nog even aan toevoegen dat je het niet alleen voor jezelf doet, maar dat je daarmee ook anderen beschermt, die liever gezond willen blijven.
Helemaal waar! En als je een naaste hebt die heel hoog risico loopt, dan is dat des te belangrijker.
#3424067
Kaela schreef: ma 12 apr 2021, 17:46 En hier krijg mij van "over je heen". Ik vind het echt heel naar dat mensen die wel vaccineren, hun mondkapje dragen waar nodig enz worden weggezet als mensen die in angst leven. Het heeft namelijk niets met in angst leven te maken.

Ik rij paard. En paardrijden is gevaarlijk. Punt. Het zijn grote, sterke en snelle dieren die als mechanisme om te overleven vluchten. En dat kost jaarlijks vele mensen een (soms hele fikse) verwonding en soms de dood. Dus ik draag een helm. En ik leer goed paardrijden en ik leer paarden lezen. Zodat ik weet of een paard kalm of nerveus is ed en ik op die manier de kans op ongelukken kan verkleinen. Ik rij nog steeds paard, maar niet zonder die beschermingsmiddelen. Want paardrijden is gevaarlijk.

En zo is het leven met covid19 gevaarlijk. Er is een aanzienlijke kans dat je ziek wordt en vervolgens is er een aanzienlijke kans dat je flink ziek wordt, zorg nodig hebt, restschade hebt en/of overlijdt. En daarom wil ik een helm op (aka een vaccinatie, mondkapje, afstandhouden ed). Want dat maakt dat ik binnen het gevaar het risico enorm beperk en een fijn leven kan leiden. Minder fijn als zonder covid19, maar een stuk fijner als met restschade of wanneer ik overleden ben.

Ik leef niet in angst. Ik leef in realiteit. Ik leef met de risico's die het leven mij geeft en ik ga daar mee om op een manier die de risico's verkleind. Ik ben daar gelukkig mee. Die helm beperkt mij niet, die helm geeft mij juist ruimte. En ik vind het enorm neerbuigend om dan weggezet te worden als iemand die leeft in angst.

Ik vind overigens ook dat dit precies zo geldt voor de mensen die verder gaan in hun maatregelen, zelfs als ze zelf zeggen dit uit angst te doen. Door actie te ondernemen (en bewust thuis blijven is ook actie ondernemen), pas je een tool toe om voor jezelf het risico dat je loopt te verkleinen. Dat is keuzevrijheid en het getuigd van bewustheid en intelligentie dat mensen deze keuzes maken, voor zichzelf.

En voor de rest een hele dikke +1 voor Millymol.
Dikke +1!!
#3424068
dinky89 schreef: ma 12 apr 2021, 16:27 Vandaag bericht van mijn vader dat hij aankomende zaterdag een afspraak heeft voor vaccinatie. Hij is van 1959. Best wel apart aangezien mijn schoonouders nog geen oproep hebben gehad ondanks dat die ouder zijn(die zijn van 1950 en 1953). Bij mijn moeder zal het nog wel wat langer duren aangezien die geen AZ zal krijgen omdat zij van 1963 is.
Voelt voor mij toch best wel bijzonder qua volgorde ::)
Ik ben ook van 1959 en verwacht binnenkort een brief van de huisarts te krijgen. Maar mijn lief die in 1952 is geboren is nog niet opgeroepen. Die groep van de eerste helft van de jaren '50 komt als laatste aan de beurt.
#3424069
Tanna schreef: ma 12 apr 2021, 19:23 Ik ben ook van 1959 en verwacht binnenkort een brief van de huisarts te krijgen. Maar mijn lief die in 1952 is geboren is nog niet opgeroepen. Die groep van de eerste helft van de jaren '50 komt als laatste aan de beurt.
Mijn moeder is van ‘51 en mocht nu alvast bellen zonder dat de brief er al is. De brieven zijn al wel verstuurd. Ze heeft al een afspraak kunnen maken. Ik denk dat ‘52 ook niet heel lang meer zal duren dan! :-*
(Is in Nijmegen, het noorden zal misschien iets later zijn, maar toch)
#3424070
Kaela schreef: ma 12 apr 2021, 17:46 En hier krijg mij van "over je heen". Ik vind het echt heel naar dat mensen die wel vaccineren, hun mondkapje dragen waar nodig enz worden weggezet als mensen die in angst leven. Het heeft namelijk niets met in angst leven te maken.

Ik rij paard. En paardrijden is gevaarlijk. Punt. Het zijn grote, sterke en snelle dieren die als mechanisme om te overleven vluchten. En dat kost jaarlijks vele mensen een (soms hele fikse) verwonding en soms de dood. Dus ik draag een helm. En ik leer goed paardrijden en ik leer paarden lezen. Zodat ik weet of een paard kalm of nerveus is ed en ik op die manier de kans op ongelukken kan verkleinen. Ik rij nog steeds paard, maar niet zonder die beschermingsmiddelen. Want paardrijden is gevaarlijk.

En zo is het leven met covid19 gevaarlijk. Er is een aanzienlijke kans dat je ziek wordt en vervolgens is er een aanzienlijke kans dat je flink ziek wordt, zorg nodig hebt, restschade hebt en/of overlijdt. En daarom wil ik een helm op (aka een vaccinatie, mondkapje, afstandhouden ed). Want dat maakt dat ik binnen het gevaar het risico enorm beperk en een fijn leven kan leiden. Minder fijn als zonder covid19, maar een stuk fijner als met restschade of wanneer ik overleden ben.

Ik leef niet in angst. Ik leef in realiteit. Ik leef met de risico's die het leven mij geeft en ik ga daar mee om op een manier die de risico's verkleind. Ik ben daar gelukkig mee. Die helm beperkt mij niet, die helm geeft mij juist ruimte. En ik vind het enorm neerbuigend om dan weggezet te worden als iemand die leeft in angst.

Ik vind overigens ook dat dit precies zo geldt voor de mensen die verder gaan in hun maatregelen, zelfs als ze zelf zeggen dit uit angst te doen. Door actie te ondernemen (en bewust thuis blijven is ook actie ondernemen), pas je een tool toe om voor jezelf het risico dat je loopt te verkleinen. Dat is keuzevrijheid en het getuigd van bewustheid en intelligentie dat mensen deze keuzes maken, voor zichzelf.

En voor de rest een hele dikke +1 voor Millymol.
Mooi gezegd/geschreven Kaela!
#3424077
wenchew schreef: ma 12 apr 2021, 15:10 Ook met die druk zou ik het niet doen..

Ik gok dat er straks een levendige handel gaat komen in coronapaspoorten.. En ik zou niet weten hoe ze bij de grens willen gaan controleren of jij wel of niet getest/gevaccineerd bent, je kunt onmogelijk bij iedere grensovergang bewaking neerzetten..

Er zijn al initiatieven in de maak waar je ongetest en ongevaccineerd straks gewoon terecht kan..

Als iedereen nou eens stopt met het meewerken aan deze onzin.. Want wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat ze dit zelf in stand houden.. Meedoen aan proefevenementen, mondkapje dragen (zelfs op plekken waar dat niet hoeft), testen zonder klachten..

En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles, en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)"
Er wordt nu ook gehandeld in negatieve testen, die zijn in Polen goedkoper dan de echte testen. Fraude zal er altijd zijn, de vraag is wie je ermee treft als je fraude pleegt en het gaat mis. Er zijn hier al verschillende uitbraken geweest door arbeidsmigranten die positief bleken en valse of geen tests hadden. Gevolg; de regels zijn nu nog een stuk strenger. Of het controleren van alle grensovergangen mogelijk is, het ligt er maar aan waar je woont. In dit land is het antwoord ja.

Aanvaarden dat de dood bij het leven hoort, dat is een mooie zin. Maar wat bedoel je daar eigenlijk mee? Vorig jaar om deze tijd werkte ik in een ziekenhuis dat overstroomde met COVID19 patiënten, dat was zeer indrukwekkend om te zien. Maar ik zat ook in situaties waar de kans op het oplopen van Corona zeer reeel was. Te veel mensen in overleg ruimtes heel dicht op elkaar, meerdere collega’s die het hadden. Op een dag voelde ik me niet lekker worden, koortsig. Testen was niet mogelijk; gebrek aan testen. In de auto naar huis zat ik te denken, wat moet ik nu? Wij woonden in een klein huurhuis, ik kon me moeilijk afzonderen van mijn man die op dat moment aan de prednison was ivm chronische bronchitis. Ik kwam thuis en hij lag op de bank; grieperig. En het was even een emotioneel moment en toen besloten we, ‘als het komt komt het’ en zijn samen in bed gekropen. De volgende dag voelden we ons al wel beter en achteraf was het waarschijnlijk bij ons allebei pollen allergie. Maar het was wel een soort keerpunt: ik ben niet bang meer, en toch houd ik me aan de aanwijzingen en heb ik me laten vaccineren, niet voor mezelf, wel voor de mensen om ons heen.

Afgelopen zaterdag was ik digitaal bij de begrafenis van vriendin van 57 jaar. Een van de liefste en hartelijkste mensen die ik gekend heb. Op het moment dat ze de diagnose kanker kreeg, zat ik zelf niet in het meest zonnige deel van mijn leven. We hebben elkaar toen kunnen steunen. Gesproken over lijden, angst en dood. Leven met de dood heeft niks te maken met wel of niet een mondkapje willen dragen om een ander te beschermen die wel kwetsbaar is. Leven met de dood is voor mij meer beseffen dat alle leven kostbaar is, en dat elke dag iets is om dankbaar voor te zijn, ongeacht leeftijd. Ik vind het dus wel degelijk belangrijk dat ook (juist?) de ouderen en kwetsbaren in onze samenleving beschermd worden. Hier hangt een mooie poster overal in de stad, twintig gezichten erop en de tekst ‘weet jij wie de kwetsbare persoon is’?

(Overigens je laten leiden door angst is met een korte ei. Twee letters, wereld van verschil. Je laten leiden door angst is evolutionair gezien een van de meest nuttige eigenschappen die we hebben. Tenzij je Alex Honnold heet.)
#3424078
wenchew schreef: ma 12 apr 2021, 15:10 Ook met die druk zou ik het niet doen..

Ik gok dat er straks een levendige handel gaat komen in coronapaspoorten.. En ik zou niet weten hoe ze bij de grens willen gaan controleren of jij wel of niet getest/gevaccineerd bent, je kunt onmogelijk bij iedere grensovergang bewaking neerzetten..

Er zijn al initiatieven in de maak waar je ongetest en ongevaccineerd straks gewoon terecht kan..

Als iedereen nou eens stopt met het meewerken aan deze onzin.. Want wat veel mensen niet lijken te beseffen is dat ze dit zelf in stand houden.. Meedoen aan proefevenementen, mondkapje dragen (zelfs op plekken waar dat niet hoeft), testen zonder klachten..

En ik ga nu denk ik veel mensen over mij heen krijgen hoe het dan zou moeten zonder dat alles, en daarop blijft mijn antwoord "aanvaard dat dood bij het leven hoort, leef je leven en wees voorzichtig als je dat altijd al doet, maar leef vooral... Laat je niet lijden door angst (tenzij je zoals elders genoemd er niks aan kan doen door bijv asperger)"
+1
#3424083
Kaela schreef: ma 12 apr 2021, 17:46 En hier krijg mij van "over je heen". Ik vind het echt heel naar dat mensen die wel vaccineren, hun mondkapje dragen waar nodig enz worden weggezet als mensen die in angst leven. Het heeft namelijk niets met in angst leven te maken.

Ik rij paard. En paardrijden is gevaarlijk. Punt. Het zijn grote, sterke en snelle dieren die als mechanisme om te overleven vluchten. En dat kost jaarlijks vele mensen een (soms hele fikse) verwonding en soms de dood. Dus ik draag een helm. En ik leer goed paardrijden en ik leer paarden lezen. Zodat ik weet of een paard kalm of nerveus is ed en ik op die manier de kans op ongelukken kan verkleinen. Ik rij nog steeds paard, maar niet zonder die beschermingsmiddelen. Want paardrijden is gevaarlijk.

En zo is het leven met covid19 gevaarlijk. Er is een aanzienlijke kans dat je ziek wordt en vervolgens is er een aanzienlijke kans dat je flink ziek wordt, zorg nodig hebt, restschade hebt en/of overlijdt. En daarom wil ik een helm op (aka een vaccinatie, mondkapje, afstandhouden ed). Want dat maakt dat ik binnen het gevaar het risico enorm beperk en een fijn leven kan leiden. Minder fijn als zonder covid19, maar een stuk fijner als met restschade of wanneer ik overleden ben.

Ik leef niet in angst. Ik leef in realiteit. Ik leef met de risico's die het leven mij geeft en ik ga daar mee om op een manier die de risico's verkleind. Ik ben daar gelukkig mee. Die helm beperkt mij niet, die helm geeft mij juist ruimte. En ik vind het enorm neerbuigend om dan weggezet te worden als iemand die leeft in angst.

Ik vind overigens ook dat dit precies zo geldt voor de mensen die verder gaan in hun maatregelen, zelfs als ze zelf zeggen dit uit angst te doen. Door actie te ondernemen (en bewust thuis blijven is ook actie ondernemen), pas je een tool toe om voor jezelf het risico dat je loopt te verkleinen. Dat is keuzevrijheid en het getuigd van bewustheid en intelligentie dat mensen deze keuzes maken, voor zichzelf.

En voor de rest een hele dikke +1 voor Millymol.
Dikke vette +1 (hoewel ik dat op een pony/paard zitten, zeker met helm, heel lang niet meer heb gedaan).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door