Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3427935
Ik heb zojuist, voor de zoveelste keer dit jaar, bloed af laten nemen.
Links lukte niet dus dan maar rechts.
Ik heb erna ook altijd wat last en van een infuus al helemaal. Dan loop ik ook 2 dagen rond met een zere, stijve arm.

Het gaat mij meer om het echt ziek er van worden. Of zoals Cindy omschrijft, futloos en slap. Dat wil je natuurlijk nooit maar in mijn situatie is dat even helemaal niet welkom. Maar aan de andere kant is corona dat ook absoluut niet. :-X
Heb ook nog eens medicatie waardoor ik er extra vatbaar voor ben. Maar ben ik dan ook extra vatbaar voor de bijwerkingen (ziek worden) van het vaccin? ::)
Wat een gedoe allemaal!
#3427936
Hylos schreef: di 15 jun 2021, 11:58 Ik heb zojuist, voor de zoveelste keer dit jaar, bloed af laten nemen.
Links lukte niet dus dan maar rechts.
Ik heb erna ook altijd wat last en van een infuus al helemaal. Dan loop ik ook 2 dagen rond met een zere, stijve arm.

Het gaat mij meer om het echt ziek er van worden. Of zoals Cindy omschrijft, futloos en slap. Dat wil je natuurlijk nooit maar in mijn situatie is dat even helemaal niet welkom. Maar aan de andere kant is corona dat ook absoluut niet. :-X
Heb ook nog eens medicatie waardoor ik er extra vatbaar voor ben. Maar ben ik dan ook extra vatbaar voor de bijwerkingen (ziek worden) van het vaccin? ::)
Wat een gedoe allemaal!
Medicatie die je vatbaarder maakt voor het virus, als dat medicatie is die de afweer onderdrukt, maakt dat je niet perse vatbaarder voor bijwerkingen van het vaccin.

En ja, het is gedoe maar als ik even twee stappen achteruit doe en het wat nuchter bekijk; een paar dagen een flink pijnlijke arm, een week wat grieperig, het is vervelend. Maar Corona krijgen en maanden doodmoe zijn, is dat niet ook ‘vervelend’?

Ik krijg soms het gevoel dat mensen ‘boos’ zijn op de bijwerkingen omdat het iets is wat je ingespoten krijgt, en je niet helemaal de vrije keuze hebt. Of mensen zich onder druk gezet voelen. Snap je wat ik bedoel? Het is erger als het iets is wat ‘een ander’ je aandoet en wat misschien te vermijden was als...

Ik denk dan misschien een beetje kort door de bocht; er zijn wel meer dingen in het leven waar ik pijn van heb, of een weekje ellendig voel. Ik heb ‘bijwerkingen’ gehad van mijn honden (rug schade, frozen shoulder, schaafplekken, vinger uit de kom) dan ik last heb gehad van het vaccin.

(((En een frozen shoulder als je net weer aan het werk wil gaan na een burn-out en een arbeidsconflict, was ook tikkeltje stressvol, zullen we maar zeggen. Dus ik snap je gevoel ‘ik kan het er nu niet hij hebben’. Toch uiteindelijk kan een mens vaak best veel hebben ;) ))))
#3427938
pluk schreef: di 15 jun 2021, 10:57 Dat had ik ook. Gisteren heb ik de 1e prik gekregen (pfizer) en het is me reuze meegevallen.
De prikstraat hier was super goed georganiseerd. Incl 15 min wachten achteraf was ik binnen een halfuur weer buiten. De prik heb ik amper gevoeld en afgezien van een wat stijve, gevoelige bovenarm heb ik niets gemerkt.
Gisterenavond voor het slapen wel 2 paracetamol genomen.
De prik zit er nu 22 uur in, dus ik denk dat er niet nu nog allerlei bijwerkingen gaan komen.

En ik ben niet magnetisch geworden, de 4G ontvangst is nog steeds bagger en ik hoor ook Bill Gates nog niet in m'n hoofd.
dat is dan weer jammer aangezien we hier niet eens 3G hebben >:(

:P

ok paracetamol, en beetje zenuwachtig is normaal :)
#3427939
Ik heb ook al gedacht, thank God dat de meeste en belangrijkste vaccins als kind gezet worden en je daar zelf niets over te zeggen hebt.
Of er was niemand nog ingeënt tegen meningitis of mazelen....
Niet om iemand aan te vallen, gewoon een opmerkelijk feit.. Dat we wel bereid zijn onze kinderen dat aan te doen voor het maatschappelijk belang maar als het over onszelf gaat, dat plots wel erg moeilijk ligt. En je krijgt er in dit geval zelfs iets voor terug (meer vrijheden), dat hebben baby's zelfs niet. Die hebben gewoon 7 keer in de eerste anderhalf jaar 1 of vaak 2 prikken in benen of armen, zonder er iets aan te hebben en met maar 5 minuten medelijden. Het is niet verkeerd daar eens de aandacht op te vestigen.
#3427943
Siberienne schreef: di 15 jun 2021, 12:11 Medicatie die je vatbaarder maakt voor het virus, als dat medicatie is die de afweer onderdrukt, maakt dat je niet perse vatbaarder voor bijwerkingen van het vaccin.

En ja, het is gedoe maar als ik even twee stappen achteruit doe en het wat nuchter bekijk; een paar dagen een flink pijnlijke arm, een week wat grieperig, het is vervelend. Maar Corona krijgen en maanden doodmoe zijn, is dat niet ook ‘vervelend’?

Ik krijg soms het gevoel dat mensen ‘boos’ zijn op de bijwerkingen omdat het iets is wat je ingespoten krijgt, en je niet helemaal de vrije keuze hebt. Of mensen zich onder druk gezet voelen. Snap je wat ik bedoel? Het is erger als het iets is wat ‘een ander’ je aandoet en wat misschien te vermijden was als...

Ik denk dan misschien een beetje kort door de bocht; er zijn wel meer dingen in het leven waar ik pijn van heb, of een weekje ellendig voel. Ik heb ‘bijwerkingen’ gehad van mijn honden (rug schade, frozen shoulder, schaafplekken, vinger uit de kom) dan ik last heb gehad van het vaccin.

(((En een frozen shoulder als je net weer aan het werk wil gaan na een burn-out en een arbeidsconflict, was ook tikkeltje stressvol, zullen we maar zeggen. Dus ik snap je gevoel ‘ik kan het er nu niet hij hebben’. Toch uiteindelijk kan een mens vaak best veel hebben ;) ))))
Dankje! Dat scheelt wel een zorg, dat ik niet per se extra vatbaar ben voor bijwerkingen.

Ik snap het helemaal hoor.
De burn out waar ik middenin zit en mijn eigen gezondheid(wat toch flink serieus is/was) is alleen nog lang niet alles. Zal jullie er niet mee vervelen ;D maar het is een hel geweest de afgelopen maanden. En ik weet dat ik nu nog makkelijk terug val in die vreselijke paniekaanvallen. Daarom wil ik het niet. Het is niet een reeële angst, weet ik dondersgoed. Maar daar komen we met de traumaverwerking wel uit. Kan ik daarna vrolijk dat vaccin nemen. :biggrin2:
Want corona zit ik zéker niet op te wachten.
Ben ik straks weer een beetje bij de pinken, zul je zien dat je dat er nog eens overheen krijgt. ::)
#3427945
pearlsofpassion schreef: di 15 jun 2021, 12:38 Ik heb ook al gedacht, thank God dat de meeste en belangrijkste vaccins als kind gezet worden en je daar zelf niets over te zeggen hebt.
Of er was niemand nog ingeënt tegen meningitis of mazelen....
Niet om iemand aan te vallen, gewoon een opmerkelijk feit.. Dat we wel bereid zijn onze kinderen dat aan te doen voor het maatschappelijk belang maar als het over onszelf gaat, dat plots wel erg moeilijk ligt. En je krijgt er in dit geval zelfs iets voor terug (meer vrijheden), dat hebben baby's zelfs niet. Die hebben gewoon 7 keer in de eerste anderhalf jaar 1 of vaak 2 prikken in benen of armen, zonder er iets aan te hebben en met maar 5 minuten medelijden. Het is niet verkeerd daar eens de aandacht op te vestigen.
Ach maar dat is toch met alles zo. Mijn dieren eten mega gezond en zijn allemaal keurig op gewicht, terwijl ik zelf de kilo's er aan zie komen en van alles in mijn mond stop. Zelf op dieet is echt wat anders als de hond op dieet ;D
#3427946
Kaela schreef: di 15 jun 2021, 13:13 Ach maar dat is toch met alles zo. Mijn dieren eten mega gezond en zijn allemaal keurig op gewicht, terwijl ik zelf de kilo's er aan zie komen en van alles in mijn mond stop. Zelf op dieet is echt wat anders als de hond op dieet ;D
je meent het :-X ;D (een beetje veel herkenbaar ::) )
#3427947
Siberienne schreef: di 15 jun 2021, 12:11 Ik krijg soms het gevoel dat mensen ‘boos’ zijn op de bijwerkingen omdat het iets is wat je ingespoten krijgt, en je niet helemaal de vrije keuze hebt. Of mensen zich onder druk gezet voelen. Snap je wat ik bedoel? Het is erger als het iets is wat ‘een ander’ je aandoet en wat misschien te vermijden was als...
Dit. Heel simpel. Met mijn verstand ben ik het van A tot Z met je eens. Maar toen liep ik afgelopen zondag richting de sporthal en toen dacht ik wel "lekker dom, willens en wetens een prik laten zetten waar ik me de komende dagen niet fijn van ga voelen". Tuurlijk overwint het gezond verstand, maar ja. Is toch ook als je lieve woef naar de dokter moet voor hakkietakkie. Dan breng je hem gezond weg en haal je hem sneu en zielig weer op. Dat wringt dan ook even. Verschil tussen gevoel en verstand. Korte termijn en lange termijn. Lijkt me heel menselijk.
#3427948
Ik denk dat het gevoel van risico ook erg meespeelt hoor. Corona is er al 1,5 jaar, ik heb het niet gehad, ik kan het dus goed; zorgen dat ik geen corona krijg. Anders had ik het wel gehad.

Dan voel je je toch een beetje onschendbaar, terwijl als je die prik neemt je eigenlijk wel zeker weet dat je er in meer of mindere mate last van krijgt.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen zo denken, zeker als je het niet zo in je omgeving mee hebt gekregen (ik heb wel gezien hoe snel besmettingen kunnen gaan...).

En dat gevoel telt denk ik ook voor kinderen, het idee dat je kind dood kan gaan aan een kinderziekte raakt je zo ontzettend, dat je daar anders naar handelt.
#3427951
Kaela schreef: di 15 jun 2021, 13:20 Dit. Heel simpel. Met mijn verstand ben ik het van A tot Z met je eens. Maar toen liep ik afgelopen zondag richting de sporthal en toen dacht ik wel "lekker dom, willens en wetens een prik laten zetten waar ik me de komende dagen niet fijn van ga voelen". Tuurlijk overwint het gezond verstand, maar ja. Is toch ook als je lieve woef naar de dokter moet voor hakkietakkie. Dan breng je hem gezond weg en haal je hem sneu en zielig weer op. Dat wringt dan ook even. Verschil tussen gevoel en verstand. Korte termijn en lange termijn. Lijkt me heel menselijk.
Het is ook zo. Ik vind het daarmee ook niet slecht ofzo als mensen de aarzeling hebben. Maar soms zet ik wel eens drie stappen terug en kijk naar mezelf en denk ‘meid, effe reality check’ ;). Gevoel overkomt je maar dat wil niet zeggen dat je ook daar niet wat mee kan, juist door het toe te laten en los te laten. Dat lijk jij ook te doen. Je erkent dat het even ‘niet pluis’ voelde en dan stap je daar overheen. Er zijn moment geweest dat bij mij zo’n ‘niet pluis’ uit de bocht kon vliegen. (Lees totale paniek) en dat is niet fijn. Vooral tijdens tijden van stress/overspanning komt dat nogal eens voor. Of na trauma.

Ik heb het weleens zo uitgelegd; als je de straat oversteekt en je merkt ineens dat er een auto vlakbij is, dan spring je aan de kant, hart hamerend in je borstkas, trillend sta je aan de overkant. Maar als je stressknop al flink op spanning staat, gebeurt dat ook als de auto nog op 200 mtr is. Waar die paniek eigenlijk niet nodig is. Daar kun je niks aan doen - deels is dat gewoon fysiek omdat de boel al op spanning staat. Maar naar is het wel. En een techniek om daarmee om te gaan is te erkennen dat de emotie er is maar toch te proberen dan even een stapje terug te doen en het nuchter te bekijken. Uitspreken kan helpen, tegen mensen die je vertrouwt. Of inderdaad therapie gericht op verwerking van een trauma. Dit is natuurlijk heel kort door de bocht gezegd. Maar het (h)erkennen dat een reactie soms wel eens wat heviger kan zijn de de gebeurtenis zelf eigenlijk in zich draagt, kan al bevrijdend zijn. Althans zo heb ik dat wel ervaren.
#3427956
Tja, zo vind mijn vriend het moeilijk te begrijpen dat ik tussen mijn oren enorm moeite heb met iets dat door mijn huid heen moet. Dat is iets stoms dat tussen de oren zit.
Hij zegt dan ook 'zo'n vaccinatie voel je amper, is maar een klein prikje'. Rationeel weet ik dat hij gelijk heeft en rationeel weet ik dat ook wel. Maar ondanks dat ik weet dat het rationeel gezien niets voorstelt zie ik er enorm tegenop.
#3427958
En als je nu iets meeneemt om je af te leiden, iets dat je aandacht opeist, en vraagt of ze niets zeggen als ze prikken?
Zo deden ze dat bij mij als kind.. Ik heb zelfs zo eens verdoving bij de tandarts gekregen waar ik amper wat van voelde, terwijl ik nu als volwassene weet dat dat echt wel pijn doet... Gewoon door afgeleid te zijn of niet..
Dat aftellen vind ik ook zo vreselijk dat ze dat doen. Daardoor doet het net meer pijn.
#3427961
pearlsofpassion schreef: di 15 jun 2021, 17:19 En als je nu iets meeneemt om je af te leiden, iets dat je aandacht opeist, en vraagt of ze niets zeggen als ze prikken?
Zo deden ze dat bij mij als kind.. Ik heb zelfs zo eens verdoving bij de tandarts gekregen waar ik amper wat van voelde, terwijl ik nu als volwassene weet dat dat echt wel pijn doet... Gewoon door afgeleid te zijn of niet..
Dat aftellen vind ik ook zo vreselijk dat ze dat doen. Daardoor doet het net meer pijn.
Zoiets inderdaad!
Ik heb gezellig tegen de prikker aan zitten kletsen. En toen was het al gebeurd.

Jaren terug moest ik onder narcose. Ik vond het doodeng. Vooraf kreeg ik al een kalmerend pilletje en toen ik op de ok lag kreeg ik te horen dat de anethesist er zo aan kwam. Vervolgens kreeg ik een of andere onbenullige vraag. Of we nog op vakantie waren geweest of zoiets. Dus ik begon te praten en toen was ik ineens weg :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door