Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3403174
Anders gestemd.
Nee, zeer waarschijnlijk niet.
Obv de informatie die nu bekend is behoor ik op geen enkele wijze tot een risicogroep. Verder zijn er aanwijzingen dat mensen die als kind de BMR vaccinatie hebben gehad (en dat heb ik) minder vatbaar cq minder ziek zijn. Bij mij zou ook meespelen hoe lang het vaccin werkt. Is het bijv eenmalig of moet je 'm elk jaar halen? En niet onbelangrijk, is er een behandeling beschikbaar?
#3403175
pluk schreef: di 12 mei 2020, 17:14 Anders gestemd.
Nee, zeer waarschijnlijk niet.
Obv de informatie die nu bekend is behoor ik op geen enkele wijze tot een risicogroep. Verder zijn er aanwijzingen dat mensen die als kind de BMR vaccinatie hebben gehad (en dat heb ik) minder vatbaar cq minder ziek zijn. Bij mij zou ook meespelen hoe lang het vaccin werkt. Is het bijv eenmalig of moet je 'm elk jaar halen? En niet onbelangrijk, is er een behandeling beschikbaar?
Dit zijn wel goede vragen. Als moet het jaarlijks, ik zou 'm het eerste jaar wel halen (en dan het jaar erop weer even zien). Als er een behandeling is: dan ging ik 'm misschien ook niet halen :g: (ik denk dat het een race gaat worden wat er eerder is, een behandeling of een vaccin).
#3403176
Ja!
Ik ben totaal geen anti-vaxxer, dus dat is al geen reden om hem niet te nemen. Voordat een vaccin op de markt wordt gebracht, is dit echt al uitgebreid onderzocht en veilig bevonden door verschillende instanties.
Ik val niet in een risicogroep, dus als er een vaccin uitkomt, dan zal ik niet in het eerste cohort zitten wat dit vaccin aangeboden krijgt (als ik het al aangeboden krijg, ik krijg zelf bijv. ook geen vaccinatie tegen mengingokokken-wxyz aangeboden vanuit het rvp). In theorie betekent dit nog een rondje extra uittesten voordat het bij mij komt, in de praktijk natuurlijk niet.
De belangrijkste reden om het wel te nemen: ik bouw graag immunisatie op dmv een vaccinatie ipv de ziekte doormaken met het risico op chronisch bejaarde longen voordat ik die leeftijd heb bereikt.


Nog een afweging. Er zullen altijd groepen binnen de bevolking zijn die niet gevaccineerd kunnen of mogen worden. Door de andere groepen zoveel mogelijk wel te vaccineren ontstaat er een kudde-immuniteit. Je beschermt met een vaccinatie niet alleen jezelf, maar ook juist deze uiterst kwetsbare groep. Vaccineren doe je niet alleen voor jezelf, maar voor de hele samenleving.
Siberienne kan dat vast beter en duidelijker uitleggen overigens ;)
#3403182
Nee, als ik op dit moment zou moeten kiezen niet. En ik ben ook echt geen anti-vaxxer. Maar ik wacht liever op de resultaten van de testrondjes, zoals Koekje zegt. En wat Pluk zegt daar kan ik me ook goed in vinden.
Ik sta in ieder geval niet vooraan bij het uitdelen, laat ik het zo zeggen.
#3403183
Ik heb 'ja (zeker weten)' gestemd.
En dan nog niet eens zozeer voor mijzelf, ik neem ook geen griepprik, maar puur omdat hier in huis iemand rondloopt die zeer veel risico loopt een besmetting niet te kunnen navertellen.

Dus ja, in dit geval zal ik zeker voor de bescherming van de kudde gaan en me (1 malig) laten enten als die blijkt 'veilig' te zijn

Of het me lekker zit....nee niet echt....maar het risico dat ik ooit mijn lief besmet omdat ik de enting niet wilde zou ik mezelf nooit vergeven.
#3403186
Ik neig naar nee. Omdat ik in het geheel niet in een risicogroep zit. Omdat de vaccinatie in zo’n hoog tempo gemaakt wordt en ik dat toch eng vind.

Maar, tegen de tijd dat het zo ver is kan het best een ja worden. Dat ligt ook aan de omstandigheden die er dan zijn. Hoe dodelijk corona na verloop van tijd blijkt te zijn, hoeveel procent een ernstige infectie doormaken en hoe zij daarna herstellen. Hoe eng ik die cijfers vind in verhouding tot de vaccinatie. Ik ben niet tegen vaccineren, het is vooral het nieuwe en de snelle ontwikkeling die me nu huiverig maken. Oftewel, ik zie het tegen die tijd wel.
#3403187
Ik weet het nog niet. Het zal nog even duren voordat het er is...als het er al komt, want er zijn wel meer virussen waar ze geen vaccin voor hebben kunnen ontwikkelen en ondertussen kan ik dan ook zien hoe het virus zich gedraagt..is het een blijvertje, wordt het een wintergriep, of verdwijnt het op een dag weer...net als zijn voorganger.
#3403188
ik heb "weet het nog niet" gekozen. Voor mezelf zeg ik nee. Maar aangezien ik ook nog werkzaam ben bij de brandweer weet ik niet wat de veiligheidsregio gaat besluiten. We zitten toch met een uitruk met 6 man in een wagen en ook nog eens dicht op elkaar.
#3403189
Ja tenzij.

Ik hoor niet tot de risico groep maar vanuit mijn werk kan het wel van me gevraagd worden. En dan doe ik het tenzij ik twijfels zou hebben over de veiligheid. Maar dan kom ik ook wel echt in gewetensnood.

Ik haal het griepvaccin vooral omdat ik vind dat als ik zeg dat het nuttig is ter bescherming van patiënten, ik zelf ook het goede voorbeeld moet geven. Niet voor mezelf. En dat zou ik hier ook vinden: als ik de verpleging vraag het te doen, dan ikzelf ook. Maar als ik dus zou twijfelen aan de veiligheid ... dan wordt dat lastig.

Mocht ik t.z.t. twijfels hebben dan zal ik ze delen ;). Ik hoop trouwens van harte dat er snel een veilig en effectief vaccin is. Dat gaat nog een hele klus worden. Of dat het virus de goede kant op evolueert en minder gevaarlijk wordt (of net als SARS gewoon ineens verdwijnt) maar dat is nog allemaal koffiedik kijken

Qua behandeling: liever vaccinatie dan behandeling. Ik ben bang dat behandeling vaak pas plaats gaat vinden als je in het ziekenhuis komt, en ik heb een paar foto's gezien van longen van mensen die niet aan de beademing zijn geweest maar toch echt wel blijvende schade over hebben gehouden. En dan denk ik voorkomen is toch echt beter dan genezen. Er is een groot verschil tussen overleven en er zonder schade uit komen...
#3403196
Ik heb gestemd voor 'weet ik nog niet'.

Zoals pluk aangeeft zou bmr vaccinatie iets van bescherming bieden en deze heb ik gehad. Ook val ik op geen enkele wijze in een risico categorie en woon ik in de provincie met de laagste besmettingsgraad.

Los daarvan hebben we geen zicht op hoe het tegen die tijd er voor staat met het virus. Hoe herstellen mensen die ziek zijn geweest op de langere termijn? Hoeveel besmettingen zijn er tegen die tijd nog? Hoe ziet de samenleving er tegen die tijd uit en wat is de impact van vaccinatie op normalisatie van de samenleving?
Ook hebben we nog geen enkel idee of het gaat om een vaccinatie zoals de griepprik die niet uitsluit dat je ziek wordt en die jaarlijks herhaald moet worden of een vaccinatie die langdurige immuniteit geeft.

Kortom er zijn voor mij op dit moment teveel onzekerheden om goed antwoord te kunnen geven op de vraag. Ik sta er zeker niet negatief tegenover
#3403197
Voor nu, nee.
Ook ik heb een BMR vaccinatie gehad vroeger, en ik val in geen enkele risicogroep. Eerst maar eens kijken of het vaccin tegen die tijd werkt, en er geen “verborgen” bijwerkingen naar boven komen.

Als ik in een risicogroep zou vallen, zou ik het wel doen denk ik. Maar toch ook liever niet als eerste lichting eigenlijk. Voel me daar niet prettig bij, terwijl dat zeer waarschijnlijk onzin is omdat het uitgebreid getest zal gaan worden.
#3403204
Ik heb 'ik eet het nog niet' gestemd.
En dat is ook zo.
Voor nu denk ik zelf niet. En de kinderen nog minder.
Maar ik zou vb wel willen dat m'n ouders hem nemen.

Maar dat hangt idd van allerlei dingen af van de situatie op dat moment. Is groepsimmuniteit nodig omdat veel kwetsbare mensen vb het vaccin niet kunnen krijgen dan doe ik daaraan mee (als ik het virus nog niet gehad heb). En hoe pathogeen het dan nog is. Hoe het zich dan gedraagt in al zijn vormen (mutageen, restschade bij zieken, verspreiding) . En idd hoe veilig het vaccin zou zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door